Tot nu toe ben ik erg te spreken over een boomloos zadel, ik zat heel lekker, kon EINDELIJK netjes doorzitten, in de draf werd ik niet het zadel uit gelanceerd, dit zadel zit echt heel lekker. Alleen mijn paard heeft alle vrijheid, en was met het vorige zadel totaal niet voorwaarts. Tot hij net opeens keihard in de galop ging, ik durfde nooit in de galop. Ik vond de galop gek genoeg heerlijk, ben gelijk over me angst heen
. Maar ik vind het maar niks dat hij door mijn handen heen ging en niet meer luisterde. Hij had eigenlijk de macht over mij. Ligt dit aan het zadel?Vind hij dit zadel daardoor nou juist fijn, of vind hij het nog eng en moet hij nog wennen? Of vind hij het juist niet fijn.. Ik weet het eigenlijk niet
Ik heb het zadel een weekje op proef, ik blijf wel elke dag rijden om te kijken hoe het verder gaat. 
........
. Gewoon nog een aantal keer lekker rijden en er duidelijke zithulpen opzetten na een tijdje gaat het vanzelf over
Ik ga zeker morgen je tips proberen en kijken hoe het de volgende weken gaat.
Mijn mening is: dat een echte goede ruiter zijn paard in bedwang kan houden zonder hulpen.