Struikelen tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Struikelen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 18:48

Hee ik heb sinds kort een verzorg/lease paard en hij is super leuk alleen is ie al wat ouder en vergeet tijdens de galop goed zijn voeten op te tillen waardoor hij struikelt. laatst ben ik er echt afgevallen omdat ie doorgleed en ik vind dat toch best gevaarlijk. Dus hoe kun je dat oefenen? Het gebeurt meestal in een bocht, maar hij doet het soms ook rechtuit. Hij is actief genoeg dus daar ligt het niet aan. Balkjes hebben we niet dus we kunnen geen grondwerk doen.

Kallandso

Re: Struikelen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:51

Elke pas mee klikken met je tong zegmaar. Dat is altijd tegen mij gezegt op de manege. Heb er eigenlijk nooit meer aangedacht, tot dat mijn paard zaterdag struikelde met galopperen en ik er dus af vloog.
Maar ik heb het zelf dus nog nooit geprobeerd.
En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het echt vergeten is? Zou er niet wat anders kunnen zijn?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:52

ligt het aan zijn ouder worden of aan de mate van verzameling in de galop? struikelt hij voor of juist achter?
het klinkt alsof hij niet voldoende doorspringt en daardoor zijn benen niet optilt.

met iedere pas meeklikken? kan me daar het nut niet van voorstellen, behalve dat je het tempo aangeeft. dit kan echter ook met je benen; een vast tempo en een vaste cadans zijn belangrijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:53

Hoe oud is je paardje. Soms komt het gewoon door ouderdom en dat gaat dan ook niet over. Het kan dan best link worden en je kunt met paard en al komen te vallen. Doet ie het ook zonder een ruiter erop?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 18:55

Volgens mij doet ie het niet zonder ruiter maar ik observeer hem niet echt in de wei, maar nee. Hij struikelt van voren het meest ;) het paard is 17 jaar nu ;) Je merkt wel dat ie ouder is, hij is niet heel snel maar met de galop kan ie juist wat enthousiast worden en hard gaan galloperen daarom denk ik dat hij het gewoon vergeet.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:59

Mijn oude pony deed het ook..meestal hebben oudere paarden dit ook en komt het bij zijn voorbenen vandaan.
Hoewel 17 niet echt oud is..
Het enige wat je kan doen is goed je teugels strak houden (niet te strak natuurlijk) maar niet je teugels laten vlieren. en je been er aan houden.Het is ook best gevaarlijk hoor..
Het ene paard heeft het wel en de andere niet!

Succes *D

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:12

Is het paard in goede conditie (denk aan dik/dun...) en hoe ligt de bak? Mijn paard heeft meestal last met galoperen in een zware bak, hoe zwaarder de bak hoe meer hij struikelt... Het kan ook zijn dat op bepaalde plaatsen het zand niet goed ligt of de bak onregelmatig ligt en dit kan ook problemen geven.
Het is niet omdat hij vlug loopt dat hij actief loopt ;) Met balkjes lopen kun je het 'benen optillen' goed oefenen, ook gewoon onder het zadel, het is niet specifiek voor grondwerk

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:17

Ja het is wel gevaarlijk idd maar ik had het idee dat ie nog een paar seconden extra bleef liggen zodat ik er goed af was, echt heel lief hij ging ook niet weg. Hij is wel wat dik. Ik rijd buiten, en dit was bij een klein voetbal/speelveldje (helemaal droog ook trouwens) waar we makkelijk op konden galloperen. Er was wel een stuk zand erna maar dat was ook gewoon redelijk gelijk en hij doet het ook op andere plekken. het probleem is dat ik geen balkjes heb :P En geen bak ;)

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:32

Dit soort paarden hebben het overal..een mulle bak of een strak gazonnetje dat maakt niet uit.
Ik herken het probleem en ik denk dat het zo wel blijft..
Maar nogmaal goed je teugels vast houden ( want als hij struikelt neemt hij je teugels mee naar voren )en je benen erbij houden..En balkjes zal wel een leuke oefening zijn alleen heb je geen mogelijkheid om dat te trainen..maar het is ook weer gevaarlijk omdat je zo misschien wel ongelukken veroorzaakt en dat wil je ook niet.

succes

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:34

Ik ken ook een pony die dat deed, die was ook al oud. Maar het is maar een paar keer gebeurd en ze hebben er verder niet echt aandacht aan geschonken (voor zover ik weet)
Ik denk persoonlijk niet dat bij elke pas meeklikken helpt, omdat het dan op een gegeven moment betekenisloos wordt. Als het geluidje er zeg maar altijd is betekent het op een gegeven moment niets meer voor hem... lijkt me.
Verder jammer dat je geen balkjes hebt want dat lijkt me wel een goede oefening. Misschien dat je iets kunt regelen...?
Succes!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:35

Is er dan echt geen oefening voor om het in ieder geval minder te maken, zodat ie niet meer helemaal op de grond komt zoals eerst?
en nee ik zou ook niet wetne hoe ik de balkjes moet vervoeren naar het weiland :P

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:36

Oh nee da's indd lastig... :P
Misschien kun je oefenen met uitgestrekte / verzamelde galop?
Dan gaat hij misschien meer op zijn passen letten.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:47

Naja als ik hem inhoud dan is het minder erg dan dat je harder gaat want het gebeurt ook meestal als je wat harder gaat in galop.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:22

Kan zijn dat het wat lichte artrose is, die het moeilijker maakt om zijn voorbenen soepel te bewegen in snelheid. Je ziet dit veel bij paarden die ouder worden. De een heeft het wat eerder dan de ander.
Gymnastische (dressuur)oefeningen zijn goed om de spieren sterk te maken. Daarmee bedoel ik dus oefeningen als rechtrichten (paardbegrijpen.nl). Dat kan overigens ook aan de hand en aan de lange teugel. Lange teugelwerk is ook erg geschikt om beginnende stijfheid te bestrijden.

Wat je juist niet moet doen is teugels strak houden als hij struikelt. Een paard heeft namelijk zijn hals nodig om zijn balans terug te krijgen als hij struikelt. (kijk hoe je zelf met je lichaam beweegt als je struikelt... wij gebruiken onze armen)
Om diezelfde reden rij je over moeilijk terrein ook altijd met losse teugel (heb zelf in verleden pittige trektochten door bergen ed gemaakt en rij nog wel eens op moeilijk terrein)
Een paard wat struikelt (of op zwaar terrein) kort houden verhoogt de kans op een gevaarlijke val belangrijk.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:29

Naar mijn mening en dat gebeurd ook als jij je teugels lang houd dan stuikelt hij en val je..
Als je de teugels op maat hebt en ze niet lang houdt kan je hem opvangen ander kukelt hij naar voren..
Dat is min ervaring met oudere paarden die struikelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:19

Zoals ik al vertelde gebruikt het paard zijn hals om zijn balans te vinden in een dergelijke situatie op dezelfde wijze waarop mensen hun armen gebruiken. Bij het kort houden ontneem je hem die kans en is het risico op een lelijke val vele malen groter.
Jij kunt je paard, wat dreigt te vallen, niet opvangen met de teugels. Hooguit in de weg zitten...

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:33

Naja goed,zo denk jij en zo denk ik..Dat mag, ieder zijn mening.
Ik ga het opzoeken..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:50

zo is dat :D
Ik heb dat trouwens niet uit boekjes geleerd maar in de praktijk. Heb lange tochten door de Dourdogne in Frankrijk en in Zwitserland gemaakt, rij hier in ruw terrein (zweden) en heb altijd heel erg veel buiten gereden. Daarnaast heb ik twee paarden gehad met artrose in de benen, die wel moesten bewegen, maar ook snel struikelden en een paard wat half blind was.

Bovengenoemd advies kreeg ik van begeleiders tijdens de trektochten en van instrukteurs en ik heb in de praktijk ervaren dat dat (voor mij en mijn paarden) het beste werkte.

Maar je mag hierover best een eigen mening hebben. Ik heb die van mij gegeven, met adviezen voor het versterken van de spieren en het is aan de TS wat ze hiermee doet.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:06

Je hebt helemaal gelijk!!
Alleen wil ik gewoon de waarheid weten voordat ik verkeerde dingen zeg..
Heeft voorderest niets met jou te maken hoor ;-)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:54

Ik ga straks weer rijden en ik ga proberen korte stukken te galloperen en ik weet niet of het helpt, maar misschien een klein tikje op de been met de zweep als ie op moet letten bv. bij een bocht?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:04

Hier net zo'n ervaring. Het terrein hier is niet oneffen of zo. Het paard loopt gewoon rechtuit en
wanneer je hem met de teugels ondersteunt verhinder je dat je valt. Wanneer ik een trektocht maak in de bergen dan laat ik de teugels ook zo lang mogelijk. Maar dit is geen kwestie van balans maar meer zo als een ouder iemand ondersteuning soms nodig heeft om niet te vallen.

Zijn de hoeven niet te lang of anders bekapt dan anders. Wanneer een paard struikelt dan helpt volgens mij tikken tegen de benen niet. Hij doet het niet bewust jij struikelt toch ook niet bewust.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 04-09-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:05

Ja maar het is toch wel een discussie opeen.. Want ik heb wel vaak geleerd, doe je teugels eens korter anders struikelt ie. En hier wordt af en toe gezegd doe eens langer.

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:11

Ik zou zorgen dat je wat meer verzameling vraagt, tempowisseling, zelf bepalen welk tempo en regelmatig wisselen. Dan krijg je hopelijk wat meer verzameling en gaat hij wat meer vanuit zijn achterhand werken (bergopwaarts).
Over de teugels, ik denk dat je normale druk op de teugels moet houden, niet meer of minder.
Succes ermee.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:29

Nou weetje wat het is met lange teugels? Als hij struikelt is het het beste om hem inderdaad los te laten zodat hij zijn balans terug kan vinden. Je kunt hem niet opvangen nee, dus om dan vast te blijven houden is nutteloos.
Maar met rijden zelf kun je je teugels maar beter wel op maat houden (contact houden, niet te strak en geen waslijntjes) want als je de teugels losgooit rijdt je hem niet 'bij elkaar' zoals ze dat hierzo noemen en ik denk dat je dan juist verhoogde kans hebt op struikelen.
Dus ik zou veel korte stukjes galopperen, niet heel lang achter elkaar en oefenen met overgangen en verzameld / uitgestrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:59

17 jaar is helemaal niet oud, dus daar zou ik de schuld niet aan geven.

Je moet je paard beizg houden. Dus verzamelen, uitstrekken, voltes... Zodat hij zijn benen op moet tillen.

Iniedergeval zorgen dat de achterhand actief blijft, en niet de voorhand.