Waarom draaft ze steeds als ik wil stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris89

Waarom draaft ze steeds als ik wil stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 15:18

De titel zegt het eigenlijk al.. Als ik bijv. wil instappen met m'n paard dan wil ze meestal na 2 rondjes al wegdraven. Het is niet dat ze heel heet is (helemaal niet juist!) maar dit doet ze dus altijd. Nu heb ik tijdens mijn lessen geleerd om gewoon 2 rondjes te stappen en daarna gelijk aan te draven en daarna veel stapoefening te doen maar tussendoor doet ze het dus ook.

Ik heb al geprobeerd kleine voltes te maken en soms over te steken, dan gaat ze weer terug in stap voor 2 sec.

Het gekke is dat ze dit alleen in de bak doet. Tijdens het longeren of buitenrijden is er niks aan de hand. Waardoor zou dit komen? :?

Anoniem

Re: Waarom draaft ze steeds als ik wil stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:21

Je zegt het antwoord (waarschijnlijk) zelf al ;)
'Nu heb ik tijdens mijn lessen geleerd om gewoon 2 rondjes te stappen en daarna gelijk aan te draven'
Probeer eens na 3 rondjes pas aan te draven, of in plaats van aan te draven aan te galopperen.
Het kan zijn dat ze dit gewoon simpelweg gewend is geworden.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 15:29

Nou dat doe ik dus omdat ze uit zichzelf aandraaft. Als ze blijft stappen dan doe ik dat.

Als ze na een aantal rondjes wilt gaan draven laat ik d'r eerst even stappen en draaf ik zelf aan.

[edit]

Ze is trouwens pas 4 en het is een Haflinger :) .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:33

Waarom ga je haar niet aan het werk zetten? Ik bedoel niet echt hard werk ze is namelijk pas 4... maar gewoon veel figuren rijden, 2 passen op de hoefslag en weer een figuur inzetten, tempowisselingen in de stap en halthouden. Als ze haar aandacht bij het stapwerk en alle oefeningen in het stapwerk moet houden zal ze niet snel gaan aandraven want dan is dit al moeilijk genoeg. En als ze aan gaat draven? Lekker laten draven en weer figuren rijden maak het haar maar moeilijk ze zal vanzelf wel weer uit die draf vallen en dan ga je weer rustig door met stapwerk.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 15:37

Oke dat ga ik proberen, bedankt. Van de week mochten we weer beginnen met rijden na een blessure maar toen was het constant niet op de hoefslag willen en de hoeken afsnijden. Maar dat zou ook kunnen omdat ze een tijdje niet gelopen heeft. Ik ga er mee aan de slag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:10

Ja ik zou ook als ze gaat draven gewoon lekker blijven draven en wat oefeningen doen, bij mij hielp het als ik schouderbinnen ging rijden, kwam ze terug in tempo en word daar wat meet rustig van, kan heel goed zijn dat het een balans probleem is en als je schouderbinnen in zet dat ze daardoor beter het been onder kan laten stappen en meer in balans loopt en niet hoeft te rennen om haar balans terug te vinden, nu ben ik al een hele tijd aan het rechtrichten en kan nu heel veel oefeningen redelijk ontspannen in stap doen .

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 16:18

Dankje Midgie! Ik denk zelf dat het ook een balans probleem is. Ik ga het ook voorleggen bij mijn instructrice :) .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:43

Ik zie dat je in den Haag woont , ik weet een goeie rechtricht instrutrice die daar in de omgeving les geeft.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:45

Ik zou ook gewoon in stap al figuren rijden, jouw paard kan dan niet meer weten wanner ze nu juist 2 rondjes gedaan heeft :). En haar aandacht zal ze wel bij de oefeningen nodig hebben zodat ze zich niet meer bezighoud met het aandraven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:01

Mallodie schreef:
Ik zou ook gewoon in stap al figuren rijden, jouw paard kan dan niet meer weten wanner ze nu juist 2 rondjes gedaan heeft :). En haar aandacht zal ze wel bij de oefeningen nodig hebben zodat ze zich niet meer bezighoud met het aandraven.

Tenzij ze de oefeningen niet snapt en de ruiter ze niet kan over brengen, een gevoelig of wat temperament voller paardje zal daar voor vluchten dan, dan kun je beter er even in meegaan en zelf de hulpen rustig aanbieden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:30

Kan het geen verveling zijn? Bakwerk is saai voor een paard, dus inderdaad in stap aan het werk zetten.

Wat ook nog zou kunnen is dat ze nog niet sterk genoeg is voor de oefeningen die jij in stap vraagt. Rennen is makkelijker dan dragen (wat je in feite vraagt met bochtenwerk, tempowisselingen, zijgangen, weet ik veel waar je verder in stap aan werkt) en rent ze niet gewoon onder het werk uit?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:14

Mij lijkt het ook dat het saai voor haar is. Als ik haar meeneem richting de bak wilt ze ook nooit meelopen, ze vind het gewoonweg saai denk ik. Ik ben nu aan het proberen om veel schakelingen te maken en niet teveel vragen in één keer. Ook heb ik gister eerst een aantal rondjes er naast gestapt voordat ik erop ging en ik moet zeggen dat het toen veel beter ging!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:34

Je hebt een jong paard waarmee je altijd na twee rondjes aandraaft. Dan heb je dat gedrag zelf aangeleerd ;)
Om het weer af te leren zul je die gewoonte dus moeten doorbreken. Je paard laten wachten totdat jij aangeeft dat hij mag draven en dat bereik je door te oefenen en consequent zijn.

Zorg dus voor afwisseling voor je paard, zo hou je het leuk voor je paard en voorkom je nog meer van dit soort gewoontes.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:56

Lijkt mij ook gewenning...Ze weet niet beter ;)
Probeer dr wat meer rondjes te laten stappen dan 3, begin je training anders dan, 2 rondjes stappen & draven...
Gooi het een x op een andere boeg, rijd wat figuren, veel tempo wisselingen enz enz...

Succes met dr :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:08

Sorry maar ik vind dat er hier imo niet goede tips worden gegeven. Jij bent de baas, en jij bepaalt het tempo. Als je bij mijn haflinger zou toe geven dat is dan het begin van het einde. Dan gaat ze op het einde hard en onbestuurbaar.

Mijn tip zou zijn ga vooral veel oefeningen rijden. Hier bij is overgangen in de stap ook belangrijk in. Voltes rijden, en veel van hand veranderen. Maar 1 ding moet duidelijk zijn, draven ui zich zelf is not done. Weer gaan stappen uit zich zelf is ook not done.

Wat te doen als ze gaat draven? Zet hem/haar maar tegen de bak rand aan. Zeg hierbij Ho! (en ook op de teugels en zit terug nemen;)) En belonen als je haflinger erop reageert en netjes terug naar de stap gaat. Hou dit consequent vol! Dus nooit eigen actie's toe gaan geven van het paard!

Succes iig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:53

pubelia schreef:
Sorry maar ik vind dat er hier imo niet goede tips worden gegeven. Jij bent de baas, en jij bepaalt het tempo. Als je bij mijn haflinger zou toe geven dat is dan het begin van het einde. Dan gaat ze op het einde hard en onbestuurbaar.

Mijn tip zou zijn ga vooral veel oefeningen rijden. Hier bij is overgangen in de stap ook belangrijk in. Voltes rijden, en veel van hand veranderen. Maar 1 ding moet duidelijk zijn, draven ui zich zelf is not done. Weer gaan stappen uit zich zelf is ook not done.

Wat te doen als ze gaat draven? Zet hem/haar maar tegen de bak rand aan. Zeg hierbij Ho! (en ook op de teugels en zit terug nemen;)) En belonen als je haflinger erop reageert en netjes terug naar de stap gaat. Hou dit consequent vol! Dus nooit eigen actie's toe gaan geven van het paard!

Succes iig

Ooit aan gedacht waarom je haflinger op de loop gaat??
Ooit aan gedacht dat je niet de baas ben maar de leider en in dit geval is de leider geen goede leider, als een paard uit zichzelf gaat draven kan dat heel goed zijn dat hij de dingen niet snapt wat er van hem gevraagd word door zijn leider, tegen de bakrand aan sturen is erg dom , los je daar het probleem mee op, aan de(beide) teugels trekken ook niet , idd werken met stem en zit en terug gaan naar de basis er kunnen zoveel dingen ren gedrag veroorzaken ,zoek dus waarom hij rent en neem niet zomaar aan dat de fout bij het paard ligt, die verantwoording ligt bij jou dus ook de fout, wat is jou basis Pubelia??

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 10:20

Nee, het is geen gewenning. Ik laat haar niet draven, ze doet het uit zichzelf. Laten stoppen heeft geen zin, want ze doet het constant. Als ik eenmaal een half uur bezig ben gaat het veel beter. Afgelopen week heb ik veel schakelingen gereden en als ze begint te draven veel voltes halve baan. Zodra ze draaft drijf ik d'r voorwaarts (een aantal meters, zo van, je wou toch zo graag) en dan haal ik d'r terug in stap.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:12

midgie schreef:
Ooit aan gedacht waarom je haflinger op de loop gaat??
Ooit aan gedacht dat je niet de baas ben maar de leider en in dit geval is de leider geen goede leider, als een paard uit zichzelf gaat draven kan dat heel goed zijn dat hij de dingen niet snapt wat er van hem gevraagd word door zijn leider, tegen de bakrand aan sturen is erg dom , los je daar het probleem mee op, aan de(beide) teugels trekken ook niet , idd werken met stem en zit en terug gaan naar de basis er kunnen zoveel dingen ren gedrag veroorzaken ,zoek dus waarom hij rent en neem niet zomaar aan dat de fout bij het paard ligt, die verantwoording ligt bij jou dus ook de fout, wat is jou basis Pubelia??

Ja natuurlijk weet ik waarom mijn haflinger aan de loop ging! Vanuit angst. Ze is vroeger door mannen mishandeld geweest. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze vanuit niks mag aandraven... Baas en leider komen bij mij in dit verhaal op het zelfde neer. Want zowel als baas als leider moet je consequent zijn, en zelf bepalen welk tempo je loopt.

Ik praat overigens niet over aan beide teugels trekken. Dat zou je mij ook nooit zomaar zien doen. Mijn haflinger is inmiddels perfect op stem hulpen gereden. (kunnen veel mensen van leren :D) Ik heb naar mijn haflinger geluisterd en zo ben ik er ook achter gekomen dat zij aan het hele dressuur niks aan vind. Dus ik heb het hele dressuur afgezworen. En wij zijn nu bosmiepen geworden! Naar allebei de tevredenheid!

Ik geloof dat veel mensen het vaak nog geen eens door hebben als hun paard een ontzettende hekel heeft aan het dressuur in de bak. En gewoon lekker door gaan en paard op de donder geven als ze weer een keer gaat bokken of steigeren of wat dan ook. En geloof me, mijn basis met mijn haflinger zit zeer goed.

Ow ja, mij hoor je ook niet zeggen als je goed leest dat de fout bij het paard ligt! Ik schrijf juist dat het aan ruiter ligt, om dat die juist consequenter moet zijn. En duidelijk. En of ze nou haar paard tegen de bak rand aanzet, of dat ze haar paard op stem of teugels terug neemt komen op het zelfde neer. Zij heeft niet gevraagd voor een snellere gang, dus moet zij zorgen dat het paard weer de gang terug neemt.

Dit is het zelfde als dat ik vraag aan mijn haflinger als ze buiten stil moet staan, en ze gaat stapje voor stapje toch een stukje lopen. Dan zet ik haar gewoon terug waar ik haar heb stil gezet. Want ik wil dat ze stil blijft staan, en niet gaat lopen wanneer zij wil.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:16

Zet haar eens meteen aan het werk in de stap, dus niet rechtuit rondjes stappen, maar meteen fijn van voor, vrij laag instellen en in stap een pasje wijken, schoudervoor, rondje hier rondje daar, hoofdje even naar links en naar rechts instellen. Ofwel, hou haar bezig zodat ze 'vergeet' om weg te draven.
Ik denk ook dat het een gewoonte is geworden dat je paard wegdraaft, dus aan jou om het te doorbreken, dat kun je beter niet doen door een confrontatie op te zoeken, maar door afleiding. Dus niet rond blijven stappen en in de mond hangen omdat je in stap wilt blijven, maar aan het werk zetten en het draven laten vergeten.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:07

Ja probeer echt zo veel mogelijk figuren en dingen te rijden, gaat ze in draf? gewoon rustig zitten en terug nemen en nooit boos worden, die van mij wil in draf wel eens in galop gaan heb geleerd gewoon rustig te gaan zitten en terug te nemen. net bij halthouden , gaan ze achterwaarts? nooit boos worden gewoon wachten tot ze weer ophouden, verder heel veel overgangen/tempowisselingen te maken.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:20

Het beestje is vier jaar oud, dus het zal wel een kwestie van evenwicht zijn. Ik zou het proberen uit te bouwen. Ze stapt nu 2 rondjes, probeer het volgende keer een kwart rondje verder. Prijs haar de hemel in als ze het goed doet en negeer het als ze het even niet doet.

Daarnaast kan ik alleen de tip verder meegeven om het bij je instructrice neer te leggen, die ziet hoe je haf loopt en ziet waarschijnlijk ook de oorzaak. Maar goed, dat was je al van plan.

Succes ermee!

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:04

misschien dat je, je hulpen wat te hard handig doet zodat je paardje denkt dat ie gelijk in draf moet gaan...

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:01

lekker uitgebreid losrijden, slangevoltes, voltes hand veranderen op veel manieren.

gewoon goed bezig houden..

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:47

Rust
Bezighouden
Als ze aandraaft benen lang kruisaantrekken uitademen en ontspannen blijven zitten.
laat eens iemand kijken of je zelf niet verkrampt als ze aandraaft, dan blijf je knijpen en dus drijven
Consequent zijn!!!
Jij bent de baas!

rainbow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:12

Asyaa schreef:
Je zegt het antwoord (waarschijnlijk) zelf al ;)
'Nu heb ik tijdens mijn lessen geleerd om gewoon 2 rondjes te stappen en daarna gelijk aan te draven'
Probeer eens na 3 rondjes pas aan te draven, of in plaats van aan te draven aan te galopperen.
Het kan zijn dat ze dit gewoon simpelweg gewend is geworden.

Daar heeft ze gelijk in.
Maar misschien kun je proberen een les niet te draven, oftewel, wat later dan je gewent bent. :Y)