Singeldwang. Wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Singeldwang. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:39

Hallo mede-bokkers. :)

Omdat ik een klein vermoeden heb dat mijn paard singeldwang heeft, wil ik graag ervaringen op doen van jullie.
Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? En wat waren bij jou paard de symtonen?

:wave:

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:42

Mijn paard heeft singeldwang doordat er bij haar vorige eigenaar een verkeerd zadel op lag.
Wanneer ik met het zadel aan kwam lopen, oren in de nek en schoppen met haar benen naar de singel en proberen te bijten naar alles wat voor haar stond.
Nu zijn we een jaar verder, met een goed passend zadel.
Ze weet nu dat het niet meer zeer doet.
Wel heeft ze tijdens het aansingelen, dat ze haar oren in de nek doet. Ik heb het altijd genegeerd. Nooit haar daarvoor afgestrafd mits ze mij beet.
Nu naar een jaar bijt ze niet meer, af en toe even een pasje naar voren, ik laat haar dan weer een stapje terug doen, voor ik verder ga met aansingelen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:44

piewie schreef:
Mijn paard heeft singeldwang doordat er bij haar vorige eigenaar een verkeerd zadel op lag.
Wanneer ik met het zadel aan kwam lopen, oren in de nek en schoppen met haar benen naar de singel en proberen te bijten naar alles wat voor haar stond.
Wel heeft ze tijdens het aansingelen, dat ze haar oren in de nek doet. Ik heb het altijd genegeerd. Nooit haar daarvoor afgestrafd mits ze mij beet.
Nu naar een jaar bijt ze niet meer, af en toe even een pasje naar voren, ik laat haar dan weer een stapje terug doen, voor ik verder ga met aansingelen.

Dit probleem heb ik niet. Mijn paard doet niet neidig bij het aansingelen, maar mijn paard als ik er eenmaal opzit, en ik wil haar naar voren rijden. Dan is het fout, en onploft ze soms een beetje.
Voor de rest heeft ze een super karakter.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:45

_Sannee schreef:
piewie schreef:

Dit probleem heb ik niet. Mijn paard doet niet neidig bij het aansingelen, maar mijn paard als ik er eenmaal opzit, en ik wil haar naar voren rijden. Dan is het fout, en onploft ze soms een beetje.

Dan is het geen singeldwang.
Hoe oud is het paard en is het een merrie of een ruin/hengst.
Hoe lang heb je haar al.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:46

Dan is het imho eerder een geval van zadel na laten kijken ipv het bij de singel zoeken. singelnijd is zoals Piewie al aangaf, bij het aansingelen. Heb je je zadel al eens na laten kijken door een goede zadelmaker? Ligt het niet te ver naar voren of achteren? Heeft je paard misschien rugklachten, hoe doet ze als ze aan de longeerlijn moet lopen? Drukt ze altijd haar rug weg tijdens het rijden? Dat zijn vragen die me meteen te binnen schieten als een paard gaat staken zodra je weg wilt rijden.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:47

Ik heb haar 3 maanden. Ze is net 5 en het is een merrie.

Ik hoorde van mensen dat singeldwang ook is als je, je benen aanlegt of iets maar verschuift in het zadel dat je paard dan inderdaad kan ontploffen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:47

Breghje schreef:
Dan is het imho eerder een geval van zadel na laten kijken ipv het bij de singel zoeken. singelnijd is zoals Piewie al aangaf, bij het aansingelen. Heb je je zadel al eens na laten kijken door een goede zadelmaker? Ligt het niet te ver naar voren of achteren? Heeft je paard misschien rugklachten, hoe doet ze als ze aan de longeerlijn moet lopen? Drukt ze altijd haar rug weg tijdens het rijden? Dat zijn vragen die me meteen te binnen schieten als een paard gaat staken zodra je weg wilt rijden.

Er is een goede zadelmaker bij geweest. Het zadel ligt helemaal goed. Paard is nagekeken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:50

Laat je haar na het aansingelen nog een paar passen lopen?

piewie schreef:
_Sannee schreef:

Dan is het geen singeldwang.
Hoe oud is het paard en is het een merrie of een ruin/hengst.
Hoe lang heb je haar al.
Dat is juist wel zadeldwang ;)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:51

_Sannee schreef:

Ik hoorde van mensen dat singeldwang ook is als je, je benen aanlegt of iets maar verschuift in het zadel dat je paard dan inderdaad kan ontploffen.

Je hebt haar 3 maand en alles goed naa laten kijken. Ze is 5 jaar.
HEt kan een stukje uitproberen zijn. Wat ik zou doen is terug beginnen met grondwerken.
Ik heb dit stuk ook met mijn paard gehad. Heb haar (10 IS ZE) als het ware opnieuw beleerd.
Wat ik kan zeggen is dat jullie eerst vertrouwen moeten vinden in elkaar.
Heb je les?
Vraag wat je kunt doen om haar hierin te slim af te wezen.
Zie dat je in meppel woont, ben daar dagelijks, wil je best een x helpen hoor.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:51

Nee, na het aansingelen laat ik haar niet een paar passen lopen ..
Misschien is dat wel een idee?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:52

piewie schreef:
_Sannee schreef:

Je hebt haar 3 maand en alles goed naa laten kijken. Ze is 5 jaar.
HEt kan een stukje uitproberen zijn. Wat ik zou doen is terug beginnen met grondwerken.
Ik heb dit stuk ook met mijn paard gehad. Heb haar (10 IS ZE) als het ware opnieuw beleerd.
Wat ik kan zeggen is dat jullie eerst vertrouwen moeten vinden in elkaar.
Heb je les?
Vraag wat je kunt doen om haar hierin te slim af te wezen.
Zie dat je in meppel woont, ben daar dagelijks, wil je best een x helpen hoor.

Mensen dachten inderdaad ook dat ze aan het uitproberen was. Sommige raden me een andere singel aan, dus vandaar mijn navraag aan ervaringen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:54

_Sannee schreef:
Nee, na het aansingelen laat ik haar niet een paar passen lopen ..
Misschien is dat wel een idee?

Voor heel veel paarden is dat voldoende.

piewie

wat voor singel heb je nu?
Je zou dat eens kunnen proberen.
Maar wees wel voorzichtig als je niets zeker weet.

Breghje

Paar passen lopen is idd een idee, of even de voorbenen optillen zodat het vel al wat ruimte heeft.

Ik zag in je profiel dat ze ook moeilijk heeft gedaan met opstijgen, gaat het daar nu wel goed mee? Anders zou ik toch eens denken aan een fysio. Is dat ook helemaal goed, dan kan het ook idd een stukje uitproberen zijn, of dat je misschien al iets te veel vraagt? Rijd je haar vaak, wissel je goed af enzo? Grondwerken is een superplan, daarmee kan je heel goed de wisselwerking tussen jullie zien.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 09:56

Breghje schreef:
Paar passen lopen is idd een idee, of even de voorbenen optillen zodat het vel al wat ruimte heeft.

Ik zag in je profiel dat ze ook moeilijk heeft gedaan met opstijgen, gaat het daar nu wel goed mee? Anders zou ik toch eens denken aan een fysio. Is dat ook helemaal goed, dan kan het ook idd een stukje uitproberen zijn, of dat je misschien al iets te veel vraagt? Rijd je haar vaak, wissel je goed af enzo? Grondwerken is een superplan, daarmee kan je heel goed de wisselwerking tussen jullie zien.

Dat probleem met opstappen is dit probleem. ;)

Het grondwerken doe ik nu al. We doen veel grondwerk en ook VD. Dus ik wissel veel af.
We rijden buiten, we springen, dressuren etc.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:57

Een zeer grote kans dat je paard een spierblessure heeft op die plek http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=23
Misschien is hij/zij eens uitgegleden en met de benen wijd gegaan...daarbij kan een slecht passend zadel dit ook veroorzaken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:58

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:59

Mijn bijrijdpaard heeft het in lichte maten. Zodra ik aansingel slaat ze met een been & legt ze d'r oren naar achter... Hoe het komt? Geeeeen idee. De eigenaresse heeft haar zelf zadelmak gemaakt en ze heeft alles al na laten kijken. We gaan er wel goed mee om, we doen gewoon één gaatje per keer aansingelen & dan is het goed. Dan slaat ze niet zo erg (dan is het meer een Nou-houuuuu stamp).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:01

_Sannee schreef:
Breghje schreef:

Dat probleem met opstappen is dit probleem. ;)

Het grondwerken doe ik nu al. We doen veel grondwerk en ook VD. Dus ik wissel veel af.
We rijden buiten, we springen, dressuren etc.

:D

Wat je ook nog kan proberen is hetzelfde als ik bij mijn paard heb gedaan, die had een heel grote trucendoos om niet aan het werk te hoeven na jarenland alleen maar weidegang :D . Idd nagekeken door fysio, afwisselend werk, goed zadel en toch mutsen.

Ik heb daarvoor de volgende tip gekregen (en in dit geval is het heel makkelijk datje al grondwerk doet zodat je je overwicht al hebt) is haar stil laten staan, commando eraan plakken en belonen. Helemaal kaal. Dan dekje erop, en herhalen. Uiteraard pas belonen als ze heeeelemaal stil staat, en als je merkt dat goed even goed is dan stoppen en de andere dag weer verder gaan.

Dan stapsgewijs het zadel erop op dezelfde manier. Uiteindelijk gaat ze het commando voor stilstaan aan een beloning plakken. Ook het opstijgen stapsgewijs, eerst voet in de beugel, dan hangen, dan been erover en elke keer pas belonen als ze stil blijft staan. Duurt effe, maar ik kan nu overal en altijd opstijgen wat eerst schier onmogelijk was.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:12

Ik zie wel in je profiel dat je zadel te ver naar voren (op de schouder) ligt. Dit kan een deel van het probleem al zijn. Als het zadel klemt op de schouders en jij gaat erop zitten, dat hij daarom als het ware ontploft.

Verder zou ik na het aansingelen altijd even een stukje lopen voordat je opstapt en ik zou van het opstappen een wacht oefening maken, zoals Breghje hierboven al uitlegd.

Mijn paard had dit probleem niet precies, maar stond gewoon absoluut niet stil bij het opstappen. Op een gegeven moment ben ik met belonen stapje voor stapje gaan werken. Als ik in het zadel ging zitten kreeg hij elke keer een brokje (gewoon vanaf de rug). Nu zijn we 4 maanden verder en werk ik al 3 maanden niet meer met voedselbeloning (gewoon een klopje en stembeloning) en hij staat nog altijd keurig stil.

Succes in ieder geval!

Xivura

Re: Singeldwang. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 10:17

Als ik opstap op mijn paard dan staat ze wel stil, alleen als ik wil lopen dan ontploft ze een beetje. 1 minuut daarna is ze ontspannen, en wil ze alles wel.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:19

Nee maar blijkbaar zit er wel veel spanning in ondanks dat ze wel stilstaat. Die spanning moet je proberen af te laten vloeien.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 10:20

En hoe laat ik dit spanning eraf vloeien?

Ik zal eens een andere singel kopen, omdat er misschien daar ook wel aanligt. En ik ga haar laten lopen voordat ik opstap. En ik ga het zadel iets verder naar achter doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:33

Wij 'longeren' de paarden even kort voor het opstappen met een halstertouw aan het bit (nogal kort rondje vandaar het woord longeren tussen ' ' ) , het paard waar ik op rijdt loopt namelijk altijd even gek als ze het zadel net op heeft (verkorte passen) maar naar een paar rondjes is het over en dan stap ik pas op (en vergeet ook niet even de voorbenen naar voren te halen zodat het velletje goed zit, kan flink pijn doen als er daar dubbel zit onder de singel). Tweede voordeel hiervan is dat je je paard even kunt inschatten mbt energie level. En zonodig kunnen ze dan even gek doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:20

in het nieuwste dikke boek van linda tellington jones staat ook een stuk over dit probleem.
helaas heb ik het boek zelf niet, wel even snel doorgelezen, en het gaat voornamelijk over het maken van touches op en rond het gebied waar de singel ligt.