Ouder paard amper in te rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ouder paard amper in te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:42

Misschien heeft iemand nog tips en trics die ik zelf niet ken of ben vergeten.
Sinds een maand of anderhalf ben ik bezig een zevenjarig paard onder het zadel te krijgen.
Tot nu toe gedoogt mevroi een kwartier stappen en daarna is er geen land mee te bezeilen. Ze gaat dan finaal door het lint, al bokkend. (en het is me elke keer weer een raadsel hoe het toch mogelijk is, dat juist die flegmatieke types zo uit de hoek kunnen komen ;) )
Normaal ben ik niet van de bange maar na twee noodlandingen op de bovenkant van mijn hoofd, heb ik het er wel een beetje mee gehad, eigenlijk.
Ik ben nu doende om deze dame dan eerst maar te betuigen en dat blieft ze wel, tot nu toe. Bak slepen is geen probleem. Mijn plan was dus als volgt, eerst goed doortrainen in tuig, en mogelijk na de winter toch weer proberen haar onder het zadel te krijgen.
Ik vermeld nog even dat het dier verder in orde is, paard is van top tot teen gescreend, en er zijn geen afwijkingen gevonden. Zadel, hoofdstel en bit is ook dikke prima, en de gebitsverzorger is net geweest, ook geen afwijkingen.

Oehlala

Re: Ouder paard amper in te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:33

tjee, klinkt heftig, moet zeggen dat mijn 11 jarige die ik ingereden heb, nooit dergelijke trucjes vertoonde!?
Het is niet een soort uitproberen? Ik zou sowieso eerst ff veel grondwerk doen, want als je iedere keer gelanceerd word, wordt je ook niet blij! Misschien als je gaat rijden een keer wat anders dan alleen stappen, eerst een rondje draf bijvoorbeeld dat je iets anders doet dan zij verwacht.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:36

Het zal vast een soort van uitproberen zijn, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd, verder is het zo dat de vader van dit paard dit gedrag behoorlijk doorgeeft aan het nageslacht, dat is algemeen bekend.
Ik ben dus momenteel druk aan het werk met dubbellonge, en ook met slepen, en met een rondje draf beginnen heb ik al geprobeerd, met resultaat dat de cap in twee stukken op mijn hoofd zat, toen ik een onvrijwillig bodemonderzoek had uitgevoerd ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:36

En als je haar eens een keer heul duidelijk op haar ho zet, en gelijk weer wegdraaft? Niet de meest ideale oefening voor een nog niet zo heel lang zadelmak peerd, maar je moet toch wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:37

Hoi Utixo, dat heb ik dus een paar keer geprobeerd en dan gaat mevroi met alle overgave in de staak, of schiet opeens dwars door alle hulpen heen een andere kant op...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:38

Iemand met longeerzweep erbij in de bak die het paard voorwaarts houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:41

Ja, dat is een hele goeie Zammie, ware het niet dat we dat ook al hebben geprobeerd, meerdere malen en ook dit liep slecht af |( (leverde ook een noodlanding op mijn kop op namelijk)
Eerlijk is eerlijk, ik ben zelf van die valpartijen ook niet beter geworden, normaal gesproken is er nogal wat voor nodig voor een paard mij tegen de grond krijgt, maar deze is er errug goed in blijkbaar... (of zou ik toch te oud worden...)

Utixo

Moeilijk, dat soort paarden.
Vriendelijk, lief gedoe zou ik in deze met inrijden lekker achterwege laten, duidelijkheid en structuur des te meer. Maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat je daar zelf ook al achter was.
Voorwaarts houden heeft bij dit soort paarden geen zin, die kunnen prima voorwaarts zijn en stuiteren.

Ze doet het iedere keer na een specifieke oefening of tijd?

RoodZonnetje

Jeetje inderdaad heftig zeg! Complimenten voor je doorzettingsvermogen in elk geval :)

Misschien kan je een keer iemand mee laten kijken naar het rustige begin en het omslagpunt zegmaar, misschien dat wanneer je de precieze omstandigheden weet dat een oplossing bedenken gemakkelijker gaat? Of jezelf laten filmen of iets dergelijks?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:43

Als het echt iedere keer na een kwartier is, zou ik kijken wat er gebeurt als je haar eens een paar keer 10 minuten stapt, en dan weer afzadeld. Dit langzaam uitbreiden. Voor jezelf is het ook niet fijn om erop te blijven, aangezien je toch zit te wachten tot ze explodeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:45

Filmen lijkt me inderdaad een goed idee!!! (thanks)
Het gedrag is onvoorspelbaar, het is elke keer dat ze na een tijdje lijkt te ontploffen en dan begint het gedonder maar het zijn meestal geen vaste aanknopingspunten. Het zou goed kunnen dat als ik het achteraf terug kan kijken, dat ik er meer peil op kan trekken natuurlijk!!
Utixo, ik heb de laatste keer haar inderdaad na een minuut of tien afgezadeld en weggezet en toen gebeurde er dus ook niks....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:46

Dan zou ik in ieder geval dat even lekker blijven doen, en zo het werk minimaal uitbreiden. Niet opzoeken. En dan stapje voor stapje iets verder. Ben je bezig met beleren en inrijden tegelijk? Misschien teveel prikkels voor haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:48

Madam was al bekend met zadel en hoofdstel, en voor mij waren er al twee andere ruiters mee aan de gang geweest, die beide het bijltje er bij neer hadden gegooid.
Uhm beleren en inrijden? Wat is het verschil? ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:50

Ik denk dat Sul bedoelde, dat het paard tijdens het aandraven begint te bokken. Je hebt erbij, die zo bol kunnen gaan, dat kan haast niemand uitzitten. Dus heeft niet met jouw te maken hoor Sul. ;)
Ik heb zelf in het verleden ook zo eentje gehad, die het alleen deed wanneer het hem uitkwam. Dus soms pas aan het einde van het rijden... Ineens een bolletje en daar ging ik dan weer. Ik ben met dit paard erg ver gegaan en ik heb 2 jaar alles uit de kast gehaald, maar ik heb het er niet uit kunnen krijgen...Het enigste waar deze respect voor had was de longeerzweep en als er dus iemand in de bak met dat ding stond was ie poeslief... Maar ja, dat is ook niet de oplossing..'
Ik heb het dus bij dat paard opgegeven. Ik had er na zo'n lange tijd geen plezier meer aan. Ik hoop voor je, dat je het eruit kunt krijgen Sul.
Ben wel nieuwsgierig naar de afstamming...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:54

Juist ja, betuigen ipv beleren dus, sorry.

Heeft ze niet gewoon doorgekregen dat ze mensen eraf kan krijgen? Dan zou je eigenlijk eens moeten kijken wat er gebeurd als je er een persoon opzet die nergens vanaf te krijgen zijn (niet kwaad naar jou bedoelt, maar je hebt van die mensen die overal op lijken te kunnen blijven zitten)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:56

Is misschien wel eentje voor Gert van den Hof....

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:00

Dat betuigen is geen slecht idee, dan worden er al meer spiertjes gekweekt en leert ie op stem hulpen reagern.
Maar misschien kun je ook rijden, en als een oefening lukt, stoppen. En dan verder op de dag of de volgende dag nog eens end an iets langer oef iets moeilijkere oefening. Misschien vind ze het saai of verveeld ze zich, of misschien vind ze het idd wel handiger je er gewoon af te kegelen. alkjes lopen, moet ze haar aandacht op de grond houden?
veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:05

Zammie, ze maakt zich inderdaad zo rond als een bal, en stuift dan bokkend de bak door. Ik dacht dat ik wel een beeeeeeeeetje kon zitten maar dit overtreft echt alles.
Ik realiseer me dat er paarden bestaan die zich echt heus echt niet laten inrijden, ze zijn nooit op mijn pad gekomen, misschien is zij de eerste wel, wie weet...
Utixo, het was in het begin erg raar, toen ging ze nog erger te keer dan de keren erna. Ze heeft dus al twee mensen doodsbenauwd weten te maken met haar streken en het leek of ze nog kwaaier werd, toen ze merkte dat ik er niet bang van ben. Ben er laatst al dubbelziend en misselijk na een rotsmak gelijk weer opgekropen, man man wat heb ik een koppijn gehad, drie dagen lang... pffft...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:11

Ik ben er in al die jaren ook maar eentje tegen gekomen hoor, die zo extreem kon bokken en echt zonder aanwijzing of gevoel dat het er aan zat te komen. De meesten merk ik het wel aan, die doen hun hoofd naar beneden en dan komt de bokpartij, maar deze kon zelfs bokken met zijn hoofd in de lucht. Hier hebben toen ook anderen (die meenden het beter te kunnen ;) ) het geprobeerd en ook die gaven het na de 1e valpartij het op. Ik zat met de gebakken peren, want ik moest er dan natuurlijk weer op om toch even duidelijk te maken, dat degene die erop zit de baas is....

Op zich is het beleren in het tuig misschien wel de manier, maar je kweekt dan ook weer spieren en uithoudingsvermogen op, die dan juist ook tegen je gebruikt kunnen worden.
Moeilijk hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:19

Normaal gesproken zie en voel ik dit soort stunten ook altijd aankomen, en vind ik het nooit een drama om probleempaarden op het goeie spoor te krijgen of draakjes zadelmak te maken...

Ik ben me ook heel goed bewust dat mevrouw van aangespannen werk wel sterker wordt, alleen hoop ik maar dat ze er ook braver van gaat worden... alles heeft zijn voors en tegens ;)
Ik vind het ook maar moeilijk terwijl ik toch niet snel met de handjes in het haar zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:21

Als er ooit een veulentje bij gefokt is, kan er wel wat dwars zitten. Een vriendin van mij had een merrie die ook niet te rijden was, kwam voortdurend omhoog, ook da er bij.

Maar ze is toen naar een andere kliniek geweest en die constateerde dat de bevalling met het veulen niet goed is gegaan en dat ze een spier beklemd heeft gekregen door persen of zo, iig was het door een slechte bevalling gekomen en onder het rijden kreeg ze na een minuut of 10 zoveel pijn dat ze ontzettend in protest kwam. Als het ook nog een merrie is die een beetje zuur kan doen, ben je gauw geneigd te denken dat het streken zijn.

Ook zij hebben met rijden heel veel getut, na de behandeling is ze normaal te rijden geweest. Merrie heeft eerst veulens gefokt en daarna ingereden, ook zo ongeveer deze leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:23

Deze heeft inderdaad ook een veulen aan de voet, maarrrrr ze is helemaal nagekeken en er is niks uitgekomen.... ik krijg bijna de neiging om dit dier nog eens na te laten kijken, ware het niet dat de fysio is geweest gisteren, en óók al niks kon ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:26

Ik weet niet welke kliniek, maar volgens mij Belgie, ze heeft een paar keer DA's er bij gehad en toen kwam dus dit er uit. Ze hebben geloof ik 2 jaar getut met het paard. Zelf geloofde ze steeds dat het dier wat mankeerde en ze hebben het gevonden.

Daarna was het een heel fijn te rijden paard en ook omdat ze fokte is ze heel vlot naar de Z gereden, daarna verkocht.

Ik geloof dat de behandeling niet met een keer is geweest maar dat kan ook niet.

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik heb wel eens gehoord dat erge persweeën kwaad kan doen in het lijf. Moet maar net verkeerd uitvallen.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:29

Phoe, lastig hoor!
Wat doet ze als je haar aan de longeerlijn hebt? Evt met zadel hoofdstel? Wil ze dan wel lekker naar voren? Wel vreemd dat ze in eens komt....Klinkt mij alsof dit paard toch iets dwars zit.
Hoe is ze voor de rest in de omgang?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:31

Ik heb dit een keer eerder gehoord waarbij het paard een wervel artrose bleek te hebben (op de foto). Deze werd ook van het een op het andere moment onder het zadel volledig onhandelbaar.