Tong uit de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marianna

Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:28

Hoe op te lossen:

Paard heeft standaard met rijden / longeren haar tong uit de mond. Zodra de teugels opgepakt worden / er dus iets druk op de teugel komt doet ze haar tong uit de mond.

Voorheen was niet zo, optoming is sindsdien ook niet veranderd.

Er wordt gereden met een dubbel gebroken K&K watertrens.

Anoniem

Re: Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:29

Heeft ze misschien een hangend rooster? Hoe oud is ze, is ze nog aan het wisselen? Heb je zelf in de mond gekeken?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:30

Hoe is ze verder in de mond? Sterk, zwaar of moeilijk aan 1 kant?
En qua lossigheid?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:31

Ze is 9 jaar en naar mijn weten is er verder niks aan de hand met haar mond. Ze gaat altijd op tijd naar de tandarts en daar was de laatste keer ook niks raars, op wat kleine haakjes na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:32

Ik zou nog maar eens goed in de mond kijken dan, het zou best kunnen dat ze een kleine verwonding heeft, of iets dergelijks.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:33

Ze wel sterker aan 1 kant. Dit is tevens de kant waar ze ook haar tond uit de mond heeft.

Qua lossigheid valt er ook het een en ander te verbeteren.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:33

Een osteo/fysio zou ook kunnen helpen dan. Werk aan de aanleuning en rij goed van achter naar voor en actief houden.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:34

Merrie heeft tot voorkort 9 maanden stil gestaan ivm blessure. Daarvoor deed ze het af en toe, en nu dagelijks. Dus het is niet iets tijdelijks.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:37

zou idd aan de mond kunnen liggen.

Aangezien het pas gebeurd bij het oppakken van de teugels zonder druk, kan het ook stress zijn.
Kan zijn dat het paard overvraagd is of het paard kan lichamelijke pijn hebben dat wordt versterkt bij het aan de teugel lopen?

- edit lijkt op lichamelijke pijn door scheefheid
Laatst bijgewerkt door superwoman op 05-10-09 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:37

Ik denk dat je toch anders bent gaan rijden.Misschien bezig met meer zijgangen, of verzamelen??
Onbewust zit je dan toch vaak wat meer aan de voorkant te "wriemelen"
Het wil wel eens helpen als je er een ander bitje ingooit voor een tijdje.
Een kluifje b.v, dat is een rubber stangetje, maar dan wel een die buigzaam is, dus geen harde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:39

Je bedoelt toch geen echt rubber, Aerdenhout? Dat kan zo lekker warm worden...

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:39

Paard is op een bepaald moment inderdaad per ongeluk hard aagepakt door een zeer onervaren ruiter. Deze persoon heeft haar in paniek erg hard in de mond getrokken en sindsdien doet ze dat.

Maar goed, dan weet je de oorzaak. Hoe op te lossen?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:40

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat je toch anders bent gaan rijden.Misschien bezig met meer zijgangen, of verzamelen??
Onbewust zit je dan toch vaak wat meer aan de voorkant te "wriemelen"
Het wil wel eens helpen als je er een ander bitje ingooit voor een tijdje.
Een kluifje b.v, dat is een rubber stangetje, maar dan wel een die buigzaam is, dus geen harde.

Qua rijden is er niks anders. Ik ben juist alleen maar bezig met de basis omdat ik nog in de opbouwfase zit na haar peesblessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:44

Check dan toch voor de zekerheid of het paard geen verwonding heeft overgehouden aan die harde snok in de mond. Alleen van harde ruk in de mond zonder blijvende gevolgen lijkt het mij stug dat een paard nadien met de tong uit de mond loopt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:08

suleilitha schreef:
Je bedoelt toch geen echt rubber, Aerdenhout? Dat kan zo lekker warm worden...

Nou dat is toch lekker zodirekt in de winter? :D :D
Het is natuurlijk niet de bedoeling om te gaan flossen met dat ding!
Vaak ligt een stang rustiger in de mond dan een gebroken of dubbel gebroken bit. Maar net wat je in je laatste post al zei, kijk toch nog eens heel goed in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:15

Hihihi, flossen is net het woord wat ik in gedachten had :D
Ik heb echt het idee dat er iets te zien moet zijn aan rooster, tong of misschien dat er zelfs een oneffenheid op een van de lagen zit, wat wel vaker voorkomt na een gruwelijk harde snok in de mond. En verder wil het inderdaad ook nog wel eens helpen om er een ongebroken trensje in te hangen, die liggen toch beduidend stiller. Doorsudderen met dit probleem van tong uitsteken zou ik zeker niet doen, omdat het vaak van kwaad tot erger gaat en je wilt niet dat je paard na verloop van tijd de tong over het bit gooit want dan zijn de rapen pas echt gaar.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:24

Tong over het bit gooien doet ze inderdaad niet. Ik zal haar eerst nog eens goed na laten kijken door zowel tandarts als fysio / osteopaat. Wellicht daarna ook eens met een ander bitje.

Er zijn dus niet speciale bitten voor dit probleem...

bjorn_borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:28

Heb je bitloosrijden al geprobeerd...

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:29

Nee, maar dat zie ik ook niet als oplossing voor dit probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:19

marianna schreef:
Tong over het bit gooien doet ze inderdaad niet. Ik zal haar eerst nog eens goed na laten kijken door zowel tandarts als fysio / osteopaat. Wellicht daarna ook eens met een ander bitje.

Er zijn dus niet speciale bitten voor dit probleem...

Dit los je niet op met een speciaal bit, wel vraag ik me af wat voor dikte jouw bit heeft. Zou je dat kunnen vertellen? En ik heb wel gelezen dat ze nu de tong nog niet over het bit gooit maar dat zou best eens de logische vervolgstap van paardjelief kunnen zijn. Vaak begint het met tong uitsteken en na verloop van tijd gaat het tongetje wel over het bit heen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 04:45

Ik heb een normale watertrens van K&K, dubbelgebroken.

Dikte weet ik zo niet, dat zou ik even na moeten kijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:01

marianna schreef:
Nee, maar dat zie ik ook niet als oplossing voor dit probleem

Denk dat dit juist wel een hele goeie oplossing kan zijn, zeker als je zelf niet weet het op te lossen en waardoor het komt,
Kan het niet gewoon jou fout zijn?
Leer anders eens rijden zonder bit in en hang er dan over een half jaartje weer een terug een bitje in, weet zeker dat jij dan onafhankelijker zit en alleen de dingen doet die je moet doen met het bit,
Het bit is het probleem niet het zijn de handen die er aan vast zitten of er aan gezeten hebben in het verleden en respectloos met het gevoel in de mond zijn om gegaan.
Dus ja haal dat ding er eens uit , durf te rijden op je gevoel en wees zuinig met het gevoel van het paard want dat heeft hij echt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:13

marianna schreef:
Ze wel sterker aan 1 kant. Dit is tevens de kant waar ze ook haar tond uit de mond heeft.

Daar heb je je probleem al ;)
Ik zou als ik jou was een goede instructrice zoeken die je helpt je paard weer tussen twee teugels en twee benen, ofwel recht, te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:08

Marianna, een paard kan ook last hebben van een te dik bit. Er wordt vaak aangenomen dat een dik bit beter en milder zou zijn maar er moet wel genoeg ruimte voor in de mond zijn.
En heb je nou al in de mond van het paard gekeken of daar schade of littekens aanwezig zijn?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:14

marianna schreef:
Ze wel sterker aan 1 kant. Dit is tevens de kant waar ze ook haar tong uit de mond heeft.

marianna schreef:
Ze is 9 jaar en naar mijn weten is er verder niks aan de hand met haar mond. Ze gaat altijd op tijd naar de tandarts en daar was de laatste keer ook niks raars, op wat kleine haakjes na.

Toch duid je hele verhaal op een gebitsprobleem.