Sinds vorige week heb ik mijn verzorgpony Lotus van de eigenaresse overgekocht. Dit omdat Lotus haar er een aantal keer afgebokt had en de eigenaresse liever een relaxed buitenrit paardje wilde hebben.
Ik kon het altijd wel goed met Lotus vinden en had nooit echt problemen met haar gehad, dus ik besloot om haar over te kopen. Ik zou eerst 2 weken op vakantie gaan en daarna zou ik haar overkopen. Ik deed haar voor mijn vakantie al een aantal weken alleen, alsof het mijn eigen paard was. Ging super, ze bokte me er 4 dagen voor vertrek er ook een keer af maar verder was het allemaal koek en ei.

Toen ik terug was heb ik haar dus gekocht en deze week ben ik er inmiddels al 3 keer afgebokt....
Ik ga vooral op buitenrit met Lotus. Dat vindt ze erg leuk en het liefst zou ze de hele weg hard, harder hardst gaan... Niet erg, maar als ze haar zin niet krijgt, wil ze nogal eens een rotbok geven. Ze zet dan echt af door omhoog te springen, haar rug bol te maken en dan keihard haar achterbenen uit te slaan. Dat kan ik dus níet uitzitten. Gelukkig is ze tot nu toe altijd meteen gestopt na haar bok, zodat ik niet hard viel en daarna meteen weer kon opstappen. Niet dramatisch dus, maar leuk is anders.
In het begin voelde ik de bokken meestal aankomen en kon ik haar voor zijn, door een brul te geven en haar vooruit te porren. Maar gisteren en vandaag bokte ze zo onverwacht, dat ik dus niets te zeggen had en er weer naast stond voordat ik het goed en wel door had. In het begin deed ik niets en stapte ik zonder iets te zeggen weer op, maar de laatste twee keer ben ik zo kwaad geworden dat ik haar toch een paar tikken heb gegeven. Ik weet niet of ik dit beter wel of niet had kunnen doen, aangezien ze vroeger waarschijnlijk mishandeld is én dat ze wel netjes stopt als ik er af lig... De tikken zijn om haar te straffen voor de bok, maar ik ben bang dat ze straks als ze weer bokt, bang is dat ze tikken krijgt en dus gaat rennen ipv netjes stilstaan.. Dat moet ik dus niet hebben.
Lotus is een paar maanden gekeurd en nagekeken, haar rug was prima. Het zadel past voor 99% maar die ene procent kan het niet zijn, want ze kan namelijk ook heel braaf zijn zonder een bok te geven... Het is puur frustratie als ze niet harder mag en ik heb het idee dat ze doorheeft dat ook ik haar bokken niet kan uitzitten....
A.s. zaterdag heb ik les met haar en zal ik mijn probleem eens aan mijn instructrice voorleggen. Verder ben ik van plan om voorlopig wat vaker in de bak te gaan rijden. Maar ik wil ook gewoon lekker buiten kunnen rijden en tsja het liefst zonder die bokken...
Dus hierbij de vraag, wat kan ik het best doen om óf die bokken uit te zitten óf om haar toch voor te zijn?
Ze is zo onvoorspelbaar dat ik het dus gewoon niet meer aan zie komen en ik ben bang dat ze het op den duur dus ook op de straat gaat flikken (tot nu toe was het steeds op de ruiterpaden).
Ik ben op dit moment echt even flink gefrustreerd. Ik wist dat ik een kluif aan haar zou hebben, maar om er nou elke dag weer afgebokt te worden...

Tips zijn van harte welkom!

Bij mij deed ze het eerst ook niet, maar nu heeft ze door dat ze mij er ook kan afkrijgen en maakt ze daar fijn gebruik van.
) je wordt gewoon makkelijker gelanceerd.

.