Paard is veel te voorwaarts in draf en let overal op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Paard is veel te voorwaarts in draf en let overal op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 09:40

Mijn paard is altijd best druk in de bak (alleen buitenbak beschikbaar).
Met name in draf, dan gaat ze altijd zo hard. Hoe kan ik haar langzamer laten gaan. Aan de teugels lopen lukt ook nog niet, loopt alleen maar met haar hoofd omhoog. (Ze is nu 6 en als 5e zadelmak gemaakt, heb haar ook nog niet zo lang).

De bak zit aan het land waar ze in staat. als haar weidemaatjes helemaal naar achteren gaan dan wilt ze alleen zo lopen dat ze hun kan blijven zien.

Wat kan ik hieraan doen?

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:52

Ik zou zeker veel overgangen maken. Telkens ze te veel doordramt even naar stap tot je weer controle hebt en dan weer weg.
Je moet er zeker voor zorgen dat ,ook al dramt ze, je niet aan je teugels blijft hangen(regelmatig lucht geven ) en dat je je been er niet gaat afsteken. Als je dat zou doen komt ze zeker niet aan de teugel.
Bovendien zou ik ze even longeren met een hulpteugel, voor je gaat rijden; Zo kan ze al even aan de situatie wennen en gaat ze misschien haar aandacht meer bij het werk houden. Veel succes.

trustHim

Re: Paard is veel te voorwaarts in draf en let overal op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:54

Vooral veel overgangen en figuren rijden, als ze te snel gaat draven probeer dan in een langzamer ritme licht te rijden, vaak helpt dit wel en past het paard zich aan. Houd haar bezig door niet alleen op de hoefslag te blijven maar steeds achter elkaar figuren te rijden

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:00

ik longeer inderdaad met hulpteugel, maar eigenlijk nooit voor het rijden. zal dat eens proberen.

ik zal meer overgangen en figuren maken. ik rijd ook wel eens net naast de hoefslag. ze wil nog wel eens op de rechterhand tegen de wand aan lopen.

maar hoe krijg ik haar meer ontspannen met haar hoofd.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:02

Door het figuren rijden en zelf heel soepel in je hand te bijven gaat ze als het goed is meer ontspannen, vooral proberen zelf heel rustig te blijven, en lekker ontspannen te zitten. Wanneer ze ontspant zakt het hoofd vanzelf

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:40

Ik heb dit probleem ook! Mijn pony wil ook altijd erg hard! Vaak ga ik ook 'gespannen' zitten waardoor die van mij nóg harder gaat.

Wat ik moet doen van mijn instructrice:
Of naar boven kijken (De lucht in), dit omdat ik soms wat scheef zit, en op de een of andere manier gaat de pony langzamer als ik dit doe!
Aaitje op de hals met de binnenhand. Hierbij ietsje voorover zitten. Ook dit werkt bij die van mij! Want hierdoor houd ik mijn weibelbenen stil!
En 8ten rijden!

Veel succes

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:23

Mijn paardje is een draver en draaft ook erg hard. Ik ben van de week bij de fysio geweest, voor een ander probleem, maar ik heb een heel ander paard.

Ik moest hem rond maken, en vanuit daar langzwamer(wel rond blijven houden), het werkte echt heel goed, ik heb een heel ander rustig paard. (ik moets ook mn benen op de goede plek houden, en op de goede plek in het zadel zitten en mee bewegen)..

Misschien kun je er eerst naar toe werken dan hij zn hoofdje laag houd, vanuit daar rustiger gaan (ikzelf heb het gevoel dat wanneer mn paardje zn hoofd laag heeft, hij automatisch al langzamer gaat stappen en draven)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:34

Veel schakelen kan juist ook het paard 'wakkerder' maken en dat daardoor het tempo juist hoger wordt ;)

Ik zou sowieso eerst uitsluiten dat het niet aan het zadel ligt en of dat ze ergens anders misschien pijn heeft.

Daarbij is het ook heel belangrijk om zelf er pas op te gaan zitten als je rustig en ontspannen bent. Als jij bv haast hebt en dan nog even wilt rijden breng je die energie ook op je paard over. Zit je goed recht en verdeel je je gewicht goed? Als je naar voren gaat zitten / met je gewicht naar voren gaat gaan paarden vaak harder lopen om het evenwicht te herstellen.

Kan je met longeren wel goed het tempo bepalen of mag ze dan zo hard draven als ze wil? Ik zou voorlopig eerst aan de ontspanning en de controle werken aan de hand. Als dat bv op stem goed gaat, zal het daarna onder het zadel minder moeilijk zijn om dat ook te bereiken. Dan neem je ipv één grote stap, twee kleinere stapjes zegmaar ;)

Succes!

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:21

Zelf heb ik een volbloedje. In draf ging die van mij ook erg hard.
Lette overal op behalve wat er van hem gevraagd werd.

volgens de instructrice moest ik ook rustig blijven en wat meer oefeningen rijden zodat je hiermee zijn aandacht op kunt eisen.
Wat meer stelling vragen en weer los in de binnenhand blijven.

Inderdaad kun je met longeren met bijzet ook al een hoop berijken als je dit rustig opbouwd. hiermee zou je ook de stelling en buiging al kunnen vragen waardoor ze ook mooi los worden in de rug en makkelijk in de aanleuning.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:06

bedankt voor alle tips tot zover!

Het zadel is op maat gemaakt dus dat zit dan wel goed toch?

Ben gister met rijden even goed overal op gaan letten.
ik probeer ook wat zwaarder te gaan zitten en langzamer licht te rijden. als ik rustig zeg dan draaft ze ook weer wat rustiger. dus dat werkt op zich wel maar dan gaat ze ineens wel heel langzaam of 2 tellen later weer hard. ze blijft niet rustig draven zeg maar.
ik rijd al veel overgangen en figuren. maar ze moet toch ook een keer op een recht stuk (bv buiten) normaal kunnen draven.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:46

paarden kunnen veranderen in de bespiering he, dus je moet het altijd weer laten controleren bij twijfel, hoe lang geleden is het gemaakt/gepast/gecontroleerd

Buiten draaft mijn merrie ook veel harder/ruimer dan in de bak, tja ik ga daar grotendeels gewoon in mee, ze loopt dan het lekkerst en meest ontspannen

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:19

heb het zadel nu een jaar. als 5 jarige gepast en is nu 6 jaar.
ben niet meer of minder gaan trainen sinds ze zadelmak gemaakt is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:28

een paard kan zelfs op 5-jarige leeftijd veranderen van bespiering na het zadelmak maken. dus laat je zadel toch maar controleren, jaarlijkse controle kan nooit kwaad.
verder heeft versnellen ook vaak met een evenwichtsprobleem te maken. om meer evenwicht en ook sterker te worden moet je veel overgangen, schijnvovergangen, tempowissels, voltes, slangenvoltes en voltes spiraalgewijs verkleinen en vergroten.
Longeren met bijzetten of beter nog een pessoa helpt om ze over de rug te leren werken, maar forceer ze hier niet in, bouw langzaam op.
Verder raad ik aan om grondwerk te doen om de vertrouwensband en jou leiderschap te verbeteren. Als ze alleen zo wil lopen dat ze haar vriendjes ziet lopen is een teken dat ze te weinig respect heeft voor jou en/of geen vertrouwen in jou als leider en zich dus niet veilig voelt en daarom "vlucht"

Goede instructie kan je ook een heel eind op weg helpen

succes

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:05

zal het zadel eens laten controleren.

zoals ik het nu lees maak ik denk ik toch nog te weinig overgangen, schijnvovergangen, tempowissels, voltes, slangenvoltes en voltes spiraalgewijs verkleinen en vergroten.

Ik doe heel veel grondwerk en ben ook meer leider ernaast als erop dus moet daar aan werken.

ze stond eerst naast andere paarden (wel neuscontact) omdat die een veel te groot stuk land hadden waar zij absoluut niet bij in kon anders word ze zo rond als een tonnetje. nu is er een paard bij haar in gekomen. en maakt het haar helemaal niet meer uit. dus dat is al verbeterd.

als we buiten lopen en in de verte hinnekt een shetje dan kijkt ze die kant op en hinnekt ze terug is dat normaal?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:16

op zich is het niet abnormaal dat ze terug hinnikt, maar is in mijn ogen toch een teken van onzekerheid. Als jij met haar bezig bent, dan moet haar "volledige aandacht" bij jou zijn en dan heeft ze geen tijd om zich af te vragen waar dat andere paardje nu is.
Mijn paard is ook heel aanhankelijk, kan niet alleen op de weide, want roept constant en loopt zich te pletter in een poging de anderen te zoeken. Maar tijdens het rijden zal ze zelden hinniken op haar stal/weidegenoten. Van zodra ze gaat hinniken zet ik haar harder aan het werk. Zij liep ook vaak overhaast en zeker na galop. nu na een dikke 6 maand goed doorrijden loopt ze 80% van de tijd nageefelijk, begint haar achterhand eindelijk aan te sterken, zodat wijken steeds beter lukt en we kunnen denken aan schouderbinnen en contragalop. hoewel galop nog steeds een stressmoment is, maar daar werken we nog aan

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:19

Belangrijkste is op je zit terugrijden. Veel overgangen en niet onder je uit laten lopen en dus consequent corrigeren. Jij bepaalt hoe en wat. Dus goed op je billen zitten (de juiste dressuurhouding aannemen) en het paard goed bezig houden. Niet laten hangen op de bakrand maar veel op eigen benen laten lopen op de binnenhoefslag en bezighouden. Zodra je klaar bent met een oefening gelijk door naar de andere oefening en als iets niet wil lukken niet blijven hangen maar even afwisselen met iets anders. Geen druk nemen op de teugels maar wel contact houden (is verschillend). Op je zit terug rijden en buitenteugel een ophouding en weer je buitenhand meegeven hierna. Goed binnenstelling vragen in je oefeningen en contact op beiden teugels houden. Succes

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:28

Toch goed je benen eraan houden. Handen ontspannen en ga maar eens vierkantjes of slangevoltes met rechte hoeken ipv bogen rijden. Dat zal het paard verrassen en bij de les houden en zo komt ze ook veel beter op je been.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:01

hinneken naar elkaar doen ze wel vaker maar zeker een teken dat je paard dan niet op jou let en dus afgeleid is.
Ja, zeker mee eens dat je moet afwisselen en eigenlijk gelijk na het einde van een oefening weer met een andere beginnen.
Werkt bij die van mij ook. Teugels eraan houden zonder druk is vaak ook al genoeg. Je hoeft en bepaalde oefenign ook niet volledig af te maken, je zou ook al vanuit een slangen volte ook halverwege ineens wat anders kunnen vragen. Hier zijn ze vaak ook niet op verdacht. Het tempo moet je ook inderdaad regelen met je zit. Als je recht op en in evenwicht zit zal je paard ook niet ineens weg schieten of stil gaan staan.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:02

Heel simpel: iemand zoeken die je goed les kan geven! Dit soort dingen zijn vaak (relatief) simpel op te lossen.. Maar dan heb je wel iemand nodig die je daarin kan begeleiden! Succes verder!

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:17

Je kan met iemand die er meer verstand van heeft kan je zeker helpen. Ook met longeren zou je misschien even iets meer begelijding nodig hebben. Hierdoor wordt hij wat consequenter doorgepakt en weet het paard ook wat hij moet. Is vaak al zoiets van onbegrip waardoor hij harder gaat.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:45

Misschien kun je ipv. met het ritme van je pony mee te gaan
met lichtrijden langzamer gaan lichtrijden dan komen de meeste
van zelf wat meer terug. ;)

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:01

mijn paardje heeft dit ook
maar dit komt doordat ze vroeger helemaal zot is gereden en mishandeld
bij mij is het zo hoe harder je gaat trekken hoe harder zij gaat gaan en hoe opgefokter ze word
ik hoor hier een paar redelijk rare ''oplossingen''
en zeker dat het gemakkelijk is op te lossen
maar het is vroeger zo in mijn paardje gedramt en geklopt dat ze snel moet gaan en snel moet lopen
dat het nu lijkt alsof het een soort van dwang is
in het begin zat ik erzelf een beetje nerveus op afwachtende wat ze zou doen
waardoor ze enkel sneller wou en ging
maar na een tijdje had ik het in mijn vingers dat ik ze gewoon losser moest laten en tijdens het draven als ze niet te snel was ze moest belonen
zelfs voor het minste positieve puntje
en ik weet dat mijn meisje niet op 1 2 3 zal veranderen
maar ze doet haar best en dat is het belangrijkste
veel succes +:)+ en rij vooral niet te streng: geef haar de ruimte in de teugels die ze nodig heeft, soms is dat moeilijk maar vertrouw maar in je paard( vertrouwen moet ergens beginnen en moet er langs 2 zijden zijn)

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:28

met dat hinniken bedoel ik dat als we buiten lopen (ernaast) en in de verte hinnikt een pony naar der, dan hinnikt ze wel eens terug.

heb even geoefend met veel overgangen enzo en het ging best goed. ze lette meer op mij en was veel rustiger. alleen zodra je weer een klein recht stukje gaat dan gaat ze weer.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:37

Hoi,
Mijn paardje wilde ook altijd 'hard' en reageerde niet goed op de hulpen. Bij ons was/is de oplossing, tempowisselingen, dus in draf zodanig langzaam gana lichtrijden dat het paard gaat volgen naar lager tempo, en dan zorgen dat ie in draf blijft, o pde grens naar stap, en dan rustig aan opbouwen naar een arbeidsdraf. Hierbij zul je wel moeten zoeken naar de grens waar ze net niet stap valt. Merrie waar ik op rijd is echt een heethoofd , maar met deze oefening doet ze het supergoed. Nog een tip, houdt je been eraan. Vlugge paarden worden vaak met te weinig been gereden. Daarbij moet ze dus op zowel voorwaartse druk, als zijwaartse druk reactie geven.
Succes!

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:54

bedankt voor de tip. ga dat ook eens doen.