Paard met slechte stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith1978

Paard met slechte stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:44

Hallo

Ik zit met een probleem en dat probleem is er eigenlijk al vanaf het begin, maar nu ik inmiddels bijna M2 start steekt het steeds vaker de kop op omdat er meer opgericht gereden moet worden: Mijn paard heeft een slechte stap; oftewel erg kort en soms ook wel kort-lang.
De draf en galop zijn goed en daarmee scoor ik ook goede punten op wedstrijden maar de stap-onderdelen dalen de eindresultaten toch weer naar beneden |( .
Wie heeft er de gouden tip om deze gang bij mijn paard beter te krijgen, hij is erg groot 1.80m dus dat maakt het er niet altijd gemakkelijker op. Paardenfysiotherapie? Of dan toch maar wat langere hoofdhalshouding in de stapmomenten in de proef? Want dan is zijn stap wel goed het is bijna altijd wanneer hij 'opgericht' moet lopen.
Ik hoor graag jullie reacties.
Vr.Gr.een radeloze amazone

Jester_

Re: Paard met slechte stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:45

Ik lees mee, want ik zit in précies hetzelfde schuitje met mijn D pony

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:46

Kort-lange stap kan veroorzaakt worden door een bekkenscheefstand; komt veel vaker voor dan je denkt!
Goede fysio/osteopaat raadplegen.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:47

Weet je een goed fysio in regio Nijmegen - Venlo

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:47

Mijn oude paard stapte lateraal, soort van telgang dus. Had ook altijd lage punt op stap maar die is uiteindelijk wel verbeterd door erg veel balken te lopen zodat hij goed moet concentreren wààr hij zijn voeten zet en hoe ver uit elkaar.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:19

Sinds ik niet meer met mijn handen en benen en zit beweeg in de verzamelde stap gaat het veel beter en stapt hij niet meer kort lang. Ik verstoorde hem te veel met mijn hulpen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:23

judith1978 schreef:
Weet je een goed fysio in regio Nijmegen - Venlo

Els Bach (http://www.icreo.com) kan ik je zeker aanraden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:27

AmonRe schreef:
Sinds ik niet meer met mijn handen en benen en zit beweeg in de verzamelde stap gaat het veel beter en stapt hij niet meer kort lang. Ik verstoorde hem te veel met mijn hulpen.

spijker op de kop!! Maar als dat er door de jaren heen in is geslopen, is het wel heel moeilijk om te veranderen.
Hoe heb jij dat dan gedaan AmonRE??

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:31

Ik kreeg de laatste tijd vaak vijven voor de stap en ook de uitgestrekte stap kwam er niet meer uit. Toen ben ik gaan kijken hoe ik de stap kon verbeteren en ben erachter gekomen: minder = meer!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:12

Uitleg graag! Hier laat ik het paard als hij in middenstap moet wat langer worden en wat minder druk op het bit, vooral aan de kant waar hij korter stapt.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:23

Ok. Maar niet té lang laten worden in de middenstap.
Paard moet zakken tot BOEGhoogte met het neusje enigzins wat eruit.
Heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Els Bach en naar Anita Smeets-Claessens uit Merselo allebeide Osteopaat. Ben benieuwd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:56

Inderdaad, zo probeer ik het ook op te lossen. Osteo ( Sandra van Leeuwen) is al een paar keer bij het paard geweest en geeft niet echt problemen aan. Vorige week vond ze het paard in elk geval een stuk beter in de bespiering zitten. ( het is trouwens niet een eigen paard, maar een paard van een leerling)
Draf en galop zijn bij dit paard prima, maar de stap wil nogal eens "onregelmatig" zijn. D .w.z dat hij het ene been verder ondertreed dan de ander. Het gaat al stukken beter, maar een andere oplossing die helpt is altijd meegenomen!

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:59

Bij mijn paard is het voornaamste probleem dat hij het ene voorbeentje verder naar voren treed dan het andere voorbeentje en als hij dan soms heel gespannen en opgefokt is dan lijkt het wel een lippizaner zo raar doet hij met die voorbenen maar goed, dat is alleen in de voorwaarts-neerwaarts lijn.
Ik houd jullie op de hoogte.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:04

Ik wil je niet aanvallen hoor, want ik weet niet hoe je rijdt, maar kan het zijn dat je zelf scheef rijdt? Dat je onbewust scheef zit of meer druk hebt aan de ene kant?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:05

De stap van mijn paard is ook slecht. Ik rij nog in de B dus ik laat in de stap mijn teugels een heel stuk langer, in de M kan dit natuurlijk niet meer.. Bij mij wordt de stap ook slechter als ik haar naar binnen stel, dus ook op een volte neem ik geen stelling.
Ik ga ook eens proberen minder hulpen te geven ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:10

Minder hulpen helpt, dat weet ik uit ervaring, maar probleem is dat je in de L2 en M1 al meer moet gaan "verzamelen", dus achterbeen er meer bij/onder.
IN de B en L1 is het wel een truckje.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:16

Paard mag zowieso meer lengte krijgen in de hals als er middenstap gevraagd wordt, verzamelde stap is natuurlijk iets anders, maar als er middenstap gevraagd wordt hoef je geen oprichting te vragen, gewoon iets meer lengte in de hals geven.
Balkjes stappen kan vaak ook helpen om de stap ruimer te maken. Zeker niet gaan overhaasten dat maakt het alleen erger.
Fysio kan inderdaad ook helpen als het probleem is zoals hiervoor al werd aangehaald.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:18

aerdenhout1 schreef:
Minder hulpen helpt, dat weet ik uit ervaring, maar probleem is dat je in de L2 en M1 al meer moet gaan "verzamelen", dus achterbeen er meer bij/onder.
IN de B en L1 is het wel een truckje.

Dat valt op zich wel mee. Als ik in de proef een overgang stap maak, geef ik mn paard eerst wat meer lengte van voren en laat hem lekker in die ruimte stappen zonder zelf veel te doen. In de uitgestrekte stap geef ik hem nog meer lengte en vul aan met mijn been. Ik heb bijna altijd 7ens voor uitgestrekte stap en stap in het algemeen, terwijl mijn paard ook geen denderende stap heeft.
Vooral in stap is het belangrijk om je paard meer ruimte te geven omdat de passen langer zijn. Laat je teugels gerust 10 cm langer worden. Meestal gaan paarden krabbelen met hun voorbenen omdat ze net die ruimte missen.
Nogmaals dit is mijn ervaring over het algemeen. Ik ken jullie paarden en jullie rijden niet, dus ik weet niet hoe het er in de praktijk aan toe gaat bij jullie.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 20:19

Voel me niet zo heel snel aangevallen hoor haha...
Maar dat zou altijd kunnen ja maar dan zou dit in de draf én galop toch ook moeten zijn en dat is hier niet het geval.
Komt goed hoop ik!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:25

We hebben het hier toch over een onregelmatige stap, dus een paard dat b.v het linkerachterbeen verder wegzet/ onderbrengt dan de rechter.
Ik heb al div. instructeurs om raad gevraagd, maar niemand die de gouden tip heeft.
Recht richten en daar zijn we al volop mee bezig.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:25

Ik zou gewoon meer ruimte geven vooraan, dat wordt vaak vergeten terwijl dat voor middenstap & uitgestrekte stap echt wel nodig is.

ManOee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:28

Misschien dat je kunt proberen het op te lossen door balkjes te stappen? Als je de balkjes allemaal op gelijke afstand legt, kan hij eigenlijk niet anders als regelmatig en ruim stappen.. Ik snap dat je dressuur rijdt, maar misschien kun je het hiermee verbeteren..

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 20:34

ja voor een middenstap of uitgestrekte stap is het niet zo moeilijk om meer ruimte voor te geven maar voor een verzamelde opgerichte stap dan? Aerdenhout 1 ik weet helemaal wat je bedoelt zit in hetzelfde schuitje val ook altijd weer terug in het klassement door die ver.... stap!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:38

Mja die verzamelde stap moet ook niet zo ruim als een middenstap of uitgestrekte stap hé ;) Maar toch ook niet te veel vooraan liggen frullen ofzo. Gewoon beetje oprichten en rustig blijven stappen, niet overhaasten maar gewoon mooi aan de zit proberen stappen, probeer zelf ook echt te voelen met je zit.
Balkjes of cavaletti lopen kan ook helpen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:43

Ik rijd momenteel ook een paardje bij die een jaar stil heeft gestaan. Hierdoor is hij wat stram. Hij heeft daarnaast ook nog een relatief slechte stap. Dit resulteert in een redelijk onregelmatige stap en heeft scheef lopen als gevolg. Door hem veel lengte te geven in die stap en veel te laten buigen om mijn benen wordt het steeds beter. Het komt eigenlijk vanuit de rug. Als hij lekker ontspannen over de rug loopt, worden de passen langer en regelmatiger. Hij stapt nu al wat meer door en stapt ook niet gauw scheef en onregelmatig meer.

Met mijn eigen paard werk ik nu ook al wat vaker door naar de verzamelde opgerichte stap. Belangrijk is hierbij wel om hem de ruimte te geven om zijn passen af te maken. Daar wordt gewoon vaak de fout in gegaan. Je hoeft natuurlijk ook niet alles los te gooien, maar je ziet vaak dat mensen de teugels wat meer oppakken omdat het paard moet verzamelen en zich op moet gaan richten.
Maar het is gewoon moeilijk om dit op papier op te lossen. Ik ken het plaatje niet in de praktijk en daarom is het gewoon lastig te beoordelen wat goed en fout gaat en waar het probleem kan zitten.