Zadelmak maken, aan de longe of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Zadelmak maken, aan de longe of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:45

Gelieve even het verhaal hieronder lezen voordat je reageert :)

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, en kan veel vinden over zadelmak maken, longeren en alles maar dít kon ik niet vinden ;)

Nou ben ik geen meisje die haar paard zadelmak wil maken en via internet gaat vragen hoe dat moet :+ ;) Mijn enigste vraag is, hoe pakken jullie het aan? En dan heb ik het over het wel of niet gebruiken van een longeerlijn tijdens het echte rijden. Dus al heel snel 'los' door de bak stappen en dan draven of de eerste keren echt aan de longeerlijn tot hij daar super braaf is en dan pas los?

Het zit zo, ik ben op dit moment bezig met mijn paard in te rijden en hierbij heb ik uiteraard begeleiding. Omdat ik hem écht niet wil verpesten zoek ik ook heel veel op maar nu loop ik toch even tegen een probleempje aan. Ik heb er nu 3x echt op gereden. Alles is goed, hij is erg braaf, is echt geen bok/steiger paard die je eraf wilt gooien. Hij is alleen erg onzeker en wat angstig, wat natuurlijk helemaal niet erg is.

Gisteren waren we gewoon weer aan het stappen, aan de longe net als afgelopen zondag wat toen helemaal prima ging. Gisteren schrok hij, hij schiet naar voren maar probeert zich vervolgens om te draaien. En dat is imo super gevaarlijk als er een longeerlijn aan zit, want dan zal de lijn over zijn kont gaan waar hij waarschijnlijk van schrikt en vervolgens achter mijn rug langs, naja de rest kun je zelf wel bedenken ;) Gelukkig heb ik hem gistren zelf om kunnen trekken door de longeerlijn vast te pakken (die aan zijn halster zit, dus niet aan het bit! ) en zo ging hij weer de goede kant op.

Daarom ben ik mij erin gaan verdiepen heo andere dit aanpakken, en omdat ik veel verschillende reacties hoor vraag ik hier maar wat jullie het fijnste vinden. Dus aan de longe houden of al snel los en gaan draven zodat de spanning weg gaat en er geen gevaarlijke situatie met de longeerlijn kan ontstaan? En heeft iemand ervaring met paarden die zich proberen om te draaien? Hij deed dit echter uit angst, hij wou gewoon echt even 'weg' en de andere kant op was meer ruimte. HIj is verder echt niet gemeen, reageert goed (gevoelig maar goed) op mijn been en ook op mijn stem. Kan hem zelf halthouden etc.

Geen idee trouwens of dit topic hier goed staat!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:47

Ik zou de longeerlijn eraf laten. Zoals je zelf al aangeeft: erin verstrikt raken is véél gevaarlijker dan dat het paard gewoon los aan de ren gaat.
Wel de bakdeur goed dicht doen :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:49

kijk even in mijn onderschrift naar mijn foto topic

ik ga er nooit op met een paard aan de longeerlijn, altijd los
wel begin ik met rijden op dezelfde cirkel als de longeercirkel zodat het voor hem vanzelfsprekend is om daar te lopen en ook vertrouwd
nou loopt hij de hele dag oa in die bak dus dat is het toch al wel
ik gebruik in het begin ook dezelfde stemhulpen als met longeren zodat dat ook bekend is

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:50

Ook ik zou de longeerlijn er af halen. Zelf probeer ik ook zo kort mogelijk met longe te werken als ik ga inrijden. Iemand op de grond erbij houden is wel verstandig zo in het begin. Mocht hij dan echt even gek doen kan die hem naar voren houden, ook als hij onzeker is en soms nog niet heel goed aan je been en stem is, is iemand met een zweep in het midden fijn.

lindavelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:51

idd als hij verder gewoon braaf is en reageert op hulpen gewoon de longeerlijn eraf laten.
Zonder longeerlijn is vele malen veiliger als hij om wil draaien!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:52

ik hou de longeerlijn eraan, totdat ik het veilig genoeg voor de ruiter vind...........

en ik moet heel eerlijk zeggen dat het mij nooit voorgekomen is dat ik met ruiter in de problemen kwam van de lijn

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:52

spatter schreef:
kijk even in mijn onderschrift naar mijn foto topic

ik ga er nooit op met een paard aan de longeerlijn, altijd los
wel begin ik met rijden op dezelfde cirkel als de longeercirkel zodat het voor hem vanzelfsprekend is om daar te lopen en ook vertrouwd
ik gebruik in het begin ook dezelfde stemhulpen als met longeren zodat dat ook bekend is

:D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:53

Ik zelf zorg er in het voortraject al voor dat er niemand op gaat VOORDAT hij van zn angst af is. Ik doe heel veel verschillende dingen om ze aan bewegingen achter en boven zich te wennen, de stemcommando's heel goed bevestigen, allerlei bewegende en wapperende dingen op de rug vastknopen en daarmee longeren(alles met opbouw natuurlijk he niet ineens, echt stapje voor stapje ietsje enger). Zodoende weet je op een gegeven moment hoe ze op nieuwe dingen reageren en tegelijkertijd leert het paard dat wat ik ook op zn rug knoop, hij mij daarin kan vertrouwen, het eet hem niet op en wegrennen heeft geen zin.

Je krijgt dan als trainer een heel helder beeld van het paard en zijn reacties en ik heb er nog nooit eentje gehad die bokte of weg wilde rennen met de ruiter erop. En toch al een heeeeeeeeeleboel paarden zadelmak gemaakt.

Als hij nu angstig is dan heb je toch ergens een stapje overgeslagen waardoor je nu toch een angstreactie hebt. Misschien weer stapje terug doen en dan eerst alles bevestigen voordat je weer met ruiter erop gaat werken.

Edit: Ik hou ze ook aan de longe tot het vertrouwd genoeg is. Het is voor het paard niet anders of er nu een groot wapperend zeil op zn rug is of een ruiter als je hem tenminste goed voorbereidt.

De stemcommando's zijn hetzelfde, het enige is dat je de beenhlpen nog moet aanleren. Sturen vanaf achter zich kan hij dan ook al namelijk.

Maar de longe is ook voor het paard een vertrouwd iets en de eerste paar keer doe ik de longe er niet af.

Mijn ruiter waar ik al jaren de paarden mee zadelmak maak kan heel goed aanvoelen wanneer hij eraf kan en ik vind het belangrijk om het zo te doen als bovenstaand want ik weet zeker dat ik niemands nek riskeer op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 29-07-09 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:53

Wauw bedankt voor alle snelle reacties ! :)

Dit had ik zelf ook al in gedachte en is mij ook aangeraden door iemand die er ervaring mee heeft, maar ik wou het toch even weten. Ik heb er zelf ook wel vertrouwen in het gelijk 'los' te doen omdat ik nu toch al wel heb gemerkt dat er niets kwaads in hem zit en hij me er niet af hoeft te hebben. Ik wil wel iemand in het midden hebben die hem eventueel voorwaarts kan houden, maar hij heeft véél looplust haha ;)

Ik longeer en heb tot nu toe alleen nog maar gereden in een bak die afgezet is van 20 bij 20, helaas heb ik geen longeercirkel tot mijn beschikking. Ik heb ene bodyprotector, dus ik zal me gewoon goed vasthouden als hij gaat rennen ;) :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:54

Kiwiko: bokken daar kan je toch niks aan veranderen met de lijn. Steigeren kan je alleen maar oplossen door met de longeerzweep naar voor te drijven vanop de grond, daar helpt de lijn niet bij. En als ze wegrennen of omdraaien is die lijn alleen maar gevaarlijk. Wat is dan voor jou het nut ervan?

KiWiKo

Re: Zadelmak maken, aan de longe of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:55

dat ik alledrie de acties die jij noemt aan de lijn op kan lossen :D :D

ook het bokken, ook het steigeren en zeker het rennen :D :D

maargoed, ik ben een hele handige longeur :)

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:56

Ik vind juist een longeerlijn eraan minder veilig voor de ruiter. Paard zou maar omdraaien of gek gaan doen. Ruiter krijgt de longeerlijn achter de rug langs, om het been. Getsie, dan kun je vanaf de grond niets beginnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:57

gewoon het paard zich niet om laten draaien...... hemellief das toch niet zo moeilijk????

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:58

Pop schreef:
Ik vind juist een longeerlijn eraan minder veilig voor de ruiter. Paard zou maar omdraaien of gek gaan doen. Ruiter krijgt de longeerlijn achter de rug langs, om het been. Getsie, dan kun je vanaf de grond niets beginnen.

Als je paard gek gaat doen heb je als trainer fundamentele fouten gemaakt in het voortraject. het paard zou niet eens de behoefte moeten voelen om gek te doen, omdat hij niet bang is en weet dat je hem niets op zijn rug zal doen wat gevaarlijk voor hem is.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:58

@ Mindfiels; Bedankt voor je reactie :) ik denk toch dat ik gewoon heel rustig aan heb gedaan, hij vind gewoon alles de eerste keer 'eng' en zijn reactie is dan rennen, wat niet zo raar is want het is een vluchtdier. Bij hem is het echt even een kwestie van doen en dan ziet hij al snel dat het goed is. Gisteren kon dit dus niet, omdat de longeerlijn eraan zat. Hij is daarna wel gelijk weer ontspannen, maar het was puur schrikken om een geluid en daarom ging hij ervandoor. Hij is verder niet bang voor mij want kon ook gewoon lichtrijden enzo. Kan tegen hem praten en ik maak verder geen rare bewegingen en hij was echt heel groot deel van de tijd super ontspannen en braaf :)
Laatst bijgewerkt door deniece op 29-07-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:59

Niet moeilijk. Sommige paarden zijn zo snel en onberekenbaar..

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:00

Ik heb ook lang met mijn paard aan de longe gezeten.
Naar mijn idee niets gevaarlijks aan, als de longeur maar goed oplet. We hebben 5x kunnen voorkomen dat ik eraf pleurde, ook om je eigen vertrouwen in hem op te krikken, is het naar mijn idee een goed hulpmiddel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:00

ik klim er nog niet op als ik verwacht dat het paard gaat bokken, steigeren of andere maffe dingen gaat doen
dan is hij nog niet klaar om gereden te worden
zo simpel is dat voor mij

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:01

Vaak zegt men. Degene met de meeste ervaring houdt de longeerlijn vast. En dat snap ik heel goed, want als je in de knoop komt heb je een heel groot probleem.

Ik denk dat ik er dan liever zonder lijn op zou zitten. Maar dan wel in een bak met goede omheining.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:01

ik ga met mindfields mee............ ik moet zeggen dat ik weinig problemen heb aan de lijn............ en ik heb er echt een berg zadelmak gemaakt :)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:03

Ben het in zoverre met Kiwiko eens dat ik bij mijn jonge paard die net zadelmak is dit jaar dus iemand aan het andere eind van de longeerlijn had die ook alle drie de scenario's aan de lijn kon oplossen :D
zit er niet zo iemand aan de andere kant van de lijn, laat die lijn er dan maar af, iemand die niet handig genoeg is hiervoor zal inderdaad eerder voor gevaarlijke situaties (verstrikt in de lijn) kunnnen zorgen...

Ik heb met dit paard trouwens een paar keer (keer of 4/5) de longeerlijn (incl handige longeur ;) ) eraan gehad en daarna degene nog een paar keer in het midden van de bak laten staan met longeerzweep, kon ze hem voorwaarts houden, mocht het echt nodig zijn.
Hoe lang en vaak ik beide doe hangt van het paard af, dit werkte in dit geval het fijnste

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:03

@ Spatter; waar lees jij dat mijn paard gaat bokken, steigeren of andere maffe dingen doet? Hij schrok, schoot 3 passen naar voren en had toen aan de andere kant meer ruimte en wou dus daarheen rennen. Dat is alles, hij doet verder helemaal niet raar oid :)

Híerom heb ik dus aan het begin gevraagd het hele verhaal te lezen voordat je reageert ;)

Maargoed, ik heb alle reacties gelezen en ga er nog even over na denken. Denk dat er minder gevaarlijke situatie's kunnen ontstaan als ik de longeerlijn eraf haal zodra hij ontspannen stapt, en dan veel tegen hem praten en kroelen bij zijn schoft. En dan komt het wel goed :j uiteraard heb ik goede begeleiding vanaf de grond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:05

joh in een bak kan het dier nergens heen............. en zolang jij als ruiter het uit kan zitten is er ook echt geen enkel probleem die lijn eraf te halen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:08

deniece ik reageerde op een antwoord van een ander die daar over begon
gewoon even een paar meter wegschieten kan altijd maar dat is ook niet gevaarlijk

veel succes met inrijden, gaat vast lukken

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:11

Ook ik maak paarden zadelmak (ok, met mijn tussenstop nu omdat ik zwanger ben)
Zelf doe ik al jaren eerst alle basis aan de lijn (zonder ruiter)
alle commando's aan de lijn (nog steeds zonder ruiter, wel met tuig)
eigenlijk alles wat je onder t zadel van het dier vraagt doe ik eerst aan de lange lijnen. (ja je leest t goed, dubbele lijn)
Dit doe ik om meerdere redenen.

Ik werk alleen, dus om iedere keer bij elk paard iemand te moeten vragen om mijn paard vast te houden dat is onmogelijk.

Ik vind dat een paard helemaal op zijn gemak moet zijn met het tuig en mij

De dubbele lijnen zorgen ervoor dat je uiteindelijk al wel iets meer kan vragen en je kunt er alvast t bekende stuur opzetten

ook kun je met de lijnen een beetje spelen zodat het paard er vertrouwd mee raakt en nuchter onder blijft.

zo heb ik er nog een aantal maar daar zal ik je verder niet mee vervelen, gaat erom dat t met reden is dat ik mijn dieren eerst langere tijd longeer.
als ze daarin gewoon zijn en vertrouwd dan stap ik erop met zelf de longeerlijn in mijn hand bevestigd aan een halster onder het hoofdstel zonder teugels.
niet meteen roepen GEVAARLIJK!! nee, ik doe dit omdat wanneer ik eraf kets ik het paard bij me kan houden zonder het te hinderen in zijn mond. sturen hoef ik toch niet omdat t dier t rondje echt wel kent in de bak.
dit doe ik twee a drie keer en dan gaan de teugels er vaak aan en de lijn eraf.
met lange teugel rijdt ik met mijn balans het paard in de rondte
simpel meerijden en meesturen is voldoende
als ik het goed heb gedaan is het paard al zo vertouwd dat t dier rustig aandraaft wanneer ik t commando geef.
ik doe verder niks, alleen meerijden, voorwaarts.
ik vind het belangrijk dat het dier meteen voorwaarts is zodat ik hem makkelijker rond krijg en de problemen die zich voor kunnen gaan doen zo eventueel kan oplossen
maar over t algemeen ben ik alle problemen voor omdat t vertrouwen er is en t diertje vooruit KAN. dat vooruit kunnen is heel belangrijk want hier gaat t vaakfout.. t dier krijgt t gevoel niet weg te kunnen en dan komt t omhoog of gaat draaien oid.

vanuit hier kan ik in zeer korte tijd stap draf en gallop uitoefenen (natuurlijk niet perfect maar wel ontspannen)

en zo werken we verder :D

zo doe ik het..