Krijg mijn fries niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Krijg mijn fries niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 08:21

Hoi mensen,

Ik rij nu een jaartje op mijn fries die vorig jaar voor het eerst is bereden. Maar ik krijg haar maar niet in galop. Het enige wat ze doet is keihard draven. 1 keer in de week krijg ik priveles en dan gaat degene die mij les geeft er even op. Zij krijgt haar vervolgens wel in galop. Misschien ook handig om even te zeggen. Dat ik een handicap heb aan mn rechterbeen en dat ik daarom mn been niet goed kan aandrukken. Ik krijg meer het gevoel dat ze het niet helemaal aandurft met mij erop
Groetjes

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:03

Je zou het kunnen proberen door een balke in de bak te leggen en daar over in
galop probeert te komen. Hierbij moet je gewoon de hulpen van galop geven
en dan geeft het balkje vaak de extra aandacht voor de aansprong.

Als het probleem echt licht dat jij je been niet goed genoeg kan aandrukken
en je paard het commando galloperen daar nog niet op snapt zou je meer
hulp kunnen vragen door het eventueel met stem erbij te proberen
en eventueel aan de longeerlijn.

Ik hoop dat je er wat mee kunt :D .

appiesjappie

Re: Krijg mijn fries niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:53

aan de longeerlijn springt zij ook niet aan galop aan. Degene die mij les geeft galopeerd wel eens met haar en doet het ook op commanda zodat ze het straks ook bij mij ook gaat doen maar het werkt nog niet echt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:09

Misschien kun je op de plaats waar je been haar moet aandrukken om in galop te gaan een zweepje op de plaats duwen met daarbij ook je stemhulp? Als ze een poging doet dan al heel erg belonen. Zelfs als je niet echt in galop gaat maar bijvb een huppel maakt. dan snapt ze de volgende keer beter dat je iets anders dan draven van haar wil.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 07:42

okay dat is wel een goeie tip denk ik!!

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:48

Misschien ligt het niet alleen aan je rechterbeen.
Laat ook eens een ostheopaat naar je paard kijken, als hij aan de longe ook moeilijk in galop te krijgen is is er misschien iets anders aan de hand.
Ik spreek uit ervaring geloof me.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:49

ik ken iemand die ook een fries had die moeilijk in galop kwam, die sprong gewoon elke keer aan doormiddel van een caveletti.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:51

Sommige friezen hebben extra veel moeite met de galop. Ik heb een fries gereden die het in het begin ook maar niet wou doen. Nu heb jij het nog lastiger met je been denk ik. Uiteindelijk komt het wel goed hoor, heel veel oefenen! Aan de longe is dan voor jullie allebei makkelijker in het begin denk ik. Als ze het bij je aan de longe goed doet, moet het onder het zadel ook steeds beter gaan.
Het kan even duren, maar het lukt je straks vast wel!
Succes

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:33

haha is goed ik ga gewoon nog flink oefenen vandaag hebben we al onze eerste 3 galop sprongetjes gemaakt haha ben al super trots en flink beloond. Osteopaat lijkt mij niet nodig. In het weiland galopeerd ze aan 1 stuk door en diegene die mij les geeft krijgt haar ook super gemakkelijk en in de goeie galop.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:12

ik heb zelf ook een fries heb er anderhalf jaar over gedaan om haar te laten galloperen. Bij ons heeft ( klinkt misschien heel stom)
het geholpen om dr aan de longe te doen met mij dr op zodat ze niet weg kon lopen en haar dan rustig proberen laten aan te galloperen zodat ze niet weg kan. Dat heeft bij ons ook voor meer rust vanuit haar gezorgd omdat ze het zo al kende..
succes met je paardje!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:15

heb je geen groot weiland strand of bos in de buurt? rechte stukken gaat altijd een stuk makkelijker!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 20:27

aan de longeerlijn wil zij helemaal niet galoperen omdat zij dan krappere bochten moet maken op 1 of andere manier. Ja ik heb een groot weiland en daar heb ik het vandaag ook geprobeerd en het gign al beter

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:29

Vandaag een hele overwinning!! Ze heeft bijna een hele ronde gegalopeerd met mij op haar rug haha

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:32

goedzo!! goed bezig!

mijn eerste fries kon beter van de stap naar de galop dan vanuit draf. mischien kun je dat proberen.

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:36

Goedzo! Gaat met Bonny nu ook super kan al hele rondes galoperen,en eerst kreeg ik haar maar niet in galop :)
Blijven oefenen&oefenen en dan komt alles goed :D

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:35

longeren is echt een wonder middel voor vele problemen indd als je het goed doet heb zelf ook een fries gereden die moeite had met de galop met dat paard heb ik een paar keer in het weiland lange einden gegalopeerd om haar sterker daarin te krijgen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 08:47

de tips hier hebben mij ook geholpen
grote weiland stem gebruiken en zweepje erbij doet wonderen haah.
Ben echt super blij

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:03

Friezen zijn van nature boegtrekkers en hebben minder kracht in hun achterhand.
Met jou op haar rug vindt ze het dan ook moeilijker om eerst haar achterbeen goed onder te plaatsen bij het aanspringen.
Je zou haar ook sterker kunnen maken door elke keer als je rijdt schouder buiten en schouder binnen mee te pakken.
Als ze dit nog niet (goed) kan dan rustig aan opbouwen, want dit is heel zwaar.
Hierbij worden alle spieren in de achterhand meegepakt en getraind, en je zal zien dat ze na een maand of 2-3 steeds gemakkelijker kan aanspringen.

Bij mijn fries heb ik eerst geleerd om alle gangen op stemcommando te doen aan de longeerlijn.
Hier heb ik heel veel profijt bij gehad bij het beleren!

Heel veel succes met je mooie merrie!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:03

De Fries die ik rijd had er in het begin ook veel problemen mee en veel aan de longe oefenen was een wondermiddel. Zo kon hij zijn balans in galop proberen vinden zonder iemand op zijn rug en pas wanneer het aan de longe vlekkeloos lukte, zijn we er onder het zadel mee begonnen. En inderdaad, aan de longe stemcommando's aanleren kan ook nuttig zijn, zeker als je vertelt dat je je rechterbeen niet goed kan aandrukken :)

Maar zoals je zelf zegt, vooral véél belonen als ze 't wel goed doet!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:06

yerevan schreef:
Laat ook eens een ostheopaat naar je paard kijken, als hij aan de longe ook moeilijk in galop te krijgen is is er misschien iets anders aan de hand.

sluit me hierbij aan...ook even na je paard zelf laten kijken, wellicht mankeerd er iets aan.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:15

Die van mij heefd ook veel moeite gehad, vooral in de bak als op de korte zijde was, heb toen de wei opengemaakt en ben daar met hem gaan oefenen, gewoon lekker rechtuit toen dat met gemak ging begon met een bocht te maken maar dan wel een hele grote . na veel oefenen kan ik hem nu lekker gecontroleerd p een volte laten galoperen. Vaak is het de onbalans waar een paard moeite mee heefd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:58

Ligt het probleem wel bij haar? Voor hetzelfde geld trek jij in haar mond (onbewust) of zit je te ver naar achteren. Bij jonge paarden komt het vaker voor dat ze niet in galop komen. Wat ik je eerst wil adviseren is duidelijke hulpen. Galoppeer alleen in de hoek aan, vraag duidelijke stelling naar binnen en leg je been ver genoeg naar achteren om haar echt duidelijk te maken dat je wilt dat ze aangaloppeert. Als ze dan hard gaat draven, kan je haar een tikje op haar hals (niet slaan, maar een corrigerend tikje) geven om te zorgen dat ze misschien die harde draf overslaat en toch aangaloppeerd. Anders zou ik er hulp bij zoeken. Haak jezelf vast aan een longeerlijn, pak zelf een zweepje in je hand en laat degene die je longeert een dressuurzweep vastpakken (geen longeerzweep). Probeer dan met je stem en met het zweepje haar aan te sporen om te gaan galopperen. Geef haar hierbij de duidelijke hulpen (zelf stelling vragen en ook inhouden zodat ze niet gaat rennen). Ga iets staan in je beugels en ga echt net zo lang door tot ze gaat galopperen.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:19

kleinelinda schreef:
haha is goed ik ga gewoon nog flink oefenen vandaag hebben we al onze eerste 3 galop sprongetjes gemaakt haha ben al super trots en flink beloond.

*\o/* yeah! :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:02

Bari schreef:
yerevan schreef:

sluit me hierbij aan...ook even na je paard zelf laten kijken, wellicht mankeerd er iets aan.

Zoals ik al zij als iemand anders er op zit galopeerd ze rustig en makkelijk aan

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:04

Aan de longeerlijn. Wil zij helemaal niet galoperen. Ze gaat alleen maar harder en harder draven. Totdat ze over haar bnen struikelt of uitglijd en om valt. Daar beleven we echt alleen maar ongelukken mee.

Mientjeuh schreef:
De Fries die ik rijd had er in het begin ook veel problemen mee en veel aan de longe oefenen was een wondermiddel. Zo kon hij zijn balans in galop proberen vinden zonder iemand op zijn rug en pas wanneer het aan de longe vlekkeloos lukte, zijn we er onder het zadel mee begonnen. En inderdaad, aan de longe stemcommando's aanleren kan ook nuttig zijn, zeker als je vertelt dat je je rechterbeen niet goed kan aandrukken :)

Maar zoals je zelf zegt, vooral véél belonen als ze 't wel goed doet!