Paard denkt niet naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Paard denkt niet naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:04

Ik rij nu sinds een kleine maand een merrie bij voor de eigenaar..paard is altijd met strenge hand en pessoa gereden..ik heb een vriendelijke hand en de pessoa is er (uiteraard) uit gegaan en ze loopt nu op een enkelgebroken bustrens! Paard is keihard in de mond maar dat is wel het minste waar ik tegen aan loop..ze wil niet vooruit op mijn been..ze blijft wat hangen in dr eigen tempo..zodra ik been geef trapt ze op mijn been..hoe harder ik erin trap hoe harder zij terug trapt..dit geld ook voor de zweep!

Daarnaast is ze extreem gevoelig in de rug en zou ik haar graag een keer na laten kijken door een osteo..echter is het niet mijn paard en houdt de eigenaar het op 'niet willen werken'

Wat moet ik met dit paard?

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:09

Dat is zo lastig! Daarom ben ik zo blij nu een eigen paard te hebben en niet meer bij te hoeven rijden.

Als een paard ergens last van heeft lijkt het me logisch dat deze in protest komt. Misschien verklaard dat waarom ze naar je been trapt. Met last van de rug kan ik me voorstellen dat ze liever niet loopt. Niet zo lang geleden heb ik ook een osteopaat bij mijn paard gehad. Hij was licht gevoelig op de rug ivm een zadel welke niet helemaal goed was. Dit heeft boven verwachting goed geholpen maar was wel erg duur. Koste me 95 euro. Bij mij was het gelukkig wel in 1 keer klaar. Zijn de problemen groter dan kan het zijn dat ze vaker moet komen. na een behandeling moet een paard ook 5-10 dagen rust krijgen om zijn balans weer terug te vinden.
Dit zijn natuurlijk dure geintjes voor het paard van iemand anders. Als die persoon verder niks aan wil passen blijf je bezig.

Succes ermee

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:10

De eigenaar voor de keuze stellen... Of je stopt met rijden, of hij laat het dier nakijken... LIjkt mij...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:13

Gelukkig heb ik ook mijn eigen paard op stal staan ;) Deze is voor de verkoop en staat na een val in de waterbak vorig jaar in de cross stil..en er is mij gevraagd of ik dr niet weer wou oppakken..gisteren heeft een vriendin het nogmaals gezegd dat ie niet goed is..maar er wordt helaas geen gehoor aangegeven..

Luisteren naar mijn eigen gevoel en stoppen?
Mijn gedachte idd ook PSM

__PSM__

Re: Paard denkt niet naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:15

Lijkt me wel Jeanine :) Hoe vervelend het misschien ook is...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:26

Ga met PMS mee. Dier geeft duidelijk aan dat er iets niet lekker zit. Wat toch ook zonde dat zo'n dier zo verprutst is. Zo te horen heeft ze trouwens hoe dan ook geen reden om lol te hebben om met mensen te werken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:30

Ik ga het zometeen nogmaals kenbaar maken..aangezien het paard in de verkoop staat lijkt het me toch de moeite waard..

Het is idd jammer hoe ze altijd gereden is..het is daarnaast ook een groot en lang paard (1.75)

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:31

Ik ga ook mee in de mening van PSM.
Ik denk dat je ze voor die keuze moet zetten, want als je doorgaat zonder dat er naar het paard gekeken wordt kan het alleen van kwaad tot erger gaan.
Een paard kan langzaam zijn, maar gaat niet zomaar in protest.
Meestal is er dan iets aan de hand en dit kan lichamelijk zijn, maar ook zeker mentaal of emotioneel.
Als het lichamelijke is uitgesloten kan de rest wel beter worden, maar heeft dan heel veel tijd nodig.
Dus stap een is en blijft lichamelijk na laten kijken en als ze dit niet willen zou ik er bij hun mee stoppen.

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:32

Zie nu dat het paard te koop staat, maar dan moet ze er zeker iets aan doen, anders krijgt ze het paard toch terug.
Of niemand wil het hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:34

zeker wetende dat het paard heeft stil gestaan na een val, is reden extra om te vermoeden dat er iets niet juist zit, waardoor het paard idd niet langer wil meewerken. Laten nakijken of stoppen met rijden.
Ik zou ook niet actiever doen/lopen als m'n rug ervan gaat pijn doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:39

Maaike83 schreef:
Zie nu dat het paard te koop staat, maar dan moet ze er zeker iets aan doen, anders krijgt ze het paard toch terug.
Of niemand wil het hebben.

Er zijn wel meer paarden keihard in de mond en tegen het been, die gaan echt niet allemaal terug naar de verkoper hoor ;)
Er zijn mensen die hier werk in willen steken of er genoegen mee nemen...de prijs van het paard zal er ook naar zijn.

TS, dit dier is gewoon afgestompd en verkloot!
Een vriendin van mij heeft er ook zo een, nu weer redelijk te rijden, maar wordt nooit meer zoals een niet verkloot paard.
Hoe oud is de merrie...als ze al jaren zo gereden heb je weinig kans op verbetering.
Of je moet helemaal terug naar af, maar dat kan gerust een jaar duren (en dan is het nog maar de vraag)

Wat betreft die rug: die zou ik idd na laten kijken als ik de eigenaar was, dat is gewoon kortzichtig, paard is gevoelig op de rug PUNT :Y)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-10-09 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:40

Jij hebt het beste met het paard voor. De eigenaar denkt geloof ik alleen maar aan de verkoop en wil er geen geld aan uitgeven. Maar verzet tegen je been is echt niet goed. Dit paard heeft vast en zeker ergens pijn. Ik zou stoppen met het paard te rijden. Je kunt er verder toch niks aan doen als de eigenaar nee blijft zeggen. Helaas maar waar. Succes met je keuze.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:44

De prijs is er niet naar hoor listiglistje ;) Merrie is 9 jaar oud

Ik weet dat er heel veel tijd in gaat zitten..maar die tijd heb ik niet (heb ook nog mijn eigen staan en zal ooit eens moeten afstuderen :Y) ) Ik hoop dat zo op stal is en dan zal ik het nogmaals proberen en anders stop ik er mee :j Ze rijd zelfs het paard van een fysio (voor paarden), dus de stap is niet heel groot

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:47

O kijk, hij heeft een ongeluk gehad. Kan dus heel goed zijn dat hij daar iets aan over heeft gehouden.
Wil de eigenaar er echt niks aan doen dan zou ik stoppen. Je doet nu dingen tegen je eigen wil in zeg maar. Het is moeilijk, ik heb voor dezelfde keuze gestaan maar achteraf was het wel een opluchting.
Als het dier te koop staat zal hij vast en zeker klinisch gekeurd moeten worden. Dan zullen ze er wel achter komen. Misschien kun je de eigenaar overhalen alvast een verkoop keuring te doen. Vaak beter voor de verkoop als het dier al goed gekeurd is. Blikt er echt iets aan de hand dan komt de da er dan wel mee. Een behandeling is miss duur maar denk dat je dat er met de verkoop wel weer uit haalt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:52

Jeanine84 schreef:
De prijs is er niet naar hoor listiglistje ;) Merrie is 9 jaar oud

Ik weet dat er heel veel tijd in gaat zitten..maar die tijd heb ik niet (heb ook nog mijn eigen staan en zal ooit eens moeten afstuderen :Y) ) Ik hoop dat zo op stal is en dan zal ik het nogmaals proberen en anders stop ik er mee :j Ze rijd zelfs het paard van een fysio (voor paarden), dus de stap is niet heel groot

Dan zullen ze haar moeilijk voor die prijs verkocht krijgen :D er zijn meer dan genoeg wel fijn te rijden paarden ;)

Vang je 10% commissie? dan zou ik er vanaf zien...of je moet goede connecties hebben? :7
Of heb je een andere afspraak met de verkoper?
je kunt voorstellen dat je haar max 1 of 2 maanden rijdt voor de verkoop. incl. X commissie bij verkoop.
Niet verkocht binnen 1 à 2 maanden trainingskosten à € ......

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:01

listiglistje schreef:
Er zijn wel meer paarden keihard in de mond en tegen het been, die gaan echt niet allemaal terug naar de verkoper hoor ;)
Er zijn mensen die hier werk in willen steken of er genoegen mee nemen...de prijs van het paard zal er ook naar zijn.

Klopt, maar vaak zie je dat de prijs er niet naar is en gezien de andere reacties en dat de eigenaar er niet naar wil laten kijken wil ze het misschien niet weten en als het dan niet bekent is bij de koper dan zal ze het niet verkocht krijgen of als het later aan het licht komt terug krijgen. Dat is wat ik er mee bedoelde, maar verder zijn er idd echt wel mensen die zo'n paard willen kopen als de prijs er dan ook naar is.
Maar dat is dus al duidelijk dat dat niet is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 12:06

Nou eind goed al goed voor het paard, ze laat er een fysio bij komen :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:14

Mocht het niks lichamelijks zijn, dan is het wel zeker wat psychisch. Dat is het volgens mij toch wel. Mij lijkt het logisch dat dat paard geen enkel vertrouwen in de mens heeft (en terecht als ik het zo lees) en er dus ook niet wil werken. Is niet jou schuld dat het zo geworden is, maar ik zou dus niet op zo´n paard gaan rijden als ik jou was. Eerst maar een ervoor zorgen dat het paard je vertrouwd, respecteerd en met je samen wil werken. Sta je zelf open voor dingen als Parelli? Lijkt mij namelijk niet zo´n gek idee ;)

edit: Zie nu dat het paard te koop staat... Zou het persoonlijk niet op willen gaan knappen voor de eigenaar, maar vind het wel heel zielig voor het paard..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:01

Ik heb ook een paard dat niet naar voren denkt... In plaats van grof geweld te gebruiken, wat sommige mensen mij de afgelopen 2 jaar hebben aangeraden, heb ik veel geduld gehad. Misschien iets te veel, maar het werkt. Daar waar hij het eerste half jaar alleen maar met de handrem erop liep en inderdaad ook sloeg naar been en zweep, is ie nu alleen nog maar terug als hij gespannen is.

Mijn antwoord is dus dat je veel geduld moet hebben, omdat je het paard moet ' leren' om voorwaarts te denken,en daarbij heel erg consequent zijn. Je houdt enorme spierpijn aan over, maar op den duur gaat ie steeds sneller voorwaarts. En, niet te vergeten: even niet aan die kop denken! Verlichte zit, hand naar voren (niet tegenwerken) en vooral erg veel stem en belonen (letterlijk op de hals kloppen en ook stemhulpen) als ie reactie geeft. Bij mijn paard pas ik dat nog steeds wel eens toe en ik merk dat ie er dan plezier in gaat hebben om gas te geven.

Ik kan me echter wel voorstellen dat je niks aan deze tips hebt, aangezien het dier te koop staat. Maar dit is in ieder geval mijn ervaring ermee geweest....

Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:09

heel wijs dat er een fysio bijkomt,een paard dat zo reageerd verkoop je never nooit niet,en zal ook niet door een keuring komen denk ik.
Er zal m echt wel ergens iets dwars zitten hoor,het paard is je wel dankbaar straks

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:11

Super dat er iemand bij komt.
Het zal mij niks verbazen als het paard iets heeft overgehouden aan het ongeluk in de waterbak en daarom niet vooruit wil en slaat naar je been. Ben benieuwd wat eruit komt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:59

laura1986 schreef:
Mocht het niks lichamelijks zijn, dan is het wel zeker wat psychisch. Dat is het volgens mij toch wel. Mij lijkt het logisch dat dat paard geen enkel vertrouwen in de mens heeft (en terecht als ik het zo lees) en er dus ook niet wil werken. Is niet jou schuld dat het zo geworden is, maar ik zou dus niet op zo´n paard gaan rijden als ik jou was. Eerst maar een ervoor zorgen dat het paard je vertrouwd, respecteerd en met je samen wil werken. Sta je zelf open voor dingen als Parelli? Lijkt mij namelijk niet zo´n gek idee ;)

edit: Zie nu dat het paard te koop staat... Zou het persoonlijk niet op willen gaan knappen voor de eigenaar, maar vind het wel heel zielig voor het paard..

Het is sowieso óók lichamelijk anders drukt ze dr rug niet zo weg..paard heeft een super karakter, ben ook van mening dat alles wat ze nu nog doet puur op het karakter gaat van het dier..vertrouwen in de mens heeft ze wel..ze liep SGW en gaat nog steeds overal over en doorheen, als ze geen vertrouwen zou hebben zou ze dat nooit doen! Parelli is niet mijn ding en zeker niet met andermans paard..

Topic komt nu een beetje over alsof het paard zwaar mishandeld is geweest..dit is absoluut niet zo :n er is ook zeker wel een DA en een fysio bij geweest na haar val een jaar geleden ;) Ze heeft er nu misschien te lang mee gewacht maar we zullen zien wat er uit komt en wat het eventueel anders kan zijn

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:38

Ik ben erg blij dat er iemand komt kijken. Ben benieuwd.
En ja, je kan lang doorgaan over de oorzaak, maar het belangrijkste is dat er nu serieus naar gekeken gaat worden en dan zal er ook wel gekeken worden naar een eventuele oorzaak.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:00

Ow zeg, blij te lezen dat er eindelijk een fysio bijkomt :j
Goed gedaan Jeanine!

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:08

Wanneer komt de fysio? Of ie er al een geweest? ben benieuwd wat er nou aan mankeerde