Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kimmey schreef:Ten eerste moet je inderdaad het paard eens laten nakijken, misschien heeft hij wel ergens last van.
Ten tweede vind ik het gewoonweg mishandeling om een paard dat zich helemaal in het zweet heeft gewerkt geen water te geven. Zoek maar een andere methode.
En als laatste ga je wel aardig snel naar mijn mening.
De eerste dag al meteen erop gaan zitten? Wat dacht je van eerst een paar WEKEN, en geen dagen, grondwerk om van beide kanten vertrouwen op te bouwen?
Ik heb mijn eigen paard zadelmak gemaakt en ingereden, ook met hulp, maar dat ging toch echt heel anders![]()
Ik heb medelijden met dit paard...
Kimmey schreef:Ja maar Neffesh kan dan zelf toch wel andere methoden hanteren? Aangezien zij met dat paard bezig is.
Neffesh, wat ik niet snap: in een ander topic geef je iemand advies om rustig aan te doen en niet alles 123 van een paard te verwachten. En om les te nemen. Waarom doe je dit zelf niet?
Kimmey schreef:Hmm ik zou toch proberen dat erdoor te krijgen.
En in de tussentijd veel grondwerk. Het lijkt mij niet gek als jij nu ook een beetje je vertrouwen in dit paard hebt verloren, dus ik denk dat het een goed idee is om hier weer eerst samen aan te gaan werken.
Mocht dat allemaal niet toegestaan zijn van je baas, persoonlijk zou ik er dan niet willen werken.
onley schreef:tja het is een echte puber leeftijd 5 jaar
moonprayer schreef:ook op hun 5e kunnen ze nog tandjes wisselen.,
als je last heb van longe als je erop zit, zou ik die gewoon los doen.
Ik heb eens een paard beleerd, en die vond dat we te betuttelend waren, want die begon na 5 minuten ineens te racen aan de longe, maar toen deden we haar ook eens los, zo van "je hebt er toch niets aan te houden" Dat was nieuw, en goed. toen was ze weer braaf.
en heb je al een boktoutje om de hals? dat kan heel veel uitmaken.
ik zou er toch alles op alles aan doen om dat paard te laten nakijken, je kan zelf wel een beetje doorhebben of hij rugproblemen heeft, door zachtjes te voelen, (niet opeens hard drukken, want dat is logisch dat hij dan heftig reageerd)
en zijn gebit
Neffesh schreef:bedankt allemaal voor jullie reacties.
even om te zeggen ik ben ook helemaal niet blij met deze situatie en geen water geven vind ik ook niet kunnen ! Maar ik beslis spijtig genoeg niet over dit paard, moest het mijn paard zijn zou ik het ook heel anders gedaan hebben.
Een fysieke controle zit er dus ook niet in , heb ik al op gewezen bij hem maar hij is er zeker van dat het paard een koppig karater heeft
superwoman schreef:onley schreef:tja het is een echte puber leeftijd 5 jaar
toch vind ik dit onzin.
Een ruiter moet z'n paard motiveren om te WILLEN werken.
Ookal pubbert een paard, dan nog is het aan de ruiter om ervoor te zorgen dat het paard er plezier in heeft en houdt.
Dit verzet lijkt trouwens toch eerder komen door lichamelijke problemen.
Lijkt mij geen koppigheid te zijn![]()
Belachelijk om het paard geen water te geven - tjonge wat een domme praktijken![]()
Wanneer dit dan toch te maken zou hebben met volgens jou "de koppigheid" (gemaakt door de vorige eigenaars), zou ik juist rustig aan doen en niet ineens het paard willen "breken".
Je moet willen dat het paard voor je WIL werken, alleen dan krijg je een fijn paard.
Ik geloof ook niet dat je de ervaring hebt om dit paard "te breken" (door stug door te zetten met iets wat blijkbaar niet werkt -> vliegles) dus de kans dat je het erger maakt is groot.
Succes!
superwoman schreef:Neffesh schreef:bedankt allemaal voor jullie reacties.
even om te zeggen ik ben ook helemaal niet blij met deze situatie en geen water geven vind ik ook niet kunnen ! Maar ik beslis spijtig genoeg niet over dit paard, moest het mijn paard zijn zou ik het ook heel anders gedaan hebben.
Een fysieke controle zit er dus ook niet in , heb ik al op gewezen bij hem maar hij is er zeker van dat het paard een koppig karater heeft
Ik raad dus ook aan om er dan mee te stoppen.
Wat je nog kunt doen is voelen of het paard ergens heftig reageerd op z'n lijf door overal wat wrijven en (voorzichtig) te drukken.
edit: aha het is al duidelijk dat dit paard pijn heeft
Kimmey schreef:Ik zou daar in dat geval dus echt niet willen werken.
Dan liever wc's schoonmaken of achter de kassa zitten. Aan het mishandelen van dieren doe ik niet mee.
Kimmey schreef:Ik zou daar in dat geval dus echt niet willen werken.
Dan liever wc's schoonmaken of achter de kassa zitten. Aan het mishandelen van dieren doe ik niet mee.
Nee ik geloof niet dat het door zijn leeftijd komt. IJslanders worden ook later ingereden, maar die hebben echt niet allemaal hier last van