Wijkprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Wijkprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 16:20

Hoi,

Ik heb een probleem, mijn pony kan aardig wijken, en als ik bij a afwend en gelijk vanuit de stelling het wijken inzet gaat dat ook keurig.
Maar, zodra ik de oefening doe: voor a doorzitten, bij a afwenden en na enkele paardlengtes wijken, gaat het mis.
Zodra ik het wijken inzet(dus na die enkele paarlengtes rechtuit over de a-clijn) gaat ze eerst met haar kont in plaats van met haar schouders. Ik corrigeer dit dan wel steeds gelijk, maar dan zit er toch een lelijke slinger in en op een proef is dit echt niet mooi.
Ik weet echt niet wat ik moet doen ik leg gelijk dan ook mijn andere been naar achteren om die kont tegen te houden, maar ze blijft het doen. Ik word er echt niet goed van.
Weet iemand hoe ik het kan oplossen..?

EllyC

Re: Wijkprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:46

welke hulpen geef je
en hoe corrigeer je als de achterhand voor komt (alleen je andere been naar achter of doe je nog meer?)?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 16:49

nou als het echt niet lukt (en het is niet tijdens een proef) dan stel ik haar weleens om
maar normaal geef ik dus druk met mijn andere been, en nog steeds dezelfde druk met het been waarvoor ze moet wijken.
Als ze dus bijvoorbeeld moet wijken voor het rechterbeen, duw ik haar schouder flink links naar buiten door mijn rechterbeen iets naar achteren te leggen en druk te geven, en haar achterhand flink naar rechts door mijn linkerbeen naar achteren te leggen, dan gaat ze gelijk goed lopen, het is ook echt maar een kwestie van een paar seconden, maar het ziet er toch niet uit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:05

Er kunnen 2 dingen fout gaan, achterhand gaat te veel zijwaarts en/of voorhand komt niet mee.
Wending goed afronden, rechtrichten.
Inzet wijken voor re been:
Ophouding linkerteugel, iets stelling rechts, re. been naar achter en drijven zoveel als nodig is om // zijwaarts te gaan.
Als voorhand niet onvoldoende mee gaat, beide handen even naar links.
Als achterhand te veel gat minder drijven (van linkerbeen ook naar achter doen heb ik nog nooit van gehoord, beide benen naar achter betekend achterwaarts, dus maar goed dat je paard daar dan niet naar luistert).
Er komt natuurlijk alles bij elkaar veel meer bij kijken maar ja dat is lastig op papier te beoordelen en uit te leggen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 17:13

Dankjewel, het is niet zo dat ik dan met beide benen naar achteren zit, maar ik kan het niet goed uitleggen.
Als ik gewoon ga wijken komt haar voorhand eigenlijk gewoon goed mee, maar ze begint uit zichzelf zonder dat ik hulpen geef automatisch al eerst met die achterhand naar links te lopen.
En dan ga ik juist liever meer drijven met mijn rechterbeen omdat ze dan zoiets heeft van hé, das waar, ik moet wijken naar links ipv (zo voelt het voor mij een beetje ?) travers.
Mijn instructrice zegt hetzelfde als wat ik nu steeds doe, gelijk linkerbeen erbij als haar achterhand naar links gaat, maar het blijft er niet uit zien..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:22

ik snap echt niet wat de bedeling is van je linkerbeen dan.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 17:51

Ehm.. Ik heb het geprobeerd met paint te verduidelijken (ben hier alleen niet erg handig in)

Afbeelding

de zwarte strepen zijn mijn pony, de blauwe zijn mijn benen en de roze pijlen de richting waaruit ze gaat.

1. zo loopt mijn pony dan naar links, mijn linkerbeen leg ik naar achter en dan stelt ze weer recht, dat is punt 2.
2. mijn pony is recht en gaat dus even gewoon rechtuit
3. Ik leg mijn rechterbeen wat naar achter en ze wijkt goed.

Nu zul je zeggen waarom sla je punt 1 en 2 dan niet over? Maar dat lukt dus niet, dat is het hele probleem, mijn pony doet automatisch zodra ik begin met wijken der achterhand eerst.

Of je zegt natuurlijk dat je er niks van snapt want er duidelijk ben ik geloof ik niet :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:52

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... &Itemid=89
voor het plaatje.

Ik zou je pony niet rechtstellen met je linkerbeen maar minder drijven rechts en beide handen naar links (voorhand naar links verplaatsen).
Ik denk dat je je wijken gewoon in de verkeerde volgorde inzet, je moet nl. eerst voorhand plaatsen en dan direct met re been achterhand meenemen.
En vermoedelijk gaat het direcht vanuit de wending goed omdat je dan al de buiten (linker) schouder in de wending niet begrenst hebt en daarom nog naar links valt.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 19:44

maar het probleem is, dat ook als ik niks doe (dus als ik bijvoorbeeld minder ga drijven) ze het gewoon uit zichzelf doet. Ze vindt lekker lopen ofzo denk ik. Heel raar.

En @neelke123, bedankt voor je reactie hoor, maar dat is niet nodig want ze begrijpt het wijken op zich wel gewoon en reageert ook goed op mijn been.

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:48

Probeer eerst een stukje recht uit te rijden en houdt haar recht, en dan zet je dr rustig in de stelling en moet je goed je buiten been erbij houden en dan rustig met je binnenbeen haar iets op zei drukken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:50

Maar het probleem is dus enkel wanneer je doorzit, of begrijp ik dat verkeerd? Er zijn namelijk veel ruiters die bij het doorzitten beginnen te verkrampen zonder het zelf door te hebben. Grote kans dus dat je bij het doorzitten onbewust andere hulpen geeft dan bedoeld of gewoon opstijft in bepaalde lichaamsdelen.

Olijkje schreef:
maar het probleem is, dat ook als ik niks doe (dus als ik bijvoorbeeld minder ga drijven) ze het gewoon uit zichzelf doet. Ze vindt lekker lopen ofzo denk ik. Heel raar.

Wijk je altijd dmv dezelfde figuren en op dezelfde plaatsen? Dan is het waarschijnlijk gewoon zo dat je pony zodanig geconditioneerd is dat ze al op voorhand weet dat ze op die lijn bij die letter zal moeten wijken. Probeer eens op andere manieren te wijken. Rijd bv. op de binnenhoefslag en zet je paard dan een paar passen opzij. Of wijk vanaf de middellijn, maar telkens maar een paar passen. Tussendoor telkens rechtstellen en een paar passen rechtdoor, dus niet aan één stuk door wijken. Vanuit de hoefslag wijken is ook heel efficiënt (dus rij je op de linkerhand, dan neem je contrastelling aan en wijk je vanaf de hoefslag voor je rechterbeen naar de middellijn). Wees creatief en probeer op onverwachte momenten te wijken. Het hoeft niet telkens heel veel te zijn, een paar pasjes is ook genoeg.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 14:59

Okee ja dankjewel, ik doe ook wel als ik op een volte ben of in de hoeken naar buiten wijken, maar dat weglopen met de achterhand doet ze alleen op de a-c lijn zegmaar..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:13

Ik denk inderdaad dat je paard dusdanig gewent is op de ac-lijn te wijken dat dit een automatisme is geworden. Probeer de komende tijd eens vaker simpel van a naar c te rijden en wijk op andere plekken, bijvoorbeeld de diagonaal, de volte, de lange zijde of de gebroken lijn. Zorg ervoor dat ze niet gewend raakt aan bepaalde oefeningen. Als ze zelf iets gaat doen staat ze niet meer goed aan de hulpen! Ook zou ik, zodra je merkt dat ze zelf wijkt, meteen rechtuit rijden en ook niet meer wijken! Uiteraard daarna wel weer, maar niet direct erachteraan. Anders blijf je je paard conditioneren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:26

Zoals AC zegt, wat gebeurt er als je beide handen naar buiten doet en daarmee (bij wijken voor het rechterbeen) de linkerschouder meer ruimte geeft. In principe is dat ook onderdeel van de hulp voor het wijken. Je paard moet wel ruimte krijgen om de kant op te gaan die jij wil.

Overigens is wijken van de hoefslag een uitstekende oefening om het wijken in het algemeen te verbeteren.

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:36

Probeer inderdaad met je linkerbeen in te komen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:31

emma169 schreef:
Probeer inderdaad met je linkerbeen in te komen.

Ja dat doe ik nu ook steeds.

En @ de rest, ik heb het vandaag geprobeerd, en als ik van de hoefslag af wijk ofzo, doet ze het nog steeds, ze doet het dus als ik ben rechtgesteld en ga wijken, want op de volte en in de hoeken doet ze het niet.
Maar het heeft wel ook met conditioneren te maken, want bij doorzitten voor a bij a afwenden en overgaan naar arbeidstap doet ze het eerst ook in de draf, omdat het lijkt op wijken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:38

En je handen naar buiten ipv de schouder begrenzen, heb je dat nog geprobeerd?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:44

Wijken doe je met één been, dus als je wijkt voor het rechterbeen dan niet met het linker inkomen want dan hou je je paard eigenlijk tegen, naar waar moet hij dan ???? Dus linkerbeen weg, de voorhand blijft dus een beetje steken en moet meer meekomen dat doe je met je handen , beide handen in de rijrichting te verplaatsen, dus linker teugel van de hals weg en rechter teugel tegen de hals. Als de achterhand dan nog steeds iets te ver voor gaat dan de linkerteugel nog iets meer openen, dan hou je zo ook die achterhand tegen.
Maar dus niet met je linkerbeen, dat moet weg.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:14

Misschien is het een tip om 1 pas voor je begint met wijken je paard al beetje schoudervoor in te stellen. Zo staat de voorhand van je pony al voor. Denk eraan dat als je je pony weg druk, je been niet te ver naar achter legt, een handbreedte achter de singel. Leg je je been te ver naar achter dan zou de je paard kunnen denken dat jij wil dat zijn achterhand eerst gaat.
Verder is het erg belangrijk met wijken dat je zorgt dat je pony recht is in zijn lichaam. Immers als jij een niet touwje op zij duwt gebeurt er weinig, maar vergelijk dit eens met een tak die kun je zo opzij drukken. Let dus erg op wat je met je handen doet. Vaak zijn paarden die hun achterhand voor zetten in het wijken teveel naar binnen gesteld. ALtijd goed je buitenteugel erbij houden en met je binnenteugel wel iets stelling vragen maar heel ligt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:06

Kaka schreef:
En je handen naar buiten ipv de schouder begrenzen, heb je dat nog geprobeerd?

Ik snap niet goed wat je bedoel met handen naar buiten, is dat dan richting de kant waarheen ik niet wijk?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:07

Regallie schreef:
Misschien is het een tip om 1 pas voor je begint met wijken je paard al beetje schoudervoor in te stellen. Zo staat de voorhand van je pony al voor. Denk eraan dat als je je pony weg druk, je been niet te ver naar achter legt, een handbreedte achter de singel. Leg je je been te ver naar achter dan zou de je paard kunnen denken dat jij wil dat zijn achterhand eerst gaat.
Verder is het erg belangrijk met wijken dat je zorgt dat je pony recht is in zijn lichaam. Immers als jij een niet touwje op zij duwt gebeurt er weinig, maar vergelijk dit eens met een tak die kun je zo opzij drukken. Let dus erg op wat je met je handen doet. Vaak zijn paarden die hun achterhand voor zetten in het wijken teveel naar binnen gesteld. ALtijd goed je buitenteugel erbij houden en met je binnenteugel wel iets stelling vragen maar heel ligt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes

Dankjewel dat laatste had ik zo nog niet over nagedacht.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:09

aeolusnr1 schreef:
Wijken doe je met één been, dus als je wijkt voor het rechterbeen dan niet met het linker inkomen want dan hou je je paard eigenlijk tegen, naar waar moet hij dan ???? Dus linkerbeen weg, de voorhand blijft dus een beetje steken en moet meer meekomen dat doe je met je handen , beide handen in de rijrichting te verplaatsen, dus linker teugel van de hals weg en rechter teugel tegen de hals. Als de achterhand dan nog steeds iets te ver voor gaat dan de linkerteugel nog iets meer openen, dan hou je zo ook die achterhand tegen.
Maar dus niet met je linkerbeen, dat moet weg.

Hm.. Dankjewel voor je reactie, maar dit spreekt regallie weer een beetje tegen, dus nu weet ik het ook niet goed meer, want zij zegt: buitenteugel goed eraan (is in dit geval dus de linkerteugel) en jij zegt weer linkerteugel van de hals weg..? Krijg ik dan geen verkeerde stelling?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:12

Nee, je handen juist naar de kant waar je heen wijkt, in jouw voorbeeld van het wijken voor de rechterkuit (pony gaat naar links) plaats je je handen naar links. Je wilt dat de linkerschouder ruimte krijgt om het linkervoorbeen weg te zetten, dat doe door aan de linkerkant die ruimte te geven.

Je hoeft geen stelling naar links te vragen, houdt je pony eerst maar gewoon recht voor je voordat je weer stelling naar links vraagt. Dus: je rijdt op de rechterhand, je wendt af bij A rijdt enkele passen rechtuit en wilt wijken voor de rechterkuit inzetten. In plaats van dat je de linkerschouder begrenst, wat je nu doet, geef je meer ruimte aan de linkerkant. Op die manier geef je aan dat je wilt dat je voorhand naar links wilt hebben. Snappie?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:17

Ja.. Ik denk het wel, alleen ik heb juist meestal dat als ik rechtuit rijdt (dus met weinig stelling en de linkerschouder niet begrensd) ze begint met die achterhand alvast opzij te zetten.
Als ik veel stelling heb doet ze het juist niet..?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:26

Omdat ze dan waarschijnlijk over de buitenschouder wegvalt, maar dan blijft ze niet nagenoeg recht in het lichaam. Bij wijken wil je bijna een recht paard. Zet het wijken eens in met heel weinig rechterbeen (we hebben het nog steeds over wijken voor de rechterkuit) en beide handen naar links. Doe maar net of je van A naar M (klopt toch * denkt even na hoe de bakletters ook alweer zitten *) rijdt zonder wijken en geef bijna stiekem de hulpen voor wijken waarbij je genoeg ruimte geeft om de schouder weg te zetten.