Pony komt niet tot rust.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Pony komt niet tot rust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:53

Hallo iedereen,

Zoals sommigen van jullie weten woon ik sinds kort in Zwitserland, Silver ook. Maar hij heeft het naar mijn mening een beetje te goed naar zijn zin, er heeft zich namelijk een probleem gevormd onder het buitenrijden. Hij heeft een abnormaal slechte 'cooling-down', psychisch en daardoor ook fysiek. Een situatieschets; galopperen. Na zelfs het kleinste galopje is het onmogelijk om tot rust te komen. Hij loopt een kwartier erna nog te dribbelen. Zwaar zitten 'hooooo' en 'ruuuustig' helpen slechts enkele ogenblikken. Omdat hij psychisch zo opgedraaid blijft krijgt zijn lichaam geen rust, hij is zeker nu nog met een conditie die nog niet perfect is drijfnat van het zweet. Waarschijnlijk niet eens alleen van inspanning maar ook van pure opwinding. Komen we bij een lang grasveld begint hij al te galopperen op de plaats. Laatst hebben we een rit gemaakt van 6 uur, hij kon zelfs tot op de laatste 10 meter voor de stal niet stappen. Alleen maar dribbelen. Nu zullen sommigen zeggen, hang er een zwaarder bit in, maar daar ligt het niet aan, de controle is er prima met mn happymouth. Te veel inhouden werkt alleen averechts maar laat ik de teugels lang gaat hij draven. Kortom hij komt niet meer tot rust. Hij staat 's nachts buiten in een ruime wei met andere paarden en overdag binnen (voor hele dagen buiten is het dazenprobleem te groot) in een ruime stal met veel hooi. Hij krijgt 1/3 voerschep muesli per dag. Het ligt dus niet aan de hoeveelheid beweging, noch aan het voer. Het is echt zijn temperament dat hem in de weg zit. Omdat hij zich zo opspant ben ik genoodzaakt hem voorwaarts-neerwaarts te rijden op buitenrit omdat hij anders even opgericht loopt als een fries. Ook ben ik begonnen met 3 keer per week lang en laag aan de longe voor zijn rug. Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen, die ook een bommetje hebben dat maar niet rustig wordt op buitenrit? Ik vind het wel fijn hoor zo een temperamentje onder mijn kont, maar het kan gewoon niet bevorderlijk zijn voor hem lichamelijk. En daarom om hem te beschermen tegen zichzelf zoek ik er een oplossing voor.

Groetjes Lara

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:56

Is er niet iets lichamelijks aan de hand?

Ik herken dit namelijk. Mijn merrie had het vorig jaar ook. Die heb ik in de zomer na laten kijken door een fysio. En wat bleek bij haar. Ze stond linksachter scheef. Hij heeft dit verholpen.

Anoniem

Re: Pony komt niet tot rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:59

ik ken het ook
een manege pony bij ons kon ook in het bos niet stil staan
in de bak liep ie bij mij prachtig, maar in het bos was het bokken en steigeren, op de plaats galoperen, verzin het maar
er zat geen kwaad in, maar hij werd gewoon zo opgewonden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:17

FriesWytske schreef:
Is er niet iets lichamelijks aan de hand?

Ik herken dit namelijk. Mijn merrie had het vorig jaar ook. Die heb ik in de zomer na laten kijken door een fysio. En wat bleek bij haar. Ze stond linksachter scheef. Hij heeft dit verholpen.

Nee lichamelijk is er niets aan de hand, hij is voor vertrek nog nagekeken door een dierenarts. Ook is hij onder werk aan de longe of dressuurmatig rijden in een gesloten omgeving gewoon rustig.

Asyaa: Doet die pony nog steeds zo? Overigens denk ik ook dat dat kan komen omdat manegepony's over het algemeen niet zo veel buiten komen. In tegenstelling tot Silver die dagelijks ritten van 2 uur maakt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:22

Misschien is het toch even een kwestie van gewenning, nieuwe omgeving, nieuwe geuren en geluiden. Alles is nog spannend en nieuw, en ik denk dat het vanzelf weer goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:24

die bij ons komen regelmatig buiten (lees soms wel 12 uur in een week in de zomer)
die pony doet nog steeds zo
let wel dat dit een nogal aparte pony is
bij beginners is het net een grasmaaier, terwijl ik er zo Z oefeningen mee rijd, en hij ook ontzettend heet en scherp wordt onder mij

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:31

Asyaa schreef:
die bij ons komen regelmatig buiten (lees soms wel 12 uur in een week in de zomer)
die pony doet nog steeds zo
let wel dat dit een nogal aparte pony is
bij beginners is het net een grasmaaier, terwijl ik er zo Z oefeningen mee rijd, en hij ook ontzettend heet en scherp wordt onder mij

Hmm ik geloof dat je de vraag niet echt begrijpt. 12 uur in de week is nog niet echt veel. Denk dat die pony gewoon heel erg blij is dat hij lekker naar buiten mag en gewoon erg werklustig is. Maar mijn probleem is toch iets anders als je kijkt naar alle factoren.

@Splasch_: dat kan wel goed zijn ja, hij reageert namelijk wel erg gevoelig op alles wat in zijn omgeving gebeurd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:45

Splash_ schreef:
Misschien is het toch even een kwestie van gewenning, nieuwe omgeving, nieuwe geuren en geluiden. Alles is nog spannend en nieuw, en ik denk dat het vanzelf weer goed komt.

Dat was ook mijn eerste gedachte :) Hoe lang geleden ben je verhuisd? Alles is nu anders voor Silver, het hoogteverschil, ander terrein (met meer klimmen en dalen, stel ik me voor), andere lucht, alles, alles is anders. Het kan bijna een jaar duren voordat een paard op een nieuwe plek gewend is.

Als ik jou was zou ik me er niet te veel van aantrekken, het went vanzelf. Heb ik met mijn paard ook gehad: in mei is hij naar een ander onderkomen verhuisd en daar veranderde hij binnen een week in een paard waar ik de weg niet meer mee op kon. Hij brulde als een hengst als ik 'm bij de andere paarden vandaan haalde en was in de bak niet te remmen. Eind juni heb ik 'm weer verhuisd en daar was hij meteen op z'n plek. We hebben gisteren voor het eerst zelfs weer een bijna helemaal normale buitenrit gemaakt. Geef het gewoon tijd, blijf zelf rustig en geniet van je paardje :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:25

hestejente schreef:
Splash_ schreef:

Dat was ook mijn eerste gedachte :) Hoe lang geleden ben je verhuisd? Alles is nu anders voor Silver, het hoogteverschil, ander terrein (met meer klimmen en dalen, stel ik me voor), andere lucht, alles, alles is anders. Het kan bijna een jaar duren voordat een paard op een nieuwe plek gewend is.

Als ik jou was zou ik me er niet te veel van aantrekken, het went vanzelf. Heb ik met mijn paard ook gehad: in mei is hij naar een ander onderkomen verhuisd en daar veranderde hij binnen een week in een paard waar ik de weg niet meer mee op kon. Hij brulde als een hengst als ik 'm bij de andere paarden vandaan haalde en was in de bak niet te remmen. Eind juni heb ik 'm weer verhuisd en daar was hij meteen op z'n plek. We hebben gisteren voor het eerst zelfs weer een bijna helemaal normale buitenrit gemaakt. Geef het gewoon tijd, blijf zelf rustig en geniet van je paardje :)

Jou tekstje is echt van toepassing.. Toen we hem transporteerden en de dagen erna was de vraag die ik het meeste hoorde: 'is het een hengst?' Dat niet te remmen zijn valt mee alleen dan geen rustige stap. Hopen inderdaad dat het bij hem hetzelfde gaat. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:41

Hij was denk ik zo druk en brulde zo veel omdat hij eigenlijk heel onzeker is. Mijn paard doet wel heel stoer, ziet er ook stoer uit maar eigenlijk is het een watje :(:) Nu hij wat meer gewend is gaat 't steeds beter, geef 't gewoon tijd. Hoe veel tijd je pony nodig heeft weet ik niet, dat weet hij alleen.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:47

Mensen met astma gingen (of gaan nog) niet voor niets naar Davos voor de gezonde lucht. Wie weet heeft jou pony wel extra energie van al die frisse en gezonde luchtjes in zijn neusgaten en longen... Maar ook ik heb de ervaring dat het gerust een jaar kan duren voordat een paard of pony gewend is aan zijn nieuwe stek. Je bent ook wel een heel eind uit de buurt verhuisd :+

anluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:22

Hoi, denk ook dat het de nieuwe omgeving is, hoelang woon je er al? En ga je altijd alleen naar buiten? Zoja, dan mischien samen met een ander (braaf) paard naar buiten. Is ook wel gezellig.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:29

En wat als je hem eens een paar weken laat bekomen van de reis? Misschien heeft hij tijd nodig om aan alles te wennen, even op zichzelf te komen. Misschien dat hij door de verhuizingsstress psychisch wat is doorgeslagen en wordt dit fysiek geuit op buitenrit?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:36

Je pony is daar nog niet zolang lees ik in je andere toppics.
Het kan toch een grote indruk op haar geven, want de omgeveing en alles is helemaal nieuw.
Niks is voor je pony meer bekend.
Staat je pony daar ook meer binnen dan voorheen?
Het is niet niks de reis en de verandering, het kan er allemaal mee te maken hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:58

@hestejente: In feite doet hij altijd heel ruig als hij in een vreemde situatie terecht komt, maar het is echt geen angst het is meer dat hij het ziet als een gelegenheid om zich te showen.. Hij doet ook geen aanstalte weg te rennen etc, wil er eerder op af.

@tbns: dat is nog niet zo een gek idee, de lucht is hier idd wel veel zuiverder. :j

@anluna: Ik woon er nu 3 weken. Nee ik ga eigelijk alleen maar met anderen naar buiten. Altijd met 2 of meer.

@Mallodie: In principe is je post nog zo gek niet, maar als hij zo veel stress hebben zou hij op de stal dan niet ook totaal onrustig zijn? Want daar is hij de rust zelve.

@jesito: Hem :) Hij staat idd meer binnen, zo een 10 u meer dan voorheen.

Update: Ben gisteren nog even met hem naar buiten gegaan. (samen met nog iemand) De eerste tijd ging zalig, hij was absoluut rustig, zelfs na het draven. Maar toen weer; galop. Ik denk dat hij na de galop nog zo bevangen is door het gevoel van vrijheid (jaaaa ik mag rennen) dat hij gewoon helemaal gek wordt. Ik ga in het vervolg eens kijken of hij het na een rustiger tempo galop nog heeft. Ik plaats dan weer een update hier.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:31

En als je eens een keertje doorgaloppeerd tot hij voldaan is? Je hoeft geen gevaarlijke toeren uit te halen, niet gaan crossen en super snelheden aannemen! Maar gecontroleerd galopperen, dat hij eens kan uitlopen en zijn energie helemaal kwijtkan. Zolang tot hij zelf aangeeft dat het genoeg is.

Ik denk nog steeds dat de oorzaak psychisch kan liggen, al ken ik het paard natuurlijk niet. Het is niet zo raar dat hij alleen op bepaalde momenten die stress uit, ieder paard, ieder mens heeft daar zijn eigen moment en methode voor. Misschien wil jouw paard de stress eens van zich aflopen, niet continu ingehouden worden in die wereld die hij nog niet kent. Even zelf het gevoel hebben dat hij de controle heeft, zichzelf eens eventjes laten gaan...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:17

hoi,mijn pony was ook graag altijd enthousiast buiten,vooral op de terugweg,hij kropte zich op en ging piafferen/dribbelen.

bij mij hielp/helpt lager instellen(tot aan halsstrekken toe) en zo kon hij niet meer dribbelen erbij..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:26

Ik denk toch dat het binnen staan er mee te maken kan hebben.
10 uur meer dan voorheen is best veel, dat is al een halve dag.
Lichamelijk kan je pony zijn energie niet kwijt maar geestelijk is die er warschijnlijk ook niet blij mee.
En doordat het geestelijk niet lekker zit, wordt die weer onrustig.
Ik zou proberen hem meer buiten te doen en geef je pony verder de tijd.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:26

Ik zou het nog wat tijd geven,
als ik naar zwitserland verhuist zou zijn, zou ik me ook niet binnen 3 weken helemaal thuis voelen ;)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:19

Ik denk dat hij ook meer tijd nodig heeft om te wennen, dat wat Hestejente beschrijft vindt ik ook heel herkenbaar. Maar als je hem niet een aantal weken weg wil zetten, zou je als directe oplossing voor dit probleem ook gewoon even niet kunnen galopperen. Als het in draf en stap wel gewoon goed gaat, tot je die galop hebt gepakt, waarom zou je dan nu het probleem steeds opzoeken ? Je wil dat hij leert te ontspannen daar, dus met alleen stap en draf kan je hem die mogelijkheid geven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:10

@Mallodie: Je eerste tip heb ik geprobeerd en het hielp toch voor enige tijd!

@casanova: Lager instellen helpt inderdaad wel, alleen kruipt hij soms achter de teugel om alsnog te gaan dribbelen. Maar het werkt in principe wel.

@jesito: de tijd buiten is sinds ik het bericht schreef flink veranderd, hij staat nu meestal weer een 18 uur buiten en gaat alleen naar binnen als de dazen/vliegen te erg zijn. Ik zou er alles voor geven hem weer 24/7 buiten te hebben zoals in nederland maar hier is het toch moeilijk. Gewoon omdat hij door de wei begint te draven zo gek wordt hij van de vliegen en in de winter ligt hier een halve meter tot een meter sneeuw en kan hij dus niet lang naar buiten. Dus kwa weidegang is hij er helaas echt op achteruit gegaan.

@BlackDancer: dat klopt ook wel maar ik wil niet dat er zich een chronisch probleem ontwikkeld.

@Nado: Dat klinkt als een logische oplossing, maar in principe wil ik hem kunnen rijden in iedere gang die ik wil zonder een probleem. In de galop zelf is hij trouwen prima te controleren, gaat er niet vandoor en is niet overmatig sterk, het probleem ligt er erna.

Update: Ik heb op advies van een fokker/ruiter uit de buurt op het moment een zwaarder bit in gebruik met hefboomwerking. Dit rijd ik met 2 teugels, 1 om gewoon mee te sturen de ander ligt in een knoop op de nek en gebruik ik als rem. De laatste rit hiermee was buitengewoon zalig. Begon hij te dribbelen volstond het de onderste teugel even op te tillen (2 handbreedtes) zonder verdere druk en ging hij gewoon weer in stap.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:09

Nou 18 uur vind ik al heel netjes, menig paard komt er minder uit.
Is je pony nog steeds zo druk of is dat wel al wat minder.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:29

@jesito: Het is inderdaad al minder. :) In mijn vorige bericht zie je de uitleg. Heb tot nu toe nog geen update, heb hem alleen maar nog gereden in de wei/ gelongeerd de laatste dagen en deze week ga ik hem ook niet veel eruit hebben. Moet namelijk een ander paard trainen voor de races dit weekend op het Marche Concour hier. Maar ik blijf regelmatig updates plaatsen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:33

Oke, nou dat is toch al vooruit gang.
Succes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:46

Bedankt! :)