Weg stuiven tijdens rijden en hoofd omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Weg stuiven tijdens rijden en hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:30

Hallo,

Ben benieuwd naar tips hier op bokt, vandaar dat ik dit topic even open.

Mijn E-pony is tijdens het rijden vaak ontspannen, maar soms stuift ze opeens kei hard weg.
Dan schrikt ze ergens van.

Thuis in onze bak, schrikt ze élke keer weer bij de letter C, omdat daar een konijnenhokje staat.
Dan stuift ze weg en gaat soms ook nog wel eens steigeren.
Daarom rijd ik sinds kort met martingaal, dan kan ze niet steigeren, dan rijdt ze ook beter.

Dus als ze schrikt en ik wil haar aanpakken, gaat het hoofd gelijk omhoog en gaat ze steigeren.

Mara toch zou ik graag tips willen, wat moet ik nu doen?
Moet ik rustig haar er na toe rijden? Of een tik geven, omdat ze vervelend is?
Het is een vrij groot deel eigenzinnigheid maar ook een heel klein beetje angst/stress.
Maar het is het grootste gedeelte koppigheid en klierigheid.

Élke keer als ik er langs kom, stuift ze weer weg! Als we er een paar keer goed langs gaan,
is het de volgende keer wéér raak. :(

Ben benieuwd naar jullie tips! :)

Alvast bedankt.

Groetjes,
Elbrich
Laatst bijgewerkt door Elbrich op 24-07-09 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanneke

Re: Weg stuiven tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:33

Ik denk dat ze gewoon bang is.. Een harde aanpak is dan gewoon niet de oplossing.
Je zult er dus veel tijd in moeten steken en het langzaam opbouwen, zodat ze inziet dat er niks aan de hand is. Zelf ook niet gespannen worden als je er weer langs komt. (Je wéét immers dat er niks is)..
Ook gewoon wat rondlopen in de bak (jij ernaast.;)) en haar toepraten. Gewoon rustig aan..

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:35

Nanneke schreef:
Ik denk dat ze gewoon bang is.. Een harde aanpak is dan gewoon niet de oplossing.
Je zult er dus veel tijd in moeten steken en het langzaam opbouwen, zodat ze inziet dat er niks aan de hand is. Zelf ook niet gespannen worden als je er weer langs komt. (Je wéét immers dat er niks is)..
Ook gewoon wat rondlopen in de bak (jij ernaast.;)) en haar toepraten. Gewoon rustig aan..

Oké :j bedankt voor je reactie!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:37

Je kan er veel tijd aan besteden, je kan er ook weinig tijd aan besteden door het knijnen hok te verplaatsen en dan kijken of het beter gaat, anders;

langzaam naartoe stappen, aldoor 1 stapje vooruit en weer halthouden en uitbundig belonen, net zolang tot je er pracktisch naast staat, misschien kan ze er ook nog aan snuffelen? Aan de hand langslopen.. Enz!

Nanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:38

Mijn eigen paard heeft er ook last van gehad. Haar vorige berijdster zat niet goed in haar vel en daardoor werd mijn paard angstig. Zij is gestopt en ik heb met veel tijd, geduld en rust haar angst weggenomen. Ze schrikt nog wel eens, maar dan stuift ze er niet meteen vandoor. Terwijl ze eerder een paar rondjes door de bak crosste.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:44

Ik lees ook wel eens dat paarden met een vitamine E tekort minder goed kunnen ontspannen en perikelen uithalen zoals je beschrijft. Mischien heb je er iets aan, er staan op bokt ook topics over, even een andere invals hoek

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:13

En als ze wegstuift of schrikt, niet aan twee teugels gaan trekken, dan verplaats je het gewicht namelijk naar achteren, waar de motor zit en waardoor ze makkelijker omhoog komt.
'Trek' haar als het ware aan 1 teugel in een krappe bocht waardoor ze niet hard kan wegrennen.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:14

Bedankt allemaal voor jullie handige tips. :D

@ Nickas; jij hebt een hele handige tip, dankjewel.

@ Vosroy; denk je als ze eten krijgt waardoor ze meer vitamine E binnen krijgt, meer gaat ontspannen?

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:15

Soms doet ze haar hoofd ook gigantisch hoog als ze iets engs ziet.. Wat kan je dan het beste doen???

Want dan loopt ze gewoon met je weg. Thuis rijd ik meestal met martingaal, maar in de proef mag dat helaas niet..

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:20

Ik heb hier dus ook een vraag over. Mijn verzorgpony schrikt van tractors buiten en in de bak ook wel eens. Wat moet je dan doen. Belonen als ze weer stil staat of verder rijden? ofzo

alvast bedankt

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:15

Heey :D
Je moet als je langs het voorwerp wat je paard eng vind rijd, binnenstelling houden en doen alsof dat voorwerp er niet is. Als je zelf al denk: "oh, straks gaat mijn paard weer racen" dan voelt je paard dat en gebeurt het ook :P
Niet aan twee teugels trekken, maar 1 teugel.
Neem ook niet bij een schrikkerig paard ineens de teugels veel strakker, want dat denkt hij nog meer dat er iets aan de hand is.
Je kunt ook proberen om (als dat kan) het konijnenhok of iets anders 'engs' in het weiland van je paard te leggen, dan wordt ie misschien minder schrikkerig ;)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:17

Hou je paard bezig. Of het nou klieren of angst is, als hij op jou moet letten heeft hij helemaal geen gelegenheid om al dan niet zogenaamd te schrikken. Als mijn paard weer eens in een drakerige bui is ben ik hem iedere meter die ik rijd bezig aan het houden, maakt niet uit met wat, zolang hij maar bij mij is met zijn hoofd.

Als de kop omhoog gaat: been geven! Niet alleen wanneer hij wil steigeren, ook als hij gewoon de kop de lucht in gooit.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 09:54

Bedankt beide voor de handige tips. :)

Assiej

Re: Weg stuiven tijdens rijden en hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:26

Ik heb er ook zo 1 onder m'n kont zitten, dus ik weet wat je bedoeld :) Je kan er inderdaad voor kiezen om het konijnenhok te verplaatsen, of je zou inderdaad eens een voedingssupplement kunnen proberen, wie weet heeft het effect. Verder kan ik je alleen adviseren zelf rustig en ontspannen te blijven, paarden voelen inderdaad dat soort dingen aan. Dus als jij denkt straks gaat ze er daar wéér vandoor, dan zal dat waarschijnlijk ook gaan gebeuren.

Als je er voor kiest het hok te laten staan, kun je zoals bovengenoemd ook kiezen voor het bezig houden. Wend eens af bij die C waar het altijd gebeurd. Als ze het écht eng zou vinden is er een kans dat ze tijdens het afwenden versnelt. Probeer haar dan terug te nemen op je zit en rustig verder te rijden. Probeer zo min mogelijk uit reflex te doen (terugtrekken, benen afsteken etc) herhaal dit een aantal keren als het goed gaat.

Rijd daarna de andere kant op en doe het nog een aantal keer. Misschien dat ze dan zelf de link kan leggen dat je daar juist weggaat, dus dat ze niet bang hoeft te zijn. Als ze dit niet zo interperteerd, kun je misschien kiezen voor de optie bezig houden.. Desnoods maak je een kleine volte vanaf de X richting de C. Door middel van je binnenbeen kun je haar naar buiten drijven waardoor ze steeds dichter bij de C uit zal komen.

Ook ken ik het phenomeen; er 10x langs kunnen lopen en de 11e x schrikken, dus wees wel op je hoede als het een aantal keer goed gaat. Met die van mij sta ik ook nergens meer van te kijken. Echter ben ik er zo goed op voorbereid dat hij elk moment kan schrikken dat ik niet meer reageer. Zelfs al is het met lange teugel, ik geef geen enkele reactie. Zijn reactie hierop is; okee niets aan de hand. en hij loopt gewoon weer door.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:02

Het beste is idd geen reactie terug geven, en doen of er niets is, dan gaat het paard jou daar ook in geloven, geef het paard een stukje vertrouwen dat jij niet schrikt, dat is moeilijk als je ineens opzij vliegt , is gelijk een mooie oefening om netjes boven je paard te blijven,maar werkt wel het beste.

Wat je zou kunnen doen voor je erop gaat , wat grondwerk doen op die plek en het paard gerust stellen dat het echt niet zo`n drama is om daar langs te gaan, kijk ook zelf niet naar het hok, maar blijf jou ding doen , een paard is nu eenmaal een vluchtdier en als hij op dat moment de ruiter niet gelooft zal hij er voor weg willen,
Laat ook eens op het moment van vluchten de teugels los en vlucht mee, dat helpt ook wel, als een paard door heeft dat er ruimte is om te vluchtte zal hij jou ook beter gaan vertrouwen, dan dat je hem op de rem trekt vaak aan het bit wat weer een pijn prikkel veroorzaakt en daar wil een paard ook voor op de vlucht , dus dan heb je een dubbelen reactie.
Dus gewoon even een hele aparte oefening van maken, in elke bak is wel een hoek wat eng is, dus kun je daar mooi mee oefenen,

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:04

Misschien beetje rare reactie maar ik denk met je mee :D
Zodra je paard zijn hoofd omhoog doet, weet hij dat je geen "controle" meer over hem heb en dat ze dus eigenlijk vrij is van teugeldruk.
Misschien is zij nu gewend als ze gaat rennen, dat jij in de teugels gaat hangen om haar stil te krijgen (niet banketstaaf bedoeld want is ook vrij normale reactie)
Maar ik denk dat dit probleem zich vanzelf op gaat lossen als ze weet wat ze aan je heeft. Paard schrikt nu ergens van..kan zich geen basis vormen op ruiter en begint als een kip zonder kop te rennen omdat dit haar veilige manier is van wegrennen voor het enge.
Misschien dat je op de grond meer kan verrichten als er bovenop.

Ookal schrikt ze 300x van hetzelfde konijnenhok..dan kun je het beste 300x erlangs lopen om te laten zien dat er geen killerkonijn inzit :D

Zo heb ik bij 1 van mijn vorige paarden ook moeten werken en die is uiteindelijk uitgegroeid tot een bomproof paard die je nergens bang mee kreeg :D
Ik denk dat geduld en zelfvertrouwen hier 2 belangrijke steekwoorden zijn!
:D succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:10

Ik denk dat het van belang is om zo weinig mogelijk aandacht te besteden aan dat hele hok. Gewoon lekker rijden, als ze bang is doe je of er niks aan de hand is en als ze loopt te k*tten ga je haar nóg meer bezig houden :) Zorg dat je haar bewegingen ten alle tijden kunt volgen, dus dat je niet zit te stuiteren, butsen of weet ik wat. Verder niet gaan hangen, gewoon rustig terugnemen en het zou helemaal mooi zijn als je haar in het bit kon rijden. Eventueel zou je een losse martingaal kunnen gebruiken zodat je in ieder geval nog wat met je teugels kan. (deed mijne maar zo, maar nee, hier gaat de kop omlaag. Dát is pas effectief _-:( )

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:22

Misschien is het een idee om haar een keertje los te laten in de bak, dan kan ze zelf gaan kijken.
Of longeren bij die hoek.
Dat van hestejente kan ook nog wel eens werken :)

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:04

Jullie tips hebben gewerkt !! :D

Ze loopt nu heerlijk ontspannen en rustig!!
Ons B proefjes gaan vlekkeloos steeds, tijdens het oefenen.
Nu nog steeds haar aan het rijden met martingaal.
Die gaat uiteraard binnenkort wel af hoor.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:08

Wat goed :D
Gfeliciteerd ermee :D B-)

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:09

Jaaaa :D
Haha, dankjewel. :D

Nanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:14

Toch nog een ieniemienie vraagje..

Als je met je paard de bak in komt.. Wat is dan 't eerste wat je doet? Verder aansingelen en opstijgen?

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:22

Nanneke schreef:
Toch nog een ieniemienie vraagje..

Als je met je paard de bak in komt.. Wat is dan 't eerste wat je doet? Verder aansingelen en opstijgen?

Nee, ik singel haar nooit aan in de bak, meestal zit ie gelijk goed.
Ik stijg niet in de bak op, maar altijd op het beton. (dan blijft ze beter stilstaan)
In de bak rijd ik rustig rondjes, en als ze schrikt gewoon voor je kijken, net doen alsof er niks is gebeurd.

Nanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:48

Ow oke, ik denk dat 't toch slimmer is om eerst een rondje te lopen bij aankomst in de bak en dan nog eens aan te singelen. (Dus niet meteen vol aantrekken, dat kan nog wel eens naar aanvoelen voor een paard.)

Daarbij zorgt dat rondje lopen door de bak ervoor dat ze alle hoeken heeft gezien. Wanneer jij er zo mee de bak in loopt, weet ze niet precies wat en hoe. Mijn paard heeft 't erg geholpen dat we eerst rustig een rondje door de bak gingen lopen, aansingelen en opstijgen.;)

Kleine tip hoor. Maar goed om te horen dat 't al zo vooruit is gegaan!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:55

@ Nanneke; bedankt voor de tip, maar vindt het een beetje veel gedoe. :o
Denk dat ze daar niet anders van wordt.. Ander voer kan misschien wel uitkomst bieden.