Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hannah_Menno schreef:Langs een enge plek zou ik al helemaal niet slaan! Krijgt je paard alleen maar een nare ervaring mee, of hij moet zich enorm aanstellen natuurlijk
IlovePrinses schreef:Haajj
Ik rij op een super leuke manege, alleen ik heb dus al les van meerdere instructrices gehad. Alleen bij de eerste heb ik geleerd om als een paard bijvoorbeel in galop van de hoefslag af gaat of wat dan ook. Geef hem een tikje op zn hals. Maar van degene van wie ik nu les heb, zegt geef nooit tikjes op de hals want daar spoor je niet aan. En jij zou het ook niet fijn vinden om een tik te krijgen in je nek, dus geef altijd een tikje achter je kuit. Maar wat is nu het beste? Wat doen jullie?
Groetjes Jessica.
lien05 schreef:Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een manege paard of een privé paard. Niets ten nadele van de manege paarden (heb zelf jaren op hun gereden), maar deze paarden zijn vaak wat minder gevoelig dan privé paarden omdat ze meer en door verschillende ruiters gereden worden. Ik kan me voorstellen dat manege paarden daardoor eerder een tikje met de zweep krijgen omdat ze het anders gewoon niet doen!
xdniesje schreef:Als hij uitzichzelf de hoefslag afgaat, en ik weet zeker dat het geen misverstandje van ons is, dan geef ik hem een tik op zijn schouder.
Als hij zijn achterhand niet meeneemt in een wendig tik ik hem daar aan, en als hij niet luisterd naar mijn been tik ik hem net achter mijn kuit.