Inrijden > hoe te sturen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordenlief

Inrijden > hoe te sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:24

Ik ben nu mijn paardje aan het inrijden.
Maar ik loop op dit moment een beetje vast. Want als ik wil sturen dan gaat ze terug trekken. En als ik met mijn zit heel overdreven stuur gaat ze ook precies de andere kant op. Soms lukt het wel, maar dan na 2 stapjes draait ze zich weer om. Ook als ik wil dat ze stat gaat ze draven en als i wil tdat ze gaat draven gaat ze stappen. Het draven gaat nu al wel beter, en het been geven begint z nu wel te snappen. Maar met het sturen lukt het gewoon niet.

Gaat dit vanzelf over door veel te oefenen of doe ik iets verkeerd?

(geen reacties dat ik iemand moet zoeken met verstand van inrijden, daar vraag ik nu niet om. Bedankt ;)
Laatst bijgewerkt door fjordenlief op 10-08-09 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Re: Inrijden > hoe te sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:26

Toch zal je dat moeten doen, sowieso hoort er gewoon iemand bij te zijn die er verstand van heeft.

Je zou met haar kunnen gaan wandelen met hoofdstel in en dan het sturen ed. bekend maken.

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:27

ja, ik wandel wel eens met haar langs de weg en ik laat haar wel eens stilstaan en dan dat k met de teugels stelling vraag, maar ook dan trekt ze soms gewoon de andere kant op..

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:28

Ik heb geleerd dat je paard die je aan het inrijden bent, dondersgoed weet wat been is, dat die dan harder moet. En weet hoe het stuur is. Maar gewoon gaat uitproberen of ze er onderuit kunnen komen. Stel dat je rechtsaf wilt, en je paard reageert niet, stel dan naar links, en geef met je linkerbeen is flink been. Dan moet die al richting de rechterkant. Je paard moet gewoon het respect leren, jij bent de baas. En dat hebben ze in de weidejaren vaak nooit gehoeven, en vinden dat moeilijk om te leren. Veel succes.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:29

Hey,
Ik ben nu ook bezig met mijn 3jarige en ik heb deze eerst leren sturen met het lange lijnen systeem. nu heb ik dus onder het zadel nergens last van en kan ik haar overal naartoe sturen.. misschien voor jou ook een idee om haar eerst vanaf de grond de beginselen van het sturen aan te leren. en ook ik ben van mening dat er een ervaren persoon bijhoort. ik doe dit ook samen met een man die al meerdere paarden heeft ingereden en dan verloopt alles een stuk makkelijker dan wanneer je zelf maar wat loopt te modderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:30

Tja je kan 't wel niet willen horen, maar 't zou tóch het beste zijn...

Is het kwartje wbt wijken voor druk aan de hand al wel gevallen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:31

Kim14 schreef:
Ik heb geleerd dat je paard die je aan het inrijden bent, dondersgoed weet wat been is, dat die dan harder moet. En weet hoe het stuur is. Maar gewoon gaat uitproberen of ze er onderuit kunnen komen. Stel dat je rechtsaf wilt, en je paard reageert niet, stel dan naar links, en geef met je linkerbeen is flink been. Dan moet die al richting de rechterkant. Je paard moet gewoon het respect leren, jij bent de baas. En dat hebben ze in de weidejaren vaak nooit gehoeven, en vinden dat moeilijk om te leren. Veel succes.

Ik ben van mening dat een paard niet zou denkt ;)
En hoe moet een paard dat weten? Dat is niet iets natuurlijks.

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:34

ja ik heb hulp gehad, en ik ga ook weer les nemen. Maar ik wil eerst dat ik er gewoon op kan zitten en dat ik rondjes kan stappen bij wijze van. En dan weer les nemen ;)

Maar Sonja hoe bedoel je wbt wijken voor druk aan de hand?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:34

Dat is wat mij geleerd is voor de duidelijkheid.
En ik snap je standpunt.

Paardrijden bestaat uit duidelijke hulpen, je moet duidelijk aangeven wat je wilt, anders kan er een miscommunicatie ontstaan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:35

hoe stuur je? zoals je een volwassen paard stuurt of anders?
wat ik doe helemaal in het begin is echt overdreven een hand van me af en echt die kant op wijzen/trekken, je laat pas los als ie de juiste kant op gaat.
heb je geen filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:35

Nageven als jij druk neemt op het halstertouw bijvoorbeeld.
Hoofdje laag vragen, hoofdje links en rechts vragen, om laten stappen op lichte aanraking aan de zijkant. Dergelijke dingen.

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:39

ja, dat doet ze meestal wel, maar ze kan écht eigenwijs zijn en dan gaatm ze gewoon de andere kant op.

In het begin heb ik wel wat problemen gehad. en het is zo'n paard waarbij je respect moet afdwingen, elke dag opnieuw. In het begin rende ze door me heen en nog veeel meer, maar dat is nu veel beter! Maar zou ze het nou niet snappen? of probeert ze me gewoon uit?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:40

Kim14 schreef:

Een paard dat je aan het inrijden bent weet niet pats boem de betekenis van alle commando's. Een paard dat niet begrijpt wat je van hem wilt, kan in de staak gaan, maar ook eens iets anders proberen. TS, geldt ook voor jouw paard. Waarschijnlijk is er in het aanleren van de commando's iets fout gegaan. Tijd om een stapje terug te doen en iemand mee te laten kijken die veel ervaring heeft met het in- en doorrijden van jonge paarden. Daar is niets mis mee, iedereen die paard rijdt en met paarden bezig is, heeft regelmatig feedback nodig.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:40

allereerst moet je je niet druk maken. gewoon je rondjes rijden in de bak en dan verander je eens van hand. Als je dan van hand verandert bent, dan heb je gestuurd. hoe en wat is nog niet zo van belang. als je maar veranderd bent.
Wel zelf zorgen dat je consequent bent in je sturen en je hele houding. Want vaak zie je toch mensen die tegen een veel te hoog tempo is gedaan willen krijgen, zelf scheef gaan zitten, toch een teugel meer druk nemen etc.
Je moet denken dat die pony niet weet wat je wil, het enig dat die kent is vooruit.

Verder is het sturen volledig zoals je het bij een volwassen dier zou doen, enkel is de afwerking soms nog iets anders of duidelijker.

verder is structuur van belang. teken figuren uit op de grond. Een volte heeft bvb 4 punten, rijd dus ook die punten ipv direct stelling en buiging te verwachten.
Laatst bijgewerkt door bulck op 10-08-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:41

@ Pienb: Ik stuur met me zit en met de teugels. als ik links wil doe ik me linkerbeen voor, rechterbeen achter en ga overdreven mee naar links. De teugels hou ik er ook bij. Volgens mij duidelijk genoeg voor haar??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:42

fjordenlief schreef:
@ Pienb: Ik stuur met me zit en met de teugels. als ik links wil doe ik me linkerbeen voor, rechterbeen achter en ga overdreven mee naar links. De teugels hou ik er ook bij. Volgens mij duidelijk genoeg voor haar??

En wat vraag je dan??? die van mij zou wegschieten in galop met deze hulp

hoe meer je op links gaat zitten hoe meer ze naar rechts zal willen gaan.
Laatst bijgewerkt door bulck op 10-08-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:44

fjordenlief schreef:
ja, dat doet ze meestal wel, maar ze kan écht eigenwijs zijn en dan gaatm ze gewoon de andere kant op.

In het begin heb ik wel wat problemen gehad. en het is zo'n paard waarbij je respect moet afdwingen, elke dag opnieuw. In het begin rende ze door me heen en nog veeel meer, maar dat is nu veel beter! Maar zou ze het nou niet snappen? of probeert ze me gewoon uit?

Persoonlijk wil ik dergelijke dingen eerst goed bevestigd hebben voor ik erop ga zitten. Blijkbaar is de basis van wijken voor druk nog niet voldoende bevestigd, OF voer jij 't zelf niet netjes genoeg uit waardoor je paard onvoldoende of niet op tijd z'n beloning (loslaten) krijgt.

Mag ik eerlijk tegen je zijn?
Gezien de dingen die je hier schrijft en vraagt betwijfel ik of jij er zelf al klaar voor bent om zelfstandig een paard netjes in te rijden.

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:44

ja, ik druk haar zegmaar "om" naar links dan.. ik ga niet scheef zitten maar ik draai mijn heupen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:45

let op dat als je rechts vraagt, en het hoofd gaat al op zij: LOSLATEN
en zo stapjes verder. en met je stem.Dus leer em eerst aan de longe STAP DRAF en GÁLOP en dan hetzelfde zeggen als je er op zit.
Je kunt ook al met je benen sturen, want als je al grondwerk met em doet (dat las ik in je berichten) moet hij ook wijken voor druk kennen.

En toch een lesje zou handig zijn. Ik rijd ook paarden in voor anderen, en als ze het zelf proberen, en ik kom er later bij, zijn er genoeg dingen die de mensen eigenlijk net verkeerd om proberen. Geeft niks, ze zijn altijd blij met me als ik dan aangeef hoe het wel moet: en dus het paard ook direct GOED reageert :)

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:48

ja, maar aan de hand kan ze heel goed stap draf en galop. ook als ik haar loslaat in de bak. en als ook maar een klein beetje druk geef op haar boeg gaat ze achteruit. en ook als ik op haar kont lichte druk geef dan draait ze om.

Maar onder het zadel doet ze precies wat ik niet van der vraag. Moet ik nu gewoon dooroefenen of doe ik dan iets fout?
Laatst bijgewerkt door fjordenlief op 10-08-09 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:48

Sonja schreef:
fjordenlief schreef:

Persoonlijk wil ik dergelijke dingen eerst goed bevestigd hebben voor ik erop ga zitten. Blijkbaar is de basis van wijken voor druk nog niet voldoende bevestigd, OF voer jij 't zelf niet netjes genoeg uit waardoor je paard onvoldoende of niet op tijd z'n beloning (loslaten) krijgt.

Mag ik eerlijk tegen je zijn?
Gezien de dingen die je hier schrijft en vraagt betwijfel ik of jij er zelf al klaar voor bent om zelfstandig een paard netjes in te rijden
.

hier ga ik in mee, wederom een goede basis is zo belangrijk. Mss niet fijn om te horen, maar doe er iets mee. Veel succes nog

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:53

ik heb les gehad, en ik heb toen ok gedraaft en alles.
Maar wegens omstandigheden kon ik daarmee niet doorzetten, en nu wil ik het dus weer oppakken. ik ga binnenkort ook weer les nemen. En ik weet écht wel dat ik het niet alleen kan, maar stappen en een beetje de beginselen weet ik nog van die lessen. Alleen nu stuurt ze dus niet meer (als er neimand naast d'r loopt).
Dus ik vraag advies, over wat ik nu het beste kan doen ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:54

Het beste kan je dan niets doen, kan je ook niets verkeerd doen. Heel simpel, en mss niet wat je horen wil, maar fouten leren ze sneller aan dan dat je goede dingen terug moet aanleren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:55

Het is niet alleen les wat je moet hebben, het lijkt mij het handigst om er iemand bij te hebben die er ook echt wat van weet, en die geduld e respect heeft voor het paard.

Want als je nu iets fout doet moet dat op latere leeftijd gecorrigeerd worden wat alleen maar naar is voor hetpaard.

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:57

ja diegene die lesgeeft staat bij mij op stal, en die helpt dus ook af en toe. maar ik weet nu wel dat ik er iemand bij moet halen, maar dat was niet de aanleiding waarom ik dit topic startte;)

De vraag was of ik iets fout doe, of dat ze me gewoon uitprobeert?
en of iemand hier ervaring mee heeft