jong paard krijgt kuren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

jong paard krijgt kuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:51

Ik rijd sinds een paar weken een jong paard bij.
Dat paard is op een manege ingereden, en hier hebben ze in totaal maar 4 weken over gedaan. Naar mijn mening veel te kort. Voor die 4 weken kon hij niks, en daarna opeens longeren en rijden. Ze reden hem daar 6 tot 7 keer in de week, en ook dit vond ik eigenlijk te veel.

Paardje pakte het super op, en was ook erg braaf!
Na 4 weken kwam hij thuis, en ben ik hem verder gaan rijden. Hij heeft eerst 2 weken vrij gehad, en daarna pakte ik hem weer op. Ik rijd hem maximaal 3 keer in de week. Meestal zijn het maar 2 keer.

Alleen nu beginnen de problemen. Op de manege deden ze zijn hoofdstel altijd in stal in. Ik wil dat hij gewoon leert te blijven staan, en ik probeer het nu buiten stal. Alleen hij wil zich losrukken en loopt keihard naar achteren. Gisteren liet ik het mijn zusje doen, en die hield hem niet, en hij rukte zich los! We hebben het opnieuw geprobeerd, en zodra hij ging lopen een hand op zijn neus en knijpen. Dit werkte opzich best goed.

Met opstijgen begint hij nu opeens te rennen, en probeerd zelfs ophoog te komen! Dit lossen we op aan de longeerlijn. Ik stap op aan de longeerlijn die mijn vriendin vastheeft. Ik sta dan meestal net in de beugel, en dan is hij al weg! Ik ben niet afgestapt, en stapte pas op doen mijn vriendin hem weer rustig had!

Nu vroeg ik me af; krijgt dit paard een terugval? Is het allemaal te vlug voor hem gegaan?
En wie heeft er goede tips om dit op te lossen? Paardje is pas 3 jaar en 3 maanden, en ik vind het belangrijk dat hij alles goed leert!

*graag geen reacties dat ik goede hulp moet zoeken, want deze heb ik :) Ik ben alleen benieuwd hoe bokkers dit zien, en op zouden lossen!*

CM_

Re: jong paard krijgt kuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:53

Wegbrengen naar een proffessionele stal...

Samen met jouw zusje zijn jullie zo te horen niet de aangewezen personen voor dit klusje, sorry dat ik het moet zeggen..

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:55

Lekker een halfjaar laten lopen in de wei, en volgend jaar lente weer oppakken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:56

ik ben niet zo van het wegbrengen naar een proffesionele stal, maar ik denk dat het voor dit paardje zowel lichamelijk als geestelijk te snel gegaan is. Jij zegt dat je goede begeleiding hebt, wat zegt diegene hier dan van? Ik weet zeker dat veel bokkers een andere mening hebben als ik..maar ik zou dit paard gewoon een tijd rust geven(bijv lekker op de wei) en daarna gewoon helemaal opnieuw beginnen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:57

mijn zusje doet ook niks met hem behalve poetsen :) Ze wilde hem alleen 1 keer zijn hoofdstel indoen, en dit was dus niet helemaal goed gegaan!

Ik heb iemand anders die mij helpt en er veel verstand van heeft!
Alleen zoals ik al zei; ik ben benieuwd hoe bokkers dit zien en zouden oplossen!

Die persoon die erbij is die denkt ook dat het te snel is gegaan voor hem. Zij heeft zelf een probleem tinker gehad, en ze ziet hem een beetje hetzelfde worden als hem. Die is begonnen met steigeren, en dat werd op den duur gewoon gevaarlijk.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:59

laat maar, zag je antwoord al ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:04

Allereerst vind ik het niet zo handig dat ie na het inrijden gelijk 2 weken vakantie heeft gehad, maar goed daar doe je niets aan.

De "problemen" die ik nu lees horen naar mijn idee gewoon bij het inrijden van een paard.
Oplossinge hoe je dit moet oplossen heb ik zo niet. Dit doe je nl. met heel veel gevoel en dat is op papier slecht uitleggen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:06

Ik las juist heel vaak dat vakantie na het inrijden goed is voor een paard! Is dat dan niet zo? Daarbij kon het even niet anders, want de eigenaren gingen op vakantie, en gingen de paarden dus de grote wei op!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:12

hij heeft het al een keer van je zus gewonnen en probeert nu verder, je moet duvels goed weten waar je mee bezig bent met een jong dier, hij probeert altijd wat uit en als het hem een keer lukt dan doet hij het nog eens, dus ook al heb je goede begeleiding, niet zomaar dingen gaan veranderen, zoals in een keer buiten dat hoofdstel omdoen maar gewoon stapje terug en weer op stal, pas als dat allemaal probleemloos gaat een stapje verder en zorg dat je steeds hetzelfde werkt want zoals je nu bezig bent dan kun je er straks helemaal niets meer mee.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:15

Ik probeer het ook stapje voor stapje uit te breiden. Hoofdstel in stal omdoen ging namelijk erg goed. Daarom dachten we het nu buiten te doen. De eerste keer ging dit ook best goed. Hij deed wel wat stapjes naar achteren, maar rende niet weg. Nu doen we idd even een stapje terug, en beginnen we weer op stal!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:20

Wat ik nou niet begrijp is waarom je je paard straft als hij ze bit in moet. Want in zijn neus knijpen kan al gezien worden als straf. Geef hem met z'n bitje indoen een handje met lekkers. Een stukje appel of een snoepje. Ik durf te wedden dat als hij dat door heeft dat hij binnen 2 weken graag z'n bitje in wil.

Ook met opstappen, gebruik een ander persoon die hem wat lekkers geeft als jij opstapt, dat het een beloning is als je op z'n rug gaat zitten.

een jong paard hoor je immers toch te belonen en te steunen in plaats van straffen als hij of zij dingen niet begrijpt, heb geduld en koop hem lekker om!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:20

je dacht we doen het buiten, maar doe het dan in vervolg zelf want een paard kan ook anders reageren doordat iemand anders z'n hoofdstel in wil doen en je hebt hulp maar iemand die zelf een slechte ervaring heeft gehad, kijkt vaak niet meer objectief naar een paard wat in haar ogen hetzelfde doet terwijl er een heel andere reden kan zijn dus waak ervoor dat jouw instructie dit paard gaat vergelijken met haar gevaarlijke tinker en misschien de verkeerde aanpak kiest, dan is het misschien tijd om iemand met echt heel veel ervaring met jonge paarden te zoeken, i.i.g. tijdelijk tot de puberstreken voorbij zijn.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:21

crossmonster schreef:
Wegbrengen naar een proffessionele stal...

vindt ik nooit een goede oplossing eerlijk gezegt, ik heb wel gemerkt hoevaak het voorkomt dat het paard bij de ''prof. ruiter'' het goed doen, eenmaal thuis begint het probleem weer ;)

het dier is nog jong, probeer het een stukje minder snel te doen, en gewoon geleidelijk alles proberen
misschien alleen hoofdstel omdoen, even stukje stappen aan de hand, en weer gewoon terug in stal.
en telkens stapjes verder :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:23

@ Fritsiej: Ik bestraf het bit in doen niet, maar het achteruitlopen! Ik vind jou tips met het lekkers wel een goed idee, en ga dat even proberen morgen! Want xijn bit pakt hij niet makkelijk aan, maar in de manege deden ze dat ook best hardhandig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:24

Allereerst kan het zijn dat je paard overbelast is tijdens het inrijden. Misschien even laten checken door een fysio/ ostheopaat/ DA? Het klinkt allemaal als vluchtgedrag en dat is er niet voor niets.
Rijd je met het zelfde zadel als waarmee hij ingereden is?

Verder zou ik het even lekker simpel houden. Als je paard zich beter laat zadelen in de stal, dan gewoon doen. Alles is toch nog erg nieuw voor 'm. En als je 't toch buiten de stal wilt doen, doe dan 't hoofstel over het halster heen en laat iemand anders 'm even goed vasthouden.

Als je 'm dan buiten de stal wilt vastzetten, doe 't dan na het rijden/ longeren als de energie eraf is en beloon 'm met wat lekkers ter afleiding.
Kan je paard wel vaststaan? Anders zorgen dat er iemand achter staat voor als hij gaat hangen en laat 'm de eerste tijd niet echt vaststaan, maar doe een lang touw door het oogje/ tralie zodat je iets mee kunt geven en als 't paard weer rustig is het touw weer kunt inkorten.

Qua rijden zou ik 'm eerst longeren. Pas als 't paard ontspannen is en goed op je stem terugkomt opstappen. Inderdaad met iemand erbij. Een opstapkrukje is beter voor de rug van je paard. Doe alles duidelijk en consequent, maar wel met rust. Beloon goed gedrag en laat merken wat ongewenst gedrag is door bijv. stemgeluid.

Als je er zelf niet uitkomt, zou je kunnen vragen of diegene die 'm ingereden heeft een paar keer aan huis kan komen helpen. 4 weken voor 't inrijden vind ik op zich niet te kort. Ik heb er een hoop zadelmak gemaakt of verder doorgereden na het zadelmak maken en had daar zelden problemen mee.
Tijdens het zadelmak maken reed ik ze ook wel een keer of 6. Wel maar heel kort.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:51

Ik ben het helemaal met Boemel eens.
2 maanden geleden is mijn fries ook naar een prof. stal geweest voor het inrijden.
Na een week kwam hij terug als zadel mak. En daar was ook alles mee gezegt.
Een jong paard heeft overal rust bij nodig en voelt ook jou spanning!
Heb vertrouwen in je zelf en vooral heel veel tijd en rust.
Houd het paard kort met rijden zodat jij veel contact hebt, eventueel extra touw om de nek voor eventuele snelle wegschieten
zodat je niet in de mond trekt. En in het begin longeren aan halster en niet aan het bit. Aan het bit moet hij geen hekel krijgen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:01

Ik ga ook met Boemel mee! ;)

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:08

Gewoon weer helemaal opnieuw beginnen is het beste.
Begin alsof er helemaal nog niks mee gedaan is en maak hem opnieuw zadelmak.
Als je zo verder gaat als je nu bezig bent gaat het verkeerd, hij heeft geen vertrouwen.
Begin weer rustig met longeren, mag best met bit maar maak de longe dan niet vast aan het bit maar aan de neusriem.
Maar vooral rustig blijven is het allerbelangrijkste.
Waarom zou je trouwens niet op stal opzadelen in het begin, hij heeft het zo geleerd en als dat over een tijdje weer zonder problemen gaat kun je het gewoon weer een keer buiten de stal proberen. Voorkom stress! En idd 2 a 3 keer in de week is meer dan voldoende. Hij moet het wel leuk blijven vinden!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:21

Hij wist niet wat heb overkwam. Totaal verward liet hij het toe.

Hij kwam bij jou, jij gaf hem 2 weken vrij, en je begon weer. Maar nu heeft hij pas door wat hem overkomt en wat er gebeurt.
Wat jij met hem doet is goed. Maximaal 3 keer in de week rijden. Maar eigelijk is hij niet ingereden. Hij was gewoon zo verward dat hij het toe liet. Dus inderdaad wat sommigen zeggen, je moet hem opnieuw [laten] inrijden, en het rustig aandoen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:06

Vaststaan kan hij wel! Hij staat buiten vast, daar poetsen we hem, en doen we het zadel op. Dat gaat allemaal prima!

Het zadel waar hij mee ingereden is is anders als het zadel waar hij nu mee word gereden. Deze ligt gewoon goed.
Ik zal eens vragen aan de eigenaren of ze hem na willen laten kijken.

Longeren gebeurd altijd. Ik longeer eerst voordat ik opstap. Dit doet hij netjes. Hij stapt, draaft, galoppereerd.

De tip om opnieuw te beginnen vind ik wel goed! :j
Ik denk dat hij door het inrijden idd overdonderd was, en daardoor zo braaf was! En met rijden is hij nog steeds erg braaf! Als je er eenmaal opzit is er niks aan de hand. Hij vind de hulpen nog wat spannend en schiet dus soms wat vooruit, en het sturen vind hij lastig. Maar dat is alles. Hij doet het netjes! :j

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:22

Met sturen kun je misschien ook met je buiten hand over de hals. [Zo heb ik geleerd een jonge pony die nog niet echt een stuur heeft, en het werkt super.] En met been geven, ja rustig aandoen. Dan komt het wel goed;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:24

Terug naar de basis! Niet meer er op..eerst maar eens leren wat stil staan is en zonder stress het hoofdstel om kunnen doen!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:28

fro schreef:
Hij wist niet wat heb overkwam. Totaal verward liet hij het toe.

Hij kwam bij jou, jij gaf hem 2 weken vrij, en je begon weer. Maar nu heeft hij pas door wat hem overkomt en wat er gebeurt.
Wat jij met hem doet is goed. Maximaal 3 keer in de week rijden. Maar eigelijk is hij niet ingereden. Hij was gewoon zo verward dat hij het toe liet. Dus inderdaad wat sommigen zeggen, je moet hem opnieuw [laten] inrijden, en het rustig aandoen.

Hier ga ik in mee :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:29

Dat wegrennen met opstijgen zou ik absoluut bij jezelf (of je zadel) zoeken als hij dat eerst niet deed. Daarnaast heb je absoluut geen goede vasthouder als hij weg weet te lopen terwijl je geholpen wordt. Degene die hem vast heeft zou je 100% van op aan moeten kunnen dat het paard op zijn plek blijft.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:31

Sizzle schreef:
Dat wegrennen met opstijgen zou ik absoluut bij jezelf (of je zadel) zoeken als hij dat eerst niet deed. Daarnaast heb je absoluut geen goede vasthouder als hij weg weet te lopen terwijl je geholpen wordt. Degene die hem vast heeft zou je 100% van op aan moeten kunnen dat het paard op zijn plek blijft.

Mee eens aan de ene kant, aan de andere kant, als je paard goed is opgevoed zal die ook stil blijven staan zonder dat iemand hem daar toe moet dwingen!