Paard niet meer vooruit te krijgen tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Paard niet meer vooruit te krijgen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:24

Sinds kort rijd ik zo nu en dan op het paard van buren van me. Lief beestje die zo tijdens het rijden nog echt de rust moet vinden, wel voorwaarts maar nog niet echt voor het been (dan denkt ze meestal maar een ding: gas! Al gaat dat wel steeds beter, rijd veel op de ontspanning).
Nu vertelde mijn buurvrouw al eerder dat het paard, ze heet Nikita, op weg naar huis tijdens een kort buitenritje opeens stokstijf bleef staan en niet meer vooruit te krijgen was. Pas na heeeel lang aanhouden, link en rechtsom draaien etcetera, was het gelukt om thuis te komen.
Afgelopen zaterdagmiddag ging mijn buurvrouw een klein eindje het veld in, van huis af geen enkel probleem, maar zodra ze omdraaide naar huis was het net een blok beton. Ik geloof dat ze al met al wel 45 minuten bezig is geweest met ongeveer 100, 150 meter...
Zondagmiddag hadden we bedacht om dan met nog een paar paarden een rit te maken, misschien zou dat helpen. Dus ik op Nikita, buurvrouw op een superbraaf paard, en nog een meisje op een pony mee. Deze paarden kent Nikita goed en is ze erg op gesteld.
Op de heenreis ging het helemaal geweldig, heel braaf en gezond gespannen zeg maar.
Zodra we hadden gezegd dat langs een route weer terug zouden gaan, kreeg Nikita lood in haar benen en was ze niet meer vooruit te branden. Echt heel raar. Ze stond soms (want dit gebeurde veel en veel vaker tijdens de terugreis) gewoon op haar gemak en lekker om zich heen te kijken. En ik maar drijven, drijven en nog eens drijven, het hielp bijna niks tot niks, ze leek wel immuun voor de hulpen.
En na heel lang aanhouden ging ze dan wel weer een stukje. Soms wat huppelig in galop en dan voelde je gewoon dat de rem er zo weer op.
Het meisje met de pony had een zweepje bij zich. Daar was ik wat huiverig voor omdat Nikita wel wat gespannen/gevoelig is, maar ja, we wilden ook wel graag naar huis ;). Gelukkig leverde de zweep geen stress op, maar ook niet echt het resultaat wat we voor ogen hadden. Als ik voor mijn gevoel echt heel hard sloeg, dan ging ze wel een stukje.
Op een gegeven moment konden we een ander pad in dan de heenweg, dat ging weer heel goed. Maar voor we de laatste keer moesten oversteken was het nog een keer mis.
We kunnen niet verzinnen wat de oorzaak is en ook niet hoe we het kunnen aanpakken. Het moet ook geen trauma worden voor haar.
Mijn buren hebben Nikita sinds begin mei, daarvoor is ze bijna een jaar niet veel bereden. Verder ken ik haar voorgeschiedenis niet, maar dat zou ik nog kunnen navragen indien dat wordt gevraagd.

Wie heeft tips hoe we dit kunnen oplossen?

llies

Re: Paard niet meer vooruit te krijgen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:31

He bizar! De meeste paarden doen lastig op de heenweg (zoals die van mij).
Dit is het eerste paard waarvan ik hoor dat ie stopt op de weg naar huis.
Doet ze dit steeds op dezelfde plaatsen of gewoon vanaf ze het gevoel heeft dat de terugweg aangebroken is?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:38

Op de punten waarvan ze het gevoel heeft (zondag zeiden we ook tegen elkaar 'we gaan weer naar huis' of iets dergelijks) dat we terug gaan. Maar dan ook niet 1 keer, maar om de haverklap.
Raar he?!

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:45

Huh? Wat apart.. ik zou inderdad naar haar voorgeschiedenis vragen... maar als hij een jaar bijna niks heeft gedaan zoals je zegt, lijkt het me niet dat hij iets van een trauma heeft om naar huis te gaan...
Ben toch heel benieuwd wat het kan zijn, hou dit topic dus even in de gaten!

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:48

Echt bizar, ik kan je jammer genoeg niet helpen, ik ken enkel paarden die moeilijk doen op de heenweg.
Wel goed belonen als ze uiteindelijk toch terug verder stapt, maar dat doe je zonder twijfel wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:05

Te voorwaarts op de terugweg ken ik wel, maar niet naar huis willlen is nieuw voor mij. Staat ze thuis alleen? En wanneer krijgt ze voer? Voeren na de rit wil ook wel eens werken om paard richting huis meer voorwaarts te krijgen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:14

Ze krijgt eigenlijk altijd wel iets na het rijden. Ze staat op zich alleen op stal, wel met direct zicht op de paardenvriendjes die zondagmiddag mee waren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:01

Ik vermoed dat het hier een geval van aangeleerd gedrag aan het worden is, een soort spelletje voor het paard.
Even flink aanpakken en iedere stap in de goede richting uiteraard belonen, en trachten goed voorwaarts te gaan (draf).

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:29

Als ik terug naar stal moest waar ik alleen sta, al kan ik de anderen zien, zou ik ook niet zo'n zin hebben. Ik zou lekker mijn benen willen strekken, urenlang...........

Heeft ze bij haar vorige baas wel op land/paddock gestaan? Of komt het paard uit de buurt, zodat ze denkt, há lekker naar huis (voor jullie de vorige eigenaar). Heb ik nl vroeger met een pony'tje gehad die steevast de eerste maanden stopte bij de wei waar hij jaren gestaan had :Z Maar had niet heel veel overredingskracht nodig om hem weer verder te doen stappen.

Pffffff, nu nog raad, maak eens een flinke urenlange buitenritten, ontspannend maar ook aan het werk en tegen de tijd dat je denkt dat ze moe wordt dan omkeren en naar huis, lekker maaltje in de vorm van wortels, appels en slobber. Misschien valt dan het kwartje..........

Wél dan de tijd nemen want als je 2 uur heen hebt gereden en ze wil niet terug, kan het even duren voor je weer op stal bent. Stilstaan prima...........blijf je stilstaan, eens gaat ze wel weer vooruit (belonen), draaien of omdraaien corrigeren, steeds terugzetten op de plek waar ze stilstond. Ze zal door moeten krijgen dat vooruit beloning betekent.

Succes!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 05:48

Ze staat nu ook in de wei en paddock overigens. Het grenst direct aan de wei van de andere paarden. Ze kunnen wel contact hebben.

Ergens vermoed ik ook dat ze gewoon een soort van spel speelt, vooral omdat ze helemaal immuun lijkt voor alle hulpen en normaliter zo'n hittepetit is.
Wat denken jullie van een klein stukje van huis gaan en dat steeds uitbreiden? (dan ben je in ieder geval niet zo verschrikkelijk lang onderweg al met al ;) )

beers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:48

Hallo,
Deze vraag van Aletta gaat dus over mijn paard Niki.
Gisteravond ben ik met haar aan de hand het pad langs gegaan waar het altijd mis gaat.
De heenweg geen probleem maar terug :( bekijk het maar.En gisteravond aan de hand en wat lekkers mee en de zweep
met z'n tweeën op pad.
En wat denk je NIETS aan de hand,ben wel 4 x het pad afgeweest en ging heel goed.
Nu ga ik vanavond er op en dan kijken hoe het gaat.
Echt hier snap ik niets van zou het toch een kwestie zijn van uitproberen of wel angst.
Iedereen die ik vraag weten hier geen oplossing hebben dit nog nooit zo mee gemaakt.
Toch hoop ik dat er iemand is die de juiste oplossing heeft,maar hoe dan ook ik ga door met proberen.
Groetjes paula

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:56

Als ze het zo aan de hand wel goed doet zou ik er een tijdje iemand laten mee meestappen... In het begin geef je Nikita dan vooral van de grond af leiding, en dan steeds meer de ruiter die het overneemt, tot als de grondpersoon bijvoorbeeld uit het zicht van het paard kan meestappen zonder problemen

Het is anders inderdaad wel een raar probleem,
succes ermee!

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:01

hallo, ik heb dat probleem ook een beetje maar dan in de bak. als ik 20 min gereden heb kan mijn merrie opeens zomaar gaan stilstaan en reageert dat ook nergens meer op. als ik eens heel hard met de benen trap kijkt ze alleen een beetje boos. misschien dat er overeenkomsten zijn? want ik snap het ook niet. als ik af stap en een stukje met haar loop kan ik weer opstappen en dan loopt ze weer.

selinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:03

hey, mijn paard wilde vroeger ook wel eens gaan stilstaan onderweg..... (heel vervelend) zowel op de heen als terugweg. Ook met andere paarden erbij deed ze dit, echter een stuk minder. Doordat ze zo heet is kon ik niks met een zweep, en hoe harder ik ging drijven hoe stijver zij op de plaats bleef staan. Ik heb geleerd dat het bij mijn paard heel goed helpt wanneer ik gewoon even helemaal niks doe.... beetje geruststellen met mijn stem: "kom maar". In het begin duurde het even (lees: hooguit een kwartiertje) voordat ze weer verder ging, maar nu voel ik dat ze dan veel meer ontspannen blijft, waardoor ze vrijwel onmiddelijk weer doorloopt. Misschien geen perfecte oplossing, maar bij mijn paard wel effectief.
Veel succes ermee groetjes

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 20:32

Paula heeft inmiddels met de vorige eigenaar gebeld. Daar vertoonde ze hetzelfde gedrag.
Maandag komt er nu een soort van Reiki-therapeute (en ze kan ook iets van massage doen) naar Nikita kijken. Vanaf een foto zag zij al dingen die ze zo niet kon weten, dat vond ik wel bijzonder.
Wordt dus vervolgd!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:40

Misschien dat je Annemarie vd Toorn eens kunt bellen? Zij is zeg maar de Nederlandse vertegenwoordigster van Monty Roberts. Ik heb ook lang het probleem gehad dat mijn paard niet meer vooruit wilde (wel heel graag achteruit), maar dan wel op de heenweg. Zij heeft mij toen telefonisch advies gegeven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:10

Nu stel je dit weer in vraag terwijl je eigenlijk zelf al het antwoord gaf.
Gewoon door het zoeken naar de fout bij het paard zie je de fout bij jezelf niet meer, de fout zit echt niet bij het paard maar bij jou.
het lukte prima wanneer je dat zweepje bij had, dus is het geen echte angst hé, want dan zou hij ook dan niet vooruit gewild hebben he.
Het is dus een uitproberen hoe ver kan ik gaan , wat kan en mag ik doen van deze "leider" je zou dus je leidersfunctie iets strakker en duidelijker moeten naar voren brengen.
Das duidelijker en ook leuker voor het paard , alsook voor jou natuurlijk.

beers schreef:
Hallo,
Deze vraag van Aletta gaat dus over mijn paard Niki.
Gisteravond ben ik met haar aan de hand het pad langs gegaan waar het altijd mis gaat.
De heenweg geen probleem maar terug :( bekijk het maar.En gisteravond aan de hand en wat lekkers mee en de zweep
met z'n tweeën op pad.
En wat denk je NIETS aan de hand,ben wel 4 x het pad afgeweest en ging heel goed.
Nu ga ik vanavond er op en dan kijken hoe het gaat.
Echt hier snap ik niets van zou het toch een kwestie zijn van uitproberen of wel angst.
Iedereen die ik vraag weten hier geen oplossing hebben dit nog nooit zo mee gemaakt.
Toch hoop ik dat er iemand is die de juiste oplossing heeft,maar hoe dan ook ik ga door met proberen.
Groetjes paula

Paardengek13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:06

Het is echt wel bizar idd.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:20

@aeolusnr": tot dusver hebben 4 mensen hetzelfde ervaren, ik weet niet of je in essentie dan nog kunt spreken over oorzaak bij de ruiter?

Het paard draagt ook nog veel spanning bij zich, kan me ook voorstellen dat daar ook een oorzaak kan liggen. Na vanavond wellicht weer nieuws!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:03

Maak je elke keer hetzelfde rondje? of heb je (zoals je hier beschrijft) nu twee verschillende rondjes gemaakt?

Anders zou je denken (als je hetzelfde rondje maaktte) dat ze toch ergens een trauma voor heeft.

Misschien kan je is proberen om een ''rondje'' om stal heen te maken, dus niet dat je in een keer omdraait en dan weer terug gaat, maar dat je gewoon vooruit blijft lopen (althans het paard)

Ben je er ook ook wel is naast wezen lopen? doet ze dit dan ook?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:20

Het zijn verschillende rondjes.
Het paard 'woont' hier sinds begin mei, kan me niet voorstellen dat ze hier trauma's heeft opgelopen, maar kan natuurlijk niet in haar hoofdje kijken ;)

Als iemand er naast loopt, doet ze hetzelfde (niets dus).

Ze zit wel vol spanning. Misschien (zit zo wat te brainstormen) loopt die spanning zo op tijdens het buitenrijden, dat ze het niet kwijt kan en dan gewoon helemaal blokkeert?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 06:32

Kun je geen rondje om de stal maken (wel buiten, maar dat je niet hoeft om te keren)?

Misschien moet je haar gewoon een tijdje doortrainen in de bak, pas als jij denkt dat het weg is, en zij helemaal rustig en netjes loopt weer proberen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 06:50

Je zou kunnen afstappen op het moment van de terugreis en er naast gaan lopen omdat dit wel goed gaat maar dan wel voordat ze zelf aangeeft dat ze niet meer verder wil.

Je zou ook een halstertouw mee kunnen nemen dit vastmaken aan het bit en op het moment van de terugreis in handen kunnen geven van de berijdster van het paard wat meegaat.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:18

dit lijkt mij echt typisch het uitproberen van het paard.
vooral omdat ze dit niet op de heenweg doet.
Mischien moet je toch eens vaker met z'n tweeren op pad gaan en dan ook de zweep mee aangezien ze dit die vier keer wel goed deed. Wel raar dat ze dit op de heen weg niet vertoond. Denk wel dat je af en toe eens heel duidelijk moet zijn wie er op de terug weg de baas is. misschien kun je na een tijdje dan alleen weer met haar op pad

succes

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 02:46

De mijne probeert het op de terugweg ook wel eens, dan is plotseling alles doodeng en reden om volledig in staking te gaan. Is gewoon even testen waar de grenzen ook alweer lagen, en wie er ook alweer de baas was. Vanavond had ze toevallig zo'n bui dat er geen land te bezeilen was met haar. Zowel op de heen als de terugweg staken, omkeren, bang van werkelijk alles waar ze normaal gesproken gewoon voorbij loopt en hooguit even naar kijkt. Na even fors op haar plek te zijn gezet was het probleem ook "plotseling" afgelopen en konden we gewoon aan de lange teugel verder.

Dat fors op de plek zetten mag je gerust letterlijk nemen. Ze heeft de zweep even flink over haar enorme achterwerk gehad en een brul die ze in het volgende dorp gehoord moeten hebben. Het werkte echter wel (ondanks dat ik door voorbijgangers uitgemaakt werd voor ongelooflijke dierenbeul, so be it). De ervaring leert ook dat dit de rest van het jaar niet meer nodig is! Als je dat niet meteen grondig aanpakt bij haar zit je er de rest van het seizoen aan vast.

Mijn dame staat trouwens 24/7 buiten in de zomer, in een kudde waar ze de tweede in rang is. Niet veel te klagen dus, en geen reden om niet naar huis te willen. Thuis krijgt ze ook altijd nog wat lekkers voordat ze weer in de wei gaat.