niet te rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

niet te rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:11

gisteren ging ik voor het eerst met sanne op les bij de recreantenclub, ik had het idee dat dat heel leuk en leerzaam zou zijn......
er heen stappen werd al dribbelen maar goed het was donker en vreemd dus kan ik me voorstellen, maar in de bak daar werd ze een ongeleid projectiel waar niks meer mee te beginnen was!
racen racen en nog eens racen meer deed ze niet! ik heb gewoon pijn in mijn handen en armen van het inhouden, er viel echt geen land mee te bezeilen....
oke de beste ruiter ben ik niet en ik moet wel veel leren nog maar nu had ik er helemaal niks over te zeggen, ook steeds in de verkeerde galop aanspringen en alleen maar hard willen en zich verzetten.
ook ging ze heel raar met haar hoofd omhoog lopen en dan echt haar mond naar de rechterkant schuin omhoog houden.
ik dacht dat dat wel zou zijn omdat het allemaal nieuw was voor haar en dat er meerdere paardjes rondliepen maar vandaag met buitenrijden deed ze precies hetzelfde.
ik heb er geen lekker gevoel bij......

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:21

Hoe oud is ze?
mss handig eerst ff longeren van te voren/ uit laten razen (mocht je niet kunnen longeren)
Maar het lijkt me logisch hoe ze reageerd als dit haar eerste keer is in een vreemde omgeving.
optie: volgende keer alleen maar stappen tijdens de les, als ze aanstalte maakt om weg te spurten terug pakken, alleen gaan draven als ze super rustig is, gaat ze weer door naar een midden draf, pats terug zetten in stap.
Dit is moeilijk,maar jij bent de baas en bepaald het tempo niet zij.

Tip 2: de weg die je erheen maakt (te paard?) laat haar dan maar ff gaan (niet te gek natuurlijk)
maar dan is ze al wat energie kwijt.
Suc6 gr

justdiesel

Re: niet te rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:46

ze is 11 jaar, en normaal gesproken helemaal niet zo fel.
ja als we buitenrijden en dan de terugweg nemen dan heeft ze de pas er ook wel in zitten.
maar dat is gewoon dat ze de stal ruikt hahahha
ik heb haar nou een paar maanden en op zich ging het best goed tot gister

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:04

heb je er ooit iets anders mee gedaan dan buiten rijden?
buiten loop je nl enkel rechte lijnen en in de bak moet je rond he... als dit gedrag aanhoud, zou ik toch id richting van een probleem beginnen te denken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:17

Heeft ze geen last van het bit in haar mond? Past het zadel wel goed?
Wat betreft het racen in de les, welk werk doe je voornamelijk zelf? Wat heeft ze altijd gedaan voor ze bij jou kwam?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:46

ja ik ben vaak genoeg in de bak bezig , dan gaat het meestal wel goed en is ze eerder lui als snel :P
zadel past goed, is pas geleden nog na gekeken. bit is hetzelfde dat ik al gebruik sinds ik haar heb, ook daar is naar gekeken....
op de volte is ze wel wat dwars met stelling vragen maar ik denk dat dat puur aan mijn rijkunsten ligt...
misschien had ze wat last van haar mond doordat ik haar steeds zo tegen moest houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:48

Ja, en je geeft zelf het antwoord al, een bit is niet om een paard mee tegen te houden ;) want dan had het wel om de benen gezeten van het paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:48

Dit pas bij mijn paard ook... bokken steigeren sprintje trekken en weer stoppen... Na ong. 4 a 5 weken werd dit beter.. inmiddels doet hij het helemaal niet meer. Mijn paard was alleen wel 3 en ong. een half jaar OHZ

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:54

Misschien heeft je pony een blokkade ergens? Mijn paard had dat ook toen ik haar kocht. Na een paar weken werd ze steeds slechter te rijden. Toen heb ik haar naar een goeie fysio gedaan en ging het langaam beter. Nu is ze helemaal toppie en helemaal positief veranderd.

Het is schrikbarend hoe veel pony's en paarden ergens een blokkade hebben. Die kunnen zomaar komen en een paard uit pijn door dwars en rennerig te doen.

Ik zou dus een Fysio of ostheopaat opzoeken, als die niks vind dan kan het misschien liggen aan iets anders, misschien te veel voer, gewoon fris enz enz.
Maar pijn eerst maar uitsluiten.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:57

ik zeg niet dat er geen blokkade zit maar eerder heeft ze in elk geval nergens last van gehad....
suleilitha, op mijn benen kreeg ik haar helemaal niet terug gereden...
ik heb erg genoeg echt helemaal in haar mond moeten hangen om haar terug te krijgen, dan vrees ik dat dat het probleem zal zijn.......
ik weet dat dat niet hoort :o

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:59

suleilitha schreef:
Ja, en je geeft zelf het antwoord al, een bit is niet om een paard mee tegen te houden ;) want dan had het wel om de benen gezeten van het paard ;)

hm voor wat is anders een bit???
voor versiering het is idd ni het enige waar ge ze mee kunt tegen houden
buiten in de koets natuurlijk wel hm hum hum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:01

Een bit is voor verfijning van je hulpen. Verder is het gebruikelijk om een paard op je zit terug te rijden en niet de teugels aan te wenden als noodrem, Quasandra.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:04

en ik heb het dus wel als noodrem gebruikt.......
nu achteraf had ik haar gewoon op de volte moeten zetten en die kleiner maken, maar ja je bent nieuw in een les bij andere ruiters en die wil je ook niet in de weg lopen...
dat is het onzekere van mij weer he!
vooral niet aangeven dat het even niet gaat maar zelf aanmodderen....dom dom dom!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:08

bit vast pakken en schuin omhoog doen duid op een blokkade/spierpijn links in het lijf maar hoeft niet per see

ik zou je paard echt eens na laten kijken en masseren
en erna gaan loswerken
Laatst bijgewerkt door onley op 13-10-09 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:12

als het paard dit normaal nooit doet zou ik niet gelijk denken aan blokkade''s en dergelijken. Eerder aan een enorm vrolijk of zenuwachtig paard(en ruiter natuurlijk) Zo was mijn paard namelijk ook op de PC en nu helemaal niet meer

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:15

Anoniem schreef:
als het paard dit normaal nooit doet zou ik niet gelijk denken aan blokkade''s en dergelijken. Eerder aan een enorm vrolijk of zenuwachtig paard(en ruiter natuurlijk) Zo was mijn paard namelijk ook op de PC en nu helemaal niet meer

ja dat dacht ik dus ook, al sluit ik een blokkade of iets niet uit hoor!
ik hou dat in elk geval wel in de gaten, mocht ze thuis in de bak ook zo gek doen dan laat ik er wel na kijken maar ik ga eerst nog een keertje gewoon rijden.
ze is in onze bak ook nooit zo snel als nu was dus ik denk dan eerder aan zenuwen idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:15

Idd even aan kijken...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:36

Zijn haar tanden trouwens wel helemaal goed? Ook dit kan voor bepaalde reacties van een paard zorgen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:48

voor zover ik weet wel, maar ik zal er voor de zekerheid wel een keer na laten kijken.....

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:15

Is best wel normaal gedrag. Je komt in een vreemde omgeving, allemaal vreemde paarden. Je rijd in het donker erheen. Ineens alles anders. Verplaats je even in je beest. Dan zit er een ruiter op die alleen maar aan het remmen en aan het mieren is aan de teugels, vermoed ik.

Maar goed, de kop is er af. Tip: ga eerst eens overdag alleen in die bak rijden. Als dat goed is, ga dan eens savonds alleen of met iemand die je kent. Doet ze dat gedrag opnieuw. Laat ze even gaan, geef ruimte en probeer daarna met zachte hand af te remmen. (neem duidelijk de leiding dus als je ze laat gaan, laat haar duidelijk merken dat jij dat wilt, spoor aan en met je stem)

Zodra je remt doe dat dan duidelijk met je zit, met je houding (lang maken) en je stem en zo min mogelijk me de teugels. Luistert ze niet dan op de volte en desnoods een keertje stevig terugnemen. Beter 1 keer even streng met je hand dan constant zitten trekken.
Zoals je al schrijft is ze normaal op het slome af dus zodra ze gewend is aan de nieuwe omgeving en jouw consequente aanpak is het probleem vast snel verholpen.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:46

suleilitha schreef:
Een bit is voor verfijning van je hulpen. Verder is het gebruikelijk om een paard op je zit terug te rijden en niet de teugels aan te wenden als noodrem, Quasandra.

en hoe verklaar je dat in de koets?

dat bit een hulp is weet ik ook wel
teugel hulp
gewicht hulp en u benen is een hulp
ik rij ook bij iemand dat zowel theorie als praktijk geeft
maar bij een op hol geslagen paard denk ik wel dat je het enige denkt van trekke en niet aan die hulpen
dan wel in noot reactie van iedereen denk ik

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:36

Het lijkt me geen buitengewoon gedrag. (laat die tanden, masseur etc. nog maar even achterwege...)

Ik neem aan dat de pony/paard het best spannend vond om in een groep vreemden te lopen.
Realiseer je wel, dat het voor een paard sociaal spannend kan zijn om in een nieuwe groep (kudde) te komen. In een lessituatie is er heel wat 'groepsdynamica' 8-) .
En waarschijnlijk was je zelf ook wat uit je doen, met je pony/paard in een nieuwe lesgroep is gewoon ook spannend.
Nou, en daar reageert zo'n dier dan op, allemaal logisch te verklaren.

Probeer de volgende keren dit gedrag wel te beperken, zodat het geen gewoonte wordt.
Wees zo duidelijk mogelijk voor de pony. Idd misschien even laten uitrazen voor de les. En overleg het met de instructeur.
Komt vast goed.
Veel plezier met lessen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:09

allemaal bedankt voor de tips!
super zo'n forum die je weer even lekker nuchter tegen het probleem aan laten kijken, echt fijn!
in onze eigen bak doet ze dit ook nooit, alleen gister in die bak van de vereninging....
eigenlijk had ik vandaag in onze bak moeten gaan rijden maar het was zo'n lekker weer dat ik even samen buiten wilde genieten :D
ik kijk even hoe ze morgen in de bak is en dan laat ik het nog wel weten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:07

quasandra, als je er echt niet meer van af weet zou het verstandiger zijn gewoon niks te zeggen.

Ik weet ook wel dat er ook door de betere ruiters af en toe wordt getrokken aan het bit, maar het is niet de goede manier, en ook zij weten dat wel.
En als je echt een goed paard goed opgeleid hebt kan je echt wel stoppen zelfs zonder je teugel ook maar even aan te raken, dus het kan echt wel.
En het is net naar die verfijning, naar dit niveau van opleiding dat je naar toe moet proberen te gaan, voor sommigen hier een onbereikbaar doel , maar tis echt wel die richting uit da je moet denken.
Die mannen bij de "Spaanse-Rijschool" zie je ook helemaal niet meer bewegen aan die teugels, en toch geven ze via de teugel aanwijzingen aan hun paard, je mag best even harder zijn, en je mag best even streng zijn, maar denk altijd ik moet naar het zachte toe werken, en niet zoals velen doen hard, harder, en nog eens harder , en dan constateren ze dat hun paard helemaal niet meer reageert op de hulpen die ze geven , kan ook niet anders dan he , je hebt je paard dan zelf ongevoelig gemaakt voor je hulpen.

Quasandra schreef:
suleilitha schreef:

en hoe verklaar je dat in de koets?

dat bit een hulp is weet ik ook wel
teugel hulp
gewicht hulp en u benen is een hulp
ik rij ook bij iemand dat zowel theorie als praktijk geeft
maar bij een op hol geslagen paard denk ik wel dat je het enige denkt van trekke en niet aan die hulpen
dan wel in noot reactie van iedereen denk ik

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 01:06

Tanden moet je zo ie zo elk jaar even controleren.

Dus als je niet zeker weet of dat in orde is dan zal je daar zelf waarschijnlijk nooit naar hebben laten kijken.

Ik zeg niet dat daar dit probleem vandaan komt, maar ik denk dat het veel andere rij technische probleempjes kan verminderen.
(mijn paard had nergens last van, prima aanleuning voor een 3 jarige.. maar toch bleek na het trekken van een wolfskiesje en wat bijvijl werk hij nog 3 x zo fijn te kunnen zijn)

Maar goed, ik denk ook dat je het even moet aankijken.
Probeer hoe dan ook zelf heeeeel rustig te zijn.
Denk, beweeg, praat en doe rustig....

In de hoop dat je het over brengt.
Het enigste wat je wilt bereiken op dit moment is enige ontspanning.
Hoe hij/zij dan loopt maakt niks uit, als het maar ontspannen is.
Eerst zullen dat kleine stukjes zijn, die kun je in loop van tijd wel uitbouwen... en dan kun je pas echt aan het werk.