Drie Jarige door rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Drie Jarige door rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:15

Sindskort rijd ik naast mijn eigen paard een 3 jarige bij. Over een paar maanden wordt ze 4.
De eigenaresse heeft haar toen ze 3 was naar een inrijd stal gebracht. Hier is ze ingereden en heeft ze alles geleerd. De basis gangen en de omgang met mensen ed.
Maar ze is zeker niet door gereden.
Na de inrijdstal heeft ze 9mnd lekker op de wei staan niksen. Af en toe werd ze wel is opgepakt en reed er een meisje western op haar.
Nu heb ik er al een aantal keren opgezeten en dat doet ze braaf. Ze is wel nog heel erg uit balans. Een rechte lijn kan ze niet lopen maar ze slingerd of ze dronken is. Galoperen doet ze ook liever niet ze gaat dan heel hard draven.
Ik rijd haar 3x per week en wilde haar daarnaast gewoon lekker paard laten zijn.
Nu heb ik al een tijd niet meer met jonge paarden gewerkt en was ik opzoek naar tips en ideeen over het door rijden. Niet over het in rijden. (die kon ik genoeg vinden).
Vragen zijn;
# Hoe vaak moet je een bijna 4 jarige oppakken?
# Wanneer kun je beginnen met wat? BV meer dressuur technische training, buiten rit, sprongetje e.d
# Waar komt die onbalans vandaan? En hoe kun je dat trainen?

En nog meer.

Tips en Tricks van ervaren africhters zijn altijd welkom.
Het is trouwens wel de bedoeling dat het paard als het er klaar voor is gaat sporten...(dressuur, springen)

Kuggur

Re: Drie Jarige door rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:49

Ik zou een driejarige niet eens ín, laat staan dóórrijden; driemaal raden waar die onbalans vandaan komt....

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:54

Kuggur schreef:
Ik zou een driejarige niet eens ín, laat staan dóórrijden; driemaal raden waar die onbalans vandaan komt....

Hier heeft ze natuurlijk niks aan, het is haar paard ook niet eens.

Ik zou de frequentie blijven houden zoals het nu is, 3 keer per week. Bosritjes kun je al snel gaan doen (is goed voor de balans, lekker rechtuit!) zodra je een stuur en rem hebt. Handig is dan wel om iemand mee te nemen en niet meteen alleen te gaan.

Daarnaast zou ik beginnen met de basis, veel overgangen rijden, achterhand dus trainen en waarschijnlijk gaat het slingeren daar ook vanzelf mee over.
Sprongetje zou ik nog niet doen, met het oog op de onbalans, wel kan je eens wat balkjes lopen als het rechtuit lopen beter gaat.

Dit is wat ik zou doen, andere hebben vast ook nog leuke tips!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:56

Misschien gewoon nog één a twee jaar wachten en alles dan pas weer alles rustig oppakken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:58

Misschien een de techniek er bij pakken en gaan rechtrichten het paard leren op eigen benen te lopen.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Is een hele mooie manier om je paard te leren lopen met een ruiter op de rug,

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:00

Inderdaad eerst simpele lange lijnen rijden en grote figuren zodat ze goed in balans leert lopen. Zodra stap en draf lekker gaan, met een mooie aanleuning, ze vlot voor het been is én de rem erop zit kun je de galop proberen (en als ze het zelf aanbiedt om in galop te gaan: met haar meegaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:00

Kuggur schreef:

Paard is bijna 4 en heeft net lekker 9 maanden rust gehad. Een basis waar menig sportpaard tegenwoordig jaloers op mag zijn. Ik reed mijn merrie in toen ze 12 was en ook zij was onstabiel en wiebelig op rechte lijnen. Dat hoeft dus niets met leeftijd temaken te hebben.

Niets is zo goed voor jonge paarden als naar buiten gaan, niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk. Lange stukken rechtuit maakt ze sterk zonder het lichaam te zwaar te belasten. Je kan daarnaast wat in de bak trainen om hem fijn aan de hulpen te krijgen. Longeren met een bijzet (laag bijzetten, met pessoa of dubbele lijnen) worden ze soepel van zonder zich zorgen te hoeven maken over een wiebelige ruiter op de rug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:01

De meningen verschillen inderdaad sterk over het inrijden van een 3-jarig paard. Ik heb mijn eigen paard ook ingereden met 3 jaar, dus ik sta er wel achter. Maar natuurlijk respecteer ik ook de meningen van anderen. Ieder zijn eigen mening bij zijn eigen paard toch?
Mijn paard was de eerste tijd met rijden ook erg "dronken". Maar er komt zoveel nieuws voor de paarden bij kijken! Er zit ineens iemand bovenop je, wat je balans natuurlijk al beïnvloedt!
Ik denk ook dat je prima begint met drie dagen! En doe vooral wat je gevoel zegt dat goed is!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:02

Mijn jonkie heeft ook zijn balans nog niet helemaal gevonden.. dus rijd ik buiten met hem. lekker lange stukken rechtuit.

Ik merk dat het elke keer een beetje beter gaat.

Verder longeer ik hem regelmatig, en besteed ik aandacht aan het ondertreden van het binnenbeen..

ik rijd hem ook 3x per week..

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:03

Aan tips zoals: lekker laten staan. Heeft ze niets aan. En geef nou toe, elk paard is in het begin slingerig. Dat is nu eenmaal zo. Ik zal vooral veel rechte stukken met hem gaan rijden. Dus in de bak ook vooral recht uit. Wanneer dit goed gaat kan je af en toe een gebroken lijn of een grote volte rijden. Pas als dat goed onder de knie is, kan je verder gaan. Mijn 4 jarige wordt gewoon 3 keer in de week een half uurtje gereden en de rest staat hij lekker op de weide. Ik vind 3 á 4 x echt het maximale wat je van een jong paard kan vragen. Maar dat is mijn mening. Het moet namelijk wel leuk voor ze blijven en dit kan je dus combineren met buitenritjes bijvoorbeeld. En dan met name de rechte paden. Goed voor hun balans! (Mits de rem en gas er op zit hihi :D ) Heel veel succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:05

Het dier is bijna 4 , komop mensen :+

Ik zou veel stapritjes buiten gaan doen, daar worden ze sterker en rechter van op een mooie ongedwongen manier.

Daarnaast zou ik met zo'n slappe tod niet springen , pas als je een half jaar verder bent en elke week doet wat je nu doet, zal ze daar pas sterk genoeg voor zijn.

3 keer in de week een half uur werken is prima voor dit paard, ze zou zelfs al 4 keer per week kunnen werken, waarvan bijvoorbeeld een keer longeren.

Zorg dat je goede begeleiding hebt, die je eens per twee weken, minimaal, begeleid met het rijden.
Eenmal verkeerd aangeleerd is heel moeilijk weer afgeleerd ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:05

Kuggur schreef:

Omdat je er op gaat zitten? Duh, als je voor het eerst op een 10 jarige gaat zitten is het nog 1enal onbalans. Ze moeten ineens zichzelf en jou dragen. Dus dan kan je als paard zelf zo veel balans hebben als het maar mogelijk is, gaat er een ruiter op, dan zijn ze dat gewoon kwijt.

Idd, gewoon veel afwisselen. Veel overgangen, tempowisselingen, maar alles met mate zodat je haar niet overvalt. Die 9 mnd vakantie is niets mis mee hoor, je zal alleen nu wel aan de gang moeten gaan.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 10:48

Even voor de mensen die klagen dat het paard te vroeg aan het werk gaat:

Daar heb ik niets aan. Ik vroeg om tips en niet om een bekritiserende vinger.
Daarnaast zul je zien als je goed leest dat het niet mijn paard is, en ook niet mijn keuze om haar met 3 al in te rijden.

Wat de rest van de reacties betreft super. Ben heel blij met de tips.
Het is niet alleen leuk om ervaringen te lezen maar ook om te zien dat de dingen die ik al doeook genoemd worden.
Ontzettend bedankt. En Meer tips zijn altijd Welkom!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:51

Altijd vervelend als mensen je niet vertellen wat je wilt horen hé. Natuurlijk is het jouw keus erop te gaan zitten. Succes met je paard verder.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:19

Kuggur schreef:
Altijd vervelend als mensen je niet vertellen wat je wilt horen hé. Natuurlijk is het jouw keus erop te gaan zitten. Succes met je paard verder.

Wat een onnodige opmerking...

Ts ik vind dat je goed bezig bent, en zou gewoon zo verder gaan. Rustig op blijven bouwen, véel afwisseling geven (balkjes, naar buiten, springen, verschillende terreinen en oefeningen), dan gaat het allemaal goedkomen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:35

Kuggur schreef:

Sorry maar ik vind dit idd ook een onnodige en onnozele reactie.
Het dier is bijna 4 ...

Word het een nieuwe rage om paarden dan pas met hun 5e in te rijden?
Ik vind zadelmak maken met 3 , en dan op rust of hele geringe training, en met 4 wat meer door gaan rijden een prima systeem .

Goh en de paarden en pony's die ik met 3 zadelmak heb gemaakt, leven nu nog steeds zonder enig probleem hoor :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:23

crossmonster schreef:
Word het een nieuwe rage om paarden dan pas met hun 5e in te rijden?

Ik hoop het van harte, wat jij verder vind heeft bar weinig invloed op de snelheid van lichamelijke ontwikkeling van opgroeiende paarden.
De TS wilde tips, de mijne was "nog niet rijden", nogmaals als je alleen meningen wilt horen die overeenkomen met je eigen moet je niet op een discussieforum posten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:27

Zoveel mogelijk mee naar buiten gaan, km maken rechtuit, schakelen op het zandpad, hierdoor gaan ze beter hun balans vinden!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:05

Ik denk dat jij het over ijslanders hebt Kugguur, die zijn idd samen met oa friezen erg laat rijp en rijdbaar.

Een doorsnee warmbloed is veel eerder rijp en kan met gemak tussen de 3 en 4 zadelmak gemaakt worden en het jaar daarna rustig doorgereden.

Zeker voor grote paarden is het niet verkeerd om al wat te kennen , met 5 zijn ze 1.70 of 1.80 en als dan alles nog geleerd moet worden is dat een hele klus.
En dan heb ik het ook over het paard zijn of haar behendigheid met het gebruiken van het lijf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:06

Overigens vind ik de toon waarmee jij je berichten plaatst niet zo netjes.
Het jaagt eerder mensen in het harnas dan dat mensen uberhaupt zouden luisteren naar jouw "tips"

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:32

Hihi, nou nou, het gaat weer lekker, lees ik :+

Interessant topic :D !
Ik heb zelf een ruim 3-jarige en ik ga er morgen voor de 4e keer op zitten. Ze zwabbert uiteraard ook alle kanten op. Gisteren had ik gelijk al voor de eerste keer les. Ik heb er voor gekozen om, de eerste 4 tot 6 weken, 3 keer in de week les (deze lesjes duren natuurlijk maar zo'n 20 minuten ;) ) te nemen van iemand, die een ontzettend ruime ervaring heeft met paarden inrijden en uitbrengen in de sport. Ik rijd nu dus 3 keer in de week in de bak en ik ben van plan om vanaf volgende week ook 1 keer in de week een kort stapritje buiten te gaan maken (niet in mijn eentje, hoor :D )
Na die 4 tot 6 weken ga ik in elk geval over tot 1 keer in de week/2 weken les van dezelfde persoon.

Succes met het paardje, komt vast helemaal goed ;) en ik blijf dit topic volgen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:41

zoals al vele malen vaker gezegt rechte stukken.. desnoods lekker op het weiland als de weg eng is.
ik zou nu nog lekker recht uit stappen en zorgen dat ze hier in met je mee wil en dan pas door gaan met draven..
galop zou ik zowiezo uitsluiten dat is vreselijk moeilijk nu.

met springen zou ik wachten tot ze een jaar of 6 is,, ivm botten en gewrichten die nog niet helemaal dicht zijn.
ze is nog volop aan het ontwikkelen en het doet nu alleen maar goed door ontzettend rustig aan te doen :)

succes

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:46

Ik hanteer als richtlijn qua tijd dat ze werken:
3 jarige max 3x per week 30 minuten
4 jarige max 4x per week 40 minuten

Dat betekend dus ook het longeer werk hier bij tellen. Dat is bij mij ook werken.

Wat al gezegd is: het slingeren is doordat ze nog spieren en balans op moet bouwen. Het fijnste is dit voor een deel buiten te doen. Rustig opbouwen zoals Tat_jana aangeeft is een prima methode.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:50

Ik heb een draver van 4 jaar ,heeft 4 koersen gelopen en is nu alweer een jaar onder het zadel.In het afgelopen jaar zijn we 3 a 4 keer per week bezig geweest met hem.Longeren (ong.20 a 30 min.)vaak 2 keer in de week bosritten van 2 uur per keer,ook alleen.En af en toe in de bak rijden(hooguit een uur).Het gaat heel goed hij geniet ervan ,hij laat zich zo pakken in de paddock als hij mij aan ziet komen met zadel.De linkergalop(die hij eerst niet kende onder het zadel)doet hij nu al heel keurig zoals een goed geleerd dressuurpaard zo rustig.Rechtergalop zijn we nu aan het oefenen en gaat ook al beter(rent niet meer onder me weg)In de bossen ga ik ook veel heuveltjes op en af,is goed voor de achterhand.
Ik heb vaak eerder het gevoel dat ik te weinig doe met mijn paard dan teveel.Goed hier mee te lezen dat ik mijn eigen niet schuldig hoef te voelen omdat ik maar 3 keer in de week rij. ;)
Succes met het paardje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:11

met mijn net 4-jarig paard dat ook nog wiebelachtig op de benen staat doe ik het volgend.
gemiddeld 3x/week rijden (20 tit max 1uur) en probeer 1x/week te longeren met pessoa teugel (niet te steng afgesteld) gewoon om haar rug beter te laten gebruiken en evenwicht te vinden.
Het rijden, eerst begonnen met voorwaarts-neerwaarts, ontspanning zoeken op grote voltes, slangenvolte 3 bogen, gebroken lijnen (5m), 2de hoefslag, middelijn, overgangen, weinig galop. Steeds in ontspanning en relatief weinig contact op de teugels om ze niet teveel op je hand te laten steunen.
Langzaamaan meer contact, minder lang (bij voorwaarts-neerwaarts mag de hals vooruitgestrekt worden), meer van "binnenbeen naar buitenteugel" rijden, kleinere voltes (eerst 12, dan 10m) en voltes spiraalsgewijs verkleinen en vergroten om het binnenachterbeen te activeren en sterker te maken en de eenzijdige kuithulpen te leren, slangenvoltes 4 bogen (of meer afhankelijk van je rijpiste), voltes met wisselend binnen- en buitenstelling, schouder voor, enkele pasjes wijken vanaf kwartlijn eerst in stap daarna draf, nog meer overgangen, schijnovergangen en galop en HEEL VEEL schakelen (tempowissels)
en als dit alle goed gaat, kan je aan schouder binnenwaarts in draf en galop, wijken vanaf middelijn of zigzag, volte 8m, achterwaarts

ter afwisseling buitenritten en cavaletti's (ook weer rustig opbouwen)