Probleem bij opstappen.. NOG STEEDS.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Probleem bij opstappen.. NOG STEEDS.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 16:15

Hallo mede-bokkers. :)

Ik heb al eerder een topic geplaatst over me probleem, maar daaruit zijn niet de oplossingen gevonden. Vandaar dat ik het nu maar weer wil aankondigen.

Ik heb een 5-jarige merrie sinds 3 maanden. Alles gaat gewoon heel erg goed, en ze is zo mak als een lammetje. Me zusje kan er zo op weg rijden, draven alles gaat gewoon goed. :) Soms de gekte in de kop, maar oke, daar ben je 5 voor.
Er is alleen 1 probleem. Het opstappen.

Ik kan ten 1e niet gewoon normaal in de bak opstappen, dan is het echt feest .. Ze staat dan niet stil, begint de huppen en als ik er dan eenmaal op zit dan is het bokken, huppen, bokjes geven etc.

Daarom stap ik in het gangpad op van de stal. Dat is een groot breed gangpad waar ik makkelijk kan opstappen.
De ene keer gaat het wel goed de andere keer niet. Het opstappen in het gangpad gaat al beter. Ik ga zitten. Dat is al een + punt. :) Maar als ik begin aan te drijven om haar naar voren te laten gaan, dan is het soms mis.
Begint ze vooruit te lopen als .... je wilt niet weten wat, en begint ze te huppen en zich helemaal gespannen te maken. Als ik dan 1 andere beweging in het zadel maak, dan begint ze weg te rennen.

Weten jullie misschien een oplossing? Sorry voor mijn lange, en misschien onduidelijke verhaal!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:56

Mag ik je vragen of je het zadel bij je paard hebt gekregen/overgenomen, of had je het al? Het klinkt namelijk alsof dat niet goed past. Ik hoor je nu al zeggen: jamaar, bij mijn zusje doet ie niets, en bij mij wel. Is je zusje kleiner en lichter dan jij? Dan heeft jouw gewicht meer druk in het zadel, en dat doet haar dan dus pijn.

Wat ook kan, is dat ze weet dat jij weet dat ze raar gaat doen, ze doet het dan express. Jij gaat al met een gespannen lichaam op je paard zitten, en houdt je meteen helemaal vast in je lichaam om eventuele rare sprongen op te kunnen vangen en uit te kunnen zitten.Niet heel onlogisch, maar niet goed ;-). Probeer eens een paar keer goed diep adem te halen voordat je erop gaat zitten, even helemaal ontspannen. Laat je paard vast houden door iemand, bij voorkeur met een bitstukje met longeerlijn eraan. Verlang van je paard dat het gewoon absoluut stil blijft staan, dus als je voelt dat ze wil gaan hupsen, ga je niet helemaal zitten, maar blijf je gewoon in de beugel staan, aan en kant van haar lichaam. Dat zal ze niet prettig vinden, en er dan hopelijk mee ophouden. Dit werkt natuurlijk alleen als je een goede hulp naast je hebt, en bij een goed passend zadel. Ga ook zacht in je zadel zitten!
Ik zou stoppen met het opstijgen in het stalpad. Vind ik persoonlijk behoorlijk gevaarlijk. Je kunt beginnen door haar in de hok van de bak te parkeren, zodat ze in ieder geval niet voorwaarts kan gaan om te gaan stuiteren!

Succes!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:06

Ze is neem ik aan al helemaal binnenste buiten gekeerd en het zadel past helemaal goed?
Dan even niet opstappen en de tijd nemen om alleen maar er naaste te staan en te doen alsof je opstapt. Net zolang totdat ze dat de gewoonste zaak van de wereld vind. Bijvoorbeeld krukje er naast zitten en een beetje hangen. Als dat helemaal goed gaat. Heel rustig opstappen en niets doen. Niet drijven, niets vragen alleen rustig zitten. Weer afstappen en dat een tijdje oefenen. Bij voorkeur met iemand erbij die rustig aan longeertouw met bitstukje vast kan houden. Zonder verdere druk maar dat ze er wat steun aan heeft.
Als dat goed gaat dan opstappen, eerst een minuut laten staan en dan een keer naar voren. Rondje stappen en er weer af. Dit weer uitbouwen.
Zo heb ik het bij die van mij gedaan nadat hij helemaal in de stress ging schieten met opstappen.

Kimberly1990

Re: Probleem bij opstappen.. NOG STEEDS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:34

Neem er eens de tijd voor om goed op te stappen en vraag iemand om hulp.. Laat iemand je paardje vasthouden en zet rustig je voet in de beugel, beloon haar als ze netjes stil blijft staan en stel haar gerust..
Ga als volgende stapje over het zadel heen hangen en praat tegen haar, maak haar duidelijk dat het niets engs is en beloon haar.. Gaat dit goed, stap dan eens echt op, ga rustig zitten en plof niet in het zadel.. Beloon haar goed en laat de begeleider haar nog altijd vasthouden.. Als het opstappen en zitten goed gaat, doe je eens een pasje naar voren.. Alles heel rustig en beheerst, ze moet leren dat opstappen niet stressvol is.. Vooral belonen is heel erg belangrijk..
hoop dat je er wat aan hebt.. :)
succes..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 17:51

kleinvosje schreef:
Mag ik je vragen of je het zadel bij je paard hebt gekregen/overgenomen, of had je het al? Het klinkt namelijk alsof dat niet goed past. Ik hoor je nu al zeggen: jamaar, bij mijn zusje doet ie niets, en bij mij wel. Is je zusje kleiner en lichter dan jij? Dan heeft jouw gewicht meer druk in het zadel, en dat doet haar dan dus pijn.

Wat ook kan, is dat ze weet dat jij weet dat ze raar gaat doen, ze doet het dan express. Jij gaat al met een gespannen lichaam op je paard zitten, en houdt je meteen helemaal vast in je lichaam om eventuele rare sprongen op te kunnen vangen en uit te kunnen zitten.Niet heel onlogisch, maar niet goed ;-). Probeer eens een paar keer goed diep adem te halen voordat je erop gaat zitten, even helemaal ontspannen. Laat je paard vast houden door iemand, bij voorkeur met een bitstukje met longeerlijn eraan. Verlang van je paard dat het gewoon absoluut stil blijft staan, dus als je voelt dat ze wil gaan hupsen, ga je niet helemaal zitten, maar blijf je gewoon in de beugel staan, aan en kant van haar lichaam. Dat zal ze niet prettig vinden, en er dan hopelijk mee ophouden. Dit werkt natuurlijk alleen als je een goede hulp naast je hebt, en bij een goed passend zadel. Ga ook zacht in je zadel zitten!
Ik zou stoppen met het opstijgen in het stalpad. Vind ik persoonlijk behoorlijk gevaarlijk. Je kunt beginnen door haar in de hok van de bak te parkeren, zodat ze in ieder geval niet voorwaarts kan gaan om te gaan stuiteren!

Succes!

Mijn zusje is inderdaad een heel stuk lichter, maar daar doet ze precies het zelfde. ;)
Wildflower schreef:
Ze is neem ik aan al helemaal binnenste buiten gekeerd en het zadel past helemaal goed?
Dan even niet opstappen en de tijd nemen om alleen maar er naaste te staan en te doen alsof je opstapt. Net zolang totdat ze dat de gewoonste zaak van de wereld vind. Bijvoorbeeld krukje er naast zitten en een beetje hangen. Als dat helemaal goed gaat. Heel rustig opstappen en niets doen. Niet drijven, niets vragen alleen rustig zitten. Weer afstappen en dat een tijdje oefenen. Bij voorkeur met iemand erbij die rustig aan longeertouw met bitstukje vast kan houden. Zonder verdere druk maar dat ze er wat steun aan heeft.
Als dat goed gaat dan opstappen, eerst een minuut laten staan en dan een keer naar voren. Rondje stappen en er weer af. Dit weer uitbouwen.
Zo heb ik het bij die van mij gedaan nadat hij helemaal in de stress ging schieten met opstappen.

Het zadel past helemaal goed. Moet ik er dan zonder zadel op gaat zitten, of bedoel je rustig met zadel?
Kimberly1990 schreef:
Neem er eens de tijd voor om goed op te stappen en vraag iemand om hulp.. Laat iemand je paardje vasthouden en zet rustig je voet in de beugel, beloon haar als ze netjes stil blijft staan en stel haar gerust..
Ga als volgende stapje over het zadel heen hangen en praat tegen haar, maak haar duidelijk dat het niets engs is en beloon haar.. Gaat dit goed, stap dan eens echt op, ga rustig zitten en plof niet in het zadel.. Beloon haar goed en laat de begeleider haar nog altijd vasthouden.. Als het opstappen en zitten goed gaat, doe je eens een pasje naar voren.. Alles heel rustig en beheerst, ze moet leren dat opstappen niet stressvol is.. Vooral belonen is heel erg belangrijk..
hoop dat je er wat aan hebt.. :)
succes..

Het begin als ik ga zitten, dat gaat allemaal goed. Totdat ik een pasje naar voren wil gaan, dan begint ze te stressen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:55

Ik denk dan dat dit gewoon een kwestie is van wie de langste adem heeft. En tot nu toe is in dit geval het paard de winnaar. Gewoon de hele tijd doen alsof je gaat opstappen. Beweegt ze ergens heen? Terug zetten op de plaats waar je wilde opstappen. Ik zou persoonlijk het rijden maar uit je hoofd laten totdat dit gefixt is, dan heb je alle tijd om dit te oefenen. Zoals Pat altijd zegt: ''het duurt nooit langer dan twee dagen!'' :D Succes!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 17:56

dorientjuh schreef:
Ik denk dan dat dit gewoon een kwestie is van wie de langste adem heeft. En tot nu toe is in dit geval het paard de winnaar. Gewoon de hele tijd doen alsof je gaat opstappen. Beweegt ze ergens heen? Terug zetten op de plaats waar je wilde opstappen. Ik zou persoonlijk het rijden maar uit je hoofd laten totdat dit gefixt is, dan heb je alle tijd om dit te oefenen. Zoals Pat altijd zegt: ''het duurt nooit langer dan twee dagen!'' :D Succes!

Het probleem bij d'r is dat hoe lang ik niet rij, hoe heftiger ze soms reageert ..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:58

Als je haar die eerste stap laat zetten? Even iemand lokken met wortel ofzo, zodat ze die eerste stap zet?Schiet ze dan ook zo in de stress?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 17:59

manonutjuh schreef:
Als je haar die eerste stap laat zetten? Even iemand lokken met wortel ofzo, zodat ze die eerste stap zet?Schiet ze dan ook zo in de stress?

De ene keer dan doet ze het niet, en de andere keer wel. Soms niet zo erg, en soms echt heel erg!
Ik laat d'r altijd even vast houden ..

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:03

wat doet ze als je haar hebt gezadeld en vervolgens aan de lange lijn laat lopen? reageert ze dan wel normaal of gaat ze dan ook bokken/rennen?
Hoe reageert ze als je haar aansingelt? Accepteerd ze dat goed of wordt ze daar ook al een beetje heet/strak van?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:04

dorientjuh schreef:
Zoals Pat altijd zegt: ''het duurt nooit langer dan twee dagen!'' :D Succes!

Mits je het goed aanpakt!!! Anders kan je het wel eens erger maken en dan zijn het "twee" heeeeeele lange dagen. ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:05

orsini schreef:
wat doet ze als je haar hebt gezadeld en vervolgens aan de lange lijn laat lopen? reageert ze dan wel normaal of gaat ze dan ook bokken/rennen?
Hoe reageert ze als je haar aansingelt? Accepteerd ze dat goed of wordt ze daar ook al een beetje heet/strak van?

Als ik haar aansingel dan reageert ze heel normaal. Gewoon normaal rustig.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:05

Ik bedoelde inderdaad rustig met zadel oefenen ook als je er nog even niet op stapt.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:08

Maar het gaat gewoon goed als ik het zadel erop leg. Ook als ik rondje sloop.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:11

en als je er naast gaat staan op een krukje of alleen je voet in de beugel doet?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:12

Dan gaat ook nog alles goed. Alleen als ik haar vooruit wil doen, dan begint ze heel erg te stressen.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:15

Dan is het een idee om alleen op te stappen en paar minuten rustig te blijven staan en zitten en dan weer er af.
Dit een aantal keer en als ze daar helemaal rustig bij is dan haar uitnodigen te gaan lopen maar het meer uit haarzelf laten komen en uiteraard flink belonen als ze een stapje in rust doet.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:16

ook handig als ze dat lopen doet achter iemand aan. Dus dat je eerst als ruiter nog even niks doet maar degene die haar rustig vasthoudt haar dan leidt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:17

Ik heb bij mijn paard ook een tijdje gehad dat hij de eerste paar rondjes enorm gespannen was. Het opstappen ging ook goed, maar direct daarna wilde hij 'weg'. Als ik dan aan de teugel kwam, was het nog erger. Als ik probeerde om hem bij me te houden, wilde hij alleen maar verder weg. Wat ik bij hem deed, is het eerste rondje dus met losse teugel draven tot de spanning er af was. Dan was het ook klaar.
Een half jaar later, was het over. Hij heeft nooit meer de neiging om dat te doen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:18

Bomba schreef:
Ik heb bij mijn paard ook een tijdje gehad dat hij de eerste paar rondjes enorm gespannen was. Het opstappen ging ook goed, maar direct daarna wilde hij 'weg'. Als ik dan aan de teugel kwam, was het nog erger. Als ik probeerde om hem bij me te houden, wilde hij alleen maar verder weg. Wat ik bij hem deed, is het eerste rondje dus met losse teugel draven tot de spanning er af was. Dan was het ook klaar.
Een half jaar later, was het over. Hij heeft nooit meer de neiging om dat te doen.

Dat gaat bij mij wel goed. Het is echt het opstappen, en het minuutje daarna.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:18

Wat doet ie als je een ander zadel erop hebt liggen?

Leg eens een paar weken een springzadel erop (neem aan dat je gezien je profiel nu met dress zadel rijd?)

Heb je de rug laten nakijken door de DA en door de fysio?
Wat doet ie als je er een paar dagen een goede ruiter op laat rijden?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:20

CM_ schreef:
Wat doet ie als je een ander zadel erop hebt liggen?

Leg eens een paar weken een springzadel erop (neem aan dat je gezien je profiel nu met dress zadel rijd?)

Heb je de rug laten nakijken door de DA en door de fysio?
Wat doet ie als je er een paar dagen een goede ruiter op laat rijden?

Ik rij met veelzijdigheidszadel. ;) Lijkt inderdaad op een dressuurzadel, maar is het echt niet.
Als ik er een goede ruiter er op laat rijden doet ze het zelfde.

De rug heb ik nog niet laten na kijken.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:21

Wildflower schreef:
Dan is het een idee om alleen op te stappen en paar minuten rustig te blijven staan en zitten en dan weer er af.
Dit een aantal keer en als ze daar helemaal rustig bij is dan haar uitnodigen te gaan lopen maar het meer uit haarzelf laten komen en uiteraard flink belonen als ze een stapje in rust doet.

Dit deed ik ook wel, en ook bij me zusje, maar dan is ze alsnog gespannen ..

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:22

net zolang blijven oefenen totdat de spanning af neemt. Belonen met wat brokjes zodat ze ook wat afgeleid is en dan er weer af.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:23

Dan zou ik als de wiedeweerga die rug laten nakijken !!!