Ik zit scheef op me paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Ik zit scheef op me paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:05

Heye allemaal,
Ik zit met een probleem
Ik hand naar links als ik op me paard zit
Heel vervelend
Als ik loop hang ik ook wat na links
Wat kan ik hier aandoen
Hier een foto
Het is een hele maffe foto maar hier kun je het heel duidelijk op zien
Afbeelding

Ook heb ik dat mijn ene been verder naar achteren zit als de andere
Dat kun je ook wel op deze foto zien
Heb verder niet echt foto's waar je het op kan zien
Groetjes

YamaDeva

Re: Ik zit scheef op me paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:22

Misschien een idee om zonder zadel te oefenen? Begin gewoon in stap en doe wat wendingen op beide handen: als je dan niet in balans/recht zit, glijd je eraf en leer je je zit vanzelf te corrigeren. Hoeft niet lang: je kunt ook eerst gewoon met zadel je oefeningen doen en ga je daarna zonder zadel 5-10 minuutjes uitstappen.
Eigenlijk iedereen is wel in meer of mindere mate scheef (zowel mens als paard): door je ervan bewust te worden kun je jezelf aanleren een rechtere houding aan te nemen. Kost wel wat tijd en oefening.

Als dat niet zelfstandig lukt, heb je misschien hulp nodig van chiropractor/fysio of iets dergelijks.

Succes!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:31

Ik zou allereerst even laten checken of dit probleem geen lichamelijke oorzaak heeft. Denk aan bijv. een scoliose. Van daar uit kan je kijken of je alle bewegingsvrijheid hebt en mogelijkheden om een andere of deels andere houding aan te leren.
Zelf heb ik momenteel zitlessen van een cesartherapeut.
Zei heeft eerst gekeken hoe ik in elkaar zit om vervolgens mijn houding te corrigeren tot waar mogelijk.

Ik vind het overigens super dat het je op valt (velen weten niet eens dat ze scheef zitten) en dat je er wat mee wilt doen +:)+

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:35

Ik zit zelf ook scheef op mn paard. Wat bij mij helpt is idd zonder zadel of zonder beugels rijden, hierbij moet je wel rechtzitten anders glij je van je paard. Ik kan hierna meteen merken dat ik rechter zit..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:37

Zonder beugels moet je idd recht zitten anders val je, maar let wel op dat de kans op klemmen met de benen zonder beugels vrij groot is.

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:16

Idd, let er wel op dat je ontspannen blijft zitten en je benen lang houdt ;)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:43

Ik vind het eigenlijk klinken alsof het iets medisch is, vooral omdat je aangeeft dat je ook naast het paard meer naar links helt. Misschien zijn de spieren in je rug ongelijk ontwikkelt ofzoiets (heb hier echt geen verstand van, maar heb dit toen ik wat jonger was ook gehad door hockey. Weet alleen niet of ik daar ook echt scheef van werd.) Maar zoiets lijkt het me meer. Of ongelijke benen ofzoiets.
Wat sowieso heel erg goed is voor je houding in het algemeen, maar ook voor scheefzitten, is zitles. Aan de longe, bijvoorbeeld zonder beugels. Aan de longe is het makkelijker want meestal als je nog geen onafhankelijke zit hebt en je gaat zonder beugels rijden ga je onbewust ineens erg aan de teugels hangen ofzo en dat is voor je paard ook niet prettig.
Veel succes ermee ! :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:46

Ik heb scoliose dat wel ja
Had het heel erg maar hoef nu niet meer op controle te komen
Vandaag ging ik bij nieuwe vz paardjes kijken en mocht ook direct rijden
Me moeder zei op het einde merk je zelf dat je nu heel erg naar links hangt
Op het moment heb ik ook heel erg last van me linkerkant bij me schouder en nek net alsof me sleutelbeen gebroken is zo erg hangt het
Nu ik ook achter de laptop zit hang ik naar links
Heel vervelend

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:48

Ik zit ook scheef, maar dat komt voornamelijk omdat ik mijn beugels op gelijke stand doe en ongelijke benen heb. Aan sommige dingen kun je niets aan doen. Oplossingen zijn hierboven al genoemd. Let er op als je zonder zadel rijdt, dat je beide zitbeenknobbels voelt. Hier moet ik altijd aan werken.

En probeer zowiezo, met wat je ook doet, eraan te denken dat je niet naar links helt. Dus rechtop achter je laptop, rechtop lopen en rechtop op je paard. Consequent zijn!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:53

Oke, zal er op letten
Bedankt allemaal toppie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:17

Jij doet precies hetzelfde als ik, je knikt in je taille naar links. En ik raad zomaar dat je rechterbeen (heup) verder naar achter is dan de linker.

Wat bij mij helpt is:
- een hele goede lesgever
- zelf er steeds aan denken. En dan bedoel ik de rechterzij wat aantrekken, eigenlijk is je linkerzij korter dan je rechter, als je steeds doet of er iemand in je rechterzij kietelt zit je recht. Verder zorg ik ervoor dat ik mijn rechterheup voor m'n gevoel overdreven ver naar voren doe, dan zit ik namelijk recht. Het duurt even voor je eraan went om er steeds aan te denken, laat ook af en toe iemand mee kijken of je wel echt recht zit, naarmate je rechter wordt zul je minder overdreven (voor je gevoel) scheef de verkeerde kant op (waardoor je dus eigenlijk recht zit) te zitten.

Wat ik jarenlang heb gedaan is schoudertassen alleen maar over mijn rechterschouder dragen. Daar word je scheef van, niet normaal. Dus nu draag ik ze aan de linker, ontzettend irritant, maar het helpt om rechter te worden. Je moet je gewoon bewust worden van wanneer je scheef zit. Succes!

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:19

Iemand die ken had er ook last van. Gelukkig ben je je er van bewust en kan je er wat aan doen.

Zij hing wat te veel naar rechts en een tijd lang heeft ze tijds het rijden nergen opgelet alleen op het voor haar gevoel iets meer naar links hangen (ze zat dan in feite gewoon recht, maar voor haar gevoel hing ze teveel naar links). Dit heeft ze net zo lang gedaan tot ze er niet meer over na hoefde te denken en ze toch recht zat. Het moet automatisme worden om steeds helemaal recht te gaan zitten en daar op te letten maar dat heeft wel tijd nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:28

Heel veel tijd. Na anderhalf jaar zit ik nog steeds scheef... maar wel rechter dan eerst :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 19:15

Oke, als het allemaal door gaat met die paardjes dan moet ik 3 keer in de week trainen als ik wat bereiken wil en dan mag ik ook wedstrijden rijden
dus heb ik 3 keer de tijd om er aan te denken
ik mag ook wel vaker rijden

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:21

nou corina;

met deze pony heeft het geen zin om dit probleem te gaan oplossen, je bent te groot/zwaar etc. voor deze pony, (maar denk dat half bokt dat al eens heeft gezegt ;) op deze foto valt dat niet echt op!

maar dat terzijde, de pony is te smal voor je (moet jezelf ook eens door gaan krijgen maargoed :+) hierdoor is het moeilijk in balans te zitten en ga je alle kanten ophangen, ook weet ik zeker dat deze pony zelf ook erg scheef is!

ga lekker opzoek naar een grotere of evt. paard :) kun je daar lekker mee door trainen, en leer je vanzelf mooi recht/in balans zitten!

berichtje komt miss. hard over, maar volgens mij heb je daar wel ervaring mee omdat je dat geregeld ook naar anderen doet!! :\
;-) maar je snapt 't wel...
Laatst bijgewerkt door XMaaiike op 07-08-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:56

owja miss. is het handiger dat je nog wat meer foto's plaatst zodat 't wat meer te zien is ;)

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:26

Je bent indd iets aan de grootte kant voor de pony..
Maar rijd eens zonder beugels of haal ze er helemaal vanaf...
En jaa.. denk er veel aan en corrigeer je zelf heel de tijd.. dan gaat het na een tijdje vanzelf...
Zonder zadel zal ook helpen.

Maar wat ik al zij je bent vrij groot voor deze pony.. kijk of je op een groter paard kan gaan rijden dan kan je veel meer je evenwicht houden en het zit ruimer.. klinkt misschien raar maar je hebt meer ruimte.. vaak een groter zadel.. langere hals en meer schouder...

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:16

Je geeft aan scoliose te hebben en (gelukkig denk ik) niet meer op controle hoeft te komen. Vraag aan je (huis)arts of je evt. baat kan hebben bij bijv. ceasar-therapie of misschien een manuele therapeut. Scheef zitten is niet alleen slecht voor jou maar ook voor je pony!
Ik zat ook scheef (heb lichte scoliose), maar mijn bekken stond ook scheef... sinds dat rechtgezet is en met ceasar-therapie, ben ik weer recht, heeft even geduurt, maar wat een heerlijk verschil!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:42

xMaaiike: eigenlijk vind ik het een beetje bot en tactloos zoals jij hier post. Laten we het op bokt gezellig houden, als je wat hatelijks te zeggen hebt tegen de TS, doe dat dan per pb alsjeblieft.

Wat je verdere opmerkingen betreft: af en toe heb ik les op een paard dat half zo smal is als het mijne. Volgens jouw maatstaven zou ik te groot voor hem zijn. En ook op hem kan ik recht(er) zitten, wel met wat meer moeite, maar die wil ik best nemen. Laat ik maar hopen dat je opmerking als sneer naar de TS was bedoeld, en niet als aanval op mensen met lange benen op smalle paarden ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:06

Ik rij ook wel eens op een paard (heb donderdag op het paard van een vriendin gereden) en ik rij ook wel eens op een paard bij de manege maar daar zit ik ook scheef op hoor, dat heeft niks met de grootte van een pony te maken
Ik heb ook wel eens op een hele brede welsh gereden 't was een B en daar zat ik absoluut niet scheef op ;)

En maaike hoezo zou ik te zwaar zijn?
Wie heeft dat gezegt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:29

Als je scoliose hebt is het vrij normaal dat je niet helemaal je rug recht kan houden natuurlijk, waar je wel op kan oefenen is je ruiter gevoel en zorgen dat je goed weet waar je zitbeen knobbels zitten als je rijd, ga altijd een beetje aan de binnenkant van het paard zitten zodat hij vrij kan buigen onder het buiten been, als je dar heel bewust van word al je zit ook onafhankelijker gaan worden.
Rij idd veel zonder zadel en leer je helemaal te ontspannen , je benen, je heupen en je schouder en rug, je enkels, probeer te sturen op je zit en zo min mogelijk met je benen doen, laat die ontspannen hangen , zal voor jou lichaam ook fijner zijn.
Probeer niet geforceerd recht te gaan zitten want dan span je te veel je spieren.
Een meisje bij mij op stal heeft ook deze aandoening en die kan heel ontspannen haar paardje rijden vanuit haar zit, veel oefenen en vooral veel in stap in het begin.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:25

corientjuhh schreef:
En maaike hoezo zou ik te zwaar zijn?
Wie heeft dat gezegt?

Zouden jullie dit soort dingen via pb willen doen? Niet alleen is het off topic, het is ook nog eens onprettig om dit soort gekijf in een topic tegen te komen. Ik voel me net een moddie nu met dit soort opmerkingen := maar ik vind het echt niet prettig en ik zal ook temmen als jullie zo doorgaan :o

Wat geforceerd recht zitten betreft: als ze nou eens begint met alleen de spieren in haar rechterzij wat meer aan te trekken komt ze al een heel eind :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:01

Ik heb vandaag met uitstappen me beugels uit gedaan zat direct een stuk rechter voor me gevoel
Ik ging direct wat meer na rechts hangen :)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:23

hestejente schreef:
xMaaiike: eigenlijk vind ik het een beetje bot en tactloos zoals jij hier post. Laten we het op bokt gezellig houden, als je wat hatelijks te zeggen hebt tegen de TS, doe dat dan per pb alsjeblieft.

Wat je verdere opmerkingen betreft: af en toe heb ik les op een paard dat half zo smal is als het mijne. Volgens jouw maatstaven zou ik te groot voor hem zijn. En ook op hem kan ik recht(er) zitten, wel met wat meer moeite, maar die wil ik best nemen. Laat ik maar hopen dat je opmerking als sneer naar de TS was bedoeld, en niet als aanval op mensen met lange benen op smalle paarden ;)

klopt :) was ook wel beetje de bedoeling! maar rest doe ik ook wel via pb met Ts!

verder heb ik niks tegen mensen met lange benen op smalle paarden, daar is natuurlijk ook niks mis mee!! :D
corina ken ik; en ze heeft op bokt onder een schaduw account een vriendin van mij helemaal af zitten kraken en roddels verteld, dit is niet om haar terug te pakken ofzo rest doe ik ook gewoon via pb met haar!

en corina ik bedoel niet dat je te zwaar bent, maar wel voor deze pony ;)
oké wel weer genoeg gezeurd nu ff ontopic:

heel vervelend dat je scheef zit! lekker bezig gaan met de oefeningen die hier genoemd zijn.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:28

Een osteopaat kan bij zulke problemen ook een uitkomst zijn.