Omdat ik een klein vermoeden heb dat mijn paard singeldwang heeft, wil ik graag ervaringen op doen van jullie.
Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? En wat waren bij jou paard de symtonen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

piewie schreef:Mijn paard heeft singeldwang doordat er bij haar vorige eigenaar een verkeerd zadel op lag.
Wanneer ik met het zadel aan kwam lopen, oren in de nek en schoppen met haar benen naar de singel en proberen te bijten naar alles wat voor haar stond.
Nu zijn we een jaar verder, met een goed passend zadel.
Ze weet nu dat het niet meer zeer doet.
Wel heeft ze tijdens het aansingelen, dat ze haar oren in de nek doet. Ik heb het altijd genegeerd. Nooit haar daarvoor afgestrafd mits ze mij beet.
Nu naar een jaar bijt ze niet meer, af en toe even een pasje naar voren, ik laat haar dan weer een stapje terug doen, voor ik verder ga met aansingelen.

_Sannee schreef:piewie schreef:Mijn paard heeft singeldwang doordat er bij haar vorige eigenaar een verkeerd zadel op lag.
Wanneer ik met het zadel aan kwam lopen, oren in de nek en schoppen met haar benen naar de singel en proberen te bijten naar alles wat voor haar stond.
Nu zijn we een jaar verder, met een goed passend zadel.
Ze weet nu dat het niet meer zeer doet.
Wel heeft ze tijdens het aansingelen, dat ze haar oren in de nek doet. Ik heb het altijd genegeerd. Nooit haar daarvoor afgestrafd mits ze mij beet.
Nu naar een jaar bijt ze niet meer, af en toe even een pasje naar voren, ik laat haar dan weer een stapje terug doen, voor ik verder ga met aansingelen.
Dit probleem heb ik niet. Mijn paard doet niet neidig bij het aansingelen, maar mijn paard als ik er eenmaal opzit, en ik wil haar naar voren rijden. Dan is het fout, en onploft ze soms een beetje.
Voor de rest heeft ze een super karakter.

Breghje schreef:Dan is het imho eerder een geval van zadel na laten kijken ipv het bij de singel zoeken. singelnijd is zoals Piewie al aangaf, bij het aansingelen. Heb je je zadel al eens na laten kijken door een goede zadelmaker? Ligt het niet te ver naar voren of achteren? Heeft je paard misschien rugklachten, hoe doet ze als ze aan de longeerlijn moet lopen? Drukt ze altijd haar rug weg tijdens het rijden? Dat zijn vragen die me meteen te binnen schieten als een paard gaat staken zodra je weg wilt rijden.
piewie schreef:Dat is juist wel zadeldwang_Sannee schreef:Dit probleem heb ik niet. Mijn paard doet niet neidig bij het aansingelen, maar mijn paard als ik er eenmaal opzit, en ik wil haar naar voren rijden. Dan is het fout, en onploft ze soms een beetje.
Voor de rest heeft ze een super karakter.
Dan is het geen singeldwang.
Hoe oud is het paard en is het een merrie of een ruin/hengst.
Hoe lang heb je haar al.

_Sannee schreef:Ik heb haar 3 maanden. Ze is net 5 en het is een merrie.
Ik hoorde van mensen dat singeldwang ook is als je, je benen aanlegt of iets maar verschuift in het zadel dat je paard dan inderdaad kan ontploffen.
piewie schreef:_Sannee schreef:Ik heb haar 3 maanden. Ze is net 5 en het is een merrie.
Ik hoorde van mensen dat singeldwang ook is als je, je benen aanlegt of iets maar verschuift in het zadel dat je paard dan inderdaad kan ontploffen.
Je hebt haar 3 maand en alles goed naa laten kijken. Ze is 5 jaar.
HEt kan een stukje uitproberen zijn. Wat ik zou doen is terug beginnen met grondwerken.
Ik heb dit stuk ook met mijn paard gehad. Heb haar (10 IS ZE) als het ware opnieuw beleerd.
Wat ik kan zeggen is dat jullie eerst vertrouwen moeten vinden in elkaar.
Heb je les?
Vraag wat je kunt doen om haar hierin te slim af te wezen.
Zie dat je in meppel woont, ben daar dagelijks, wil je best een x helpen hoor.

Breghje schreef:Paar passen lopen is idd een idee, of even de voorbenen optillen zodat het vel al wat ruimte heeft.
Ik zag in je profiel dat ze ook moeilijk heeft gedaan met opstijgen, gaat het daar nu wel goed mee? Anders zou ik toch eens denken aan een fysio. Is dat ook helemaal goed, dan kan het ook idd een stukje uitproberen zijn, of dat je misschien al iets te veel vraagt? Rijd je haar vaak, wissel je goed af enzo? Grondwerken is een superplan, daarmee kan je heel goed de wisselwerking tussen jullie zien.

_Sannee schreef:Breghje schreef:Paar passen lopen is idd een idee, of even de voorbenen optillen zodat het vel al wat ruimte heeft.
Ik zag in je profiel dat ze ook moeilijk heeft gedaan met opstijgen, gaat het daar nu wel goed mee? Anders zou ik toch eens denken aan een fysio. Is dat ook helemaal goed, dan kan het ook idd een stukje uitproberen zijn, of dat je misschien al iets te veel vraagt? Rijd je haar vaak, wissel je goed af enzo? Grondwerken is een superplan, daarmee kan je heel goed de wisselwerking tussen jullie zien.
Dat probleem met opstappen is dit probleem.![]()
Het grondwerken doe ik nu al. We doen veel grondwerk en ook VD. Dus ik wissel veel af.
We rijden buiten, we springen, dressuren etc.
. Idd nagekeken door fysio, afwisselend werk, goed zadel en toch mutsen.