Schaamte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samirah22

Schaamte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:09

Hoi allemaal!

Ik zat lang te twijfelen of ik het wel zal vragen aan jullie, ik zit namelijk al een tijd mee te lezen op het forum en het was me opgevallen dat jullie best wel veel weten van paarden, soms las ik woorden die ik nog nooit had gehoord, maar toch stel ik hem en ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen wat mijn probleem is.

Ik Begon om me 8e met paardrijden tot me 15e, toen ben ik een hele tijd gestopt met paardrijden, in die tussen tijd ook verhuist enzo blabla... toen op me 20ste wou ik toch maar weer gaan paardrijden nou dat een half jaartje gedaan want toen kreeg ik me auto en het koste me allemaal teveel.
Dus eigenlijk ben ik alleen maar manege paarden gewend.

Nu sinds denk zoiets 2 maanden heb ik een verzorg paard gekregen een lieve kwpner een merrie van 7 jaartjes jong, ze zeggen dat ze is ingereden maar heeft een jaar stil gestaan.
Ik ben nu zon 2 maanden bezig met longeren en grondwerk dat gaat heel erg goed zo goed dat ik gisteren en vandaag erop ging, gisteren ben ik alleen wezen stappen en beetje laten wennen,
vandaag ben ik in draf gegaan en dat was het ergste wat ik ooit heb meegemaakt wat paardrijden betreft
IK vloog zowat omhoog me handen vlogen de lucht in me beugel vloog uit me voet OOH wat schaamde ik me dood zeg tegenover die boer ik met me grote praatjes jaaa ik rij al een tijdje

ik kon gewoon niet lichtrijden ik heb sinds dat ik rij dit nooit meegemaakt
ze hobelt zo erg!!
Komt dit door mij doe ik wat verkeerd ?? of is zij verkeerd ingereden of...
ik voelde me berhoorlijk rot en hoe moet ik dit verbeteren?

sorry voor het lange verhaal

Groetjes

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:15

meestal is het een combinatie van verschillende factoren,
bv: jij bent wat onzeker, het paardje is wat onzeker,
jullie kennen elkaar nog niet, jij bent het niet meer gewoon om te rijden en die onzekerheid van jou kan zich wel eens uiten in een verkeerde houding zoals vooruit vallen en weet ik wat...
gewoon eventjes elkaar leren kennen meschien een lesje pakke en goed op je houding letten en komt allemaal wel in orde ;)
veel succes allezins! +:)+

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:37

Ik kan me voorstellen dat je je beroerd voelt. Ik heb ook een keer in zo'n situatie gezeten en dan voel je je enorm klungelig. Je kan er niets aan doen op dat moment dus moet je maar niet zo druk over proberen te maken. Ik hoop dat het een kwestie is van wennen aan elkaar. Veel succes en ik hoop dat het naar verloop van tijd beter gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:39

Denk dat je je niet hoeft te schamen hoor.
Het is lang geleden zeg je en een vreemd paard wat ook een tijd heeft stil gestaan,

Ga je verdiepen in het rechtrichten en neem les in die dingen, want denk dat het probleem de balans van jullie beide is, als jij de balans van je paard kan verbeteren dan zul je zelf ook beter gaan rijden.
Probeer je ook lekker te ontspannen in de draf en anders gewoon nog een tijdje blijven stappen en zo de beweging van het paard leren voelen, je kan ook door blijven zitten is ook fijner voor het paard die ook moeite heeft met de balans.

kleinvosje

Re: Schaamte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:32

Je schrijft dat je manegePAARDEN gereden hebt, maar waren dat echt paarden of pony's? Er zit een groot verschil tussen paarden en pony's, en wat bij een pony een lekkere draf is waar je goed op kunt zitten en lichtrijden, is bij een paard een enorme grote pas, met een opgooi van heb ik jou daar. Vraag eens iemand om het paard te longeren, en ga er dan opzitten. Dan hoef je niet te letten op het paard, maar alleen op jezelf. Een zitlesje dus!

Het is geen schande hoor, je moet gewoon weer even inkomen!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:37

hee meis.. je hoeft je echt niet te schamen hoor!!! het is al een tijdje geleden dat je hebt gereden en dan ook nog eens op een paard dat je niet kent.. gewoon even oefenen en je paard leren aanvoelen. Toen ik een jaar gestopt was met rijden en ik klom weer op een paard, dat zag er ook niet geweldig uit hoor, en ik heb met mn vorge paardje Z gereden, kun je nagaan!! na 2x erop gezeten te hebben, was alles weer fijn en vertrouwd.. komt goed!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:37

Is het misschien een tuiger?
Die gooien nl hoger op met de benen en daardoor is het lichtrijden wat moeilijker dan op "gewone" rijpaarden/pony's.

Probeer hem/haar ook goed voorwaarts te houden, als ze langzaam draven is lichtrijden ook moeilijker.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:38

je hoeft je niet te schamen nee. Ik vroeg hier jaar of 3/4 geleden geloof ik, hoe een halster om moest :+ Je moet nog aan het paard wennen dus met oefening gaat het vast wel beter!

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:16

Aah lieve mensen bedankt voor de lieve woorden.

Toen ik gestopt was op mijn 15e en toen ik weer begon toen ik 20 was toen had ik helemaal niet het probleem dat ik helemaal omhoog en naar voren vloog en toen had ik een stop van 5 jaar daarom vondt ik het zo raar.

ik heb op alles gereden op paarden en ponys en daar had ik eigenlijk nog nooit dat probleem gehad.
ik ben nu ook bezig om aan de longeer lijn te lopen, toen ik in draf ging en zo omhoog vloog zei ik tegen die man: " jeetje ik vlieg helemaal omhoog man " en toen zei de beste man ja dat zal wel komen door haar ruime passen, maar ik vondt haar passen eigenlijk wel meevallen, mijn gevoel was eerder dat we allebei het balans niet hadden.

Hoe kan ik dat oefenen ?

en ik ken haar nu 2 maanden en onze band is steeds sterker aan het worden, in het begin was het een drama zelfs met poetse en vooral niet luisteren b.v met halthouden, maar als ik nu zeg Hoooo dan staat ze netjes stil en ze geniet ook als ik der lekker aan het poetse ben naar een ruige rol partij

heel erg bedankt allemaal als jullie nog tips hebben om mijn balans te oefenen hoor ik dat graag!

Groetjes xxx

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:27

Jou verhaal ken ik..
Ik schaam me soms ook dood, hoe onhandig ik kan zijn.
En als die mensen er niet zijn, doe ik gewoon normaal, zeg maar..

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:30

ik had helemaal hetzelfde :D
had ook al een tijdje niet meer gereden, of toch geen dressuur meer.
gewoon wat hobbelen in de bos,
en toen kreeg ik ineens me eigen paard.
ik durfde nooit te draven van schaamte!
ik heb het dan maar altijd geoefend als niemand opt pension was :Y)
toen moest ik uiteindelijk het toch maar wagen en les nemen.
en nu een jaar later is alles weer picobello in orde.
je zal 't gewoonweg opnieuw moeten leren.
en ik reed al 10 jaar :')

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:35

Wat je ook kan doen is bij een manege een lesje rijden om te zien of je dat met het draven daar ook zo ervaart. Misschien is het het type paard waar je aan moet wennen en gooit ie gewoon erg hoog op.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:36

Even iemand zoeken die het paard longeert terwijl jij erop zit zodat je je kunt concentreren op je zit.
Goede tip(s) tijdens de longeersessie:
-Handen in je zij doen, recht vooruit kijken en meetellen met het lichtrijden (1,2,1,2,1,2,...)
-Ogen dichtdoen helpt ook wel eens. Doordat je een zintuig 'afsluit', ga je een ander zintuig meer activeren. Dan 'voel' je de passen meer.
Ofwel een zitlesje

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:41

als je paard een tijd niet is gereden dan is zij ook aan het zoeken naar haar balans, net als jij, wat kan jou die boer schelen, als je je daar ook nog druk over moet gaan maken, gewoon rustig aan opbouwen samen, succes !

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:49

toen ik op de manege voor het eerst op paarden ging rijden (na de pony's) vloog ik ook meters de lucht in geloof ik :P voor je gevoel dan :o
dus gewoon wennen denk ik en toen je vroeger voor het eerst in draf ging, ging het toch ook niet meteen perfect? ;) (lijkt mij O:) )
dus ik denk niet dat je je hiervoor hoeft te schamen, is gewoon even wennen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:53

Niets om je voor te schamen hoor.
Gewoon weer lekker gaan lessen! Niets mis mee.
Eventueel wat zitlessen aan de longe.

En even uitzoeken wat het paard allemaal wel of niet al kan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:55

Kun je misschien lessen nemen met dit paard? Dat er iemand langs komt om je gewoon priveles te geven? Dan komen jullie het snelste verder :-)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:40

Jullie moeten aan elkaar wennen met het rijden, jij en je paard moeten in balans komen.. wat voor zadel heb je, en kijk eens of het zadel voor jou passend is (heb een zadel gehad waarvan het dieptepunt voor mij niet goed was, dus duikelaar-effect (bij die bekende winkel ga ik dus niet meer een zadel kopen), en ik maar roepen "wat gooit ze hoog op" :D ), zijn je stijgbeugels misschien iets te lang (evt. gaatje korter).. en ga kijken of je met haar kan lessen, leren jullie allebeide veel van... ennuh.. niet schamen hoor, nergens voor nodig!!!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:44

wat je kunt proberen:

als je beugels iets te lang zijn, is het al veel moeilijker om licht te rijden, dus die kun je een gaatje korter doen.
en met een touwtje om de nek, (een beugelriem of halstertouw) heb je wat houwvast en dan kun je je handen mooi stil houden zonder het paard in de mond te zitten en kun jij je volledig concenreren op het lichtrijden.

schaamte voorbij en gewoon oefenen oefenen oefenen!
succes!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:47

Het is inderdaad een heel verschil om ineens op een 7 jarig paard te stappen die ook nog eens een jaar heeft stilgestaan. En als je weinig ervaring hebt (of het is lang geleden) kan je dat inderdaad een onzeker gevoel geven. Mijn advies is om vaak te rijden om de zogeheten 'feeling' te krijgen en les te nemen van een deskundige instructeur. :)

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:32

bedankt voor alle tips !

ik ga het dinsdag weer proberen en ik ga heel hard me best doen al moet ik maanden oefenen.
Over lessen gesproken, ik denk dat dat niet gaat, dat paardje is niet van mij maar van iemand anders die er niks mee doet en ze staat ook echt op een boederij.
ik ga maandag even me ouwe manage opbellen of ik weer mag gaan lessen misschien gaat het dan weer beter, maar ook finaceel zit beetje in de problemen, dus elke week les zal er niet inzitten
ik mag al van geluk spreken dat ik dat paardje gratis mag verzorgen.

maar met jullie tips kom ik hopelijk verder en ik laat dinsdag weten hoe het is gegaan.

Groetjes !

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:08

Lessen op een manege erbij om het gevoel weer helemaal te krijgen lijkt helemaal niet zo'n slecht idee!
Voor de rest lees ik dat het steeds beter gaat dus ga gewoon zo door, over een jaar lach je hierom! Succes!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:47

Ik heb ook op heel wat paarden gereden, ik heb gemerkt (en ik denkt iedereen die op verschillende paarden heeft gereden) dat grote paarden hoger op gooien. Ik was altijd een klein paardje gewend (denk aan een paint) deze gooide niet zo hoog op, totdat ik op een friese hengst stapte, jeeejtje! Ik voelde me net een klein kaboutertje op een enorm paard (ik 1.64 toen). Het hobbelde en ik kon er niet mee over weg. Toch heb ik doorgezet, veel les gevolgd. en nu heb ik mn eigen grote paard (voor mij groot, ik ben nu 1.65-1.66 en mn paard is 1.60).

Misschien kan je eens zitles nemen, zij helpen je hier misschien ook bij, om hier mee overweg te kunnen :)

Je hoeft je nergens om te schamen, straks ben je blij dat je heb doorgezet, en weet je nog meer over paarden (iedereen begint met paardrijden, zonder er wat vanaf te weten (waar komen ze vandaan waarom doen ze dit of waarom doen ze dat) Straks weet je het allemaal:))

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:46

he, wel een bekend probleem.
Zelf rijdt ik nu 4 jaar op een manege. Hier op heel veel verschillende paarden gereden. Zit wel erg veel verschil in wat lichtrijden betreft. De een gooit juist hoog op en de ander niet.

Zal op den duur wel veel beter gaan, maar denk dat jullie nog wel even aan elkaar moeten wennen. Als je zelf rustig en ontspannen blijft lichtrijden en druk op de beugel kunt houden zal je paard zich ook gaan ontspannen. Kan zelfs zijn dat je paard nog wel vlakker wordt in de draf, waardoor je ook minder hoog uit je zadel wordt gegooit.

succes!

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 07:57

Hoi mensen,
ik zal gister vertellen hoe het is gegaan, maar ik heb gister niet gereden omdat het zoo warm was ik ben maar met er gaan stappen heel klein beetje draven en daarna heeft ze lekker liggen rollen, denk dat ik morgen ook niks ga doen vanwege de warmte lekker rusitg stappen en lekker poetse

jullie hore het snel genoeg als ik er weer op ben gegaan!

Groetjess