dramerig en te snel tijdens rijden en wil niet stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaas_

dramerig en te snel tijdens rijden en wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 09:38

Ik ben ten einde raad,

Sinds een jaar rijd ik Julia. Daarvoor heeft ze ongeveer 2 jaar stilgestaan. Eerst zijn we gewoon rustig begonnen met longeren en weer aan het zadel wennen. Dat ging prima en ze heeft daar ook geen problemen mee. Het enige probleem is dat als je op haar stapt dat je haar dan niet fatsoenlijk kan instappen. Ze wil meteen in draf en doet dat ongeveer de hele tijd als je rijdt. Als je haar wel kan laten stappen dan loopt ze niet ontspannen. Ze heeft het altijd wel gehad dat ze meteen snel wil maar nu word het echt extreem. Je kan haar ook niet meer laten stoppen want ze loopt echt letterlijk overal doorheen. We hebben ook al naar haar mond en rug laten kijken maar daar was niets mee mis. en ook hebben we al ander zadel geprobeert maar dat had ook geen zin.Ze lijkt er ook echt plezier in te hebben zo snel te gaan en is ook heel drammerig en chaggereinig als ik haar wel eindelijk in stap heb. Ik kan geen buitenritten meer maken omdat dat echt te gevaarlijk word met haar want ze stopt gewoon niet! We hebben zowat alles geprobeert om haar rustiger en ontspannen te laten lopen maar niets schijnt te werken.

ik hoop dat iemand mij kan helpen of een tip heeft om van dit lastige probleem af te komen :)

ikkuhamanda

Re: dramerig en te snel tijdens rijden en wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:54

Ik heb ook een drammerig paard gereden. Ik heb der leren stil staan door gewoon tegen de bakrand te zetten en het steeds wat verder van de bakrand vandaan te doen. Ook heb ik er op de grond (ernaast) mee geoefend dat als ik zeg HO dat ze ook stopt, deed ze dat niet op mijn stem dan zette ik der een paar passen terug zodat ze weer stond waar ik HO zei. Op ten duur kon ik deze stemhulp ook bij mijn rijden gebruiken en reageerde ze daar erg goed op.
Voor de rest moet je paard goed door zijn lichaam zijn als je hem ontspannen wil hebben, dus probeer te rijden met wat stelling (meestal heb je dan ook net wat meer over je paard te zeggen). Probeer veel figuren te rijden denk aan grote volte kleine volte, Slangenvolte met lekker veel bogen. Probeer der tijdens die figuren nog niet naar beneden te rijden, maar gewoon aan je stelling te werken en natuurlijk wel contact houden met je teugels, je zal zien dat ze dan op ten duur zelf je hand gaat opzoeken. (bij het ene paard duurt dit wat langer dan de ander natuurlijk). Mijn eigen paard nu is ook wel een drammer en ik weet dat als ie los is en heb met lekker stelling kan rijden (die ik wel afwissel) ik meer over hem te vertellen heb.

Ik hoop dat je er wat mee kan en veel succes er mee (geduld lost natuurlijk ook veel op)

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:02

dankjewel voor je tips :D
alleen met de bakrand is het probleem dus dat ze er echt doorheengaat, dat is al gebeurd:(.

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:08

Dan zal ik eerst grondwerk doen en het paard op je stem laten reageren en als je erop zit lekker die figuren rijden.

Misschien voor het instappen als tip dan eerst even aan de longe of er naast de eerste paar keer.. als je er dan op gaat en ze gaat gelijk draven kan je der gelijk aan het werk zetten door middel van die figuren. Dat ga je dan langzaam verminderen het longeren en proberen in het begin er op te stappen... maar de pony zal het minder leuk vinden dat je er gelijk aan het werk zet en zo zal het langzaam verminderen.. je moet hier allemaal wel geduld voor hebben, want het is niet dat ze het na 1x door hebben :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:44

Wat voor een paard is het en hoeveel voer krijgt ze?

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:01

Julia is een haflinger, ze staat 24/7 op het land. Ze krijgt ook elke dag een beetje musli.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:08

mijn paard was in het begin ook erg onrustig en drammerig oplaatst kon ze niet eens meer stappen zo hyper.
ik heb ook veel grondwerk met haar gedaan en een paar keer toch met slofteugel gereden om het halthouden te oefenen mijn paard kwam omhoog.
halthouden doet ze nu goed (mede door de stemhulp) alleen nu moet ze nog leren stilstaan...
wel apart want met op en afstijgen is dat geen probleem.
in omgang is het paard ook veel liever geworden, en ind je moet erg veel geduld hiervoor hebben maar je wordt er ontzettend mee beloont

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:12

Ik heb 1 x met slofteugel gereden ( onder begeleiding) maar ik vind het niet echt fijn. Ik heb net gewoon gelongeerd maar dan is ze heel rustig en loopt ze ook veel meer ontspannen. zou het dan toch wel aan haar rug kunnen liggen? ik heb er laatst nog iemand bij gehad :\

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:17

Dat was wel het eerste waar ik aan dacht. De rug... 1 keer een ander zadel proberen zal geen nut hebben, want als je paard inderdaad last heeft, dan zit de pijn daar, ook als er een ander zadel op ligt. Ik weet niet wie of wat je paard heeft nagekeken, maar second opinion zou ik zeker in dit geval wel doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:17

Heb je wel les?
Zoniet, probeer het eerst eens met begeleiding van een goede instructeur!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:24

Bekend probleem, ook ik heb dat gehad met mijn paard.
Ze reageerde heel slecht op de hulpen en wou altijd erg hard draven en stappen.
Ik heb veel ophoudingen gereden en voltes.
Ik heb een aantal privélessen genomen om het beter onder de knie te krijgen en mij is toen ook aangeraden om erg streng te zijn.
Halt is halt en niet nog een stap verder zetten.
Ik reed met een thiederman ook vanwege het trekken wat ze deed (had de blaren op mijn vingers) en rijd nu sinds enkele weken zonder en dat gaat stuk beter.
Misschien is het ook handig om te kijken of het zadel wel goed past, bij mij bleek deze dus ook niet goed te zijn en sinds ik een nieuw zadel heb loopt ze ook beter.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:28

longeren werkt bij mijn paard ook ontzettend goed meestal doe ik rijden en longeren om en om
heb hiervoor een paard gereden die het in de rug geschoten was het zal bij elk paard misschien anders zijn maar dit paard reageerde ontzettend met brostelen over de rug en met aansingelen we hadden toen vrij snel door dat er wat mis was, en ja een slofteugel moet je wel passen niet iedereen kan er mee rijden (veel hebben m snel te strak) maar een thiedeman zoals maaike zegt kan ook goed helpen

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:54

ja ik heb les, met haar heb ik ook met slofteugel gereden. ik denk dat ik DA dan nog maar een x laat komen. verder heeft julia geen problemen met borstelen. maar het lijkt ook meer of ze wil pesten. Ik heb 3 zadels, ze passen allemaal wel goed maar ze doet het met alle zadels. ze ziet er alleen niet uit pijn te hebben. reageerd ook nergens moeilijk op. maar ik ga zeker wat doen met jullie tips :D !

femkexmayax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:08

Heb je al eens aan een machttegaal gedacht?? Dat helpt aventoe of probeer eerst aan de logeerlijn te rijden en dan los of op een volte of in de logeer bak een idee?? Of het kan ook aan zijn eten liggen?? misschien krijgt hij krachtvoer ofzowiets?? :oo of de laatste optie koop een ander bit?? een met appelsmaak dan gaat hij alleen daar maar opletten?? of een scherper bit dat je hem kunt houden??? of een menbit die ze voor haflingers en of friesen gebruiken ( weet ik veel ) :oo of misschien heeft hij iets ofzow maar je hebt hem ook zl onderzocht . nou dit zijn tips??

Sucses!

laat het me weten als een van mijn tips hebben geholpen :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:16

Rijdt je afwisselend met de zadels? Of 1-tje. Heb je misschien foto's van paard/zadel op en met jouw erop? En dan als je die hebt ook van hoe je paard loopt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:18

Mocht het geen lichamelijk probleem zijn, dan is het een kwestie van heel consequent zijn. Ga rijden in de bak, iedere zijde hou je een keer halt. Rijdt veel kleine figuren (in stap). Op het moment dat ze te haastig stapt ga je weer terug naar het halthouden of maak je een kleine volte. Probeer in de stap ook wat achter de beweging te blijven met je zit, maar niet met je handen (anders ga je onnodig trekken).

Mocht ze eenmaal rustig stappen, dan kun je een drafje proberen op de volte. Blijf bij een paar passen en ga weer stappen. Vanuit het stappen weer naar het halthouden. Dan weer een paar passen stappen en weer aandraven. Vergeet niet te stappen voor het draven want anders kun je haar weer kwijt zijn.

Mocht je op die manier rustig kunnen draven op de volte kun je het uitbreiden naar wat flauwe lijnen. Op het moment dat ze gaat drammen ga jij weer terug.

Bewaar je rust. Ga niet trekken, geef na na een ophouding. Kom je de eerste keer niet verder dan veeeeel stappen en een beetje draven dan is dat maar zo. Maar je zult er versteld van staan hoe snel ze dit oppakt.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:44

Paard dat ik rij heeft ook momenten dat hij drammerig is en niet wil stoppen.

Wat bij mij goed werkt is als hij gaat draven proberen om tempo wisselingen in draf te rijden. Dus wat harder dan hij zelf wilt en dan weer zelf wat terug nemen en ook zelf weer het tempo verhogen.

Vaak zijn ze zo druk dat het lagere tempo erg moeilijk vol te houden is. Het is dan ook wel de bedoeling dat je niet te lang in het lagere tempo rijd omdat de kans dan groot is dat ze zelf het tempo weer gaat overnemen.
En terwijl je dit doet ook proberen figuren (niet te kleine omdat ze nog niet opgewarmd is) te rijden en regelmatig van hand veranderen. Gewoon van alles om ervoor te zorgen dat het paard lekker bezig is.
Als je dan merkt dat ze rustiger wordt in draf kun je over gaan in stap en dan ook weer tempo wisselingen rijden. Voel je aankomen dat hij druk wordt, zelf weer t tempo verhogen en vervolgens weer terugnemen enz.
Je moet gewoon elke keer net een stap voor zijn zodat jij het tempo onder controle hebt. En bij alles wat ze goed doet natuurlijk uitgebreid belonen (gewoon met je stem).

Bij mijn paard werkt het niet om te blijven stappen en vaak halt te houden, hij wordt daar nog opgefokter van en gaat hij zich heel erg spannen. Maar dit zul je zelf moeten uitvinden.
Denk wel dat als je paard dit altijd doet aan het begin van het rijden dat je wel 100% zeker moet weten dat het niet een lichamelijke oorzaak heeft.

Veel succes!

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:01

Heeft 'ie geen last van zijn mond? Of van het bit. Dat wat je beschrijft klinkt een beetje als vluchtgedrag. Als het zijn rug niet is en het zadel niet misschien zijn mond.
Probeer zelf ook tijdens het rijden niet gespannen te zitten. Juist een klein beetje in elkaar gezakt en blijf rustig ademhalen.
Mijn paard is ook een tijdje zo geweest, alleen maar rennen en hard gaan en stress en overstuur. Ik wist niet waar het aan kon liggen. Geen rugpijn, gebit ok, zacht bit (dacht ik). Ik heb toch mijn zadel nog een laten nakijken en dat bleek net iets te klemmen op de schouder. Ook het enkelvoudig gebroken bit vond ze vreselijk. Ik heb een ander zadel gekocht en ik heb een Mylerbit aangeschaft. Dit bit was voor haar echt een verademing. Ze was al een beetje rustiger, maar ze had nog steeds in haar hoofd dat het rijden iets onplezierigs was. Door zelf (haast overdreven) ontspannen te zitten en te ademen en door het paard korte stukjes onder het tempo te laten draven en weer stappen. (klein stukje rechtdoor, volte 10 meter, stukje rechtdoor, voltetje, etc., dan kan je hem iets meer afremmen). Is het weer helemaal goed gekomen met ons. Paard loopt nu nog M1, maar loopt ook al de oefeningen van het Z1.
Mijn paard is heel gevoelig en uit dat direct. Op zich natuurlijk goed dat ze aangeeft dat er iets niet ok is. Maar omdat het ook aan iets heel kleins kan liggen is het wel een moeilijke opgave.
Misschien geldt dit ook voor jouw paard. Ga er maar vanuit dat haar iets stoort. Blijven zoeken tot je de oplossing hebt gevonden!
Succes!

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:23

Er is naar haar mond gekeken, maar ze konden niets vinden geen haken op kiezen of last. verder is ze wel makkelijk met opzadelen en poetsen. Ze heeft ook plezier in het klieren dus ik ga wat jullie al zeggen volte's rijden, overgangen en figuren :D .

iedereen erg bedankt voor jullie tips en hulp!

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:25

Plezier in het klieren????

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:46

Sommige pony's beleven er imo ook wel degelijk plezier aan hoor, je hebt er pony's tussen....!

Heb je al eens bitloos geprobeerd te rijden?
Een andere ruiter?

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 14:53

Ja, andere ruiter wel eens geprobeert, maar ze doet het gewoon bij iedereen. ze heeft oortjes ook naar voren.
nog nooit bitloos geprobeert :D zal het eens proberen

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:30

Hey Kaas
Ben wel benieuwd of je al wat verbetering hebt in het rijden?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:35

is het bij het buitenrijden of ook in de bak?
ik heb zowat hetzelfde met mijn merrie en ik heb de indruk dat ze gek word van de dazen...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:30

Neem eens een goede paardentrainer/instructeur of plaats je paard even op een trainingsstal, soms geeft dit echt een reuze verschil, en als het goed zou lukken daar , neem dan daar ook nog enkele lessen , dan doe je het op de manier waarop zij daar dan ook werken.