Rechter galop lukt niet we hebben alles al geprobeerd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamie_S

Rechter galop lukt niet we hebben alles al geprobeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 08:43

Ik heb al bij FAQ meest voorkomende rijtechniche problemen gekeken ik kon niets vinden.

hallo,
mijn haflinger wilt niet goed aan springen in de rechter galop niet aan de longe en niet onder het zadel het zadel is na gekeken en zijn rug ook en ik heb les.
aan de long spring hij 1 v/d 100 x goed aan zeg maar en onder het zadel keert hij om en gaat gek doen gaat crossen.

dit is wat wij al hebben geprobeerd met het rijden,

volte 10m stelling zo veel mogelijk.
via een gebrokenlijn/afwenden aanspringen
op lange en korte stukken van de bak en in de hoeken.
op een gewoone volte
aan de long als je er op zit.
zweepje tegen de hals
binnen been veel drijven buiten been veel dijven tergelijk
buiten been heel overdreven achter de singer leggen.

wie weet wat?

vrgr J

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:51

Als je paard nagekeken is en hij wil nog niet aanspringen denk ik dat je paard scheef is en eerst rechtgericht moet worden.
Het lukt dan niet om aan te springen. komt veel voor. Ik zou les nemen volgens de methode van Antoine de Bodt of zo. In ieder geval op het gebied van rechtrichten. En dan galopeer je maar een tijdje niet. Maar nu vind je paard het gewoon te moeilijk.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:58

Aanspringen over een balkje wilde bij de mijne nog wel eens helpen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:58

In welke mate en door wie is hij nagekeken?

Dikke kans dat er ergens een blokkade of probleem in de wervels zit.

Een scan / foto's van de rug moeten hier uitsluitsel over kunnen geven, als een fysio niets kan vinden.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:59

Geduld. Met mijn haflinger heeft het een jaar bloed zweet en tranen gekost. Nu springt hij nog niet altijd goed aan, maar hij weet nu wel wat de bedoeling is. Zijn linkerkant was zijn zwakke kant en daardoor viel hij steeds op links en sprong links aan. We zijn voor al in draf de linkerkant gaan trainen. Veel voltes. De rechtergalop lukte soms door een beetje wijkend naar links te gaan en dan ineens af te wenden naar rechts en in die wending aan te springen. Zorg wel dat je hard genoeg draaft zodat hij er een beetje in valt. Maar heb vooral geduld,want veel haflingers hebben moeite met de galop. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:01

Als hij lichamelijk echt niks mankeerd, dan wil het wel helpen om juist een beetje stelling naar buiten te nemen bij het aanspringen. Ik zou het sowieso op een grote volte proberen, niet op een van 10 meter, zo'n kleine volte galopperen is soms al moeilijk met paarden die de galop al bevestigd hebben, voor een pony die het nog moet leren zal dat dus bijna nooit lukken.

Sjolvir

Re: Rechter galop lukt niet we hebben alles al geprobeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:06

Klinkt natuurlijk weer lekker belerend, maar ach.
Paard goed na laten kijken, als oke.
Aangezien hij het aan de longe ook niet echt makkkelijk vind (1 op de 100 x goed en gaat dan racen....)
Les nemen van een inventieve goede instructeur!

Die zal misschien ook wel komen met de grote volte versie en stelling naar buiten. etc. rechtrichten of wat dan ook. Maar dan kan je heerlijk onder gegeleiding oefenen.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:08

Ik heb ook een pony gehad, die moeilijk rechts aan wou springen
Als je de hulp voor de rechtergalop geeft, doe je je rechterhand iets omhoog. Bij mij heeft het wel gelopen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:12

Ik had het met de linkergalop, en mijn neef gaf deze tip :)

Rijd in draf, doorzittend, op de E-B lijn, en rijd net zo lang rechtdoor dat je alleen een scherpe hoek moet maken. Maak die naar rechts en geef tegelijkertijd de galophulp. Dan 'valt' ie in de rechtergalop als het goed is.

Maar mijn paard zat nergens vast, dus ik zou er eerst iemand naar laten kijken zoals hierboven genoemd is :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:16

Ja zou ook het rechtricht verhaal er even bij pakken, kan zijn dat hij niet soepel genoeg is in zijn achterbeen en daardoor moeite heeft met het aanspringen.
Veel zijgangen zoals de schouder binnen en traver gaan oefenen om de achterhand soepel en buigzaam te maken.
Je zou vanuit een traver kunnen proberen aan te springen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:24

Zit je zelf 100% recht? Geef je zowel links als rechtsom de hulp op de goede manier? Heb je bij het aanspringen beide teugels op de juiste maat? etc. etc.

Bij een hele kleine afwijking in de zit van de ruiter, bijv. schouder iets gedraaid, iets strengere hand op 1 teugel, kan de pony de hulp verkeerd begrijpen, en dus weg willen of het "verkeerd" doen. Dat verkeerd doen is betrekkelijk want als de ruiter ook maar iets afwijkt is het voor de pony zijn idee juist het gevraagde wat hij doet.
Doet de pony het met andere ruiters ook? Is de pony flexibel in hals, kan je hem goed nageeflijk rijden, waarbij de teugeldruk minimaal is, maar de pony wel aan de hulpen staat?? Is de pony goed opgeleid, met voldoende basis?

Etc, etc. Het kan natuurlijk dat de pony een blokkade heeft, maar de kans dat het hier om een ruiterfout gaat is zeker zo groot. Vrijwel niemand zit perfect recht en sommige paarden/ pony's reageren nou eenmaal op de minste scheefheid van de ruiter.
Dus iemand eens goed laten kijken hoe jij zit, pony ook na laten lopen, de pony kan nl. ook eenzijdig stijf zijn geworden door de manier van rijden, maar ook door bijv. vastilggen in de stal, rare bokkesprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:28

ElCid schreef:
Zit je zelf 100% recht? Geef je zowel links als rechtsom de hulp op de goede manier? Heb je bij het aanspringen beide teugels op de juiste maat? etc. etc.

Bij een hele kleine afwijking in de zit van de ruiter, bijv. schouder iets gedraaid, iets strengere hand op 1 teugel, kan de pony de hulp verkeerd begrijpen, en dus weg willen of het "verkeerd" doen. Dat verkeerd doen is betrekkelijk want als de ruiter ook maar iets afwijkt is het voor de pony zijn idee juist het gevraagde wat hij doet.
Doet de pony het met andere ruiters ook? Is de pony flexibel in hals, kan je hem goed nageeflijk rijden, waarbij de teugeldruk minimaal is, maar de pony wel aan de hulpen staat?? Is de pony goed opgeleid, met voldoende basis?

Etc, etc. Het kan natuurlijk dat de pony een blokkade heeft, maar de kans dat het hier om een ruiterfout gaat is zeker zo groot. Vrijwel niemand zit perfect recht en sommige paarden/ pony's reageren nou eenmaal op de minste scheefheid van de ruiter.
Dus iemand eens goed laten kijken hoe jij zit, pony ook na laten lopen, de pony kan nl. ook eenzijdig stijf zijn geworden door de manier van rijden, maar ook door bijv. vastilggen in de stal, rare bokkesprongen.

Ik denk niet dat het in dit geval puur een ruiterfout is, gezien die pony dit ook aan de longeerlijn doet. Het kan wel meespelen in het probleem natuurlijk, maar het grondprobleem lijkt me dat de pony niet recht en sterk genoeg is, of misschien weinig balans heeft.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:29

Leg eens een balk per halve volte (twee balken op één volte dus)Dan wordt het moeilijker in de verkeerde galop te blijven.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:33

hoi ik had dit ook, sprong altijd verkeerd aan als ik in de rechter gelop wou.
dacht altijd dat ze het moeilijk vond en schreef was, totdat ik naar mezelf ging kijken.
ik ben zelf schreef!!!
zit nu op cesartherapie en geloof me of niet, ze galoppeert recht aan!!!

dus kijk ook eens naar je zelf!!

ook is het zadel heel belangrijk!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:35

stelling naar buiten nemen bij het aanspringen wil ook nog wel eens helpen, je maakt dan het binnenvoorbeen vrij en dus kan die makkelijker naar voren grijpen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:43

LiSSy schreef:
stelling naar buiten nemen bij het aanspringen wil ook nog wel eens helpen, je maakt dan het binnenvoorbeen vrij en dus kan die makkelijker naar voren grijpen

Psies, daar moest ik ook gelijk aan denken.

Als je rechts aan wilt springen, stelling links nemen en ook je gewicht wat naar buiten plaatsen zodat de rechterschouder vrij naar voor kan bewegen.
De meeste mensen gaan juist naar de kant leunen waarvan het been en de schouder naar voren moet kunnen en blokkeren daarmee juist die vrijheid van de beweging die nodig is.

En niet te vergeten een heleboel geduld in het oefenen. Je paard doet het niet voor z'n lol verkeerd. Óf die snapt het niet óf kan het simpelweg niet doordat er iets in z'n lijf niet mee wil werken.
Daarom denk ik dat een bezoekje van paardenfysiotherapeut niet onverstandig is. Gewoon om lichamelijke ongemakken uit te sluiten.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:47

elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, en waarschijnlijk is jouw pony nu erg scheef naar een kant. Als de rechtergalop niet lukt heb je grote kans dat je pony linksgebogen is.
Verdiep je eens in het rechtrichten, dit kan een hoop oplossen. ik had dit namelijk ook, en nu bezig met rechtrichten via de methode van Antoine de Bodt en nu gaat de galop even soepel beide kanten op... ;)

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:33

_kajo_ schreef:

dat is niet handig dan denkt hij aleen nog maar dat hij boven balkjes kan aan springen en niet dressuurmatig volgens mijn leeraares.

hij is nagekeken en gekraakt door herleen slee bos

zelf ben ik niet scheef volgens mijn leeraares .

zelf doe ik al oefeningen met nek in buigen enz zodat hij recht sterker word.

zadel is ook gecontroleerd een licht goed.

hij is nog geen week geleden nog gecontroleerd niets aan de hand ook niet met z'n gebit is ook gecontroleerd

wat bedoelen jullie met rechtrichten? toch dat je de rechter kant meer gaat trainen dat doen wij al en ik gallopeer nooit dat doet mijn moeder eens pr weet met les als ze er op zit en dan ong 1 tot 3 x pr week aan de longe.
ik zelf train de rechter galop niet met hem omdat ik bang ben dat ik hem verpest dus doet mijn moeer het zij heeft meer als 20jr rij ervarig
Laatst bijgewerkt door Jamie_S op 05-07-09 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:37

En kan hij het ook niet als je instructrice erop gaat? Misschien kan zij dan voelen hoe het zit?

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:42

ze gaat er ook binnen kkort op maar ze heeft niet echt veel tijd... maar ander les wilt mijn moeder niet omdat we nu hier al les hebben:( maar wat het probleem in als je hem op een grote volte laat galoperen om met stelling naar buiten keert hij om en scheurt er van door .

plies mensen lees de open topic er staat dat hij al is getjekt en door een fysiot therapeut is gedaan.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:46

kijk eens op deze site:
http://www.hoefkatrol.com/ (bijv. bij kopje: klassieke rijkunst)
rechtrichten is meer dan alleen maar meer rondjes de ene kant op dan de andere kant ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:46

ranna schreef:
LiSSy schreef:

Psies, daar moest ik ook gelijk aan denken.

Als je rechts aan wilt springen, stelling links nemen en ook je gewicht wat naar buiten plaatsen zodat de rechterschouder vrij naar voor kan bewegen.
De meeste mensen gaan juist naar de kant leunen waarvan het been en de schouder naar voren moet kunnen en blokkeren daarmee juist die vrijheid van de beweging die nodig is.

En niet te vergeten een heleboel geduld in het oefenen. Je paard doet het niet voor z'n lol verkeerd. Óf die snapt het niet óf kan het simpelweg niet doordat er iets in z'n lijf niet mee wil werken.
Daarom denk ik dat een bezoekje van paardenfysiotherapeut niet onverstandig is. Gewoon om lichamelijke ongemakken uit te sluiten.

Dit scheelt een hoop type werk. :)

Probeer inderdaad niet het paard naar binnen te laten kijken en ga zelf ook niet naar binnen hangen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:53

Het wil ook nog wel eens helpen door op het verkeerde been te gaan ligt rijden en dan de galop hulp te geven. dat doe ik nog weleens bij jonge paarden. Voor de longe zou ik het zo gauw niet weten.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:44

Jamie_S schreef:
_kajo_ schreef:

dat is niet handig dan denkt hij aleen nog maar dat hij boven balkjes kan aan springen en niet dressuurmatig volgens mijn leeraares.

Wat een eersteklas onzin. Dit is een hulpmiddel wat iedere instructeur bij ons op de manege gebruikt. En elk paard dat met deze methode net even een extra stimulans heeft gehad kan nu echt wel normaal (= zonder balkje) aanspringen.

Tammchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:50

Hai,

Ik heb met mijn Friese ruin Meine ook veel problemen met de rechtergalop.
Sinds ik regelmatig les heb van Noor Tanger gaat het een heel stuk beter.
Vanuit ontspanning doen we oefeningen waardoor hij sterker wordt en niet meer zo snel in de stress schiet als we de rechtergalop gaan oefenen.

Kijk eens op haar website; www.noorhorses.com.

Ik weet niet waar je woont maar ze geeft regelmatig clinics door het land.
Op 26 juli komt ze bij ons op stal (deze ligt in de buurt van Alkmaar) voor een clinic.

Heel veel succes,

Tamara