paard leren hoog springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snakeman04

paard leren hoog springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:23

hallo

iemand tips om je paard leren hoog te springen. Nu pakt hij van ver zijn aanloop en springt hij te vlak.

potverdikkie

Re: paard leren hoog springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:26

met een grondbalk trainen. Eventueel meerdere grondbalken achter elkaar, in zowel draf als galop (let daarbij op de afstanden) dan moet ie terug komen, en zal hij minder vlak springen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:26

Terug naar de basis.. en werken met een draf of galopbalk..
Hierdoor kan hij niet te vroeg afzetten, en moet hij rond in zijn lijf gaan springen.. wat meer omhoog zeg maar..

snakeman04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:28

hoeveel afstand was het nu weer in draf en galop?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:34

Galop 3 meter, draf 1.10 (ook afhankelijk van de passen van je paard als je het hem goed wilt aanleren)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:39

potverdikkie schreef:
Galop 3 meter, draf 1.10 (ook afhankelijk van de passen van je paard als je het hem goed wilt aanleren)

Hier wil ik nog even op inaken.. dit zijn de gemiddelde afstanden.
Leg je een drafbalk op de grond vóór een hindernis, ligt deze niet op 1.10, maar op ongeveer 2 meter..
Wil je een galopbalk neerleggen vóór de hindernis, leg em dan op 3 meter, en wil je em ná de hindernis neer leggen, leg em dan eerst op 3,5 meter.. pas als je paard het snapt, kan je deze afstand kleiner gaan maken naar 3 meter.. en dan over stappen naar in-uitjes..
Hierdoor moet je paard terug gaan springen, maar zich wel rond maken.. :o

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:41

Klopt, sorry... die laatste balk voor de hindernis moet indd op ong 2 meter. Sorry dat ik dat vergat erbij te zetten.
Persoonlijk zou ik de balk achter de hindernis pas doen als je hem onder controle kan houden op de voor balken, daar als hij land op de grondbalk achter de hindernis je een probleem hebt.
Echter je leert je paard wel terugspringen dan.

snakeman04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 23:04

ok bedankt. ga der eens op oefenen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 06:44

Wat ook goed werkt is de hindernis geleidelijk aan wat hoger zetten (tot een cm. of 80) en de sprong steeds vanuit draf maken. Hierdoor moet ie zijn kont er goed onderzetten als het wat hoger wordt. Je kunt dan ook heel goed het verschil voelen. Is wel zwaar trouwens dus niet te lang achter elkaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:17

en een lijntje bouwen dat wat krapper staat, en werken aan je drerssuur zodat hij beter op het achterbeen blijft.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:21

Je paard moet leren om terug te komen op de achterhand. Hij moet meer gaan zitten.
Dit kun je alleen dressuurmatig echt bereiken is mijn mening.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:34

Hoger doen laten springen:

1 gezond paard hebben
2 goede basisopleiding met aandacht voor techniek en ontwikkeling
3 talent van het paard, niet elk paard heeft veel vermogen

Naar jouw sumiere begin topic, stel ik me vragen bij de eerste twee punten.
Het naar een sprong toestormen kan ofwel te wijten zijn aan over enthousiasme, maar vaak een teken van ongemak en pijn. Dus is je paard volledig in orde en past je tuig?
Indien de factor lichamelijk ongemak uitgesloten is, moet je meer gaan werken op je dressuur en dus controle leren krijgen. Je kan hierbij je dressuur naar het springen verleggen. Hoge cavaletti's laten stappen. (wij legden vroeger gewoon de balken op 40 cm en daar moesten ze dan over stappen, gewoon rustig en ontspannen, enkel maar dat ze hun benen opheffen en van het hout afblijven. Dan veel gewoon 'balk' werk. leg in je pisten stap balkje (dus 3-4 balken achter elkaar) zodat je daar over kan stappen en ergens anders bvb draf en galopbalken.

En altijd weer werken op controle.

Qua springen zou ik oefenen met lijntjes. Dus inkomen op een kruisje, 2-3 galopsprongen, dan een rechte en 3-4 naar een oxer. Je kan naargelang de plaats die je hebt je lijn langer maken, door meer sprongen ertussen te zetten.

Maar best neem je hiervoor een instructeur onder de arm, die je eerst dressuurmatig ondersteunt en je dan met het springen kan verder helpen.

Veel succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:04

Marjan1984 schreef:
Je paard moet leren om terug te komen op de achterhand. Hij moet meer gaan zitten.

dat ben ik niet met je eens. Dat kun je ook zeker bevorderen in het springen, door goed gymnastisch werk waarvoor al genoeg tips staan. Daarnaast moet je idd ook zeker aan je dressuurbasis werken.

snakeman04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:28

Tis niet dat hij naar een hindernis stormd maar hij springt gewoon van te ver. Hij moet leren van dichter tegen de hindernis te springen en hoger te gaan.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:32

Dan moet jij hem meer opsluiten voor de hindernis......

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:41

En wat meer onder de hindernis plaatsen dat ie zich wel ronder moet maken..

Om dat te bereiken staan hierboven idd een aantal tips..

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:01

Lielle schreef:
Marjan1984 schreef:

dat ben ik niet met je eens. Dat kun je ook zeker bevorderen in het springen, door goed gymnastisch werk waarvoor al genoeg tips staan. Daarnaast moet je idd ook zeker aan je dressuurbasis werken.

Ja daar heb je wel gelijk in. Maar in dit geval denk ik dat het toch echt dressuurmatig opgelost moet worden. Het paard moet leren te sluiten voor de hindernis zodat hij dichter erop komt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:48

maar dat kun je bv ook stimuleren door een lijntje te bouwen dat wat krap staat.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:21

Idd, een iets krapper lijntje (in-uitje) bouwen doet vaak wonderen. Daardoor leren paarden vaan ook om niet meer naar een hindernis toe te stormen.
Hoeveel ervaring heb je zelf met springen?

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:55

Een onervaren iemand zou ik zelf geen krap in uitje laten bouwen. Voor hetzelfde geld land degene er midden in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:00

ik zou ook niet met een krap in/uitje beginnen, maar een dubbelsprong, bv, kruisje steil, oxer en dan de oxer net iets dichterbij zetten

MissEss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:07

Eerst laag beginnen met een grondbalkje, en hem rustig houden (volte rijden en daarna hem recht stellen voor de sprong en gelijk springen) (na volte dus niet eerst nog 2 rondjes door de bak rijden, maar na de volte gelijk er netjes op aan rijden) verder: begin rustig van af het begin, en blijf geduldig, als alles goed gaat, kan je het langzaam opbouwen, en steeds iets hoger gaan!

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:20

Naar mijn mening leer je een paard niet hoog springen.
Je leert een paard actief en met techniek springen.

Een kruisje van 40 cm correct springen is veel belangrijker dan een sprong springen van 1.20 dat niet netjes is voorbereid en afgewerkt.
Ik zou het paard inderdaad meer op de achterhand laten komen en vooral letten op controle over het tempo.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:00

Hoe rijd jij aan op een sprong?

Als je voor de hindernis al voorover gaat zitten, weet het paard ook niet wanneer hij moet afzetten. (Ik heb hetzelfde probleem gehad, een half jaar terug. Ik zat te vroeg naar voren en paard sprong heel vroeg en vlak.)

Je blijft zitten tot je paard moet springen, dan pas ga jij naar voren en geef je je paard het teken dat hij omhoog kan.

Probeer maar, zoveel kan er niet fout gaan :)

snakeman04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 23:18

ok ik ga dit allemaal eens proberen. Allemaal bedankt voor de reactie's en tips.