Sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:59

Zoals de titel al zegt.
Mijn paard is heel sterk. Het is niet zo dat er geen rem opzit maar als ik stuur moet ik soms echt aan de teugel hangen voor ik reactie krijg. Ik stuur ook met mn benen en de ene keer reageerd ie gelijk, de andere keer moet ik echt heel hard trekken voor reactie.
Eerst had ik het probleem dat ie voor geen meter door wou lopen in de bak. Dat is gelukkig opgelost. Hij loopt nu heerlijk voorwaarts maar weet iemand hoe ik het probleem met het sturen op kan lossen? Wil namenlijk niet zo hard in zn mond trekken. Kan nooit lekker zijn :P.

_Evelien

Re: Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:01

Veel op de voltes sturen denk ik en veel figuren rijden

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:02

Bedankt voor de tip! Ga ik de eerst komende les gelijk proberen.
Maar het gekke is dat ik op buitenrit geen problemen heb met sturen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:18

Ik zou ook eens de rug en hals en benen laten controleren door een fysio. Kan zijn dat ie gewoon wat stijf is, een blokkade heeft, waardoor hij wat 'spierpijn' of iets dergelijks heeft als je korte bochten draait. Buitenrijden is toch minder bochtenwerk dan in de bak.

Als eruit komt dat alles in orde is, dan zou ik gewoon heel veel bochten gaan oefenen. Een half uur lang alleen nog maar figuren rijden, eerst in stap, en daarna nog eventjes in draf. Heel overdreven de binnenschouder vrijgeven, en buitenteugel tegen de hals aan, zo lang totdat je hem op een kleine volte hebt.. en dat hoef echt geen nette, rechte A-X-A volte te zijn ;) Nog een rondje door op die volte, en dan weer naar de andere kant rondbuigen..

Heb je ook les trouwens?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:48

Heb om de 2 weken les met hem. Hij is helemaal nagekeken. helemaal in orde. buiten oefen in ook schouderbinnenwaarts enzo en hij voelt echt niet aan alsof ie vast zit...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:09

neelke123 schreef:
je moet een ander paard kopen as hij te sterk is!!!

ok, hier ga ik niet te veel woorden aan vuil maken.
Je kent mn paard niet. Het is een geweldig lief en werkwillig beest.
Geen haar op mn hoofd dat ik m weg doe!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:11

neelke123 schreef:
je moet een ander paard kopen as hij te sterk is!!!

Haha JIJ durft hier op Bokt met zo'n uitspraak!
Wees maar blij dat je dit niet hebt gezegd in een druk bezochter topic.

Ben ik even blij dat ik jouw paard niet ben!
Als een paard te sterk is ligt het 99,999999999% van de gevallen aan de ruiter.
Zegt dus iets over jou manier van rijden lijkt me ;)..

En @ de TS. Veel overgangen rijden en voltes, slangevoltes etc.. :j
Vooral niet teveel bezig houden met de voorkant, maar eerst zorgen dat de motor van achteren goed draait en dan wordt het meestal vanzelf beter aan de voorkant!
En... Vooral niet terug trekken natuurlijk, want dat ga je niet winnen!
Succes ermee :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:12

Bedankt voor de tips!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:13

Vreemde reactie inderdaad van Neelke, en niet echt het beste advies denk ik.

Een harde mond kan een medische en rijtechnische oorzaak hebben. Tips kan ik eigenlijk alleen geven over het rijtechnische, een DA moet het medische kunnen uitsluiten.

Als het paard niet wil buigen als je stelling vraagt wil hij niet buigen voor je binnenbeen. Hij neemt dan automatisch je binnenbeen niet aan, dus ga oefenen met voorwaarts voor je hulpen. Blijkbaar is hij dat niet genoeg.
Als je 'm zonder aan de teugels te komen kunt sturen, is hij goed aan je buiten- en binnenbeen, een stap later gaat hij dan ook automatisch om je binnenbeen buigen als je daar been geeft, en dan wordt hij ook losser in zijn mond. Het vastzetten van kaak en mond is alleen een symptoom.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:14

idd veel figuren rijden. heeft bij mij ook erg geholpen. mijn paard was ook moeilijk met been te rijden, en voornamelijk alleen op teugel en flink trekwerk te sturen. uiteindelijk met veel geduld en les gaatie nu steeds beter.

en je moet wat roepen he, als je je 25 posts wil volmaken op 1 dag, zucht... 'k zeg maar nix meer.... :x

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:17

Medisch is hij helemaal in orde. pas nog gekeurd. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het een rijtechnisch probleem is. Ik ga inderdaad heel veel figuren rijden kijken hoe het dan gaat. Verder nog iemand tips?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:31

Misschien een ander bitje proberen? :)
Mensen bij mij op stal hadden ook een paard dat gigantisch sterk was, die hebben er nu een rubberen stangetje in gehangen en het beestje loopt als een tierelier.
Niet dat ik wil zeggen dat je juist DAT bit moet gebruiken... Maar misschien dat een ander bit voor jou ook werkt :), welke heb je er nu in als ik vragen mag?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:32

had ik ook al aan zitten denken maar dat doe ik liever als het echt op geen 1 andere manier is op te lossen aangezien ie ook momenten heeft dat ie heel goed loopt op zn dubbelgebroken trensje.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:35

Maar wie weet loopt hij wel meer momenten goed op een zachter bitje, geen idee. Is je bit nog wel onbeschadigd enzo? Of misschien dat je een D trensje in plaatst van een watertrensje kunt gebruiken? Of andersom, weet niet welke van de twee je nu hebt. Het hoeft geen drastische verandering zijn maar het is de moeite van het proberen waard toch :)?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:37

Zo heb ik het nog niet bekeken :P
Hij loopt nu op een dubbelgebroken watertrens. Is onbeschadigd maar mischien indd een keer D trensje dr inhangen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:42

Haha! :) Ja precies, kan maar net schelen dat die ringen dan vast zitten i.p.v. dat ze draaien haha. Je weet maar nooit! Moet je alleen wel denk ik een klein weekje ermee rijden voordat je het goed kunt merken maar het is in elk geval het proberen waard. Elk klein beetje is meegenomen!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:43

Ga van t weekend D trensje kopen, ben wel benieuwd eigenlijk :o

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:05

wie weet :) succes ermee in elk geval!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:07

Dankje!

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:42

Veel buigen met hem en als hij begint te drammen kan je hem ook een paar keer halt zetten, totdat hij loslaat en ontspant.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:30

Kell_87 schreef:
Veel buigen met hem en als hij begint te drammen kan je hem ook een paar keer halt zetten, totdat hij loslaat en ontspant.

ook een goed plan! Ga het eens proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:32

wat zegt je instructeur hiervan?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:34

Streng zijn. Gewoon even doorpakken, het gaat wel al beter dan in het begin alleen soms als ik hem de bocht om wil sturen dan wandeld ie doodleuk rechtuit

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:36

of hij gaat hele kleine rondjes lopen...
dit gebeurt niet altijd. Gebeurt een paar keer per les...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:32

Een instructeur zoeken die je kan helpen het probleem op te lossen in plaats van de symptomen te bestrijden. Ik heb heel lang rondgelopen met een instructrise waarvan ik dacht dat ze goed was, terwijl ze eigenlijk gewoon geen oplossingen had voor de problemen die ik met mijn paard had. Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe instructeur en toen pas merkte ik eht verschil.
Je instructeur zegt 'aanpakken', maar dat is wel heel abstract en daarnaast mag hij dan wel eens goed uitleggen hoe, want zo'n probleem in de basis dient toch wel snel ogpelost te worden. Het feit dat hij niet af wil wenden wijst op andere problemen, zoals bijvoorbeeld niet genoeg op je been rijden en daarmee te veel op je hand, en dan met name de binnenteugel. Is je paard wel voorwaarts genoeg? Een tip die ik nu kan geven is vooral je buitenteugel en je buitenbeen erbij houden, maar ik denk niet dat je daar veel aan hebt aangezien dat iets is dat iemand je moet laten voelen.