ik heb een probleempje waar ik even niet weer hoe ik verder moet!;
ik rij op een jong paardje van bijna 4 jaar. We doen alles op ons dooie gemakje en zien wel waar we komen.
les neem ik daarom nog niet omdat ik zelf graag alles nog rustig wil doen en ik geen zin heb om geld uit te geven en alleen maar stappen waarbij tog niemand je echt kan helpen.
Maar nu loop ik dus wel tegen een probleem aan (nog maals ik neem voorlopig geen les!!)
het paardje wil gewoon niet op de hoefslag lopen nu snap ik dat die het erg moeilijk vind maar ik ben nou 1 1/2 maand bezig en vind het nu tog wel tijd dat die op de hoedslag leerd lopen.
Hij word 3keer in de week 20minutjes gereden. daarvan stappen we een 15 mintuutjes en draven we er vijf.
we doen draven dus niet egt op de hoefslag en stappen ook niet.
ik zelf probeer hem dus op de hoefslag te rijden maar hij loopt dan met zo´n enorme stelling naar buiten. en dat is nou iets wat ik niet wil want zelf ben ik erg bang dat ik dat er niet meer uitkrijg!
ik weet nu ook niet goed hoe ik verder moet. les nemen vind ik gewoon echt geen optie. Daar wil ik dan liever ook geen reactie over.
stelling ja dat zit er natuurlijk nog niet op.
nu zeggen veel mensen op stal van ja jullie komen we er wel maar hoe als hij zo loopt en niet eens op de hoefslag.
alsvast bedankt voor de reactie
en ik hoop dat iemand het weet.
ik zou zeker als uitproberen.
xx K.

maar misschien snapt je paardje het gewoon niet, of kan hij zijn evenwicht niet goed houden. Je kunt aan de hand met hem oefenen door te stappen en te draven op de hoefslag, en daarna iemand ernaast laten lopen (als jij erop zit), had je daar al aan gedacht? 
De basis gaat niet goed, je paard wordt verreden. Is dat wat je wilt? En dan straks zit je met de gebakken peren en zul je nog veeeeel meer lesgeld moeten investeren, omdat je verreden paard weer goed gereden moet worden. Maar dat gaat jou dan niet lukken, want jij hebt het zelf niet goed geleerd, en hebt het je paard verkeerd aangeleerd.
Gewoon gelijke druk houden....
Zo is het verpesten van een paard.... En ze heeft er zelf ook niks aan, want ze heeft geen leer momenten....