Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 22:02

Ik zou mijn veulen (nu pas 6 weken oud) graag met tijd leren meelopen als handpaard aan mijn merrie (de moeder)
met de bedoeling als het veulen wat ouder is (pak vanaf een halfjaar ofzo)
ze korte buitenritjes kan meedoen naast haar moeder (lange rechte lijnen, uiteraard onbelast)
zo geef ik én moeder beweging, en veulen krijgt ook wat km"s in de benen, en wordt ondertussen verkeerdmak gemaakt.
tegen dat ze dan 4 is, en klaar om beleerd te zijn, heeft ze al iets gezien van de wereld, nodige km's gemaakt, en al de basisspieren en conditie
(ik ben niet zo voor het longeren van jonge paarden, voor het allernoodzakelijkste ja, maar ik train ze liever aan de hand of onder het zadel)

met goede begeleiding kan dit dan een paard worden waarvan het opstappen en rijden paard is, en kan ik direct in de eerste trainingsfase wel al buitenritten doen (ipv saai pistewerk met veel korte bochten, niet ideaal voor een trekpaard)

alleen, de grote vraag is
hoe leer ik dat aan?
uit ervaring met een van de vorige veulens weet ik dat moeder en veulen vaak niet tegelijk vertrekken en stoppen, waardoor ik zo goed als uitgerekt op mijn paard zat omdat moeder stapte en veulen bleef staan
wordt het handpaard dan op de een of andere manier aangebonden aan het rijpaard?

aeolusnr1

Re: Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:19

Tjaaa eerst grondwerk , das echt de basis van alles,
dan het leren volgen aan het halster
voorwaarts is voorwaarts, dit echt op de eerste vraag, en dus geen excuses.
stop is stop, een halve stap verder is een hele stap te veel
leren wijken voor druk
achterwaarts gaan
respect tonen voor jouw privéruimte
voeten geven
het zich laten leiden via de voeten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:09

kan dit ook al met een relatief jong veulen, of is dit geestelijk te belastend?
(met name dan intensief gaan grondwerken)
meevolgen aan het halster gaat nu redelijk, maar uiteraard wel vlotter richting mams, dan van moeder weg :D
maar dit trekt wel bij in de volgende weken/maanden

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:12

met heel veel geduld. ik denk eigenlijk dat je beter iemand mee kan nemen op buitenrit, om met je veulen te lopen dan dat je het zelf doet..

of je moet ze leren dat mams een tijdje niet op stal staat en veulen wel ofzo :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:14

marrlinde schreef:
met heel veel geduld. ik denk eigenlijk dat je beter iemand mee kan nemen op buitenrit, om met je veulen te lopen dan dat je het zelf doet..

of je moet ze leren dat mams een tijdje niet op stal staat en veulen wel ofzo :)

wat nut heeft dat om het veulen als handpaard mee te laten lopen?

ik ben praktisch altijd alleen op stal, dus als ik veulen wil meenemen moet ik ze wel vanaf de merrie meenemen.

om het aan te leren kan ik eventueel wel iemand vragen, maar de bedoeling is dus dat het veulen naast een ander paard kan meelopen

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:16

ik lees even mee...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:17

Interessant onderwerp, ik heb geen toegevoegde waarde, maar wil graag meelezen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:17

veel geinteresseerde mensen
wel ideaal, als je niet enorm ruim in de tijd zit kun je twee paarden tegelijk beweging geven...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:22

ik denk ook dat je het vanuit grondwerkoefeningen moet aanpakken, maar inderdaad je veulen gedurende een uur tot 2 uur van de moeder scheiden kan je wel helpen om het veulen meer op jou te laten vertrouwen. Nu is de moeder zijn "levensverzekering", familie, raadgever,... jij moet die rol zien over te nemen en een tijdelijke scheiding kan daarbij helpen.

verder wil ik je droom/idee niet aan flarden schieten, maar het is niet toegestaan vanop een paardenrug een ander paard te leiden. Wij hadden het ook graag gedaan want onze 3 paarden staan altijd bij elkaar, maar de 23-jarige kan niet meer bereden worden en panikeert als ze alleen achterblijft. dus dat had een prima oplossing geweest, maar je mag zo niet op de openbare weg (dus verkeersmak maken gaat al niet).
Laatst bijgewerkt door petitparis op 17-07-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Wat je kunt doen is het met twee personen aanpakken.

Een loopt mee met het hoofd en heeft een lijn vast welke achter de kont langs gaat. De andere persoon loopt aan de andere kant en heeft daar ook de lijn vast. Zo kun je het veulen begeleiden zonder al te veel aan het hoofd te zitten.

Je kunt het ook alleen doen, dan doe je een touw aan de rechterkant van het veulen vastmaken aan het halster, achter de kont langs en dan zelf vasthouden. Hier bouw je alleen wel druk mee op bij het hoofd dus dit is alleen aan te raden als het veulen al wat beter gewend is.

Anoniem

ow wacht, ik lees het gewoon niet goed, sorry!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:21

petitparis schreef:
Nu is de moeder zijn "levensverzekering", familie, raadgever,...

Het lijkt mij dat je juist dat natuurlijke volggedrag in stand wilt houden?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:27

Bij trekpaarden heb ik vaak gezien dat de veulens vanaf een jaar ongeveer mee gingen op korte ritjes, maar dan met de kar. Vast aan moeders, veulen aan de binnenkant en dan stappen. Ook heb ik wel eens topics gezien van mensen die het veulen van heel jong af aan los mee lieten lopen met de merrie op korte ritjes, maar hoe eea werkt verder weet ik ook niet, misschien ter inspiratie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:32

petitparis schreef:
ik denk ook dat je het vanuit grondwerkoefeningen moet aanpakken, maar inderdaad je veulen gedurende een uur tot 2 uur van de moeder scheiden kan je wel helpen om het veulen meer op jou te laten vertrouwen. Nu is de moeder zijn "levensverzekering", familie, raadgever,... jij moet die rol zien over te nemen en een tijdelijke scheiding kan daarbij helpen.

verder wil ik je droom/idee niet aan flarden schieten, maar het is niet toegestaan vanop een paardenrug een ander paard te leiden. Wij hadden het ook graag gedaan want onze 3 paarden staan altijd bij elkaar, maar de 23-jarige kan niet meer bereden worden en panikeert als ze alleen achterblijft. dus dat had een prima oplossing geweest, maar je mag zo niet op de openbare weg (dus verkeersmak maken gaat al niet).

Veulen is al heel zelfstandig (moeder is beetje een eenzaat :D)
gister haalde ik moeder uit voor te gaan rijden (veulen is 6 wkn) en veulen bleef al gewoon bij de kudde staan, als ik roep komt ze wel, maar ze kan gerust een paar uur apart staan.

veulen los laten lopen langs de weg is geen optie (ik stap wel vaak het weggetje voor het erf op en neer, maar daar komt er amper verkeerd, de weg voor een rondje te maken komt er regelmatig eenauto/vrachtwagen langs)
veulen kent geen gevaar, en schiet vrolijk voor/langs/achter een auto
de meste vertragen wel, maar als er een asociaal geval tussenzit die niet vertraagt heeft hij dat veulen op de motorkap, is ook niet mijn bedoeling :D

langs de kar gaat ook niet wegens karakter van de moeder (die is gevaarlijk voor de kar)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:55

Dan ben ik verder Koos Inspiratieloos eerlijk gezegd :D Hoop dat je DE tip nog tegenkomt !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 13:09

haha, ik maak het moeilijk e
onder het zadel is mams vrij makkelijk (toch op bekende weggetjes)
maar de vraag is, hoe leer ik dat veulen naast mina meelopen, zonder dat ze mij met een sprintje ervanaf trekt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:10

Ik zal eerlijk zeggen dat ik het vorige veulen van mijn merrie eens mee heb genomen in de binnenbak tijdens het rijden. Dat was geen succes :D Moet er niet aan denken dat er nog een lijntje had gezeten tussen dat jonge veulen en mij of mijn merrie..

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:14

Dit is helemaal niet zo moeilijk.
Je zorgt dat het veulen gewend is om een halster aan te hebben. De merrie doe je een degelijke singel om (longeersingel of tuigsingel).
Dan bind je het veulen gewoon met een touw vast aan de singel. Touw is ongeveer 50-70 cm lang. Niet meteen gaan lopen met de merrie, maar rustig laten staan. Het veulen zal best een keer aan het touw gaan hangen, maar meestal hebben ze zo in de gaten dat dat geen nut heeft. Omdat ze aan de moeder vast staan, voelt dat voor de veulens als 'veilig' aan.
Als dit goed gaat, kun je met de merrie gaan lopen en dan laat je een tweede persoon achter het veulen lopen met een zweepje. Na enkele passen heeft het veulen meestal al in de gaten dat hij mee moet lopen. Zorg dat het touw niet te lang is, want dan schiet het veulen vóór de moeder en dan loopt die dus niet. Als het in stap goed gaat, kun je dit ook in draf doen. De meeste veulens vinden het heel leuk om zo met moeder mee te lopen. Als je veulen dit eenmaal kent, kun je ook op de merrie gaan zitten natuurlijk (of aangespannen). De rest blijft hetzelfde. Wij hebben al onze paarden op deze manier ook meegenomen op straat. Netjes aan de rechterkant van de weg en het is nooit fout gegaan. Omdat moeders rustig is, blijft het veulen ook rustig.

Zie onderstaande foto's. Ze zijn niet erg scherp, maar je ziet wel wat de bedoeling is.
Afbeelding
Afbeelding

Als je veulen dit eenmaal kent, kun je hem ook vastbinden aan een ander paard, al zal dat wel een 'bekende' van het veulen moeten zijn zodat hij er niet bang voor is, want dan werkt het natuurlijk niet.
Ook moet je ervoor zorgen dat het veulen niet sterker is dan het paard waar hij aan vast zit want dan krijg je ongelukken.
Als je meer foto's of uitleg wilt, PB je maar even.
Succes ermee!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:16

Ik knoop het veulen vanaf dat ze 1 a 2 dagen oud zijn vast aan de longeersingel van moeders. De eerste keer er even iemand achteraan laten lopen voor het geval dat het veulen in de ankers gaat en er op zijn knietjes achteraan wordt gesleurd.
Het veulen weet het na een paar dagen dondersgoed hoe het werkt. Moeders weet inmiddels ook dat een pasje harder lopen werkt, wanneer het veulen probeert in het touw te hangen. (dat heb ik haar zelf aangeleerd, want daardoor draaft het veulen aan, als je dat niet wilt, doe je het niet)
Als ik nu naar de wei ga en ik leg de longeersingel op de merrie,
dan staat het veulen al netjes te wachten aan de rechterkant naast mamma. Werkt perfect.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:38

ik had dat eigenlijk ook in gedachten, (om te voorkomen van, veulen trekt, ik moet lossen, veulen heeft door dat ze mij er kan aftrekken)
maar ik wist niet hoe veilig het was.
veulen kan aangebonden staan, en wandelt al paar pasjes mee op druk van ht halster, maar naast moeder zal het normaal stukje makkelijker moeten gaan.
zal het morgen eens uittesten, tuigsingels heb ik wel liggen
bedankt voor de tips!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:31

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ntact.html

Ik ben eens even in mijn Profielwerkstuk gedoken... :) Weet niet of dit te vroege info is maar volgens mij stond er ook wel meer, alleen daar had ik destijds weinig aan geloof ik.
(Het ging over leergedrag bij dieren dus ik heb paarden natuurlijk ook bekeken.)

Wat wel zo is is dat veulens vrij veel van hun moeder oppikken en dus inderdaad na een paar dagen heel goed doorhebben hoe dat gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:49

Zo heb ik het destijds gedaan:

Veulen sowieso eerst leren goed met je mee te lopen. Ook tempowisselingen, overgangen stap-draf en draf-stap, halthouden en stapje terug moeten er goed in zitten.
Wanneer dit goed gaat, met beide paarden gaan lopen (dus mams en veulen), aan de hand dus.
Vervolgens kun je het rijdend gaan oefenen in de rijbak.
En wanneer dit goed gaat, kun je met ze naar buiten.

Zowel je veulen als je merrie moeten goed de stemcommando's kennen. Als je veulen bijv. abrupt stil blijft staan en je zegt 'ho' tegen je merrie, dat ze dan ook meteen stilstaat. En je veulen moet bijv. ook het woord "draf" kennen. Dat is gewoon erg handig allemaal.

Het is geweldig om je veulen als handpaardje mee te nemen en mijn veulen vond het ook ontzettend leuk om mee te gaan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:16

gister eerste pasjes waren niet echt een succes
veulen loopt een heel stuk trager dan moeder op het verharde (blijft ook gerust een 20 meter achter, beetje té zelfstandig)
en werd bijgevolg rustig meegesleurd.
zal de volgende keer proberen in de wei oid, dat veulen niet bang hoeft te zijn om mee te lopen.
is het een idee om ze bv te longeren? (uiteraard niet lang)
dan kan ik veulen bijdrijven met de lange zweep tot ze het principe snapt (moeder staat 100 % op stemhulpen)
(dus moeder longeren, en veulen eraan als handpaard, enkel in stap tot ze snapt dat ze moet meelopen)
ik ben altijd alleen nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:50

Ik zou niet gaan longeren.
Veulen aan de moeder vast zetten, zou ik ook niet doen. Dat werd mij destijds ook als tip gegeven en heb ik ook iets van twee keer gedaan, maar vond 't geen succes. Ik vond het veel handiger om met beide aan de hand te lopen, zodat ik veel beter kon aanvoelen wat het veulen ging doen en daar veel sneller op kon anticiperen.

Ik was en ben ook altijd alleen met de paarden bezig, en dat wil prima.

Ben je al met beide wezen wandelen aan de hand?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:59

ik zou niet eens met mn veulen op "buitenrit"gaan!
Doodeng, stel je voor dat de merrie schrikt en dat er iets gebeurt, paniek in de tent zou ik zo denken! :o
Niet mijn ding, maar dat moet uiteraard ieder voor zich weten!

Als mijn veulens aan een touw moeten leren lopen, doe ik dat gewoon eerst n beetje in de stal, als ze achteruit gaan is "boem"ho.
Nu neem ik ze beiden mee naar de wei, het touw van het veulen gewoon in mn hand, en loopt met zn moeder mee, ik loop tussenin zeg maar!
Gaat goed zo!
Als de smid komt neem ik em uit de box, en mams blijft in de stal!

Oow ja, en je veulen aan n ander paard "binden"zou ik echt nooit doen! :n