Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Silence schreef:Jij kunt sowieso niet vaststellen of een paard schrikt van niks![]()
Paarden zien en horen hele andere dingen dan wij. Dus voor hun is er wel degelijk wat.
Het zou de muesli kunnen zijn.
Maar ik wil je dan wel de tip meegeven om uit te zoeken wat je je paard geeft.
Zomaar wat voeren is geen goed idee.
Maar van haver hoeven ze niet persé schrikkerig te worden.
Sjonniej schreef:In bijna alle muesli zit haver, tenzij je speciale muesli zonder haver hebtMaar van haver hoeven ze niet persé schrikkerig te worden.
Maar ga eens terug in de tijd; sinds wanneer vertoont het paard dit gedrag en wat is er in diezelfde tijd voor hem veranderd?
Als hij inderdaad drukker is geworden sinds het voeren van de muesli, dan is dat het.
Maar misschien heb je wel een nieuw bit, ander zadel, andere instructeur, nieuwe bak???
Dan zou de energie er vlak na die week uit gekomen zijn, en niet zo achteraf. 
Karlijn_xx schreef:Niet nuDan zou de energie er vlak na die week uit gekomen zijn, en niet zo achteraf.

Kokopelli schreef:3 maanden is ook het moment dat het paard gewend is!
Als ik het goed begrijp hebben jullie hem nu 3 maanden en deed hij dit ook bij de vorige eigenaar.
Een paard heeft zo'n 3 maanden nodig om te settlen en dat komt eigenlijk zijn ware aard naar boven. Wellicht was hij nog onder de indruk van alle nieuwe dingen en begint hij nu te wennen.
Neemt niet weg dat er een oorzaak is voor dit gedrag. En wat eerder is gezegd, zadel, tanden, rug etc nakijken altijd eerst nagaan of er geen fysiek probleem is (ook al deed hij het eerst niet, hij was het zich toen misschien niet bewust door alle nieuwe dingen)

Barmat schreef:Dit paard probeert gewoon lekker uit en maakt misbruik van jullie onzekerheid!
Streng rijden betekent niet per definitie GOED rijden, let daar wel op. Het klinkt mij in de oren alsof jullie weinig verstand hebben van paarden en dat geeft niets, maar ondertussen maakt het paardjelief wel misbruik van jullie goedheid feitelijk, het is een boefje en het schrikachtige gedrag is een spelletje van hem.
Wat je kunt doen - allereerst vraag ik mij af waarom hij een ander hoofdstel c.q. bit in heeft. Probeer het andere weer eens en kijk wat dat brengt. Ten tweede - consequent gedrag. Braaf is belonen, niet braaf is negeren en doorpakken. Doorzetten en laat merken dat zijn gedrag niet wenselijk is. Niet door er op te gaan rammen oid, maar hem wel aan te pakken en bijvoorbeeld situaties zoals steeds bij een bepaalde plaats te schrikken, niet te vermijden, maar langzaam aan stukje bij beetje op te zoeken. Belonen bij braafheid.
Zoek verder goede en deskundige begeleiding van een ervaren iemand.
Succes.