Pony ''vlucht'' weg??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Pony ''vlucht'' weg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 22:52

:wave:

Een meisje van mijn stal , tevens een vriendin.. Heeft net een nieuwe haflinger gekocht.
Bij de eerste keer rijden is ze er af gevallen en de verkoopster zei dat het dier ging rennen door het slecht passende zadel, wat ook nog is klapperde. Echter was ze zo verkocht op het dier dat ze haar heeft gekocht. Na een paar keer longere met zadel leek er niets meer aan de hand en kon ze erop. Dit is een paar keer goed gegaan tot dat de Haflinger het weer ging doen.. Nu is ze er vandaag weer afgevallen, door het zelfde gedrag..

Herkent iemand dit gedrag? Of heeft iemand tips?

Het gaat om een 4 jaar oude haflinger. Met opzadelen geeft hij geen kick, je kan ook aan het zadel hangen en trekken maar zodra je erop gaat is het mis? Haflinger is gecontroleerd aan zijn rug en het zadel is ook nagekeken.

midgie

Re: Pony ''vlucht'' weg??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:57

Ligt het niet aan de ruiter??
Heeft je vriendin les, misschien snapt de haflinger het allemaal niet en gaat daardoor er vandoor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:03

Paard is (nog) bang voor heel het gebeuren boven hem? Dat lijkt me het meest logische ;)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:27

Zat ik eigenlijk ook aan te denken, is het paard goed doorgereden of net beleerd? Vindt het zowiezo raar dat de verkoper haar heeft laten rijden met een slecht passend zadel, dit kan ook de problemen hebben veroorzaakt die je vriendin nu ondervindt.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:14

Geloof dat ie nu 3 maanden o.h.z is.
Ze heeft eens in de 2 weken les omdat ze 2 dagen rijd, en dan een dag rust en dan weer 2 dagen rijd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:51

Da's toch niet gek dat het voor paard dan nog beangstigend is... heeft bij mijn paard wel een jaar geduurd, en nog, als je er een andere singel aan hangt, of als iemand vreemds opstapt: staartje strak tussen de benen, en weg willen.
Veel lessen, proberen ontspanning op te zoeken... veel belonen, gerust stellen...

Knijpt ie ook met zijn staart? Da's wel een duidelijk teken van angst... Bokt ie ook, of is het puur rennen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:59

Drie maanden beleerd, dat is dus nog zeer, zeer kort :j . Ik vind het een heel raar verhaal dat de verkoopster zo'n jonkie verkoopt met zo'n zadel en l.lverhaal. Ik zou met zo'n pas beleerde pony ook niet twee dagen achter elkaar gaan rijden, eerlijk gezegd. Rij 3x in de week rustig 20 minuutjes en verder niet.

Door wie is de pony en het zadel nagekeken? En hoe is het met het wisselen? Heeft het paard misschien last van het bit met wisselen? Er kunnen zoveel oorzaken voor zijn. Schrikt hij snel ergens van? Wat gebeurt er nou precies als hij gaat? Op welk moment, wat gaat er aan vooraf en wat doet hij precies? Rennen? Of ook bokken? En wat laat zijn lichaamstaal zien?

Als ik haar was zou ik me in elk geval meer gaan verdiepen in grondwerk, om de band tussen paard en ruiter wat beter te krijgen. En het is ook een leuke afwisseling voor het paard en jouzelf. Daarnaast moet je alle fysieke oorzaken uitbannen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:07

Toen mijn paard zo ritselig was kreeg ik ook van alle kanten te horen: zijn rug, zijn rug.. totdat ik er zo ziek van werd dat ik ermee naar VA gegaan ben. Die heeft hem helemaal nagekeken, eindconclusie: niks aan de hand, gewoon een heet paard, 200 euri alstublieft :+
Het heeft ook tijd nodig...

Bezoek tandarts is zowiezo nooit verkeerd, hoort wat mij betreft bij de basis 2x per jaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:11

Ik verkies dan altijd een chiropractor die de hele wervelkolom checkt, dus niet alleen de rug. En dan betaal je niet meer dan 90 euro (althans, dat kost de mijne, die preventief jaarlijks alles even checkt ;) ).

Je kunt beter een keertje te vaak laten checken, dan een keertje te weinig. Een paard kan alleen maar 'praten' met gedragingen, dus ik vind het wel zaak er naar te luisteren en te checken of fysiek alles ok is. Als je dat uit kunt sluiten, kun je weer verder (dus ook het harnachement eens kritisch bekijken, de manier van rijden en omgaan eens kritisch bekijken e.d.).

Nogmaals, ik vind ook dat een net beleerd paard (wat zijn nou 3 maanden???) op deze manier vrij veel moet 'werken'. Maar goed, haal er uit wat je er uit kunt halen, het is mijn paard en het is mijn leven niet, hoor. ;)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:13

Klapperen van het zadel??? Als dat zo is (hoeft trouwens niet door slecht passen te komen) zou ik hem eens longeren met zadel; gewoon de beugels omlaag hangen; en eerst maar eens in stap; gaat dat goed eens naast hem mee lopen in draf. Hij / zij kent dus nog weinig; dus ook geklepper op zijn rug moet vast nog meer wennen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:19

Twiggy2008 schreef:
Je kunt beter een keertje te vaak laten checken, dan een keertje te weinig.

Ja dat is ook zo, maar ik ben van mening dat je niet voor iedere scheet naar de VA hoeft te lopen. Vaak ligt het ook aan de ruiter ;)
Paard is overigens al 4, dus imo kun je er best wat frequenter op rijden (zou ik ook zeker doen, om zo snel mogelijk te laten wennen aan het rijden), alleen telkens maar kort.

Het is vanaf hier moeilijk te zien of paard angstig is, of het aan het zadel ligt of dat het iets lichamelijks is, dat zal TS zelf in moeten schatten (met hulp)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:24

Tja, ik vind 4 jaar dus nog niet zo oud :) . Volgroeid zijn ze nog helemaal niet, dus ik zou wel wat voorzichtiger doen met rijden. Verder is het idd moeilijk in te schatten wat de precieze reden is...... :j

Maar bij het woord 'vluchten' gaan bij mij toch wat alarmbellen afrinkelen, kan er niets aan doen. En dan is het zaak om bij zo'n jonkie toch echt de juiste reden(en) hiervoor te gaan vinden, anders verziek je zo'n jong paard. En dat zou toch heel jammer zijn.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:39

4 jaar is ook nog lang niet volgroeid, daarom zou ik er ook geen uur achter elkaar op gaan zitten. Maar een half uur zeker wel, keer of 4 per week.

Mijn paard is ook een echte vluchter, we hebben erg aan elkaar moeten wennen, maar hij is op zeker wel 100% in orde :)
Gewenning, ontspanning, training ;)

Waarbij ik trouwens uit ga van een angstig paard, niet gezegd dat het dat ook inderdaad is, ken heel het paard niet ;)
Weet alleen van mijn eigen situatie dat iedereen precies wist wat ik moest doen, wie ik moest laten komen en wat ie mankeerde, en dat het uiteindelijk gewoon een nerveus typje is, that's all.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:39

Ik heb het zelf één keer gezien. Ze doet haar staart tussen de benen en vlucht echt van achter na voor. Echt blinde paniek.

Dier is verder heel droog en kijkt nergens echt van op :n. Heel braaf en niet snel onder de indruk van iets.

Iemand zei hier longere met zadel, dat doet ze ook maar dan geeft ze totaal geen kick..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:41

Staart tussen de benen, blinde paniek. Zo maar opeens of op een bepaald moment? Klinkt niet goed. Ik hoop echt dat iemand jullie kan helpen de oorzaak te vinden en op te lossen. Waar staat het beestje trouwens?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:47

Dat is precies wat die van mij ook deed :o En ook zo'n ei als je er langs stond, alleen met rijden was ie zo...

Is je vriendin ervaren met dit soort paarden of niet? Zo nee, heb je niemand in de omgeving die dat wel is (en dan praat ik niet over dressuurmatig rijden, maar PUUR ontspanning creeren)? Op die van mij heeft toen een maand iemand anders gereden, lekker mee naar buiten, niet teveel vragen... Van daaruit kon ik het zelf weer oppakken, met zijn hulp als ik er effe niet uit kwam.

Als er iemand vreemds nu opstapt (hij is 6 jaar nu) is ie nog steeds zo paniekerig, stuk minder als 2 jaar geleden, maar een allemanspaard zal het nooit worden...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:54

nee gaat echt zomaar ineens. Pony staat in Voorthuizen

Weet niet of zei ervaring mee heeft.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:24

3 maanden onder het zadel is kort, en aangezien ze ingereden is met een slecht passend zadel, zal de pony in elk geval de combi zadel + ruiter = pijn maken. Aan de longeerlijn zit niemand erop, dus is ze braaf. Weet niet hoeveel ervaring je hebt m.b.t. jonge paarden/pony's inrijden, maar anders zou ik serieus overwegen om haar te laten doorrijden bij een vertrouwd adres waar men ervaring heeft.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:28

Tip, doe een bok riempje om de hals van 't paard zodat ze meer houvast heeft. Ze moet hem constant gerust stellen, ook op de momenten dat hij rustig is blijven praten en aaien bij de schoft enz. ik denk dat het fout is gegaan bij 't inrijden. Misschien was dit wel de reden van verkoop van de vorige eigenaar.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:21

Maar het meisje die haar nu heeft, is zelf ook bang geworden voor de pony. Wanneer de pony aan de ''kletter'' gaat en ze neemt hem terug springt ze er gelijk af en zet haar op stal..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:23

Dan is het tijd om het doorrijden uit te besteden aan iemand die er verstand van heeft, dit gaat van kwaad tot erger...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:24

Dat moet je nooit doen op stal zetten,ik denk dat er nog veel geduld nodig is.Weet je ook hoe de pony is ingereden is dat misschien te snel gegaan?

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:27

Dus laat ze het paard winnen ?Anders kijken of iemand anders hem voorlopig kan rijden die het wel aan kan.en zij haar paard voorlopig ff lekker vertroetelen etc
Express-o Zizi-Top x Turbo Magic
Ollie me allerliefste shetje

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:28

Ik zou er een goede osteopaat bijhalen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:37

Als het inrijden de oorzaak is (en dat zou heel goed kunnen, gezien het hele verhaal :j ) dan zou ik zo'n paard lekker op het land laten en er een hele kundige chiropractor/osteopaat bij halen om fysiek alles uit te sluiten. Pas als dat helemaal ok is rustig grondwerk op gaan bouwen en van daaruit weer toewerken naar het opnieuw inrijden met een goed passend zadel. Eerlijk gezegd is er dan geen andere weg meer dan opnieuw beginnen.
Doorrijden is de oplossing dan zeker niet. Ergens is hoe dan ook iets helemaal fout gegaan en dat zal toch eerst opgelost moeten worden, voor jullie verder kunnen. Het inrijden van een paard is een enorme verantwoordelijkheid.