oefeningen voor jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yves__v

oefeningen voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 12:00

hoi allemaal,
Ik vraag me af of iemand goede oefeningen weet voor jonge springpaarden?
In- uitjes? of met een balk ertussen ? en nog andere goede oefeningen?
alvast bedankt allemaal ;)
het is een jong paard dat moet geleerd worden,
gwn wat goede oefeningen
Laatst bijgewerkt door yves__v op 12-10-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: oefeningen voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:01

Kun je aangeven wat je trainingsdoel is, of tegen welk probleem je aanloopt? Dat maakt het wat makkelijker om een advies te geven ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:30

Heb je misschien ook les? Vraag het aan je instructeur. Hij of zij weet precies waar jullie mee bezig zijn en wat jullie aankunnen qua werk.
Hoe jong is je paard eigenlijk?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:14

zorgen voor een goede dressuurmatige basis (rechtstellen/buigen/ figuren rijden/binnen hoefslag/etc) verder misschien als je paard daartoe is staat is buiten oefenen, dan kan je veel recht uit.

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:20

chrisje_83 schreef:
Heb je misschien ook les? Vraag het aan je instructeur. Hij of zij weet precies waar jullie mee bezig zijn en wat jullie aankunnen qua werk.

mijn eigen paard is 12
maar het is voor een jonge.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:30

Ik denk veel balkjes draven/galopperen en dan varieëren in de afstanden. Daarna verder met lage kruisjes die je uit draf of galop springt, en een paar dubbeltjes waarvan je de afstand ook steeds verandert. Ook in-uitjes zijn goed. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:31

Hoe jong is jong?

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 12:02

Jeanine84 schreef:
Hoe jong is jong?

3 jaar ;)
maand onder zadel.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:11

yves__v schreef:
chrisje_83 schreef:

mijn eigen paard is 12
maar het is voor een jonge.

Met zo'n antwoord schiet ik toch nog niks op? :7

Maar goed, het paard is dus 3 en een maand onder het zadel? Als ik jou was zou ik me dan nog helemaal niet met springen bezighouden! Zorg er eerst eens voor dat je paard de basis kent, en dan bedoel ik de dressuurbasis. Netjes aan de hulpen, goed recht op de lange zijdes, mooi gebogen in de bochten en wendingen. Dat hij op eigen benen loopt. Ga daarna eens nadenken over springen.

Eventueel kan je trouwens wel wat balkjes draven meenemen in je basistraining, maar meer zou ik nog niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:27

Met een driejarige die net een maandje onder het zadel loopt zou ik vooral lekker rechtuit werken, balans leren vinden, evt. vast wat balkjes lopen, en rustigaan wat leren wijken voor druk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:29

Een 3 jarige en dan al gaan springen? Ik zou inderdaad doen wat Sonja zegt, nog niet te veel rijden, lekker naar buiten enz.
Maar springen, nog zeker een jaar, het liefst nog langer mee wachten!

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:31

Babel schreef:
Een 3 jarige en dan al gaan springen? Ik zou inderdaad doen wat Sonja zegt, nog niet te veel rijden, lekker naar buiten enz.
Maar springen, nog zeker een jaar, het liefst nog langer mee wachten!

euhmm?? waarom zijn er anders wedstrijden voor de jonge paarden??? de 4-5 en 6 jarige wedstrijden voor jonge paarden?? }>

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:34

Als jij je paard op een dergelijke manier "kapot" wil rijden om maar aan dergelijke wedstrijden mee te kunnen doen snap ik niet waar je mee bezig bent! Geef je paard gewoon de tijd om sterker te worden, kijk en luister naar je paard!

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:35

chrisje_83 schreef:
Als jij je paard op een dergelijke manier "kapot" wil rijden om maar aan dergelijke wedstrijden mee te kunnen doen snap ik niet waar je mee bezig bent! Geef je paard gewoon de tijd om sterker te worden, kijk en luister naar je paard!

als je je paard niet oververmooeid gaat ie egt nie kapot vn wat sprongen:)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:38

Dat is niet echt een logische beredenering volgens mij.
Die wedstrijden zijn er omdat men steeds vroeger met paarden aan de gang gaat, maar mensen blijkbaar niet stilstaan bij wat goed is voor een paard.
Als jij serieus met een 3 jarige van net onder het zadel denkt te kunnen gaan springen, dan ben ik erg benieuwd hoe vaak jij er al op hebt gezeten en hoeveel ervaring je met een jong paard hebt.
Voor je een paard netjes een Bproef rond kunt sturen ben je daar al een tijd mee aan de gang. En aangezien dressuur ALTIJD de basis is voor het springen, zou ik daar maar eerst mee aan de slag gaan.

Een paard van die leeftijd moet vaak nog voldoende kracht ontwikkelen, om goed te galopperen, een jong paard met ruiter op zijn rug moet leren opnieuw het evenwicht te vinden. Springen met zo'n jong, onervaren paard vind ik uit den boze.

Als ik iemand zou zien die zou springen met een 3 jarige, dan trok ik hem er zelf zo snel mogelijk vanaf.
Dat is niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar om je te laten inzien, hoe vreselijk slecht het is voor een paard om dan al te gaan springen.

Daarnaast adviseer ik je, om voor je met een jong paard aan de slag gaat, eerst wat ervaring op te doen en informatie op te steken bij een ervaren ruiter die met een jong paard bezig is.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 13-10-09 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:38

Dan heb je het over wedstrijden voor 4 5 en 6 jarige paarden. Niet over 3 jarige paarden die net een maand onder het zadel zijn!!

Maar even terug komend op je vraag denk ik dat je je oefeningen moet baseren op hoe je paard springt.
En dan is het dus belangrijk dat je eerst de basis vaardigheden onder het zadel onder de knie hebt. Dus zit de stap, draf, galop bevestigd erop. Inclusief een goed (en dan bedoel ik echt een goed) stuur, een gaspedaal en een rem!
Daarna kan je pas kijken of je paard toe is aan het springen onder de man. Want het ene paard is het andere niet.
Maar mij kan je niet vertellen dat een 3 jarige die net een maand onder het zadel is al zo stabiel is dat hij ook een hindernis kan over winnen. En dan maakt het mij niet uit of het een grondbalkje is of een hindernis van 1 meter! Als een paard nog niet stabiel onder de ruiter loopt kan je al lelijk vallen over een grondbalkje!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:39

chrisje_83 schreef:

Ik vind dit nu toch wel wat overreageren horen. Cavaletti werk en kleine sprongetjes zijn ideaal voor de ontwikkeling van je paard. uiteraard altijd met mate en kijkend naar elk paard.

TS gewoon cavaletti werk, dus altijd een onpare combinaties leggen en best onder begeleiding. Zeker de dressuur in het achterhoofd houden, dus denk aan controle, regelmaat en het op eigen benen laten lopen.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:41

vrijspringen is ook een mooie manier om te kijken hoe je paard zich ontwikkelt en hoe hij reageert op sprongetjes.. en balkjes tijdens het longeren kunnen nooit kwaad.. zorgt ervoor dat je paard blijft opletten en zijn rug leert gebruiken...

Succes ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:44

Iris_Z schreef:
Weer zo een topic waar iemand iets vraagt maar het liever niet aan wil nemen... Vraag dan niks zeg!!!

Maar hij vraagt toch maar advies, niet een afkeuren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:46

Iris_Z schreef:
Weer zo een topic waar iemand iets vraagt maar het liever niet aan wil nemen... Vraag dan niks zeg!!!

Sorry maar dat vindt ik nou weer een beetje kort door de bocht!
Bovendien is het niet geheel on-topic!

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. En de ene zou nooit met een 3 jarige gaam springen. De ander zou er wel al mee beginnen.
Wat beter is kan je alleen voor jezelf en je eigen paard besliseen. Maar zeggen dat ze niks aan neemt vindt ik kolder!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:46

ik bedenk dan dat wanneer je je paard wilt laten deelnemen aan de comptetitie voor 4 jarigen, je je vraag hier niet zo stellen...

een balkje of sprong meenemen in de training is niet verkeerd, maar doedat io met je instructeur, die kan vanaf de grond bekijken hoe de training vorderd en of jij en je paard er aan toe zijn... het is immers de combinatie die het moet doen en niet alleen het jonge paard....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:48

als het paard nog maar een maand onder het zadel is dan zou ik nog niet beginnen springen. balkjes en cavaletti's kan je wel stilaan mee beginnen en na enkele weken kan je als laatste een klein kruisje zetten. Eerst moet de basis dressuur bevestigd zijn vooraleer je gaat springen, trouwens zodra een paard doorheeft hoe het moet, heb je direct een zekere hoogte. Dus paarden die als 4-jarige springen, hoeven hiervoor nog geen jaar in training gesprongen te hebben

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:49

Alane schreef:
ik bedenk dan dat wanneer je je paard wilt laten deelnemen aan de comptetitie voor 4 jarigen, je je vraag hier niet zo stellen...

een balkje of sprong meenemen in de training is niet verkeerd, maar doedat io met je instructeur, die kan vanaf de grond bekijken hoe de training vorderd en of jij en je paard er aan toe zijn... het is immers de combinatie die het moet doen en niet alleen het jonge paard....

Gezien het hier over een nieuwe bokker gaat, moet hij dus hits hebben en vind ik zijn vragen al beter dan menige doelloze reacties van andere nieuwelingen.

Ik veronderstel dat hij(ja er zijn echt wel mannen op bokt) wel instructie krijgt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:52

bulck schreef:
chrisje_83 schreef:

Ik vind dit nu toch wel wat overreageren horen. Cavaletti werk en kleine sprongetjes zijn ideaal voor de ontwikkeling van je paard. uiteraard altijd met mate en kijkend naar elk paard.

Ik had in een eerdere post al aangegeven dat balkjeswerk wel goed is, mits de basis van de dressuur wat meer bevestigd is. En in mijn ogen zijn cavaletti's geen "echte" hindernissen.

Verder wil ik me volledig bij Babel aansluiten!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:57

Volgens mij zegt ze ook niet dat ze persé wil springen met het paard maar volgens mij wilt ze gewoon oefeningen die ze alvast kan doen. Zoals iemand hier net al aan gaf gewoon lekker tempo wisselingen rijden in bepaalde afstanden endergelijke.. Ze heeft naar mijn weten nog niet bekent gemaakt dat ze NU wil gaan springen... Alleen de goede kanten ontwikkelen misschien?

Ik heb zelf ook een drie jarige en ik rij ook een heleboel tempowisselingen op advies van mijn instructrice.. Ik doe verder nog niks ik vraag nog niks aan hem dus het is niet zo dat ik wel een enorme voorstander ben van springen met een drie jarige! Ik zou veel met zijn gangen in de weer gaan.. Dus lekker oefenen..