Struikelen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

Struikelen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 21:00

Sinds een week of 6 struikelt mijn 18 jarige merrie erg veel na een valpartij met zijn 2 en heb ik de hoefsmid haar op andere ijzers laten zetten.
Dit moest na een week of 2 wat beter worden.
T ging 2 weken erg slecht maar na die 2 weken, waarin ze erg stijf en kreupel liep, daarna perfect nu echter begint ze sinds een paar dagen weer te kwakkelen..
Weer erg stijf in draf en zelf tijdens de stap struikelt ze.
Ook heeft ze dit op het asfalt ook erg.
In de bak is al helemaal een drama deze is voor haar ook iets te zwaar en hier rijden we dan ook niet.
Nu komt over een week de hoefsmid weer en wil ik samen met hem gaan kijken voor misschien een ander beslag..
Echter heb ik een heel naar gevoel dat het dus in haar voorbenen zit en niet in haar hoeven het is wel iest van de laatste periode daarnaast is ze wel altijd al iets lui geweest met haar benen maarzo erg nog nooit'.
Mocht mijn hoefsmid geen oplossing meer weten wil ik de dierenarts in schakelen voor evtentuele rontenfotos..
Tis ook niet zo dat ze altijd kreupel loopt dat is ook het rare..
In de weide loopt ze wel gewoon met de groep mee alleen het lijkt wel zodra ze belast word dat ze dan pijn krijgt met name in de draf..
Ik moet er ook bij vertellen dat ze 10 jaar lang in de manege heeft gelopen vandara ook mijn voor gevoel over evt. slijtage,miss iets van artrose, in haar voor benen.
Dit is natuulijk echter alleen door een dierenarts vast te stellen..
Mijn vraag is echter of er hier meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben en zoja wat hun eraan gedaan hebben.

Gr Gemma

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:31

Ik snap niet waarom je gelijk niet een da erbij heb gehaald. Ik zou zeker er wel goed naar laten kijken. Ik denk dat het idd wel goed is om rontgenfoto's te laten maken van zowel de benen als de hoeven en eventueel nog een scan.

Karina_1979

Re: Struikelen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:36

Ik zou ook allang bij de DA staan... Maar niet iedereen is t zelfde.

Succes in ieder geval!

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:40

Mijn paard struikelt over het algemeen ook wel meer dan gemiddeld maar dit komt door mijn eigen balans.. Nou is het bij jou niet altijd zo geweest maar misschien toch iets om mee te nemen..

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:43

Karina_1979 schreef:
Ik zou ook allang bij de DA staan... Maar niet iedereen is t zelfde.

Dat is idd zo.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 07:17

Waarom nietgelijk een DA omdat ik mijn paard ken.
Ze heef niet kreupel gelopen na de val er was verder niks aan de hand met haar alleen geschrokken.
Struikelen heeft ze altijd wel iest last van gehad ik heb meteen de hoefsmid gebelt deze heeft er de volgende dag nog andere ijzers onder gezet dus ik heb wel degelijk meteen actie ondernomen..
Ik heb al jaren paarde en ken mijn paard ik ie wanneer ze meteen een DA nodig heeft en wanneer niet als mijn paard kreupel loopt vanwege een onverklaarbare reden ja danga ik meteen bellen.
Ze liep kreupel toen de hoefsmid geweest was dit was normaal dt heb ik met hem besproken..
Echter vraag ik niet om steeds hetzelfde advies ik ben goed voor mijn paard en geef n gun haar het beste alleen ik lat niet voor elk wissewasje de DA komen.
Ze heeft voor 2 maanden terug een week in de kliniek gestaan hier heeft ze een gigantoshc klap van gehad ook dat speelt mee..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:39

struikelen kan een signaal van artrose zijn en daar zou ik zeker wel een DA bij halen. Zeker stijf en kreupel lopen, en een val, kunnen signalen in die richting zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:51

Na een val, zeker als je paard niet kreupel loopt/ liep, zou ik een DA / fysio/ manueel therapeuth laten kijken. Goed mogelijk dat het probleem in rug of hals zit.
En dan zullen de problemen steeds groter worden en zal ander beslag zeker niet helpen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 11:24

Lielle schreef:
struikelen kan een signaal van artrose zijn en daar zou ik zeker wel een DA bij halen. Zeker stijf en kreupel lopen, en een val, kunnen signalen in die richting zijn.

Kijk hier heb ik wat aan dankjewel..
Ik zal van nde week eens bellen hoe en wat met de DA..

Gr Gemma

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 11:30

ElCid schreef:
Na een val, zeker als je paard niet kreupel loopt/ liep, zou ik een DA / fysio/ manueel therapeuth laten kijken. Goed mogelijk dat het probleem in rug of hals zit.
En dan zullen de problemen steeds groter worden en zal ander beslag zeker niet helpen.

Probleem zit niet in de rug of hals dat is zeker het zit in de voor benen dan wel de hoeven...
Als ik met mijn paard vakl en ze geeft niks aan in de trant van kreupel lopen of iets dan zie ik niet in waarom ik de DA moet laten komen daar zie ik het nut niet van in en mijn DA ook niet.
Wat betreft het late bellen van de DA ze heeft niet 6 weken achtereen kreupel gelopen zo oeten jullie het niet zien want dan sta ik na een week bij de DA.
Ze heeft 2 weken na de val en het andere beslag waar ze dus erg stijf van liep en af en toe kreupel van liep gewoon goed gelopen echter nu na een su[er periode is het dus sinds enkele dagen bal :o ..
Vandaar dat ik nog geen DA in\geschakeld heb.
Hoop dat het zo wat duidelijker is... :Y)

Gr Gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:37

Je paard struikelt nu 6 weken na een val.
Je hoefsmid heeft er daarna andere ijzers onder gezet.

Welke uitleg heeft hij jou gegeven dat die ijzers het struikelen zouden kunnen opheffen?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:50

Zou ook een DA bellen. Struikelen enz. kunnen indd met artrose te maken hebben. was met mijn paardje ook zo. Hij heeft gelatinaat gekregen en ik rijd een beetje aangepast en t gaat al jaren super goed. struikelen is ook nog maar heel soms dus zou een DA bellen en buigproef vragen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:00

ik zou de DA of een osteopaat laten kijken. Er hoeft niks ernstigs mis te zijn na die val, maar het af en toe onregelmatig lopen kan vanuit de nek of rug komen.
Mijn paard liep ook nooit echt kreupel, maar kon door een blokkage in hals en heup niet genoeg gewicht op de achterhand dragen waardoor ze van zodra ik erop ging en haar wilde "doorrijden" constant struikelde. Gewoon omdat er teveel gewicht op haar voorhand ruste en ze dus niet snel genoeg weg kon komen met haar voorbenen. Combinatie osteopaat en ander beslag heeft het probleem grotendeel opgelost. nu alleen nog op langere termijn werken aan die achterhadn bespiering.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 15:42

JoviBan schreef:
Je paard struikelt nu 6 weken na een val.
Je hoefsmid heeft er daarna andere ijzers onder gezet.

Welke uitleg heeft hij jou gegeven dat die ijzers het struikelen zouden kunnen opheffen?

dat ze dan beter uit de weg kon komen om het zo te zeggen.
ik ga en ben het volledig met zijn gedachtegang eens omdat ik ook dacht dat daar het probleem lag.
echter werkt het helaas dus ga ik met hem en mijn DA om de tafel om een oplossing te zoekn
het struikelen deed ze al iets en ze is gevallen door het struikelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:59

Wat bedoelt hij met 'beter uit de weg komen'?

Wees je ervan bewust dat je paard met ijzers alle gevoel met de grond kwijt is. Hij voelt niet meer op welke ondergrond hij loopt, en kan daardoor gaan struikelen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:31

vind t idd ook erg lijken op artrose..
vooral beide voorbenen en de stijfheid..
ook ik adviseer je toch even je DA erbij te halen,
simpele buigproef kan je ook al meer zekerheid geven.
Zelf roep ik ook niet voor elk wisse wasje de DA hoor,
dat hoeft ook helemaal niet als je je paard kent al helemaal niet, dan weet je wel ong wat haar of hem mankeert.
maar het hele plaatje bij elkaar gelegd ben ik toch bang voor slijtage oid..

(ben benieuwd wat eruit gaat komen als je besluit te gaan, succes iig)

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:37

mijn paard nu 29 jaar struikelt ook wel eens, niet zo erg vaak ,en loopt niet kreupel... maar wel erg stijf zeker vanuit zijn schouder/voorbenen, ik wil best wel een foto laten maken maar zo,n oud beesie mankeert zeker wel het 1 en ander. ik wet zeker dat hij arthrose heeft daar twijfel ik niet aan, hij heeft speciaal beslag. en vit e /seleen/ gelatine. tegen de arthrose.. ik geef hem aangepast bak werk.. buitenritten.longeren enzzz hij staat ook op de wei.. ik vindt bewegen het beste en zo hou je ze nog enkele jaren goed,, nu is jouw paard jonger, maar toch misschien heb je er wat aan.. succes.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:41

ik wil hennyvanamon toch nog even bijspringen,(al weet ik dat t niet nodig is :D)

beweging (let wel aangepast!) is altijd beter als op stal!
zeker weten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:46

ElCid schreef:

Ik sluit mij hierbij aan.... wellicht is er een wervel verschoven, en is er dus iets gaande op een plek waar men nu niet naar kijkt.
Gewoon goed laten doorkijken, in het gunstigste geval zit er idd een wervel scheef en loopt ze op een manier om zichzelf te ontzien en komt daar dat 'struikelen' vandaan...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:50

Bij mijn pony begon het ook zo inderdaad. Alsmaar struikelen... Reden we buiten; lekker ontspannen stappen en huppa lagen we weer bijna op de grond en dat de hele rit. Het begon heel onschuldig met zo nu en dan struikelen. Dit werd erger en de uiteindelijke diagnose was dan ook artrose met botvergroeiing. Ik zou er maar gelijk een DA bij halen. Je kunt er beter te vroeg bij zijn dan te laat. Hoe langer je hier mee doorrijdt, hoe meer schade je (mogelijk) aanbrengt...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 07:50

ze word nu niet meer gereden hoor vin dik te gevaarlijkj voor beide partijen..
DA ga ik vanmiddag bellen om om de foto te laten zetten.
Z staat elke dag gewoon buiten dat is een ding wat zeker is...
Ik heb haar een tijdje ijzerloos gehad maar dat was niks ze loopt al haar hele leven op ijzers en is niks anders gewend ik vind het ook niks uit mogen maken of ze wel of geen ijzers heeft met het struikelen...
Het beter wegkomen sja zoals het er staat dat ze van alle kanten gebruik lkan maken om weg te komen tis dus een afgerond ijzer wat er nu onder zit...

gr Gemma

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:56

Bij stuikelen zou ik ook eerst kijken of het met aangepast bekappen/beslaan beter wordt. (zie veel paarden met te lange tenen) Zo niet, dan duidt t toch op een ander/dieper probleem. En zal ik het even na laten kijken.
In dit geval lostte het andere beslag niets op en vind ik het verstandig dat je idd zo de DA even belt.
Succes ermee!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:56

Needje schreef:
Bij stuikelen zou ik ook eerst kijken of het met aangepast bekappen/beslaan beter wordt. (zie veel paarden met te lange tenen) Zo niet, dan duidt t toch op een ander/dieper probleem. En zal ik het even na laten kijken.
In dit geval lostte het andere beslag niets op en vind ik het verstandig dat je idd zo de DA even belt.
Succes ermee!

Nou idd om nu meteen de DA te roepen..
Ik heb gisteren gebeld en ook deze vroeg of de hoefsmid eerst gekeken had ener wat aan gedaan had dit heb ik uitgelegd van wel en hoe en wat.
De Da was het nu wel met me eens dat ze nu ff gekeken en gecontroleerd moest worden,
Dus aankomende vrijdag gaan we erheen om te kijken hoe en wat...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:05

Mijn paard is 19 jaar oud en wil ook wel eens haperen in het voorbeen. Ik heb hem sinds begin van dit jaar op ijzers met twee lippen staan. (achterijzers). De smid zorgt er extra voor dat de toon rond gemaakt wordt, zodat het afwikkelen wat makkelijker gaat. Ook het ijzer wordt voor wat rond gemaakt. Ik ben ook ervan overtuigd dat er slijtage/artrose in het spel is, maar ik ga ook geen DA raadplegen. Zolang hij alles kan zonder pijn doen we lekker door. Het werk is aangepast, startkaart opgezegd en we blijven lekker hobbelen zolang dat het gaat. Was het dier jonger dan zou ik ook een DA raadplegen echter gezien zijn leeftijd loop je het risico op kwaaltjes. Die neem ik voor lief. Wil niet zeggen dat ik niet gek met hem ben, maar bel niet zo maar even de DA.

Succes!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:18

Mijn 19-jarige merrie heeft het ook een enkele keer, vorig jaar was het veel erger, artrose was toen al uitgesloten gelukkig. Bij haar moet ik tijdens het rijden haar achterhand goed aan het werk houden daar ze qua bouw meer op de voorhand is.
Met anders bekappen en rijden gaat het beter en struikelt ze amper meer.
Verder geef ik haar nu Glucosamine-complex en daar doet ze het goed op.