Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dan zit het er wellicht gewoon niet in

. Hij houdt niet van springen en het feit dat je het al met geweld, dwang en angst aanjagen geprobeerd hebt, vind ik niet erg netjes, eerlijk gezegd
. Je wilt toch dat je paard ergens plezier in heeft of gaat het alleen maar om het springen op niveau an sich? Dan springt het paard maar niet, maar dit is duidelijk niet de manier. Het blijft een levend wezen.
JeroenK schreef:Tja, niet netjes > schoppen enzo.. als je paard niet in de trailer wilt doe je dat toch ook? En nu wil hij ook iets niet en vind ik best dat ik hem duidelijk kan maken wat wel en niet moet.
Vertrouwen in de ruiter krijgt hij juist door de sprong te nemen.. hopelijk ziet hij dan in dat het niet eng of vervelend is.. juist daarom wil ik hem er overheen krijgen.
, maar ik schop mijn paard (en andere paarden) ook niet de trailer in
. Dan neem ik gewoon wat meer tijd. Ik schop over het algemeen sowieso nooit, hooguit als mijn eigen leven in gevaar is. Gelukkig gebeurt dat eigenlijk nooit en dat hou ik graag zo.

, hoor, maar niet genoeg om dan te denken dat hij per se maar moet gaan springen. Of er uberhaupt talent voor te moeten hebben.... Dat hoeft dus niet, ook al is dat wel jullie opzet geweest bij het fokken.
), dat zelf niet inzien.
), maar ook ik wil dat ze doen wat ik vraag, zeker als ze het wel degelijk snappen. Maar met slaan, bang maken enzovoort, bereik je niets. Ik wil niet dat een paard met angst de trailer in loopt. Ik wil dat een paard begrijpt dat het niet eng is om er in te lopen. Ik wil dat een paard zo'n vertrouwen in mij heeft, dat hij uberhaupt zo met me meeloopt. Of dat nou over een 'enge' brug is over een sloot (hebben wij toevallig in het land, een houten brug zonder relingen over een kanaaltje) of de trailer in. Beide moet kunnen zonder gedreig of geweld van onze kant. Kan dat niet, dan heb je nog een hoop werk te doen met je paard.

, maar er zijn zoveel meer manieren om plezier te hebben van een paard, dan springen en dressuur. Is mijn persoonlijke mening dan, hoor.