haflinger net een arabier! help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvon123

haflinger net een arabier! help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 17:58

hallo,

ik heb dus een haflinger die erg druk is met buitenritten!
ze dribbelt net zo lang door dat ze haar zin krijgt!
ze wil alleen maar galopperen!
ik word er zo moe van,probeer alles,maar niks helpt!
veel voltes maken enz.
heb haar weleens heel veel laten galopperen,(in een veld,waar je lekker kunt gaan rennen)Maar ze is niet moe te krijgen!
het is net alsof ik een arabier onder mijn kont heb zitten!
wie kan me helpen?!!!!!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:59

Ik ken arabieren juist als hele rustige, kalme paarden..
Rijd je in een groep, of alleen?

yvon123

Re: haflinger net een arabier! help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:00

met zn tweeen meestal!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:05

Is de andere pony ook druk?
Het belangrijkste is om zelf ruuuustig te blijven. Hoezeer je paard zich ook opfokt. Wees duidelijk, stap is stap en dan wordt er dus niet gedribbeld. Ik hanteer altijd het onderstaande rijtje bij buitenritten. Na een week zijn ze het gewend en weten ze dat dribbelen niet helpt.

Stem > Zit > Teugels > Scherpere hulp met de teugels en zit > Harde stemhulp > Abrupt stilzetten (en stil houden tot ze rustig is, alleen op JOUW hulp voorwaarts!).

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:09

de andere is ook druk,stil staan kent ze buiten niet,wat ik ook doe, ze blijft lopen!
ze is zo voorwaarts,zo was ze nooit namelijk,de laatste jaar is ze zo geworden!
snap er niks van!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:13

Vraag eens of iemand met een rustige pony met je mee wil.
Elke pony kan stilstaan. Doorzetten tot ze stilstaat :j

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:19

ja ik probeer al maanden dat ze moet stil staan,maar mevrouw doet het niet,ze is zo koppig!!
in de bak doet ze het wel!
dus ze kan het prima!
het is gewoon zo frustrerend!

pebbles2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:48

Mijn pony is ook zo'n druktemaker buiten en in de bak een engeltje. Het enige dat helpt is zelf kalm blijven en rustig tegen je paard praten en een ander rustig paard mee nemen. (sommige paarden zijn in hun eentje rustiger) stil zetten en hard trekken werkt juist tegen je want dan gaan ze zich alleen maar meer op fokken.
Veel oefenen achter een rustig paard. Met draven afgewisselt met grote stukken stappen om weer rustig te worden. En als het je echt te gek word stap even af om zelf weer rustig te worden helpt soms ook wel mee, want als je zelf gefrustreert raakt lukt het helemaal niet meer.
Succes er mee, uit mijn ervaring heeft het veel tijd en geduld nodig dit is niet iets dat met een week is af geleerd helaas.
Ohja ga voral niet crossen ofso :P

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:47

yvon123 schreef:
de andere is ook druk,stil staan kent ze buiten niet,wat ik ook doe, ze blijft lopen!
ze is zo voorwaarts,zo was ze nooit namelijk,de laatste jaar is ze zo geworden!
snap er niks van!

Dan focken de pony's elkaar op. Dit moet je nooit doen met 2 drukke pony's.
Vraag idd een mee met een rustige pony.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:42

Een van mijn tinkers denkt ook dat ze arabier is en wilde ook alleen maar harder,heb nooit het idee gehad dat ze met mijn aan de haal zou gaan , maar het is gewoon niet fijn om op zo`n stuiterbal een buiten ritje te maken. ik zet haar buiten ook wat aan het werk en merk dat ze daar beter van word en rustiger.
Misschien voor jou ook eens het proberen waard om als je merkt dat ze drukker word , b.v een schouder binnen of zoiets te vragen.

Zou het zeker voorlopig in stap houden en zeker niet galoperen, ook buiten moet je een paard bij je kunnen houden en stil kunnen zetten.
Misschien afwisselen , rijden combineren met af en toe ernaast gaan lopen. kan zijn dat de haf onzeker is buiten en daardoor drukker gaat worden, dus als jij vanaf de rug geen rust meer kan vragen zou ik gewoon afstappen, als je vanaf de rug het dier aan het werk kan zetten geef/neem je leiding dat is zeker voor een onzeker paard erg belangrijk,

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:46

probeer eens is een hulpteugel.
had ik eerder ook nodig buiten (mijn pony is 3/4 arabier)

ik gebruikte een thiedeman.
kan jij ook alleen naar buiten?
dat je paard ook leert om buiten ook naar de hulpen te luisteren.
ik ben wel is dressuur oefeningen gaan doen buiten op een zand pad.
zoals: wijken, schouder binnen waarts, tempo wisselingen.
en altijd zelf rustig blijven.
ik weet dat het moeilijk is maar als jij stress hebt, heeft je paard dat ook.
dat voelen ze altijd heel goed aan.
en blijf vooral rustig buiten.
dan maar de eerste tijd alleen maar draven en stappen.
mijne wordt in de galop altijd heel erg heet in der hoofd.
het is er nu wel uit maar eerder niet.

hopelijk heb je hier wat aan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:55

Hulpteugel zou ik zeker niet aanraden, los het zelf op , heb je veel meer aan en is ook wat dier vriendelijker.
Met een hulpteugel bouw je geen vertrouwen op, alleen paarden die zich ergens vast zetten door b.v spierpijn omdat ze in een houding gedwongen worden.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:03

midgie schreef:
Hulpteugel zou ik zeker niet aanraden, los het zelf op , heb je veel meer aan en is ook wat dier vriendelijker.
Met een hulpteugel bouw je geen vertrouwen op, alleen paarden die zich ergens vast zetten door b.v spierpijn omdat ze in een houding gedwongen worden.

je hoeft je paard ook niet in een houding te dwingen.
mijn pony deed haar hooft omhoog zodat ik niks kon doen,
door de thiedeman zakte ze weer en kon ik het zelf verder op lossen.
en ik heb er zelf heel wat vertrouwen in mijn pony gekregen.
ik kan nu gewoon rustig naar buiten.

tja dat is mijn ervaring en mijn ervaring was daar goed mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:07

hmmm mijn ervaring met stilzetten is juist dat de pony's in kwestie nog heter worden en boos. Aan het werk zetten werkt vaak beter, dan hebben ze hun energie nodig bij de oefeningen die jij vraagt. Verder consequent zijn, niet af en toe opgeven en denken 'nou ga dan ook maar' want dan snapt de pony er ook geen donder meer van.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:22

Ik vind je titel erg ongelukkig gekozen; ben zo moe om dat vooroordeel over arabieren steeds maar weer te horen! :( Die van mij heeft nog nooit gedribbeld en is geen hittepetit! En zo ken ik ze eigenlijk alleen maar!

Maar goed; je paardje loopt dus onder je vandaan. Elk pas vooruit die jij niet wil is twee passen achterwaarts voor je paard. Op die manier leer je ze snel (mits consequent toegepast) stilstaan. Het algehele beeld van dat hitsige gedoe buiten is een kwestie van leiderschap. Het is buiten allemaal wat enger voor je paard dan in de bak dus het liefste wil ze wegvluchten. Zorg ervoor dat je ten alle tijden rustig blijft als zoiets gebeurt en je een goed en betrouwbaar leider toont. Het voert te ver om even snel aan te geven hoe je dat precies aanpakt; maar de keywords zijn geduld, rust en vooral consequent zijn. Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:24

Ik ken het ja. Wat ken helpen is om je ritten in het begin kort te houden. Een klein rondje stappen en klaar. Hoe langer je doorgaat hoe meer ze zich opfokken.
En later steeds wat uitbreiden, eens een drafje erbij ofzo.
Of ga eens wandelen, ernaast heb je vaak meer controle.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:34

Als je in de bak rijd zit dan wel de rem erop en luisterd hij verder goed? Het heeft bij mijn paardje heel erg geholpen om haar eerst helemaal goed door te rijden in het dressuur hoe beter dat ging hoe beter ze buiten ook luisterd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 02:04

Let wel op bij aan het werk zetten, mijn Fjord word daar juist superheet van. In de bak is dat prettig, dan loopt ze makkelijk en netjes, buiten is het minder prettig omdat je dan toch de hele tijd aan het inhouden bent.

Wat ik buiten doe is als ze erg loperig is haar van de stal af laten draven, en als het mogelijk is galopperen. Als ze op de terugweg zo'n bui krijgt van "snel naar huis, daar staat vreten" dan draai ik haar dus om en laat haar even flink lopen. Bij ons werkt dat heel goed, ze weet inmiddels dat als ze gaat drammen ze alleen maar langer bij haar eten weg is. En als ze zo'n dag heeft dat dat allemaal niet werkt ga ik na afloop nog even in de bak werken, en dan ook echt werken. Om maar te laten zien dat ik het laatste woord heb. De laatste tijd heb ik de bak niet vaak meer hoeven gebruiken na een buitenrit, ze heeft de truc door. Nu hoef ik alleen maar te wachten tot ze iets nieuws bedacht heeft en daar weer een antwoord op verzinnen.

Hulpteugels zou ik ook niet aan beginnen, dat is geen oplossing. Hooguit een schijnoplossing of in het slechtste geval een reden om extra te gaan protesteren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 02:12

yildiz schreef:
Ik vind je titel erg ongelukkig gekozen; ben zo moe om dat vooroordeel over arabieren steeds maar weer te horen! :( Die van mij heeft nog nooit gedribbeld en is geen hittepetit! En zo ken ik ze eigenlijk alleen maar!

Dat geldt ook voor mij! Daarentegen ken ik wel meer drammerige Haflingers. }>

Mijn advies: eerst flink in de bak aan het werk zetten zodat de scherpste randje eraf zijn en dan pas een buitenrit maken, liefst met een paard dat zich wel weet te gedragen (en anders maar alleen). Alleen maar stappen, als ze gaat dribbelen terugnemen naar stap, niet gaan stilstaan en zeker niet afstappen, pas omkeren als ze rustig is. Dat minstens een paar weken volhouden voordat je weer aan draven begint te denken. Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:12

mick75 schreef:
Let wel op bij aan het werk zetten, mijn Fjord word daar juist superheet van. In de bak is dat prettig, dan loopt ze makkelijk en netjes, buiten is het minder prettig omdat je dan toch de hele tijd aan het inhouden bent.

Wat ik buiten doe is als ze erg loperig is haar van de stal af laten draven, en als het mogelijk is galopperen. Als ze op de terugweg zo'n bui krijgt van "snel naar huis, daar staat vreten" dan draai ik haar dus om en laat haar even flink lopen. Bij ons werkt dat heel goed, ze weet inmiddels dat als ze gaat drammen ze alleen maar langer bij haar eten weg is. En als ze zo'n dag heeft dat dat allemaal niet werkt ga ik na afloop nog even in de bak werken, en dan ook echt werken. Om maar te laten zien dat ik het laatste woord heb. De laatste tijd heb ik de bak niet vaak meer hoeven gebruiken na een buitenrit, ze heeft de truc door. Nu hoef ik alleen maar te wachten tot ze iets nieuws bedacht heeft en daar weer een antwoord op verzinnen.

Hulpteugels zou ik ook niet aan beginnen, dat is geen oplossing. Hooguit een schijnoplossing of in het slechtste geval een reden om extra te gaan protesteren.

Dat is bij mij dus ook het geval. Ik weet niet of het bij jou mogelijk is, maar ik probeer echt lange teugel te geven, en dan maar een beetje banketstaaf over vanalles en nogwat, gaat hij dribbelen dan span ik m'n kruis aan en zeg ho.
En dat is wat ik eigenlijk een hele rit lang doe. :Y) Aan een stuk door.... :o
Maar het helpt wel en daar gaat het om. Kan nu draven en een beetje galoperen, alleen de rem moet nog wat beter afgesteld. :D
Maar wees ook zelf relaxt. Zing een liedje, praat gezellig met de persoon die mee is.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:21

Eerst even werken in de bak is een goed idee, ga anders samen met een rustig paard op stap, en eerst alleen maar stappen, niet draven of in galop, dat komt wel als het stappen op de buitenrit goed gaat, krijg een beetje de indruk (kan er naast zitten natuurlijk) dat het lekker voluit galloperen tijdens de buitenrit iets is dat je vaak doet, dus een gewoonte is geworden, en het kan zijn dat jouw paard zich daar al helemaal op verheugd en dus gaat dribbelen.. Maak geen vaste route als dat kan, zodat je geen vaste plekken krijgt waar je normaal bijv. zou gaan draven of in galop zou gaan.. maar eerst lekker veel stappen en van daaruit weer verder..

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:43

oke bedankt voor jullie reacties!
ze kan alleen naar buiten,alleen tot zover,als ze iets hoort of ziet,gaat ze stil staan!
alles al geprobeerd,eerder was ze helemaal niet zo,durfde ze overal langs,en nu haast niet meer!
dat is mijn tweede probleem!
alleen is ze trouwens niet drammerig,gek he?!

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:47

[quote="yildiz"]Ik vind je titel erg ongelukkig gekozen; ben zo moe om dat vooroordeel over arabieren steeds maar weer te horen! :( Die van mij heeft nog nooit gedribbeld en is geen hittepetit! En zo ken ik ze eigenlijk alleen maar!

ik bedoelde het ook niet zo beledigend,maar omdat ze zeggen dat een arabier temperament vol is!
maar bedoelde het niet verkeerd hoor ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:48

yvon123 schreef:
ze dribbelt net zo lang door dat ze haar zin krijgt!

Dat noem ik drammerig hoor.

Edit: Ik heb het verkeerd gelezen zie ik nu. :o In haar eentje is ze dus niet drammerig. Heb je al eens geprobeerd om haar voorop te laten lopen als je met andere paarden naar buiten gaat?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:53

Ik heb ook z'n haflinger lopen.
In het begin ging mijn vader gewoon er naast fietsen met een touw eraan. En ik ging dan niet galloperen, gewoon heelveel stappen en korte stukken draven. En de ritten inderdaad rustig opbouwen, en dan moet je ook niet gaan draven, gewoon blijven stappen. En je moet streng blijven, als je haar 1x haar zin geeft, wil ze de volgende keer ook. En neem de volgende keer gewoon een rustig paard mee, vaak word jou paard dan ook rustig :)

Ik heb dat met demijne ook gedaan, en dat heeft heel goed geholpen, ze loopt nu gewoon rustig en gaat pas draven/galloperen als ik 't zeg :)