erg sterk paard welk bitje stellen jullie voor??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lido_4_ever

erg sterk paard welk bitje stellen jullie voor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:29

halloo allemaal

ik heb zins een paar weken een verzorg paardje
alleen is hij super sterk en hard in zijn mond jammer genoeg
er zit nu een enkelgebroken trens in.
maar steeds na 20 minuten zijn me handen zo rood als tomaten.
en met een zachte hand rijden heeft bij hem helaas geen nut dan gaat hij gewoon zijn eigen zin doen.
lekker eigenwijs dus
ik heb nu 1 keer les gehad en wil een ander bitje voor het lessen kopen
en een bitje voor het buiten rijden ook een apart bitje want dan in hij nog sterker dan als ik in de bak rij en soms moeilijk terug te krijgen en aangezien er bij ons geen ruiterpaden zijn en ik altijd met een A-ponytje naar buiten ga die hem dus niet bij kan houden.
ik heb buiten ook al van alles geprobeerd teugels lang teugels strak maar het is net een snel trein.:S

wie heeft er een idee wat ik kan proberen
ik wil de lessen een dubbel gebroken bitje halen iets zachter
maar ik weet niet of dat voor buiten verstandig is

ik hoor het graag groetjes shir

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:38

Het is dus niet je eigen paard?
Weet de eigenaar wel dat je wilt gaan wisselen met het bit? Dat zou ik persoonlijk niet zomaar zonder toestemming doen :n

En daarbij, heel belangrijk, voordat je het paard in de bak helemaal goed onder controle hebt lijkt buitenrijden mij absoluut niet verstandig! Zorg eerst dat je hem in de bak goed terug kan rijden, ga lekker lessen en als dat allemaal goed gaat ga je het eens buiten proberen. Ik weet dat buitenrijden erg leuk is, maar aangezien je niet de enige op straat bent is het wel heel belangrijk dat het veilig gebeurd! Succes! :)

griebels

Re: erg sterk paard welk bitje stellen jullie voor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:40

Ik rijd buiten met een dubbelgebroken pessoabitje of een slof met D-trens...
In de bak met D-trens.
Paard kan alleen maar sterk worden als jij hem die mogelijkheid geeft. Dus los laten en zorgen dat het tempo van jou wordt, wil hij niet zachter, dan harder, zolang het maar van jou is. Veel (schijn)overgangen en figuren rijden, bezig houden.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:42

hoe harder en steviger het bit in gaat werken, hoe sterker het paard word in de mond, denk er dus goed over na. Paard heeft tenslotte ene reden om zo sterk te zijn

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:43

Niet alle paarden hebben een reden om sterk te zijn en hard te willen. Ik heb een ex-renpaard die leeft om te mogen crossen en zal dat ook altijd proberen. Als ik dat oplos, breek ik ook zijn karakter, en dat wil ik niet.

Cupido11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:45

Dubbel gebroken trensje !!
ik had hetzelfde probleem met mijn pony.
En ze loopt nu heel mooi aan de teugel !!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:46

Cupido11 schreef:
Dubbel gebroken trensje !!
ik had hetzelfde probleem met mijn pony.
En ze loopt nu heel mooi aan de teugel !!

ja idd had ik ook
een vriendelijker bit erin werkt vaak heel lekker

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:51

Meid, je zult het rijtechnisch op moeten gaan lossen, door meer op zit te gaan rijden. Een sterker bit er in hangen is echt niet de (juiste) oplossing. Tenzij je alles af wilt dwingen door je paard pijn te gaan doen? :?

Ik heb zelf een sterk paard met behoorlijk wat eigen initiatief (in de volksmond 'eigenwijs' genoemd), maar ik rij hem bitloos ;) . Met inrijden was dat in het begin best pittig en natuurlijk raadden velen me ook een bit aan. Maar nee, toch niet gedaan en ik kan hem nu prima rijden. Kwestie van je paard goed op zit en benen inrijden en verder is het enorm van belang dat jij duidelijk, eerlijk en consequent bent naar je paard toe. Beloon als hij het goed doet, corrigeer (dat betekent niet meteen slaan, maar wees zaken voor, kwestie van juiste timing). Want het is de fout van de ruiter, als een paard naar het 'sterke' en 'eigen initiatief' neigt. Dan mis jij iets, kijk dus alsjeblieft even goed naar jezelf :) . Door er maar een heftiger bit in te hangen, los je het probleem niet op. Moet je net een paard hebben die niet snel opgeeft en dan heb je nog meer strijd, die je onherroepelijk gaat verliezen.

Zoek iemand die je hierbij kan helpen, iemand die goed les kan geven in het echte paardrijden op zit.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:54

ja daarom juist en ik wil liever ook geen scherp bitje daarom zat ik zelf ook te denken aan een bubbelgebroken bitje
en ja het mag van de eigenaren die rijden er zelf niet mee
en over het buitenrijden dat gaat wel heel goed hij is alleen super sterk wat hij jammer genoeg al was.
hij is wel netjes te rijden maar dan moet er zoveel druk uitgeoefend worden in zijn mond en dat wil ik juist en dat is ook niet fijn voor zijn mond en niet voor mijn handen en armen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:56

Als je het bit zo vaak nodig hebt, doe je in feite iets verkeerd. Probeer in de les te leren hoe je je paardje op je zit kunt rijden. Sturen, stoppen, het kan allemaal makkelijk zonder dat bit! ;)

En idd, pas als je je paardje helemaal onder controle hebt naar buiten gaan. En alsjeblieft geen scherper bit erin, je maakt je paard dan alleen maar sterker!

En probeer niet te gaan "touwtrekken" en paard is zo sterk als de ruiter.
Dus met licht contact rijden, gaat 'ie toch hangen dan mag je best een keer een flinke ophouding geven, om hem van je hand te halen, maar daarna direct weer ontspannen. :)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:58

Twiggy2008 schreef:
Meid, je zult het rijtechnisch op moeten gaan lossen, door meer op zit te gaan rijden. Een sterker bit er in hangen is echt niet de (juiste) oplossing. Tenzij je alles af wilt dwingen door je paard pijn te gaan doen? :?

Ik heb zelf een sterk paard met behoorlijk wat eigen initiatief (in de volksmond 'eigenwijs' genoemd), maar ik rij hem bitloos ;) . Met inrijden was dat in het begin best pittig en natuurlijk raadden velen me ook een bit aan. Maar nee, toch niet gedaan en ik kan hem nu prima rijden. Kwestie van je paard goed op zit en benen inrijden en verder is het enorm van belang dat jij duidelijk, eerlijk en consequent bent naar je paard toe. Beloon als hij het goed doet, corrigeer (dat betekent niet meteen slaan, maar wees zaken voor, kwestie van juiste timing). Want het is de fout van de ruiter, als een paard naar het 'sterke' en 'eigen initiatief' neigt. Dan mis jij iets, kijk dus alsjeblieft even goed naar jezelf :) . Door er maar een heftiger bit in te hangen, los je het probleem niet op. Moet je net een paard hebben die niet snel opgeeft en dan heb je nog meer strijd, die je onherroepelijk gaat verliezen.

Zoek iemand die je hierbij kan helpen, iemand die goed les kan geven in het echte paardrijden op zit.

zo als ik net al aan gaf ik rij dit paardje nu een paar weken hij is van af het begin al erg sterk en hard in zijn mond
ik ik heb zeker geen harde hand of iets dergelijks want ik rij altijd heel los en zacht dat heb ik aan geleerd omdat ik altijd met een speciaal bit gereden heb bij mijn vorige verzorg paard
dus dat is echt het probleem niet

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:00

Hoe kan je paard dan in godsnaam sterk zijn? ;)
Als een paard niets heeft om zich sterk op te maken, dan kan 'ie ook niet sterk zijn. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:06

lido_4_ever schreef:
zo als ik net al aan gaf ik rij dit paardje nu een paar weken hij is van af het begin al erg sterk en hard in zijn mond
ik ik heb zeker geen harde hand of iets dergelijks want ik rij altijd heel los en zacht dat heb ik aan geleerd omdat ik altijd met een speciaal bit gereden heb bij mijn vorige verzorg paard
dus dat is echt het probleem niet

Voor alle duidelijkheid dan: Een ander (al dan niet heftiger) bit gaan gebruiken bij een paard wat erg hard in zijn mond is, is niet per definitie de oplossing. Je moet de oplossing gaan zoeken in jouw rijtechniek. Uiteindelijk zijn de teugels geen rem en geen stuur, ze ondersteunen jouw zit- en beenhulpen. Althans, daar horen wij als ruiter naar toe te werken. Snap je de nuance? Je moet je meer gaan richten op je andere hulpen, zodat je uberhaupt minder aan zijn mond hoeft te zitten.

Verder schiet me nog wat door het hoofd; het kan ook zijn dat jouw verzorgpaard ergens last van heeft. Een chiropractor of osteopaat kan eens kijken wat er scheelt. Een paard wat zich zo sterk maakt, kan daar vele redenen voor hebben. Last van zijn wervelkolom, last van zijn rug, last van de tanden, last van het tuig, alles kan. Is alles helemaal ok, dan zorgen dat je rijtechnisch wat meer te vertellen krijgt over je paard.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:10

ik ben niet de eeingste die er op rijd hé
voor mij hebben er ook andere meiden op gereden en wat die gedaan hebben met hem weet ik niet
maar zodra je wat werk van hem vraagt wordt hij sterk
daarom wil ik een dubbel gebroken bitje omdat dat zachter is dan een enkel gebroken bitje
en ik ben al bezig met lessen tijdens de lessen gaat het wel redelijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:12

lido_4_ever schreef:
ik ben niet de eeingste die er op rijd hé
voor mij hebben er ook andere meiden op gereden en wat die gedaan hebben met hem weet ik niet
maar zodra je wat werk van hem vraagt wordt hij sterk
daarom wil ik een dubbel gebroken bitje omdat dat zachter is dan een enkel gebroken bitje
en ik ben al bezig met lessen tijdens de lessen gaat het wel redelijk

Dat snap ik, dat er anderen op hebben gereden. Maar als je dit probleem op wilt lossen moet er ook naar het beestje fysiek gekeken worden misschien. Die mensen hebben duidelijk geen goede dingen gedaan, is mijn mening.

Een zachter bitje juich ik helemaal toe!! En les nemen ook!! Zo'n issue is nou eenmaal niet van de ene op de andere dag opgelost. Succes ermee!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:12

Wat vraag je dan?

En ik snap dat het moeilijk is om dat weer in orde te krijgen, maar juist als jij ook gaat trekken, train je hem om sterk te zijn.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:14

Een sterk paard rijdt je op zit! Dat los je niet op met een scherp bit! Potdorie mensen......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:18

Sieppus schreef:
Een sterk paard rijdt je op zit! Dat los je niet op met een scherp bit! Potdorie mensen......

Dat probeer ik ook te vertellen, zucht....... :+

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:20

zadel en hoofdstel zit helemaal goed en zijn rug is ook helemaal goed en het gebit wordt binnen kort na gekeken maar daar ik mij niks aan opgevallen kan zelf ook niets voelen en hij eet ook gewoon super goed en zo als ik net al zei ik heb altijd met een speciaal bit gereden waar bij je niet in het paards mond mog zitten dus ik rij al jaren op me zit en met me benen en zo heb ik ook leren paardrijden

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:21

Pas het dan ook op dit paard toe. ;)
Geen reactie op je zit, oké dan mag je best het bit een keer gebruiken, maar 1 keer snel een ophouding, niet blijven trekken.
Dus druk en weer los.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:30

ja daar ben ik ook mee bezig maar ik wel weten wat julie een fijner bitje vinden ekel- of dubbel gebroken trens

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:32

lido_4_ever schreef:

Nou, hier ligt je antwoordt!
Blijkbaar ben jij degene die aan de teugels trekt.

Ik mag aannemen dat hij iig niet op je zit reageerd?
Dan moet je gaan werken met korte ophoudingen en na elke ophouding weer totaal ontspanning geven.
Veel werken met belonen en niet teveel willen, maar kleine stapjes maken. bijv aandrijven en weeer terug naar de stap met ook gebruik van je stem, zodat je de teugels zo min mogelijk hoeft te gebruiken.
De totale ontspanning is vaak een probleem, meeste ruiters denken de ontspanning te geven, maar houden (onbewust) nog wat spanning, waardoor het paard niet kan ontspannen en vertrouwen krijgen.

succes!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:34

jullie doen alsof het de schuld van TS zou zijn dat dit paard zo sterk is, TS rijd het paard echter pas een paar weken en geeft aan dat zij denkt dat het paard gewoon niet goed reageerd op dit bit, dit kan natuurlijk er zijn enorm veel bitten op de markt (niet allemaal even vriendelijk) en niet elk paard is goed te rijden op het zelfde bit.
ik ben helemaal voor het dubbelgebroken bit omdat dit een vriendelijk bit is die toch goed inwerkt, verder is het uitproberen op welk bit dit paard het beste reageerd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:36

superwoman schreef:
lido_4_ever schreef:

Nou, hier ligt je antwoordt!
Blijkbaar ben jij degene die aan de teugels trekt.

Ik mag aannemen dat hij iig niet op je zit reageerd?
Dan moet je gaan werken met korte ophoudingen en na elke ophouding weer totaal ontspanning geven.
Veel werken met belonen en niet teveel willen, maar kleine stapjes maken. bijv aandrijven en weeer terug naar de stap met ook gebruik van je stem, zodat je de teugels zo min mogelijk hoeft te gebruiken.
De totale ontspanning is vaak een probleem, meeste ruiters denken de ontspanning te geven, maar houden (onbewust) nog wat spanning, waardoor het paard niet kan ontspannen en vertrouwen krijgen.

succes!

Amen!!!
(En geloof me van superwomen mag je aannemen dat ze weet waar ze het over heeft. ;) )

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:38

dank je barbar iemand die teminste leest wat er staat

en over mijn handen als ik mijn teugels los heb hangt hij nog in me handen rij nou eenmaal engels en geen western dus het geen teugels van bijna 2 meter lang