Niet in de hoefslag lopen! lang verhaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Niet in de hoefslag lopen! lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:40

hoi,

ik heb een probleempje waar ik even niet weer hoe ik verder moet!;
ik rij op een jong paardje van bijna 4 jaar. We doen alles op ons dooie gemakje en zien wel waar we komen.
les neem ik daarom nog niet omdat ik zelf graag alles nog rustig wil doen en ik geen zin heb om geld uit te geven en alleen maar stappen waarbij tog niemand je echt kan helpen.
Maar nu loop ik dus wel tegen een probleem aan (nog maals ik neem voorlopig geen les!!)
het paardje wil gewoon niet op de hoefslag lopen nu snap ik dat die het erg moeilijk vind maar ik ben nou 1 1/2 maand bezig en vind het nu tog wel tijd dat die op de hoedslag leerd lopen.
Hij word 3keer in de week 20minutjes gereden. daarvan stappen we een 15 mintuutjes en draven we er vijf.
we doen draven dus niet egt op de hoefslag en stappen ook niet.
ik zelf probeer hem dus op de hoefslag te rijden maar hij loopt dan met zo´n enorme stelling naar buiten. en dat is nou iets wat ik niet wil want zelf ben ik erg bang dat ik dat er niet meer uitkrijg!
ik weet nu ook niet goed hoe ik verder moet. les nemen vind ik gewoon echt geen optie. Daar wil ik dan liever ook geen reactie over.
stelling ja dat zit er natuurlijk nog niet op.

nu zeggen veel mensen op stal van ja jullie komen we er wel maar hoe als hij zo loopt en niet eens op de hoefslag.

alsvast bedankt voor de reactie
en ik hoop dat iemand het weet.
ik zou zeker als uitproberen.

xx K. :D

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:43

Je kan best met buitenstelling beginnen, maar ik snap niet waarom niemand je zou kunnen helpen :?

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:44

en als je er naast loopt dan?
doet hij het dan ook?

probeer anders is iemand er naast te laten lopen
die hem op de hoefslag ''duwt''

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:44

Sorrie, je krijgt hem toch :)

zelf heb je niet de kennis om dit op te lossen, en vanachter een beeldscherm kan niemand zien wat nou het probleem is.

Bovendien is het uiterst onverstandig een ponie te beleren als je zelf niet weet hoe het moet en dan ook nog eens geen les nodig denkt te hebben. Een goede instructeur kan je ook met dit soort dingen helpen.

Ik heb zelf jaren lang mensen geholpen met het inrijden en beleren van hun paarden, moesten alles zelf doen...... ik gaf alleen de aanwijzingen, dus les hoeft niet te betekenen dat je een uur aan de bak moet!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:45

Echt is met ch ipv g.
En verder snap ik die zin niet van; ik geen zin heb om geld uit te geven en alleen maar stappen waarbij tog niemand je echt kan helpen

Door zoiets neer te zetten heb je of nooit geen goed les gehad of je weet niet waar je aan begonnen bent om'n paard in te rijden.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:48

k zou toch echt les nemen als ik jou was :j maar misschien snapt je paardje het gewoon niet, of kan hij zijn evenwicht niet goed houden. Je kunt aan de hand met hem oefenen door te stappen en te draven op de hoefslag, en daarna iemand ernaast laten lopen (als jij erop zit), had je daar al aan gedacht?

Dani

Re: Niet in de hoefslag lopen! lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:17

Waarom vind je les precies geen optie? Want inrijden begint altijd met stappen en als daar zoveel hulp bij gegeven wordt, kan het kennelijk toch wel nuttig zijn. ;)

Zet hij zijn achterhand naar binnen of zijn hoofd naar buiten?

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:47

ze zei toch dat ze geen les wilde nemen ?
geef haar dan gewoon tips.
het kan best beter zijn om les te nemen maar daar vroeg ze niet om..
ik zou gewoon aan de hand eerst proberen idd, en daarna zelf erop en iemand ernaast die haar op de hoefslag houdt..
en dan langzaam die gene die ernaast loopt verder weg laten lopen.
dan kan ze er langzaam aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:49

Beetje jammer om met een jong paard geen les te nemen, dit voorkomt juist dat er van alles misgaat. En het eerste is al misgegaan, dier wil niet op de hoefslag dus het stuurgedeelte is er niet goed opgemonteerd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:50

AliceTwingo schreef:
ik zou gewoon aan de hand eerst proberen idd, en daarna zelf erop en iemand ernaast die haar op de hoefslag houdt..

Ik weet niet hoe jij alles in elkaar hebt geprutst natuurlijk :D

Maar een jong paard inrijden, van vier jaar. Waarmee je meteen in de problemen zit, en zelf niet weet wat je moet doen, maar er geen les bij wilt halen omdat je dat geldverspilling vind omdat je denkt dat niemand jou kan helpen.
Ben je dan wel toe aan een paard inrijden? :?

Ik ben 13 maar kom op zeg. Iedereen weet toch dat een goede basis het halve werk is?! :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:51

Alice, tips geven is erg moeilijk als men niet kan zien hoe het plaatje eruit ziet. Met aan de hand werken kom je in dit geval ook niet waar je moet zijn, daarmee bereik je dat een paard leert te kleven aan iemand die er naast loopt.
Als een paard niet op de hoefslag wil blijven begin ik ernstig te denken, dat het dier nog niet goed is doorgereden.
De basis is niet volledig en daardoor krijg je dus dit soort dingen. Jammer voor het paard...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:56

Dav schreef:
Echt is met ch ipv g.
En verder snap ik die zin niet van; ik geen zin heb om geld uit te geven en alleen maar stappen waarbij tog niemand je echt kan helpen.

En toch is ook met ch ipv g, wahahahahahahah :D
Spelling is moeilijk, maar paardrijden is nog veeeeeeeeel moeilijker! En gezond verstand ligt ook niet voor het oprapen lijkt wel....

Blijf van je buitenteugel af. Stuur niet zoals je op een fiets stuurt. Neem desnoods je buitenteugel ietsie langer als je binnenteugel. Spelen met je binnenteugel en met je binnenbeen. Begin op een volte. Gaat die goed met de juiste stelling, probeer je er rechte stukken in te rijden (ipv een ronde rij je een rechte lijn, gevolgd door een halve volte, dan weer een rechte lijn enz). Gaat dat goed, probeer dan steeds dichter op de hoefslag te komen.
Ten tweede: Neem je eigen houding onder de loep! Laat iemand even meekijken hoe je zit. Grote kans dat je tegengedraait zit met je schouders. Mogelijk dat je met je buitenschouder wat naar achteren gaat, waardoor je tegengesteld zit.

En les nemen. Als je het goed wil doen, moet je les nemen..... Maar ja, dat wilde je niet horen :o De basis gaat niet goed, je paard wordt verreden. Is dat wat je wilt? En dan straks zit je met de gebakken peren en zul je nog veeeeel meer lesgeld moeten investeren, omdat je verreden paard weer goed gereden moet worden. Maar dat gaat jou dan niet lukken, want jij hebt het zelf niet goed geleerd, en hebt het je paard verkeerd aangeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:01

Precies, les nemen is ook investeren in jezelf...
Ik heb na ver over de dertig jaar rijden nóg steeds wekelijks les...
Hee, ik zie nu wie je bent Niene, jij bent toch dat meisje die paardenvlees achter de chips gooit in de supermarkt? Humor heb je in elk geval wel ;)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:32

Kamy schreef:
Blijf van je buitenteugel af. Stuur niet zoals je op een fiets stuurt. Neem desnoods je buitenteugel ietsie langer als je binnenteugel. Spelen met je binnenteugel en met je binnenbeen. Begin op een volte. Gaat die goed met de juiste stelling, probeer je er rechte stukken in te rijden (ipv een ronde rij je een rechte lijn, gevolgd door een halve volte, dan weer een rechte lijn enz). Gaat dat goed, probeer dan steeds dichter op de hoefslag te komen.

Buitenteugel loslaten en op binnenteugel rijden? :n Gewoon gelijke druk houden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:36

Op twee teugels rijden inderdaad.

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:41

Ik zou gewoon les gaan nemen. Dan kun je denk ik beter uitkomen. Achter een computer kan niemand zien wat er gebeurd.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:36

@ suleilitha en xmariekee: Een normale menselijke reactie (van een onervaren ruiter) is te gaan sturen als op een fiets. Dus teveel druk op de buitenteugel nemen! En aangezien ze zegt dat haar paard naar buiten kijkt of buitenstelling neemt, heeft ze al geen gelijke druk op beide teugels. Ik kan vanaf een verhaaltje niet beoordelen wat het probleem is.....

Ik snap ook wel dat je met beide teugels moet rijden en gelijke druk, maar dat is in het verhaal van de TS al niet aan de orde. Vandaar mijn tip waar ze misschien wat aan heeft! Ik zeg niet dat ze der paard naar binnen moet halen met de binneteugel en buiten los moet laten...
Ach wat, ze moet gewoon les nemen! :Y) Zo is het verpesten van een paard.... En ze heeft er zelf ook niks aan, want ze heeft geen leer momenten....

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:58

Zelfde vraag als een paar anderen:
Loopt hij zelf wel over de hoefslag als jij er naast loopt, of als je hem bijvoorbeeld longeert in de cirkel?
Ik kan natuurlijk moeilijk oordelen vanachter een computer, maar ik heb zelf ook een 4 jarige nu onder het zadel 4 maandjes, wat ik met hem heb ik juist vaak het omgekeerde. Hij kleeft teveel aan de rand, en omdat wij thuis geen bak hebben, kleeft hij dus langs de slootkant! Wat ik van mijn instructrice moest doen is hem overdreven buitenstelling vragen zodat z'n kont meer van de hoefslag af gaat en dan weer rechtmaken door gelijke teugeldruk en hem dus recht over de binnenhoefslag krijgen.
Als jij het omgekeerde doet, dus even meer binnenstelling vragen, kont op de hoefslag en dan rechtmaken.

Of dit een goede manier is laat ik aan mijn instructrice over, maar het werkt wel.
Overigens zou ik zeker les nemen, ik weet dat jij dat geen optie vind. Maar ik denk toch echt dat je hulp nodig hebt. Dat wil niet zeggen dat je niet goed kunt rijden, maar inrijden is toch echt heel wat andere koek! Veel succes!
Laatst bijgewerkt door ArlandoO op 15-10-09 06:59, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:59

Les nemen is advies krijgen. Blijkbaar heb je behoefte aan advies dus heb je behoefte aan les (of klopt mijn logica niet..). Advies van onbekenden (waarvan dus ook hun kennisniveau niet weet) die je ook nog eens niet hebben zien rijden zal, op zijn zachts gezegd, matig aansluiten omdat ze niet weten wat jij (fout) doet dus hoe dat gecorrigeerd moet worden...
En dan krijg je dus advies om vanuit een volte met stelling te gaan uitbouwen, op zich een heel goed advies maar ja ik las dat je nog niet aan stelling doet met je paard. Dus daar kun je al niks mee..

En les betekent natuurlijk niet per se elke week een vol uur je paard achter de vodden aan zitten.. Je kunt ook best 1x in de maand 20 minuten begeleiding vragen. Feedback, tips en trucs. Weet je ook zeker dat je de goede kant op gat (want dat is blijkbaar nu niet zo).

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:35

Hou je paard goed voorwaarts, ga wat meer draven (draf is tenslotte de makkelijkste gang voor een paard), geef je paard vertrouwen en 'denk' naar de hoefslag.. Je hoeft niet meteen met stelling te gaan rijden, je paard is scheef en met stelling vragen maak je het hem/haar helemaal moeilijk. Lekker goed voorwaarts, draaf de bak door, ontspan jezelf, voel je zeker en geef je paard het vertrouwen. Dan komt de hoefslag vanzelf dichterbij. En beloon je paard uitgebreid als hij/zij het goed doet. Als je paard goed aan het been is en netjes op de hoefslag kan lopen (vanuit de achterhand) dan begin je met het stelling vragen en rechtrichten. Geduld is een schone zaak (een jong paard is immers niet gewend om netjes op een hoefslag te lopen). Loopt je paard trouwens zowel op links als rechts niet op de hoefslag?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:11

Zo'n vraag stellen van geef me eens vlug een paar tips, waar ik dan ineens mijn probleem kan mee oplossen, komaan zeg, das toch niet ernstig bedoelt hé.
Aan je vraag en antwoorden te horen, ben je een beginnende ruiter, en zeker niet bekwaam om een jong paard te gaan opleiden, dus dit is op zich al een foute boel.
En denken dat je met les niks meer kan leren is gewoon een loopje nemen met de waarheid, en met jezelf.
Ik rij al 35j , geef al jaren les, train paarden, en volg nog steeds wekelijks les.
Een mensenleven is gewoon niet lang genoeg om goed te leren paardrijden.

AliceTwingo schreef:

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:23

voor misverstande te voorkomen!
ik zit met meerdere mensen op het zelfde acount op bokt dus niet alles komt van mij af (dit wel)

ja qua les ben ik hopelijk duidelijk genoeg geweest. Ik wil gewoon geen les er zijn bij mij op stal mensen die mij tips geven en dat vind ik goed.
paard doet overiggens al veel dingen goed hoor: Stap en draf. figuren rijden wel zonder stelling maar een stuur zit er op.
nu zal je denken ja maar dan stuur je hem zo nnaar de hoefslag. je als dat zo was dan wist ik al wel wat ik moest doen maar het lukt niet goed.
paard loopt wel op de hoefslag als je ernaast loopt en met longeren loopt de gewoon het rondje

nogmaals ik hoe geen reacties over les
en als jij weet hoe jij mij les kan geven en je woont in de buurt van Tilburg dan kan je mij pben en zal ik wel verder kijken maar dat is een grote uitzondering

en ik kom hier alleen maar voor advies niet om worden afgekraakt over hoe slecht ik rij of dat ik het niet goed oet want ze hij doet alles goed op dit na tot nu toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:26

Nou. klaar. Dan heb ik niks meer te melden. Ik snap nu ook waarom jij geen les wilt, want je staat niet open voor kritiek.
Nog een waarschuwing, van figuren rijden zonder stelling kán een paard kapot gaan en verder is het zo, dat jouw paard ook niet gaat waar jij wil, ómdat jij zonder stelling rijdt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:27

waar komt jouw weerstand van les vandaan ?
het is namelijk het enige nuttige wat ik in dit topic gehoord heb, neem les !
Ik vind het heel apart dat je hier zo stellig in bent, hoe komt dat ?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:30

Niene06 schreef:
voor misverstande te voorkomen!
ik zit met meerdere mensen op het zelfde acount op bokt dus niet alles komt van mij af (dit wel)

ja qua les ben ik hopelijk duidelijk genoeg geweest. Ik wil gewoon geen les er zijn bij mij op stal mensen die mij tips geven en dat vind ik goed.
paard doet overiggens al veel dingen goed hoor: Stap en draf. figuren rijden wel zonder stelling maar een stuur zit er op.
nu zal je denken ja maar dan stuur je hem zo nnaar de hoefslag. je als dat zo was dan wist ik al wel wat ik moest doen maar het lukt niet goed.
paard loopt wel op de hoefslag als je ernaast loopt en met longeren loopt de gewoon het rondje

nogmaals ik hoe geen reacties over les
en als jij weet hoe jij mij les kan geven en je woont in de buurt van Tilburg dan kan je mij pben en zal ik wel verder kijken maar dat is een grote uitzondering

en ik kom hier alleen maar voor advies niet om worden afgekraakt over hoe slecht ik rij of dat ik het niet goed oet want ze hij doet alles goed op dit na tot nu toe

Misschien toch eens kijken wie jou dan wel kan helpen, en wie jij jezelf ook LAAT helpen. Want je wilt geen les, maar als wij je tips geven doe je daar ook niets mee. Ieder paard is anders, we kunnen niet vanaf hier zien hoe jij dit probleem moet oplossen.

Daarnaast nog een tip, maak een eigen bokt account aan, het is namelijk niet toegestaan om met meerdere mensen 1 account te gebruiken, ik heb ook al een mod getipt.