Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. ik heb al de paarden die ik al beleerd heb zo gedaan. zadelmak maken (wel op iets oudere leeftijd; een jaar of 4 zeker!), weer een tijd gerust laten en enkel wat aandacht geven op tijd en stond en dan begon ik opnieuw met eerst rugoefeningen (ernaast) en dan 'echt' rijden. Ik ben altijd zonder problemen weer kunnen opstappen
vaak leek het zelfs alsof ze het beter wisten als voor de pauze!kristaly schreef:joviban: wat voor grondwerk doe je met jouw 3-jarige merrie? ik wil graag gaan beginnen met dubbel lijn longeren en natural horsemanship spreekt me ook erg aan.
kristaly schreef:mijn merrie is dus duidelijk wel gewend aan het zadel, is het heel erg om buiten of in de bak met haar te stappen (gewoon aan de lange teugel)? het lijkt me namelijk wel fijn om er af en toe, zo'n 2 keer in de week, op te zitten en langs de weg of in de bak te rijden.
x_Marr schreef:Ik vind 3 keer behoorlijk veel voor een 3 jarige, bedenk wel dat de groeischijven in de rug pas met 5 jaar gesloten zijn!
Hoe eerder en vaker je begint hoe meer kans op beschadiging in de rug..
BJ05 schreef:x_Marr schreef:Ik vind 3 keer behoorlijk veel voor een 3 jarige, bedenk wel dat de groeischijven in de rug pas met 5 jaar gesloten zijn!
Hoe eerder en vaker je begint hoe meer kans op beschadiging in de rug..
Juist niet. Hoe eerder je begint om spieren te trainen hoe makkelijker het paard in het lijf is. Alle topsporters beginnen jong. Daar is een reden voor.

en de huisvesting is ook vaak buiten en het voer sober.Citaat:Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?
In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.
In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.
Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.
Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.
Arabesk schreef:[
en daarom zijn er limieten voor jonge topsporters, ze mogen nooit zoveel trainen als volwassenen.
En wat een topsporter doet is niet per se het gezondste wat er is. Een wielrenners dieet, eet jij dat ook omdat dat wat topsporters doen gezond is? Lijkt me niet![]()
Ik stap pas op mijn paarden als ze vijf zijn, 1x per maand even stappen meer niet. Pas vanaf 6 gaan we rijden. En daarvoor? Genoeg te doen:
- wandeltochten met je paard
- grondwerk
- je kan zelfs parelli level 3 halen zonder te rijden met on line en at liberty (grondwerk aan een touw en grondwerk zonder touw in vrijheid)
Veel quarters worden heel jong ingereden en zijn vaak ook snel versleten; met negen jaar gaan ze al uit de running. Dat is niet omdat ze een zwak ras zijn, maar omdat ze heel jong worden ingereden, soms met 2 jaar al en ik hoorde nu al 1,5 jaar noemen ergens
IJslanders worden laat ingereden met vijf of zes, en die worden dan ook vaak in de twintig of zelfs in de dertig. Sterk ras? Nee niet speciaal, er wordt gewoon beter mee omgegaan.en de huisvesting is ook vaak buiten en het voer sober.
Citaat:Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?
In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.
In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.
Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.
Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.
en de medische onderbouwing staat hier
http://www.horses.nl/blogs/view/599
Arabesk schreef:Het is handiger als je niet alles quote, het wordt zo'n bende zo, dat even terzijde.
Met jouw redenatie zou je zelfs een 1 jarige al kunnen berijden, mits je 'm maar goed traint. Hoe je een paard ook traint, de groeischijven zijn en blijven open voor z'n vijfde levensjaar, in zijn rug. En sterke of zwakke spieren veranderen hier niets aan.
Arabesk schreef:IJslanders worden laat ingereden met vijf of zes, en die worden dan ook vaak in de twintig of zelfs in de dertig. Sterk ras? Nee niet speciaal, er wordt gewoon beter mee omgegaan.en de huisvesting is ook vaak buiten en het voer sober.