Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Urielle schreef:- Wat doet hij bij oefeningen om te desensibiliseren? Ik begin bij het zadelmak maken bijv. gewoon met een heel stuk vertrouwen kweken. Overal aanraken, van alles erover slingeren, zelf op een stoel ernaast staan huppelen en springen, plastic zakjes ritselen en schudden ernaast en op hun lijf. Als ze daar niks meer om geven flippen ze over het algemeen ook niet door als je bij het opstappen 'ineens boven/achter ze opduikt' (want dat is het in hun beleving) of je been er over zwaait (en wie weet ook nog eens per ongeluk hun kont raakt als ze weglopen).
) Urielle schreef:Ligt het zadel zelf goed?
Citaat:Stap je op met een opstapje of vanaf de grond?
Citaat:Als iemand anders hem vasthoudt, trekt hij zich dan nog los?
Citaat:Gezien je verhaal erbij denk ik dat het een heel bang paard is - waardoor dan ook - en probleem 1 lijkt me dus gewoon dat jij dat pietsie meer vertrouwen hebt gekregen van hem waardoor hij je in elk geval laat zitten. Dus dat andere ruiters er eerst tijd in moeten steken om vertrouwen te krijgen en niet hallee erop. Mijn zwarte laat zich ook liever niet door anderen rijden, ook al rijdt de halve wereld beter dan mij
Was het maar zo
juist dat in paniek door je heen rennen is heel typisch.sanne83 schreef:Ik ga met urielle mee.
Er zijn paarden die heel snel van relaxed naar heel bang kunnen overschakelen, of die angst op verschillende manieren uitten, soms door in blinde paniek weg te rennen (en dus ook over mensen heen..), soms door compleet te "bevriezen".
Dat een paard met angst altijd steun zoektWas het maar zo
juist dat in paniek door je heen rennen is heel typisch.
Ik zou iemand van parelli erbij halen, of er zelf mee aan de slag gaan, als je geen haast hebt.
ozzyhorse schreef:Hoezo Parelli?
Blijkbaar moet er dus bij dit paard even wat meer gedaan worden en ik denk dat je daar bij parelli een hele goede aan hebt. Aan de andere kant heeft de ts blijkbaar al wat ervaring, dus kan ze ook wat advies vragen over dit soort paarden, echt goed kijken naar wat haar paard nu precies doet en dan zelf aan de slag gaan. 
Urielle schreef:Een angstig paard zoekt steun, maar die van mij (en misschien die van TS ook?) kent/kende paniekaanvallen en dan zit er volgens mij een grote rode vlek voor de ogen, waardoor ze niet meer op hun eigen veiligheid of die van een ander letten.

aeolusnr1 schreef:Toch ga ik hier ook een deel mee met "Kiwiko", en "uriele" is zeker ook een mogelijkheid idd, maar ik zou toch als eerste werk het paard eens extra op zijn goed gedrag gaan zetten, supper consequent en dus niks anders meer toelaten.
Als je merkt dat hij er vandoor zou willen gaan is het jouw taak ervoor te zorgen dat hij daar niet meer in kan lukken, door middel van een goeie henstenketting of zelfs een stalen ring, maar als hij probeert er onderuit te muizen, hem begrenzen en dadelijk extra aan het werk zetten maar dan onder jouw leiding en dit tot hij weer braaf luisterd.
Dus kort samengevat; idd overbluffen en aanpakken, maar nooit boos worden, want je moet ook kunnen belonen voor elke goede stap.