neus omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Express_7

neus omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 07:47

hallo iedereen.
ik heb sinds begin deze week een paard gekocht, een vos volbloed van 1.65m.
nu heb ik een probleempje
hij loopt met zijn neus omhoog, ik krijg hem niet omlaag. heb een rekker aangedaan, maar toen ik eropkroop, ging hij gewoon liggen, en ik eronder met men benen, niet ergs ze, hij kwam terug recht, en toen weer neer, kdenk uit paniek voor die rekker. toen ik die rekker afdeed, kon ik er gewoon op en voorruit gaan, maar die neus bleef vooruit en omhoog. het is een paardje van 7 jaar, enkel steeplestage gelopen en renkoersen, al de eerste geweest, dus voor dressuur nog niet geleerd, stond al een maandje stil.
hoe kan ik dat oplossen, hioj heeft wel een gevoelige mond, nu rij ik ermee met een gewone trens, maar als ik beetje met de buitenteugelk speel en been geef om naar beneden te lopen, klomt hij trager of still, denk dat hij te gevoelig is. wat kan ik allemaal doen ?de rekker aan het zadel bevestigen in plaatse van de singel dat hij niet meer zoveel span,t ofzo ? iemand een tip voor men bit of ik moet verlichteren ofzo ?

dank U

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:52

Paard weer verkopen en eerst les gaan nemen. Waarom koop je een paard als je niet eens weet hoe je er mee om moet gaan?
Als je het paard toch houd, zorg dan voor een goede instructeur, maar ga niet zitten kloten met hulpteugels als je niet weet hoe ze werken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:55

Dit paard lijkt me doodsbang, heb je enig idee waarom een paard gaat liggen, die is gewoon gaan liggen uit pure angst.
Waarom ben je na een week al op dit dier gaan rijden als hij helemaal geen basis heeft en angstig is??
Ga lekker een band op bouwen met dit dier, leuke dingen doen, wandelen , knuffelen en heel veel leifde geven, daar bouw je een band mee op en stap er dan over 3 mnd weer eens op, ga lekker freestyle , handwerken
Weet niet wat een rekker is , maar klinkt als een hulpteugel, gooi die A.U.B in de vuilnis emmer.
Het dier volgt zijn natuur en is echt heel erg angstig.
Ga eerst eens leren over paarden gedrag, dan kom je denk ik bij dit paard al een stukje verder en blijf voorlopig lekker op de grond werken met hem, dan pas zal hij je gaan vertrouwen , heb respect voor het dier, na een week al met een hulpteugel te veel willen is geen respect tonen , hoe moet hij jou dan gaan respecteren???

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 07:59

tis niet dat hij nog nooit met een rekker gereden heeft, vroeger hebben ze dat nog gedaan, maar dan aan het zadel in plaats van aan de singel, misschien dat aan het zadel losser is. de vorige persoon heeft er ook al mee gereden in een manege. zou het beter zijn moest ik er gewoon mee rijden en achter dat hoofd nog niet kijken dan ?en gewoon wat stappen en draven in de piste, en hem gewoon eerst naar de benen laten luiosteren om te draaien en sturen ?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:01

Ga een goede instructeur zoeken die jou priveles gaat geven!! Niet zomaar wat aankloten....

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 08:01

Lies21 schreef:
Paard weer verkopen en eerst les gaan nemen. Waarom koop je een paard als je niet eens weet hoe je er mee om moet gaan?
Als je het paard toch houd, zorg dan voor een goede instructeur, maar ga niet zitten kloten met hulpteugels als je niet weet hoe ze werken!

heb al vele paarden geleerd ze, tis hjammer dat je me zo afsnauwd.
ik vraag hulp omdat het iets is wat ik nog niet tegengekomen ben. tis misschien omdat hij een nieuwe eigenaar heeft, of omdat hij gevoelig is in de mo,nd dat de trekker wat te strak was.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:01

Naar een professional brengen om om te laten scholen of weer verkopen aan iemand die er verstand van heeft. Een paard dat steeple heeft gelopen kun je niet zo op de ene dag rond vastbinden, natuurlijk gaat tie dan liggen! Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar als je een beetje verstand van paarden hebt, had je dat geweten, dus naar de professional met dat dier! Een rekker? waar hebben we het over.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 08:02

Lies21 schreef:
Ga een goede instructeur zoeken die jou priveles gaat geven!! Niet zomaar wat aankloten....

en wat raad je me aan van bit, iets lichter dan een trens ? een rubberbit ofzo ? da kan geen kwaad he

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 08:04

pasdedeux schreef:
Naar een professional brengen om om te laten scholen of weer verkopen aan iemand die er verstand van heeft. Een paard dat steeple heeft gelopen kun je niet zo op de ene dag rond vastbinden, natuurlijk gaat tie dan liggen! Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar als je een beetje verstand van paarden hebt, had je dat geweten, dus naar de professional met dat dier! Een rekker? waar hebben we het over.

misschien er gewoon eerst wat laten wennen aan dressuur, gewoon dravens tappen, en aan de been houden, en aan de achterhand werken, dan zou hij wel vanzelf naar beneden komen als het goe gaat he

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:05

wat is in godsnaam een rekker? Klinkt in ieder geval niet echt lekker...

nee even zonder dollen. Je klinkt nou niet echt als iemand die weet hoe hier mee om te gaan.. dus haal alles van je paard af... en ga eerst eens even bij de basis aan de gang... lekker ontspannen bezig zijn en dan rustig opbouwen... of moet je volgende week al een Z-dressuurconcour lopen? Zo nee.... dan heb je absoluut geen reden om op deze manier met j epaard aan de gang te gaan...

Een paard moet ontspannen lopen... dat is belangrijker dan met zijn nek in de krul

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:07

Dan nog zou ik hem naar een professional brengen en daarna met begeleiding verder gaan. Eventuele trots opzij zetten, het is geen schande iets niet te kunnen en dan heb je straks een leuk rijpaard. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:07

Hier zou ik net als mijn voorgangers niet zelf mee bezig gaan op deze manier. Of laten omscholen of onder begeleiding verder gaan. Hulpteugels weg doen. Als je graag een ander bitje wil zou dubbel gebroken een optie zijn, rubber is niet altijd even prettig. Als het paard niet voldoende schuimt kan rubber gaan branden door de wrijving die er ontstaat.

Een rekker is gewoon een elastiek trouwens.

Express_7

Re: neus omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 08:10

ja een rekker is een elastische ding die over hun hoofd door het bit naar de singel loopt, om hun hoofd wat naar beneden te krijgen, maar denk dat hij in paniek sloeg omdat hij wat teveel spande. dus gewoon even laten wennen eerst aan dressuur, en wat cirkel en slmangevoltes enzo rijden, wat aan de achterhand werken enzo, normaal gespolen moet het dan vanzelf wat goedkomen he. oke, zal es kijken voor een dubbelgebrolen bir, denk dat ikd at nog liggen heb

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:14

ja en dan voorlopig dat soort hukpteugels in de kast laten liggen hoor.. of beter... me enaar huis nemen...!

Thanks judith..ik had werkelijk geen idee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:14

Begin eens met longeren en geef het paard het vertrouwen weer terug.
Pas als hij aan de longe weer durft te ontspannen ga je verder.
En ook aan de longe geen hulpteugels gebruiken als je niet zeker weet hoe ze werken!
Daarbij zet je een halsverlenger, want ik neem aan dat je die hulpteugel bedoeld, niet aan de singel, maar aan het zadel of de longeersingel vast.
Het woord zegt het al...hij moet de hals VERLENGEN, en niet achter de loodlijn trekken. Daarbij denk ik dat ze niet lang genoeg zijn om aan de singel vast te maken, dan staat er inderdaad wel heel veel spanning op.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 08:20

oke, zal die rekker dan in de kast leggen, en eerst aan de longe laten ontspannen lopen. normaal zal dat hoofd goed komen als hij ontspannen is en als de achterhand wat mee is he ?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:26

Ik heb zelf geen enkele ervaring met paarden die gekoerst hebben. Dat zou voor mij dus ook een reden zijn om niet zomaar met zo'n paard te gaan dressuren.
Ik raad je aan om te beginnen met je te verdiepen hoe dergelijke paarden getraind worden. Dan begrijp je misschien ook meer van zijn reacties. Daarnaast zou ik gewoon bij het begin beginnen, net als bij een totaal groen paard. Vanachter naar voor rijden en geen houding afdwingen enzovoorts, en dat allemaal onder begeleiding (liefst van iemand die ervaring heeft met dergelijke paarden of in ieder geval met het omscholen van paarden). Je paard begrijpt waarschijnlijk op dit moment totaal niet wat je van hem verlangt omdat een renpaard heel anders geschoold wordt dan een dressuur- of springpaard.

Succes in ieder geval.

edit: misschien je vraag eens voorleggen aan de rensportliefhebbers op bokt (die hebben een apart gedeelte, maar ik weet zo niet hoe het heet)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:29

Niet als aanval bedoeld, maar je zegt dat je al vele paarden hebt afgericht? Het eerste wat je dan eigenlijk moet weten is dat een paard pas zijn rug goed kan gebruiken als hij ontspant.
En heb je dit probleem niet gemerkt toen je het paard ging rijden voor je hem kocht?? Je zegt dat hij in een manege heeft gelopen? Hoe liep hij daar dan?
Haal er in elk geval even iemand bij die kan kijken waar het probleem zit en dan misschien door een goede osteopaat laten behandelen.
Let wel, ook een osteopaat vericht geen wonderen, als je zelf weer verkeerd gaat rijden is het probleem waarschijnlijk zo weer terug.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:29

Ik zou gewoon bij het begin beginnen. Je hebt je paardje pas net, dus ik zou eerst een band gaan opbouwen. Lekker samen wandelen en longeren, zorgen dat hij jou als leider ziet en weet dat hij op jou kan vertrouwen (dit laatste vind ik persoonlijk het allerbelangrijkste). Als je merkt dat dit allemaal goed gaat, kan je er een keer op klimmen, maar begin met rijden ook bij de basis. Niet gelijk aan de teugel rijden, maar zorgen dat hij eraan gewend is dat jij op hem zit. Als dat beter gaat kan je langzaam toewerken naar het aan de teugel lopen (dus eerst veel wendingen, overgangen etc.).

Ik zou zelf niet gelijk met allerlei hulpmiddelen bezig gaan. Een hulpmiddel werkt alleen bij een specifiek probleem en je moet het probleem eerst weten, voordat je weet welk hulpmiddel geschikt is. Waarom loopt het paard met zijn neus omhoog? Hij kent jou niet en alles is nieuw voor hem. Kan dus echt van alles zijn. De neus omlaag trekken lost het probleem niet op. Gewoon rustig aan doen bereik je waarschijnlijk veel meer mee.

Geniet eerst van je paardje. Heel veel succes!

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 08:33

ja ik heb al paarden getraint en opgeleerd, maar dat waren dan paarden die totaal niets kennen. omscholen van ren-naar dressuurpaard is weer iets anders he. dnek dat ik gewoon van ga beginnen zoals een paard die net zadelmak is, voorwaarts rijden, niet teveel in de mond werken, en hem laten ontspannen. dat weet ik dat een paard past naar beneden loopt als het ontspannen is. denk dat steeplestace en rennen al weer heel wat anders is dan dressuur lopen, dus denk gewoon van te beginnen. wat denk je ?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:35

misschien ook accepteren dat dit paard geen dressuurpaard is? Renpaarden hebben ook een andere bouw en draf.. ik heb er geen verstand van maar wat ik gehoord heb is dat de achterbenen ook anders onder het lichaam bewegen als bij bv..een KWPN-er.. de tip hierboven om eens in het topic te kijken van de rensport/paarden liefhebbers is een goede denk ik....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:20

Idd back to basics!
Lekker longeren met zadeltje op, leer elkaar eerst wat beter kennen.
Als dit goed gaat lekker gaan rijden aan een ontspannen teugeltje, niet teveel vragen.
Lekker vooruit rijden en naar ontspanning toerijden.. het neusje komt dan vanzelf naar beneden!

Het ene paard heeft langer de tijd nodig te wennen dan de andere en deze helemaal gezien het wss geen dressuur kent dus.
Lekker rustig aan opbouwen, zie het idd als een net zadelmak paard. ;)

Succes

Ohja, instructie is nooit verkeerd voor wat voor niveau dan ook, zij zien alles vanaf de grond wat jij doet en hoe je paard erop reageert, hier kun je veel baat bij hebben met omscholen van dit paard.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:22

oke, zal dan back to basi gaan, wat longeren met hoofdstel en zadeltje, wat met losse teugel rijden, dat hij aan alles wendt, en dan komt dat neusje vanzelf terug ? het kan geen kwaad wat slangevoltes enzo te maken en overgangen he voor zijn achterhand ?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:24

Nee hoor, rij lekker veel overgangen en figuren, worden ze lekker soepel van idd :D

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:28

en zou ik er een rekker aanhangen voor te longeren, zo an de ringen van het zadel in plaats van aan de singel, dat zit dan niet zo strak he, zou dat lukken , dat zou toch moeten beter gaan he, en de rekker heel los laten, en iedere keer millimeter per millimeter over een paar weken aanstrakken. wat dnek je daarvan ? tot hij wat naar beneden loopt en de rest dan trainen zonder rekker in het rijden als hij veder is en als de spieren geoefend zijn. dnek dat hij ging liggen omdat hij nu andere psieren moet gebruiken die nog nooit gebruikt zijn, en dat het wat pijn deed. kan dat ?