Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Miepie1980 schreef:Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het gewoon te snel gaat.
Hoe kijkt je begeleiding hier tegen aan?
Laat eerst de galop is achterwege en zorg dat je een goede schakeling hebt van stap naar draf en terug.
Galop eerst aan de longe tot het kwartje valt en hij op stem terug komt. Dan kan je het aan gaan leren met de hulpen er bij als je er op zit.
Natuurlijk is het wel belangrijk om uit te sluiten dan bv het zadel niet goed ligt. Als hij een maand of 2 nu aan het werk is kan het goed zijn dat er ergens iets begint te knellen doordat hij echt spieren begint te ontwikkelen.
chrisje_83 schreef:Gas geven! Een paard, en zeker een jong paard, mag je dit niet toestaan. Wanneer ze het op een bokken zetten flink gas geven en hoofd omhoog houden. Met een laag hoofd kan de rug makkelijker bol gemaakt worden om te gaan bokken.
Ligt je zadel overigens wel goed? Stoor je hem zelf niet? Vertoonde hij dit gedrag ook voor hij je eraf kreeg?
chrisje_83 schreef:Gas geven! Een paard, en zeker een jong paard, mag je dit niet toestaan. Wanneer ze het op een bokken zetten flink gas geven en hoofd omhoog houden. Met een laag hoofd kan de rug makkelijker bol gemaakt worden om te gaan bokken.
Ligt je zadel overigens wel goed? Stoor je hem zelf niet? Vertoonde hij dit gedrag ook voor hij je eraf kreeg?

jury schreef:Dit is toch gewoon normaal gedraag voor een jong paard (althans bij de meeste). Had je anders verwacht?
Je vraag verbaast me dan ook. Toestaan?!?!?!? Door deze opmerking ga ik zelfs twijfelen of je er wel aan toe bent om een jong paard te rijden.
Deze vraag moet je nl. allang beantwoord hebben voordat je er aan begon.
naar voren schoppen had bij mijn paard totaal geen effect; dan sprong hij naar voren met een bok and so on, maw: helemaal geen houden meer aan.jury schreef:Dit is toch gewoon normaal gedraag voor een jong paard (althans bij de meeste). Had je anders verwacht?
Je vraag verbaast me dan ook. Toestaan?!?!?!? Door deze opmerking ga ik zelfs twijfelen of je er wel aan toe bent om een jong paard te rijden.
Deze vraag moet je nl. allang beantwoord hebben voordat je er aan begon.
am_vanes schreef:bulck inderdaad.... uitzitten is best lastig! ik hield t geloof ik 3 x vol, toen vloog ik eraf... het vervelende was dat hij toen los in de rijbaan liep, en er nog een paard (hengst) begon te stuiteren, lagen er 2 ruiters in t zand!
ik heb gewoon de schrik te pakken! mijn andere paard heeft toen ik hem kocht 1,5 jaar gesteigerd! (geen medische problemen, is helemaal nagekeken) en dat vond ik toch minder eng....
,met piepen en al erbij,ook erg fijn om daarop te zitten (mijn instructrice sprak eens de fijne woorden "goh ,hij komt met zijn sprongen boven de bakrand uit.....
),ik deed hem daarna toch echt altijd longeren voor ik erop stapte,was toch niet van plan om mijn nek te breken,en ja als ie ging bokken,dan kop omhoog proberen te trekken (maar ze zijn me lenig en je moet wel heel goed zitten dan) en ik zette hem op de rem,en gaf hem (met stem) echt op zijn kop...
am_vanes schreef:chrisje_83 schreef:Gas geven! Een paard, en zeker een jong paard, mag je dit niet toestaan. Wanneer ze het op een bokken zetten flink gas geven en hoofd omhoog houden. Met een laag hoofd kan de rug makkelijker bol gemaakt worden om te gaan bokken.
Ja dat is ook een goeie, hij wil nogal eens hangen aan mijn teugels en dan veel te diep gaan lopen. Is het niet beter een jong paard voorwaarts te laten gaan? hij wil nogal graag hard draven, omdat hij zijn balans nog niet heeft om langzaam te draven. Dat is toch beter dan te langzaam?
En nee, hij heeft het nog niet eerder gedaan, heb ook het idee dat t joligheid is, want zadel ligt nog perfect. hij krijgt nu hij meer kracht en uithoudingsvermogen krijgt meer praatjes....
heb het idee gehad om hem naar een prof. stal te brengen om hem door te laten rijden...