erg bij gevorderden maar braaf bij beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mis_je

erg bij gevorderden maar braaf bij beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:49

wij hebben hier een paard 3/4 volbloed en als ik er op kruip zie ik om zo wat te zeggen alle hoeken van onze bak, als ik bevoorbeeld mijn nichtje van 10 jaar er op zet, is hij kei braaf

Pollewoppy

Re: erg bij gevorderden maar braaf bij beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:51

en?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:56

Pollewoppy schreef:
en?

Hele volwassen opmerking voor een vrouw van 26...

Nu maar even antwoord op jouw topic:

Dat kan komen omdat jij waarschijnlijk een stuk meer van je paard vraagt dan je nichtje van 10.
Je ziet het vaker gebeuren. Bij kleine kindjes die voor hun eerste paardrijles komen zo mak als een lammetje, geen stap verkeerd en 100% betrouwbaar maar owee als je er iemand opzet die ècht met ze aan het werk gaan want dan veranderen ze in Horzilla :D.

Op de manege waar ik (héél) vroeger reed stond zo'n pony. Vond alles prima en werd regelmatig gebruikt voor de lessen met verstandelijk gehandicapten maar als er iemand opstapte die meer van hem vroeg dan alleen maar rondjes hobbelen dan had je de poppen aan het dansen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:59

Bedoel gewoon wat de TS er verder mee wil.
Niet meer en niet minder.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:18

Dat lijkt me nogal duidelijk wat ze er mee wil, anders maak je er toch geen topic van...

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:20

nou sommige mensen dus wel. Hoe moeten wij zo nou weten wat ts wil horen of wil weten?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:21

Ze heeft er anders geen vraag bij gezet hoor :)

Maar om maar even op het bericht van de TS door te gaan, mijn hafje haalt allerlei streken uit bij mij en bij mijn moeder, die nu een jaar rijdt niet.. Maar het ligt ook helemaal aan het karakter van het paard. Beschouw het anders als een compliment, het paard vindt jou goed genoeg rijden om die streken uit te halen :)

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:06

Zo 1 hebben wij er hier ook staan.. weet precies wie er op z`n rug zit.
Ik vind dit wel fijn, zo kunnen de kleintjes er veilig een rondje op stappen en kan ik wel met lekker actie en pit rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:10

gewoon een eerlijk paard dus :)

vergeeft de fouten van een beginner, en de gevorderde krijgt ze gewoon om de oren geslagen :) :)

Ik zou zeggen....... Tel je zegeningen, want van dit paard ga je leren rijden ;)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:15

zo ken ik er ook een paar. Op de manege waar ik vrijwilligers werk doe met gehandicapten hebben we ook 2 van die exemplaren. De clienten kunnen er alles mee, maar o wee als 1 van ons er op gaat. Als wil gaan draven bokt die ene je er gelijk weer af.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:49

Pollewoppy schreef:
en?

Enige juiste wedervraag :+

Meisje post iedere minuut bijna een bericht met een nietszeggende inhoud... w.s. gewoon iemand die 50 posten wil scoren voor een advertentie.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:54

amondi schreef:
Pollewoppy schreef:
en?

Enige juiste wedervraag :+

Meisje post iedere minuut bijna een bericht met een nietszeggende inhoud... w.s. gewoon iemand die 50 posten wil scoren voor een advertentie.

vind het wel knap vandaag gerigstreerd en al 25 berichten. heb ik een lang overgedaan. Bokt in het begin vooral gebruikt om veel te lezen en te leren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:00

Dat is ook zo... SA alert???

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:23

vond er net ook al zo een, ook vandaag geregistreerd, misschien is het maak een SA aan dag?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:26

haha denk het! Heb inderdaad ook vooral bokt gebruikt om iets te leren!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:26

ik heb er ook zo een, je kan ieder klein kindje er op zetten, het lijkt zelfs of hij goed kijkt waar hij zijn voeten neer zet zodat er geen mispasje tussen zit zodat het kindje miss evetueel kan vallen.
maar als je er een gevorderde ruiter op zet probeert hij diegene meteen uit en haalt zijn hele trukendoos te voorschijn.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:29

Dat klinkt gewoon als een heerlijk eerlijk paard
Klap maar in je handen want dan heb je een goede te pakken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:56

Zo waren bij ons vroeger alle manegepaarden...de les voor ons superbraaf (want beginners) en zodra wij erop stapten en dingen vroegen waarbij ze hun lijf ineens moesten gebruiken kon je vooral in de wintermaanden je lol op...dat werd rodeo rijden. Volgens mij was een bijkomend probleem daar op stal dat de meeste paarden die er stonden ongelooflijk vast zaten in hun rug, niet echt leuk voor ze als de ruiter dan probeert ze zo teb rijden dat ze hun rug gaan gebruiken in het werk. Maar sowieso moesten ze bij ons meer aan de bak als in de beginnersgroep. Na een uurtje sukkelen is het wel een hele omschakeling als je ineens aan het werk wordt gezet.

liszzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:08

Mag je blij zijn, heb je een heeeel lief en eerlijk paardje ! +:)+

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:53

ts is al gebant,wegens SA inderdaad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:39

KiWiKo schreef:
gewoon een eerlijk paard dus :)

vergeeft de fouten van een beginner, en de gevorderde krijgt ze gewoon om de oren geslagen :) :)

Ik zou zeggen....... Tel je zegeningen, want van dit paard ga je leren rijden ;)

Amen, tinker op de manege ook. Prima als jij aan de slag wil, maar dan moet je ook ECHT kunnen rijden en niet alleen een grote mond hebben. Anders is het in een onbewaakt ogenblik kop tussen de knieen, rug bol en je bent klaar om gelanceerd te worden. Bij beginners enzo doet ze het zachtjes, zo van pas op of ik word boos, maar ik werd toch echt gewoon afgevuurd. :o Weer wat geleerd, niet met lange teugel aan willen draven op een nogal hete tinkerdame na een stap pauze. :Y)

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:44

Is met mijn pony precies hetzelfde .Bij mij wilt hij steeds alles uitproberen om of aan de kletter te gaan of om me eraf te krijgen dit doet hij ook bij me oudste dochter.Of alles is eng en raar ondakns hij het daglijks ziet. Hij heeft alleen 1 "probleem "wij lachen erom omdat het niet lukt.Zet ik me jongste dochter erop doet hij geen stap verkeerd Komt omdat hij bij haar niet hoeft te werken en bij ons wel

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:46

anjaatjuh schreef:
Is met mijn pony precies hetzelfde .Bij mij wilt hij steeds alles uitproberen om of aan de kletter te gaan of om me eraf te krijgen dit doet hij ook bij me oudste dochter.Of alles is eng en raar ondakns hij het daglijks ziet. Hij heeft alleen 1 "probleem "wij lachen erom omdat het niet lukt.Zet ik me jongste dochter erop doet hij geen stap verkeerd Komt omdat hij bij haar niet hoeft te werken en bij ons wel

Idd, waar ik op 1 volte soms 10 bokken uit moet zitten, zegt een oud dametje dat hem ook af en toe rijd "galop!" en dan doet hij als een heus manegepaard 1 rondje, en gaat dan weer draven. Nou serieus dan kan ik hem wel! :Y)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:50

Typisch gevalletje van een dwingende gevorderde ruiter die het paard wel even zal vertellen hoe en wat.
Niet bij volbloedtypjes dus! Die geven je vliegles.

In dit geval heeft de beginnende ruiter (meisje van 10) meer "rijkunstig gevoel" dan de gevorderde ruiter.
Auw, even slikken, over nadenken en dan eens écht leren rijden.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:14

Nou..
Zo is mijn leaspaard dus ook.
Ze word 2 of 3 uur per week voor de manegelessen gebruikt.
Krijgt lekkere lange teugel, mag lopen zoals ze wil. En als ze geen zin meer heeft om te draven gaat ze lekker stappen.

En zodra ik er dan weer op ga rijden, en dingen van haar vraag, aan de teugel en wijken enzo.. En is ze het daar niet mee eens, gaat ze de lucht in, of even schudden met haar hoofd.
Als ik haar rij met lange teugel, en ze dus zo mag lopen als ze wil, is er niets aan de hand.
Maar zodra ze echt aan het werk moet, is het soms mis.
Heb al een half jaar les met haar, het gaat nu wel steeds beter. Heel af en toe gaat ze me nog de lucht in, maar doet nu bijna alles wat ik van haar vraag.