paard reageert niet op been/ zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

paard reageert niet op been/ zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:05

De laatste tijd regeert mijn paard niet goed op mijn been. Ze draaft afwachtend weg of reageert helemaal niet. Als ze niet reageert geef ik haar meteen een tik met de zweep. Het probleem is alleen dat ze vrijwel niet op de zweep reageert. Ik kan de teugels in 1 hand pakken en dan een beste mep met de zweep geven, maar het doet haar bijna niks. Ze schiet er echt niet voor weg. Soms reageert ze er helemaal niet op of draaft ze heel zachtjes naar voren. Ik rijd zonder sporen. Ik heb daar 1 keer mee gereden, maar daar vond ik haar niet goed op reageren. Ze werd daardoor alleen maar trager aan het been. Ik probeer ook altijd mijn been heel stil te houden en alleen met been in te komen wanneer ik iets van haar vraag. Ik rijd ook altijd ontzettend veel overgangen. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik reactie krijg? Ik heb geen zin om constant de zweep aan te halen en ze reageert er toch niet op.

Kris

Re: paard reageert niet op been/ zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:17

Heb je les? Heel veel overgangen rijden en vanaf het moment van opstappen meteen lekker actief voorwaarts rijden. Blijven schakelen in tempo, dan wordt ze vanzelf iets heter aan het been.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:19

Misschien moet je dr meer longeren?
of wat freestylen? dat ze jou als leider gaat zien?
of als je rijd, iemand je aan de longe laten houden.. met longeerzweep voorwaards drijven ( niet slaan natuurlijk)

je moet gewoon kijken waar ze wel op reageerd en zodra ze reageerd uitbundig belonen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:25

Ik heb ook zo'n paard. De zweep boeit haar niets.Bij mijn paard hielp het dat er iemand met de longeerzweep in de bak stond. Ze reageert wel heel goed op die zweep. Zo heb ik haar een stuk vlotter aan mijn been gekregen. Het is wel noodzakelijk dat de 'aanjager' adequaat reageert (instructeur bv) En heel consequent zijn. Ik rij trouwens wel met een spoortje.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:29

Ik longeer mijn paard regelmatig, maar dan regeert ze ook bijna niet op de zweep. Dan moet ik er soms een paar pasjes achteraan rennen voordat ze reageert

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:06

Tjaaaa, das idd een probleem dat moeilijker op te lossen is dan omgekeerd.
Maar een goede trainer/instructeur zou er toch een oplossing voor moeten kunnen vinden, zelf krijg je dit niet klaar zoek hulp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:12

Veel schakelen kan helpen om haar wat attenter te krijgen voor het been. Dus een paar stappen in stap, wegdraven, na vier drafpassen terugbrengen naar stap (puur op je zit en desnoods een stemcommando) dat vier stappen doen, daarna weer draven, weer vier stappen. Halthouden vanuit stap of draf tussendoor meenemen. Desnoods halve voltes gaan rijden (alsof je een taart doorsnijdt, ook regelmatig van hand veranderen) En kijk ook even kritisch naar je eigen beengebruik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:23

Kijk voor je uit. Daar gaat een paard echt vlotter van lopen. Laat verder de teugels niet te lang worden, hoe langer de teugels hoe langer het paard, en dus hoe minder actief het paard wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:38

Idd iemand vinden die jou les kan geven om dit op te lossen.
Misschien gebruik je de zweep te veel en op een fouten manier, een zweep is niet om mee te slaan en je benen zijn niet om steeds harder te moeten, je zal moeten leren vanuit je zit te gaan rijden.
Ik zou zeker voor de ruimte geven, want misschien hou jij te veel vast van voren, laat eens de teugel los en zoek geen steun op de teugel.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:29

Saantje schreef:
Ik longeer mijn paard regelmatig, maar dan regeert ze ook bijna niet op de zweep. Dan moet ik er soms een paar pasjes achteraan rennen voordat ze reageert

Dat is natuurlijk al helemaal niet de bedoeling, achter je paard aan rennen tijdens het longeren.
Ga op zoek naar een fijne instructeur, die kan samen met jou het probleem verhelpen.

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:32

je kunt dr misschien eerst even longeren?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:39

Je zegt "de laatste tijd"... reageerde ze voorheen dan wel goed?

Als het iets van de laatste tijd is, kun je ook aan iets lichamelijks denken. Misschien heeft ze ergens pijn en reageert ze daardoor niet goed. Er kan ook iets in de rug scheef zitten, of iets met de hoeven aan de hand zijn, of met het zadel...of..

Door gebrek aan afwisseling kunnen paarden ook erg sloom worden. Heb je iets aan het voer gewijzigd, of staat ze bijv. op de wei zonder liksteen terwijl ze die voorheen wel had? Is ze ook goed ontwormd?

Misschien moet je dit allemaal eens nagaan en kijken wat er is veranderd de laatste tijd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:03

midgie schreef:
Ik zou zeker voor de ruimte geven, want misschien hou jij te veel vast van voren, laat eens de teugel los en zoek geen steun op de teugel.

Je hebt vasthouden (met te veel spanning op de teugels), dat moet je inderdaad niet doen. Paard bij elkaar houden doe je met je zit, je teugels houd je dan met een licht contact voldoende op maat zodat het paard niet lang wordt. Ik zeg toch ook niet dat ze aan de teugels moet gaan zitten sjorren? Ik zeg dat ze 't paard niet te lang moet laten worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:51

hestejente schreef:
midgie schreef:

Je hebt vasthouden (met te veel spanning op de teugels), dat moet je inderdaad niet doen. Paard bij elkaar houden doe je met je zit, je teugels houd je dan met een licht contact voldoende op maat zodat het paard niet lang wordt. Ik zeg toch ook niet dat ze aan de teugels moet gaan zitten sjorren? Ik zeg dat ze 't paard niet te lang moet laten worden.

Op welke manier voel jij je aangesproken?
Heb het tegen de TS , dat als ze te veel op haar teugel steunt ze ook het paard op de rem houd.
Zweep en sporen zijn nooit de oplossing daarvoor, ze kan beter eerst aan het voorwaartse werken dan komt het tempo vanzelf, maar dan zal ze zich zeker wat meer in de techniek moeten verdiepen en moeten weten hoe ze een paard voorwaarts krijgt,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:57

Ik voel me aangesproken in de zin dat ik de acute behoefte ervoer om naar aanleiding van jouw opmerking mijn vorige post te nuanceren en te verduidelijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:54

Was zeker niet naar jou bedoelt.
Denk dat de TS niet met de techniek bezig is en misschien van voren niet los laten ziet als dat ze hem vast moet houden, te vast , wat je heel erg vaak ziet , een paard word op de rem gehouden maar moet wel lopen, een auto kan ook moeilijker rijden als hij op de handrem staat toch, dan kun je beter aan het voorwaartse werken met een stukje techniek.
Maar snap het in elk geval niet van het lange paard, als je paard goed op de zit op de achterhand loopt waar haal je het lange dan vandaan, juist dan heb je niet in je handen .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:01

Oh, ik voelde me ook niet aangevallen, ik betwijfelde alleen ineens of ik mijn post wel helder genoeg had geformuleerd. Ik ben het met je eens dat je sowieso aan de achterkant moet beginnen. Paard actief maken, zorgen dat er tempo in komt. Wanneer de achterhand op gang is loopt het paard lang, dus uitgerekt zeg maar. Hij loopt hard, hij stuwt. Je kunt hem laten dragen door de energie die er aan de achterkant in gaat aan de voorkant op te vangen, zo zal hij korter in zijn lijf worden. Je laat hem dan "in" de teugels lopen, met een licht contact. Dat is wat ik bedoelde. Ik krijg af en toe les op paarden die zichzelf lang maken, vinden ze makkelijk, dan hoeven ze niet te werken. Als je die wat meer bij elkaar rijdt worden ze actiever, ze sloffen dan minder. Dat bereik je door eerst die activiteit erin te rijden en hem daarna in het paard te houden door het paard aan de voorkant op te vangen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:40

als je zegt dat ze met longeren ook niet reageert zou ik daar eerst eens mee aan de slag gaan.. als ie niet reageert op de zweep gewoon een keer een tik(je) geven.. zodat ze wel wat ontzag van de zweep krijgt, hopelijk krijgt ze dat dan ook als je haar onder het zadel hebt.. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:44

Ja ik rij net even anders, ik zorg eerst dat het van voren ok is en dan pas werken we door naar de achterhand.
Maar ja daar gaat het nu hier niet over .

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:48

Sporen zijn er niet voor om je paard voorwaarts te krijgen :n Inderdaad veel overgangen. Achter je paard aanrennen bij het longeren zou ik ook niet doen. Wat bij mij erg helpt is een apart stemgeluid om een overgang van stap-draf-galop te laten maken (prrt) en een apart stemgeluid voor meer tempo/voorwaarts (standaard klikken). Herhalen en overgangen rijden en heel erg consequent zijn. Ik zou inderdaad ook eerst aan de longeerlijn dat in orde krijgen.

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:05

Zoiets doe ik inderdaad ook JosineS. Met rijden is kietelen met de zweep meer verzameling of actie en been gebruik ik voor een overgang. Aan de longe gebruik ik voor een overgang mijn lichaam en vaste stemhulpen en voor meer activiteit "loop door". Werkt goed :j

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:09

Probeer eens stemhulpen te gebruiken, en zorg voor afwisseling. maak veel ( schijn ) overgangen en belangrijk, beloon als het goed gaat!

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:30

probeer tegen je paard te praten? :)

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 20:16

bedankt voor al jullie adviezen, maar de meeste dingen heb ik al wel uitgeprobeerd. We zijn deze week naar de dierenarts geweest met haar, omdat ze de laatste tijd niet meer goed voorwaarts was en soms erg achter de adem was. Eerst werd mij verteld dat dit normaal is voor Friezen, maar ik voelde dat er iets niet klopte. Ze heeft een scopie gehad en een longspoeling. Alles is in orde. Ook haar hart is nagekeken en haar bloed is onderzocht. De uitslag van het bloed krijgen we nog. Ik ga nu in ieder geval het even wat rustiger aandoen en de aankomende 3 weken alleen nog maar naar het bos (2/ 3 x per week, de rest heeft ze vrij).

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:08

Klinkt verstandig! +:)+
Ik zou iets lichamelijks iig niet uitsluiten, goed dat je kalm aan doet. Laat je nog weten hoe het afloopt? Of is dat meer iets voor medisch?