naar de hoeken rennen en onstuurbaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

naar de hoeken rennen en onstuurbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:28

me vader heeft een a welsh pony.
nu laat ik geregeld een meisje erop rijden van 11 jaar oud.
maar hij neemt steeds een aanloop en rent dan van hoek naar hoek pakt zijn bit vast gooit het meisje der been tegen de bakrand aan etc.
rent naar de deur toe (open of dicht maakt niet uit)
hij zet zijn nek en hoofd omhoog en heeft ze gewoon niks meer te zegen.
nagevelijk krijgen lukt niet zelf niet aan de longe ( dan stopt hij en draai je om hem heen dan draait hij net zo lang mee.)
kortom een eigewijze welsh pony

iemand tips wat we kunnen proberen

booster

Re: naar de hoeken rennen en onstuurbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:34

niemand?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:37

Iemand erop zetten waar hij niet een loopje mee kan nemen, die hem een paar keer rijdt is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken. Is wel lastig omdat het een hele kleine pony is. Misschien iemand die niet heel groot en zwaar is? Kan me voorstellen dat het voor hem meisje wat er nu op rijdt ook niet echt leuk is om geen controle te hebben. Misschien dat een groter en meer ervaren ruiter hem zover "aan" kan pakken dat hij snapt wat de bedoeling is van in de bak rijden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:39

hij is maar 1.10/1.15 dus iemand vinden die hem goed aan kan is een probleem.
er rijd nog een meisje op hem en die kan hem wel gewoon rijden soms ook wel eigewijs maar gaat op zich goed.maar doet hij het ook bij

Alrissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:50

Zoiets dergelijks heb ik ook met mijn E-pony. Elke keer als iets haar niet aanstaat, pakt ze rechts beet, en rent ze naar de plek waar volgens haar de uitgang is. Ik heb dan niets meer te zeggen. Ik moet dan niet aan haar rechterteugel trekken, maar dat is echt heel moeilijk. Ze is al bij de tandarts geweest, en ze had wel degelijk een probleem met haar tanden, maar nu heeft ze dit gedrag aangeleerd, en ik zou niet weten hoe ik het eruit moet krijgen...

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 15:35

nog iemand tips?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:44

Les nemen

jonivdhijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:47

dubbel longeren dan kan ie zich niet om draaien, evt ook met dat kindje erop

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:09

tjaaaaa je kan het het paard niet kwalijk nemen he dat de ruiter onvoldoende kan rijden.
Waarschijnlijk is het ook de opleiding die het paardje gekregen heeft die dit zo gemaakt heeft, dus ik zou weer bij de basis beginnen met de opleiding, en doe dit niet zelf maar haal er iemand bij die wekelijks even langskomt voor een opbouwende training, die kan je dan zelf verder doorvoeren heel de week, daarna komt die trainer weer voor het vervolg, .....
En uiteraard zelf veel les nemen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:21

Ja ik zou ook zeggen , leer rijden door les te nemen.
Het dier kan er niet veel aan doen, als jij het al niet snapt hoe moet hij het dan weten.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:26

Mss dat jij (als ervaren ruiter) het meisje wat kan bijsturen?
En, niet luisteren
==> Tik met been
==> Hardere tik met been als ze nog niet luistert
==> lukt het nog steeds niet, een flinke tik met de zweep.

En vooral NIET afstijgen wanneer het niet lukt, neem vb ff het halstertouw / zelf de teugels in de hand teriwjl het meisje erop zit en dan zien waar de fout zit (een trauma bij een bepaalde hoek ofzo?).
En blijven proberen! Eens dat het lukt belonen.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:23

Zoek een ervaren ruiter die deze pony even goed op zijn plaats zet!
Het gedrag dat hij vertoont is alleszins niet in orde en kan nog veel erger worden.
Als je er iemand onervaren opzet en hij weet dat hij met je voeten kan spelen,gaat het fout aflopen.
Wat ik ook zou aanraden, maar dan echt als er iemand opzit die zijn baas is, is om veel voltes en veel figuren te rijden.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:27

Ik was op buitenrit met een vriendin, en gingen toen richting huis, dus de pony van mijn vriendin die ging doordrammen en langzaam veel harder, tot op een gegeven moment die pony gewoon onbestuurbaar werd, en op een grote weg afrende. Meisje heeft die pony toen voor zen hoofd getikt met de zweep. Pony heeft het nooit weer gedaan, werd toen wel even wakker.

Oké het is dan wel sneu, maar was op dat moment echt de noodoplossing.
Geef dit verder niet als tip ofzo, maar als je ooit is in zo'n situatie komt..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:29

ik help haar als zij erop zit ik blijf er nu eerst een tijdje bij lopen ( en nee dan doet ie niks dan denkt van ow zal maar lief zijn want nu ben ik niet alleen met me ruiter) en dan neem ik langzaam wat afstand en dit blijf ik een tijd doen tot het goed gaat en dan steeds meer afstand

ze moet van mij ook boos worden op het moment dat hij dat doet en ik hem hem een keer een tik gegeven met de zweep en toen was hij de rest van de tijd ook heel braaf maar als je bv volgende dag weer gaat rijden begint ie weer

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:40

Snoop_fan schreef:
En, niet luisteren
==> Tik met been

.

Bedoel je voor het meisje of voor de pony,

Voor het meisje zou ik zeggen ok , want dan moet ze maar les nemen of haar ouders hadden deze pony niet moeten kopen,

Voor de pony zeg ik nee, want waarom zou je de pony een flinke tik moeten geven voor iets wat de ruiter fout doet????

Je zou b.v de bak voor de helft af kunnen zetten,
Ga in het midden staan en laat het meisje op de rug zitten en jij bestuurd de pony via de los werken methode, zeker in de hoek waar hij weg wil.
Je kan dan tegen het meisje zeggen dat ze hele kleine ophoudingen kan geven in die hoeken waar het fout gaat , met alleen haar binnen teugel zodat de pony ontspanning in de kaak krijgt en als hij dan loslaat of gaat kauwen gelijk los laten en belonen, dus los het op met rust geduld en vertel de pony wat je van hem wil op een normalen manier en zeker niet met de zweep, de zweep zou tegen de buiten schouder aangelegd kunnen worden samen met de buiten teugel, maar niet mee slaan in elk geval.
Uit eindelijk zal de pony snappen dat het geen drama is dat er iemand op zijn rug zit en dat als het vriendelijk gevraagd word hij het ook wel gaat doen en dan blijft het ook hangen bij de pony en gaat hij het snappen, van boos worden en tikken leert het dier niets, ja in zichzelf keren en streken van uit breken, maar je wil ten slotte dat het dier ook plezier in zijn werk heeft toch??

Probleem ligt ook een beetje (veel) bij de ouders, die kopen een pony die te hoog gegrepen is voor hun dochter, maar willen waarschijnlijk geen geld uit geven voor hulp, jammer , want daar gaat het vaak al fout en de pony is de dupe, want die moet het maar doen tenslotte,

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 06:47

midgie schreef:
Snoop_fan schreef:
En, niet luisteren
==> Tik met been

.

Bedoel je voor het meisje of voor de pony,

Voor het meisje zou ik zeggen ok , want dan moet ze maar les nemen of haar ouders hadden deze pony niet moeten kopen,

Voor de pony zeg ik nee, want waarom zou je de pony een flinke tik moeten geven voor iets wat de ruiter fout doet????

Je zou b.v de bak voor de helft af kunnen zetten,
Ga in het midden staan en laat het meisje op de rug zitten en jij bestuurd de pony via de los werken methode, zeker in de hoek waar hij weg wil.
Je kan dan tegen het meisje zeggen dat ze hele kleine ophoudingen kan geven in die hoeken waar het fout gaat , met alleen haar binnen teugel zodat de pony ontspanning in de kaak krijgt en als hij dan loslaat of gaat kauwen gelijk los laten en belonen, dus los het op met rust geduld en vertel de pony wat je van hem wil op een normalen manier en zeker niet met de zweep, de zweep zou tegen de buiten schouder aangelegd kunnen worden samen met de buiten teugel, maar niet mee slaan in elk geval.
Uit eindelijk zal de pony snappen dat het geen drama is dat er iemand op zijn rug zit en dat als het vriendelijk gevraagd word hij het ook wel gaat doen en dan blijft het ook hangen bij de pony en gaat hij het snappen, van boos worden en tikken leert het dier niets, ja in zichzelf keren en streken van uit breken, maar je wil ten slotte dat het dier ook plezier in zijn werk heeft toch??

Probleem ligt ook een beetje (veel) bij de ouders, die kopen een pony die te hoog gegrepen is voor hun dochter, maar willen waarschijnlijk geen geld uit geven voor hulp, jammer , want daar gaat het vaak al fout en de pony is de dupe, want die moet het maar doen tenslotte,

sorry niet raar bedoelt maar als je een reactie geeft ook even het topic lezen.
de pony is niet van haar die is van mijn vader
hij rent niet uit de hoek hij rent er juist heen en stuur je hem dan uit die hoek rent ie naar de volgende.
het probleem is hij snapt het donders goed alleen maakt hij er een spelletje van

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:02

booster schreef:
ze moet van mij ook boos worden op het moment dat hij dat doet en ik hem hem een keer een tik gegeven met de zweep en toen was hij de rest van de tijd ook heel braaf maar als je bv volgende dag weer gaat rijden begint ie weer

Maar als hij de rest van de tijd braaf is betekent dat dus wel dat je tot hem doorgedrongen bent! Stap 1 is dus bereikt. De volgende keer dus weer stug hetzelfde doen. En dat net zo lang volhouden (en ook steeds vlugger zijn, en dat leert de ruiter echt steeds beter herkennen totdat de ruiter al voelt dat hij het van plan is en al ingrijpt voordat de pony is weggespurt en dan ben je echt op de goede weg) tot hij het helemaal uit zijn hoofd laat. Duurt even natuurlijk maar dan gaat het echt lukken. Zorg dus dat jullie grotere stijfkoppen zijn dan die pony (en niet onbelangrijk, geduldiger zijn dan die pony, want als je boos word verlies je dit)!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 07:08

ik heb er pas een keer opgestapt omdat hij het meisje tegen de bak aan duwde en met die hoeken deed.
en had hem aangpakt door hem klem te zetten op het moment dat hij die hoek in vloog naar 2 rondes liep hij als een lame schaap door de bak heen haar erop gezet en hij deed niks meer

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:16

tjah pony's hebben een neus voor overwinningen...... ik zou de pony en ruiter samen op les zetten.....dus onder toezicht van een echt ervaren ruiter...want deze problemen los je op door ervaring en kun je niet leren via een forum.....dus kan je zo niet even leren hoe je dat aanpakt.

Aan de lounge is een optie,maar dan moet je wel kunnen longeren anders gebeuren er nog meer ongelukken.

Ik heb nooit zo een probleem met het rijden van kleinere pony's, zolang je niet iedere dag ermee rijdt.....ze zijn sterker dan je denkt.....maar dan moet je ook geen 60 + wegen ;-)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:17

Jouw pony is behoorlijk eigenwijs en maakt er kompleet een potje van. Hij is niet achterlijk en weet precies wat hij kan met zo'n meisje op zijn rug. Hij doet gewoon waar hij de kans voor krijgt. Zodra hij het bit vastpakt heeft ze geen controle meer, zal zijn hoofd dan ook nog wel omhoog gooien. Als hij dan gas geeft richting de hoek is het wel heel stom om hem dan been te geven. Been geven is gas, dat doe je niet als je wilt stoppen. De logica is dan kompleet weg. Hij moet op het moment dat hij aan de haal gaat gestopt kunnen worden, lukt dat, dan beloon je hem. Dus ik zou zeggen, martingaal eraan, desnoods een beetje kort en zodra hij maar een seconde denkt aan er vandoor gaan meteen halt. Met een martingaal moet dat lukken, die werkt alleen in als hij het hoofd omhoog brengt. Niet te kinderachtig met hem zijn. Ho is ho! Al moet je hem bij onze lieve heer met zijn hoofd op tafel leggen (zal moeilijk zijn met een martingaal, maar bij wijze van spreken), hij moet stoppen. En niet vergeten hem te belonen als hij luistert. Dit heeft niets te maken met gebitsproblemen, het is pure ongehoorzaamheid.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 07:18

charmedwoman schreef:
tjah pony's hebben een neus voor overwinningen...... ik zou de pony en ruiter samen op les zetten.....dus onder toezicht van een echt ervaren ruiter...want deze problemen los je op door ervaring en kun je niet leren via een forum.....dus kan je zo niet even leren hoe je dat aanpakt.

Aan de lounge is een optie,maar dan moet je wel kunnen longeren anders gebeuren er nog meer ongelukken.

Ik heb nooit zo een probleem met het rijden van kleinere pony's, zolang je niet iedere dag ermee rijdt.....ze zijn sterker dan je denkt.....maar dan moet je ook geen 60 + wegen ;-)

ze heeft les alleen niet met die pony.
ik geef haar op die pony wat les erbij.
kleine pony's kunnen idd heel sterk en zeker eigewijs

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 07:20

Mousmous schreef:
Jouw pony is behoorlijk eigenwijs en maakt er kompleet een potje van. Hij is niet achterlijk en weet precies wat hij kan met zo'n meisje op zijn rug. Hij doet gewoon waar hij de kans voor krijgt. Zodra hij het bit vastpakt heeft ze geen controle meer, zal zijn hoofd dan ook nog wel omhoog gooien. Als hij dan gas geeft richting de hoek is het wel heel stom om hem dan been te geven. Been geven is gas, dat doe je niet als je wilt stoppen. De logica is dan kompleet weg. Hij moet op het moment dat hij aan de haal gaat gestopt kunnen worden, lukt dat, dan beloon je hem. Dus ik zou zeggen, martingaal eraan, desnoods een beetje kort en zodra hij maar een seconde denkt aan er vandoor gaan meteen halt. Met een martingaal moet dat lukken, die werkt alleen in als hij het hoofd omhoog brengt. Niet te kinderachtig met hem zijn. Ho is ho! Al moet je hem bij onze lieve heer met zijn hoofd op tafel leggen (zal moeilijk zijn met een martingaal, maar bij wijze van spreken), hij moet stoppen. En niet vergeten hem te belonen als hij luistert. Dit heeft niets te maken met gebitsproblemen, het is pure ongehoorzaamheid.

aan een martingaal zat ik zelf ook te denken alleen al voor zijn hoofd dat ie die niet de lucht ik kan zetten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:22

Precies, dat geeft meer controle. Goed dat je dat al bedacht had.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:23

Ze moet actief rijden en niet passief afwachten totdat ie al in de hoek is. Een meter of 10 voor de hoek afwenden. Veel been, zweepje buitenschouder. Volgende hoek idem. Als er een hoek is waar hij 't heel erg doet, dan zou jij daar kunnen staan met een zweep als ontmoediging.

Laat haar verder veel rijden op de grote volgte bij B en E en deze volte sluiten en weer openen en veel overgangen maken. Pas als de pony niet meer de sterke aandrang heeft om de hoeken op te zoeken, de hoeken weer zelf in rijden.

De bak wordt wel even wat kleiner, maar ze kan nog steeds overgangen maken, door een S van hand veranderen en de volte sluiten.

Vergeet niet de pony te belonen als hij 't goed doet.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 07:28

boemel schreef:
Ze moet actief rijden en niet passief afwachten totdat ie al in de hoek is. Een meter of 10 voor de hoek afwenden. Veel been, zweepje buitenschouder. Volgende hoek idem. Als er een hoek is waar hij 't heel erg doet, dan zou jij daar kunnen staan met een zweep als ontmoediging.
dit moet ze van mij ook maar dat boeit de pony niet die loopt er dwars door heen