Ik heb een jong paard gekocht, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PetraVANL

Ik heb een jong paard gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 10:14

Ik heb een jong paard gekocht die nog niet zadelmak is, hij is nu 3.5 jaar oud en er is niet echt wat mee gedaan.

Wanneer is een goede tijd om daarmee te beginnen, kan dat na een week al of moet ik langer wachten?

Ik mag hem gewoon aanraken en hij loopt ook gewoon leuk met mij mee. Een halster is nauwelijks om te krijgen en een hoofdstel durf ik nog geneens aan te denken.. Komt dit omdat ik hem pas een week heb of is dit gewoon een fase waar ik doorheen moet zetten?

Ik heb nog niets gedaan omdat ik hem ook niet wil pushen hierin maar ik weet eigenlijk niet of dat misschien niet toch een beetje nodig is omdat hij er gewoon geen zin in heeft..

alvast bedankt voor jullie reacties!

petradek

Re: Ik heb een jong paard gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:48

Waarom heb je zo`n jong paard gekocht?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:50

Ik zou je aanraden hulp van een professional te zoeken! Als je niet weet wat je met een jong paard moet kan dit voor paard en ruiter makkelijk verkeerd aflopen. En dan moet hij weer weg...

Karlijntjee

Hier baal ik vaak gewoon van, mensen die een paard kopen zonder er bij na te denken? :( Heb je iemand die jou paard wil bereiden? Hoe lang heb je rijervaring?

Meraki

Heb je zelf al ervaring met het zadelmak maken/inrijden van jonge paarden?

Zelf had ik m naar een stal gebracht om m daar zadelmak te laten maken en goed door te laten rijden :)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:51

Waarom koop je in godsnaam een jong paard als je ons dit soort vragen moet stellen?

Ik zou hem eerst een tijd laten wennen aan jou, voordat je er iets mee doet.
Ga lekker wandelen etc. en bouw vertrouwen met hem op.
Werk aan het halster om en af doen.
Met een jong paard moet je consequent zijn en de leiding durven nemen,
ik zou als ik jou was goede begeleiding zoeken die je met dit soort dingen kan helpen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:52

Het klinkt alsof je weinig ervaring hebt met jonge paarden. Dat kan een hele gevaarlijke situatie worden. Zorg dat je goede begeleiding krijgt en neem les. Waarom zo'n jong paard? Als je de antwoorden op deze simpele vragen al niet weet.............

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:52

Inderdaad, is dit een weloverwogen keuze geweest of een impulsieve actie. Ik heb vorig jaar ook een jong paard gekocht, maar heel bewust. Ook bewust mee bezig geweest hoe en wat ik zou gaan doen... voordat ik m kocht...

Hier de gouden tip: Laat m inrijden als je er geen ervaring mee hebt OF doe het onder begeleiding van een goede en zeer ervaren instructeur. Ga niet zelf lopen rommelen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:53

Had je niet eerst moeten nadenken over wat je met een jong paard moet/kunt doen voordat je hem ging aanschaffen?

Ik zou eerst eens beginnen met overal aan te laten wennen, vertrouwen geven en een band opbouwen.
Dus lekker poetsen, halster goed om en af kunnen doen, leren afspuiten, wandelingetjes maken, verkeersmak maken, beginnen met longeren..
Zodra dat allemaal goed gaat kun je eens gaan denken aan een hoofdstel.

Zoek ook professionele hulp of laat je helpen door iemand op stal.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:59

mooi weg brengen naar een professionele stal en daar zadelmak laten maken en door laten rijden.want anders komt het niet goed ben ik bang.een jong paard goed opleiden is echt een vak apart!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:01

(net geregistreerd, 22 jaar, en dan al zo'n topic, zuivere koffie?)

Als je geen ervaring hebt met jonge paarden dan zijn er nu twee oplossingen:
1: paard verkopen en een ouder ingereden paard kopen
2: paard wegbrengen naar een stal om zadelmak te laten maken en door te rijden en daarna zelf met begeleiding er mee bezig gaan.

Ik zie het zelf doen niet zitten als ik jou tekst zo lees.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:02

Neem proffessionele hulp om hem zadelmak te maken, voor je het weet heb je paard waar je niets meer mee kan.
En als het mogelijk is ga er ook lessen als hij is ingereden zodat je er aan kunt wennen met begeleiding........
Veel wijsheid en succes gewenst.............en veel plezier met je paard............

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:14

vakantietijd misschien?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:16

Laat je paard nu eerst aan jou wennen, bouw vertrouwen op door lekker met hem te wandelen, wat poetsen, wat in de weide met hem zitten enzovoort... Wordt vrienden met hem!

Als dat gebeurt is dan raad ik ook aan om proffesionele hulp te zoeken want anders ben ik ook bang dat je foute boel gaat krijgen.. Wel fijn dat je de uitdaging wilt aangaan, is niets mis mee maar doe het alsjeblieft NIET ALLEEN.
Succes !!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:20

[quote="Miepie1980"](net geregistreerd, 22 jaar, en dan al zo'n topic, zuivere koffie?)

Tsja... dat vroeg ik me ook al af. Met het stellen van zo'n vraag, vraag je natuurlijk om minder gezellige reacties.

Maar goed, veel succes met je paard kan alleen maar zeggen dat ik het niet zo verstandig vind hoop dat je er alsnog een fijn dier aan krijgt.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:20

ik heb ook net en drie jarige aangeschaft jl 9 juli...
ik heb hem laten wennen aan de omgeving, ben gaan wandelen.
commando's zoals halt geoefend..
toen hoofdstelletje erin, en laten wennen.
toen rustig aan gelongeerd.
nu met longeersingel en bijzetteugels.
van de week haal ik een zadel op zodat hij er aan kan wennen.
en dan zie ik het wel weer:P
lekker rustig aan.
ik krijg ook hulp als het zover is om op hem te gaan hangen enzo.
het is voor mij 9 jaar geleden dat ik veel paarden inreed.
op me 18e nog een keer gedaan

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:24

De eerste weken zou ik vooral de basisdingen doen en nog niet te veel van je paard vragen. Poetsen wandelen beetje in de bak laten lopen met balkjes en zo alles een beetje opbouwen..
Misschien ken je iemand die wat ervaring heeft met jonge paarden, die kan je dan helpen!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:26

Karlijntjee schreef:
Hier baal ik vaak gewoon van, mensen die een paard kopen zonder er bij na te denken? :( Heb je iemand die jou paard wil bereiden? Hoe lang heb je rijervaring?

In stukken snijden, even kort op hoog vuur dichtschroeien met een beetje olijfolie en dan langzaam laten doorgaren op 100 graden in de oven voor ongeveer 25 minuten.

Sorry, ik kon het niet laten :+

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:28

Hahahaha! Helemaal over heen gelezen!
_O-

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:28

Is dit serieus??????

Odetteke _O-

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:29

zoek iemand die proffesioneel is, die weet wat ie doet, niet bang is, en je paard aankan. echt niet zelf aan beginnen als je er geen ervaring mee hebt, je hebt er de rest van zn leven,misschien niet eens meer bij jou nog "profijt" van als hij niet goed is ingereden..

denk voortaan goed na voor je een paard koopt, want je maakt een paard niet zomaar zadelmak! :n

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:29

odetteke schreef:
Karlijntjee schreef:

In stukken snijden, even kort op hoog vuur dichtschroeien met een beetje olijfolie en dan langzaam laten doorgaren op 100 graden in de oven voor ongeveer 25 minuten.

Sorry, ik kon het niet laten :+

Wilde net hetzelfde plaatsen... :D

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:30

Hahaha.. fijn die bbq-tips zo tussendoor!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:33

jaa het zijn niet voor niks hete paarden, die jonge paarden! }:0 :')

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:35

Als je zelf geen ervaring hebt, zou ik het uitbesteden om hem zadelmak te maken en in te rijden. Een jong paard kan je snel verpesten (ook onbewust)

Ik heb zelf 30 mei een jong paard gekocht, die heb ik een week laten wennen en ben toen begonnen met inrijden.
Ook zij is moeilijk met het hoofd, zij ''viel'' als het ware achter in de stal als het hoofdstel af moest. Ik heb toen een tijdje steeds alleen het bakstuk losgemaakt van het bit aan 1 kant, haar het bit eruit laten gooien en daarna een snoepje gegeven.
Daarna kon ik rustig de rest van het hoofdstel afdoen.
Dit gaat nu heel goed.

Wat het halster betreft, zorg dat het halster niet te strak zit, niet boos worden als hij in paniek raakt, en goed belonen als hij het goed doet.

Pas wel op dat je hem niet gaat betuttelen, dat hebben ze snel door en kunnen er misbruik van maken.

En jonge paarden zijn echt niet altijd hete paarden hoor.