Kijkerig paard , wat aan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCeex3

Kijkerig paard , wat aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:15

Mijn paard is altijd heel erg kijkerig , hij moet werkelijk ALLES gezien hebben.
Oke hij is nog maar 5 jaar , maar telkens als ik rij ; als er iets gebeurt heeft hij het wel gezien en doet zijn kopje omhoog en kan ik weer helemaal opnieuw beginne om hem laag en ontspannend te krijgen ,
Wat kan ik hier aan doen ?

Alvast bedankt

Sammetje_

Re: Kijkerig paard , wat aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:18

Wandel je wel eens met hem? Laat hem vooral goed kijken tot hij het niet meer eng vindt... dan went het van zelf. Je kunt ook een keer oefenen met een schrikpacour! Is ook een goede oefening :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:20

doet mijn paard ook graag, kijken.
De truc voor mij is om hem constant bezig te houden.
Eigenlijk de hoefslag nooit te volgen maar echt de hele tijd figuren rijden, voltes openen en sluiten en ga zo maar door.

succes!!

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:22

Zoals zodiacje zegt aan het werk houden. Niet teveel het probleem opzoeken.Lekker bezig gaan met m en dan kan je er vanzelf wat dichter langs.

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:23

Gaan wandelen mag ik nog niet,
doordat hij nog al van veel band heeft enzo.
Wat houd een schrikparcour dan in ?

@ Zodiacje: Maar als ik dan een volte maak gaat gij tog zo lopen dat hij zolang mogelijk ernaar kan kijken.

Het is echt wel irritant als ik aan het rijden ben, ben je net lekker bezig komt er de hond van de manege langs de bak lopen wilt hij het zien, is iemand aan het opzadele naast de bak , moet hij ook zien hoor ;

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:15

hij is nog jong, en blijkbaar heel nieuwsgierig. maar ook niet goed geconcentreerd, anders boeide het hem niet wat er naast hem gebeurt. ik zou hem inderdaad laten werken, maar met heel veel afwisseling. verras hem af en toe eens met een oefening, zodat hij zoiets heeft van: oliebol, hier moet ik mijn gedachten bijhouden, of ik rij tegen ne paal op (bij manier van spreken).
ik zou ook gaan wandelen, daarom nog niet onder het zadel, maar gewoon aan de hand. hij moet het eens leren, en is fijner om het te leren met baasje ernaast die hem door alles steunt :P

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:29

meliciana schreef:
hij is nog jong, en blijkbaar heel nieuwsgierig. maar ook niet goed geconcentreerd, anders boeide het hem niet wat er naast hem gebeurt. ik zou hem inderdaad laten werken, maar met heel veel afwisseling. verras hem af en toe eens met een oefening, zodat hij zoiets heeft van: oliebol, hier moet ik mijn gedachten bijhouden, of ik rij tegen ne paal op (bij manier van spreken).
ik zou ook gaan wandelen, daarom nog niet onder het zadel, maar gewoon aan de hand. hij moet het eens leren, en is fijner om het te leren met baasje ernaast die hem door alles steunt :P

Dank je ,
Ja ik zou idd heel graag eens gaan wandelen maar krijg hier de toestemming niet voor van me ouders.
mss na heeeeell lang zage :)
Toch bedankt voor je tip !

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:34

pak ze mee!! en gewoon gezellig aan de lange lijn, paarden doen dat graag. blijf zelf steeds kalm, nooit kwaad worden als hij bang is. is hij bang voor iets, neem hem er juist naartoe, en laat zien dat hij niet bang hoeft te zijn. meestal haalt nieuwsgierigheid het van angst. na een tijdje weet hij dat iets nieuws niks ergs is. nu, enige nadeel: elk nieuw ding gaat hij onderweg willen onderzoeken :P . heb je een hond? is die zelfzeker? pak die zeker mee! je paard gaat de hond volgen ( ik spreek uit ervaring), omdat hij nu eenmaal ergens een leiding nodig heeft. het eerste halfuur gaat hij onrustig zijn, maar je zult zien, nadien volgt hij je als een lammetje. zolang je zelf kalm, rustig en beheerst blijft.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:07

:j
Dusdanig aan het werk houden (stap of draf) dat ie op jou blijft letten.
Als ie een ENG IETS ziet buiten de bak, rijd je hem schouder-voor (dus omstellen dat ie het voorwerp niet kan zien en aan het werk is) of schouderbinnenwaarts rijden.
Als je een paard laat kijken kunnen sommige paarden niet meer gerust gesteld worden en heb je hem niet meer bij de les.
Doen alsof er niets aan de hand is, omstellen zodat ie het niet kan zien en doorrijden. Na je training ga je samen met je paard kijken wat er nou zo eng was ;)

zodiacje schreef:
doet mijn paard ook graag, kijken.
De truc voor mij is om hem constant bezig te houden.
Eigenlijk de hoefslag nooit te volgen maar echt de hele tijd figuren rijden, voltes openen en sluiten en ga zo maar door.

succes!!

krijntol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:19

Vast houden en drukken.............................

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:07

krijntol schreef:
Vast houden en drukken.............................

??

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:16

Bij kijkerige, snel afgeleide paarden zorg ik ook altijd dat ik hun aandacht erbij houdt door veel afwisseling in het rijden te houden. Dus zoals Zodiacje ook al zei, veel figuren en overgangen. Het hoeft inderdaad niet moeilijk te zijn maar wel steeds wat anders, zodat hij zn aandacht erbij houdt.

edit: typfoutje

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:17

Mijn moeder heeft ook een paardje dat erg kijkerig is. Na mate ze ouder word is ze ook steeds minder kijkerig. Hoop voor je dat het minder word!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:16

gewoon zoals al eerder is gezegt,veel aan het werk zetten en zorgen dat hij geen kans krijgt om te kijken.ik heb namelijk ook zo'n paard,dus ga ik altijd veel oefeningen doen en veel figuren rijden dat helpt echt bij mijn paard.
maar het is geen pretje zo'n paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:20

Kijk ook eens naar het voer (hoeveelheid en soort).

xlenngp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:39

Het kan ook zijn dat hij zoekt naar iets om van te schrikken.
Die van mij is 19 en die doet dat nog steeds :P

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:20

En hoe los je het dan op, xlenn?
Jeetje 19 jaar en dan nog steeds spooky....... :\
Ik hoop niet dat die van mij dat ook zolang blijft doen. Maar het is niet uitgesloten.... :Y)

xlenngp schreef:
Het kan ook zijn dat hij zoekt naar iets om van te schrikken.
Die van mij is 19 en die doet dat nog steeds :P

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:09

JoyCeex3 schreef:
Gaan wandelen mag ik nog niet,
doordat hij nog al van veel band heeft enzo.
Wat houd een schrikparcour dan in ?

;

Een schrikparcours is een parcourtje wat je uitzet met dingen die een paard normaal 'eng' vindt om te doen. Loshangende lintjes, zeiltje om over te lopen, vlaggetjes ed. Ik heb het zelf ook een aantal maal met een paard gedaan (in springles, dus dan moest je er ook vaak over heen springen). Vond het zelf goed werken, je werkt aan het vertrouwen dat je paard in je heeft, en bent zelf ook minder bang ergens langs te moeten omdat je gewend bent je paard ergens langs te werken. Het helpt als je een paard erbij hebt wat nergens bang voor is, zodat die jouw paard een beetje 'mee kan nemen' als hij echt niet durft.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:12

JoyCeex3 schreef:
Mijn paard is altijd heel erg kijkerig , hij moet werkelijk ALLES gezien hebben.
Oke hij is nog maar 5 jaar , maar telkens als ik rij ; als er iets gebeurt heeft hij het wel gezien en doet zijn kopje omhoog en kan ik weer helemaal opnieuw beginne om hem laag en ontspannend te krijgen ,
Wat kan ik hier aan doen ?

Alvast bedankt

ik heb t zelfde probleem, wat ik doe ik heel veel figuren rijden en tempowisselingen rijden.
ook als hij dan wilt kijken gewoon meteen op de volte zetten zodat hij constand zen aandacht bij jou heeft inplaats van in zen omgeing
bij mij helpt t!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:10

nou ik kan je vertellen de mijne is 12 en houd er nog steeds niet mee op:P
en het erge.. alles wat maar beweegt of geluid maakt schrik die zich kapot van, en dat is niet zo leuk in een bak van 30 bij 70.
Maar ik leer er steeds beter mee omgaan en nou met de meeste dingen kan ik er doorheen rijden!

Horses4life_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:28

hem goed aan het werk zetten ! :)

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:40

wandelen is echt heel erg goed, dan leert hij dat hij elke meter weer wat anders ziet en hoe vaker je het doet hoe gewoner het voor hem wordt. maar het aard van zijn karakter zal niet veranderen maar je kunt hem duidelijk wel helpen!

Lauraloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:42

zelf ook ontspannen, gaat lukken

xlenngp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:06

Ik negeer het gewoon dan vindt hij het ook niet meer leuk. Wanneer ik erop reageer gaat hij door.
Maar goed SUCCES! +:)+

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:31

Ik zie hier reacties over 'wandelen want dat is vertrouwelijker e.d.' Maar wat ik hier van opmaak is neit dat het paard echt bang is :Y)

Maar gewoon lekker nieuwschierig. Mijn pony is ook constant bij elke beweging weer even afgeleid of ik hem nou 300 keer het zelfde vraag
of of elke keer wat anders of zelfs iets helemaal nieuw hij blijft nieuwschierig naar het gene wat er beweegt :+ .

Als ik er dan zelf aandacht aan ga besteden blijft hij het alleen maar anders te vinden en komt dan op sommige momenten van
'hee baas kijkt er ook naar, is het dan miss toch eng }> ' en komen we nergens. Ik rij meestal gewoon door en probeer voor het
rijden hem goed naar alles te laten kijken. Komt er een druk moment op stal (iedereen komt plots aan en gaat bezig) dan laat ik hem met
een langteugeltje even nieuwschierig zijn en kunnen we even bij komen maar als ik hem oppak moet hij ook weten dat ik nu zijn aandacht wil
en ik bereid ben er alles voor te doen die te krijgen :+