paard gaat ervandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

paard gaat ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:02

hallo mensen

ik heb sinds een tijdje een friese merrie van 12 jaar oud.
heb haar op een handelsstal gekocht en daar was ze met rijden superbraaf, ben er een stukje mee naar buiten geweest ging ook prima.
maar sinds ze bij mij is kan ik er niets mee.

ik kan niet opstappen in de bak want dan scheurt ze er vandoor en stoppen ho maar.
ik zet haar nu dus aan beide kanten vast en zo stap ik op. ( op stal)
opstappen vind ze nu ook niet heel erg meer dus dat is al beter.

alleen ik kan absoluut niet los rijden want ze scheurt er keihard vandoor.
nu zit ik er dus aan de longe op met hulp van een vriendin en nu proberen we steeds een stapje verder te gaan met rijden.
eerste rondje moet ze de longe nog goed strak houden en na 2 rondjes al wat losser.

zodra ze mn benen langs haar buik voelt springt ze vooruit dus ze zal best flink in elkaar geschopt zijn maargoed het moet tochop een of andere manier weer beter gaan. ik longeer nu met losse beugeltjes zodat ze aan de beugels went en dat gaat aardig.

wie heeft er nog tips om het beter te laten gaan?

ik hoor het graag!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:09

Misschien moet ze nog een beetje wennen aan haar nieuwe plekje?

Froexiie

Re: paard gaat ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:10

Hoelang heb je haar al bij je staan? Kan idd gewoon wennen zijn. Heb je haar rustig laten wennen toen ze bij je kwam? :)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:10

misschien vind ze de bak eng..laat haar eens een paar dagen een paar uur de bak in dan wennen ze heel snel aan enge geluiden en dingen..

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:25

we hebben haar nu een maandje of 2.
ik geloof niet dat ze de bak eng vind, want ze loopt ook weleens los in de bak en longeren doen we ook.
longeren gaat super, ze kent ook alle commando's enz.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:47

laat haar eerst even lekker los in de bak of longeren zodat ie zn energie lekker wkijt kan en ga dan rijden.. bij het opstappen de rechterteugel goed vasthouden zodat hij er niet vandoor kan. het enig wat hij dan kan doen is zijn kont naar jou toedraaien en dan kan je er makkelijk op zonder dat hij er vandoor gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:48

Heb je 'n bloedje laten trekken bij de aankoop?

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:23

Mmm... klinkt alsof er iets gegeven is bij de handelstal, als je daar geen problemen hebt gehad en nu opeens wel...

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:20

Zat net te bedenken.... heb je haar "eigen" zadel en/of hoofdstel erbij gekocht? Kan zijn dat dit het probleem is, en dat het zadel niet goed ligt of dat je een ander bit moet gebruiken.. Anders misschien toch kijken of er geen problemen zijn met haar rug o.i.d..

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:31

mijn paard is in de tussentijd dat ik haar proefgereden had en haar kocht, 2weken op proef bij iemand anders geweest en ik denk dat het daar verkeerd is gegaan.
zij bracht het paard terug omdat het volgens haar niet goed spoorde zoals zij het zei..

maar ik was al goed voor het paard gevallen dus heb haar toch gekocht.
ze zit wel erg slap in haar spieren dus dat kan ook nog een reden zijn.

het zal wel een beetje raden blijven wat er met haar gebeurd is want de waarheid zullen ze niet vertellen.er zit ook een onbekend papier bij deze merrie waar je gewoon niet verder mee kom.
ze hado

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:05

Tja, goede raad is duur.
Er zijn inderdaad paarden die 'niet sporen' (kan ook hersentumor zijn o.i.d.), maar het kan ook een 'slechte jeugd/ervaring/opvoeding' zijn.
Misschien kun je toch nog achterhalen waar ze vandaan komt en wat haar geschiedenis is.
Weet je of de handelsstal waar je haar hebt gekocht goed bekend staat?
Als de handelsstal goed werk wil leveren, zullen zij je ook wel goed advies willen geven. Heb je al met hen contact opgenomen?
Maar er zijn ook malafide verkopers, helaas.
Zoek in ieder geval deskundige hulp. Paarden zijn soms gevaarlijk 'speelgoed'.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:59

Kan zijn dat er idd iets is gebeurd in die twee weken, kan ook karakter zijn en heeft ze iets gehad toen jij proefreed... want het blijft frappant dat ze op de handelsstal braaf was, in die twee weken op proef niet en bij jou ook niet.... slappe spieren kunnen een oorzaak zijn, maar ik begin toch te twijfelen of dat het wel is.. Neem contact op met die stal, en vraag of ze je kunnen helpen en anders, heel kort door de bocht misschien, vragen of ze haar willen terugnemen.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:27

oja ze nemen haar graag terug maar dit vooral omdat ik bij hun een ander paard heb ingeruild en die was echt niet helemaal goed..
en ik wil dat paard echt niet meer terug.!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:17

Dus ze willen haar weer omruilen voor het paard dat je destijds hebt ingeruild.... dus je hebt eigenlijk geen andere optie: of deze houden met alle gevolgen van dien, of je "oude" paard weer terug wat je ook niet wil.. zou eens goed met ze om de tafel gaan zitten en bekijken wat eventuele andere mogelijkheden zijn, neem aan dat je eerlijk bent geweest over het paard dat je inruilde, en weet dat je tegenwoordig garantie hebt, klinkt even raar, garantie, maar je kan hun erop wijzen..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:17

Ik vind het hele verhaal erg vaag overkomen. Ze was tijdens de proefrit goed, bij iemand anders op proef debeil, en bij jou ook. Dan is het eerste wat bij mij opkomt dat ze bij die handelsstal iets gegeven hebben waarvan ze kalmpjes wordt.Of ze hebben juist niets gegeven, en met niets bedoel ik dan ook geen eten en drinken. Reken maar dat een paard braaf wordt als hij een dag niet gedronken heeft...
Gaalsjeblieft niet doormodderen, met gevaar voor eigen leven wellicht, maar ga terug, en ruil haar desnoods in voor een ander dier.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:15

het paard wat ik ingeruild heb was ook niet makkelijk en daar kon ik gewoon niets tot weinig mee en dat heb ik eerlijk gezegd.
ze zeiden daar van ach we kijken wel of we er iets mee kunnen zal best goedkomen maar laatste keer dat ik vroeg hoe het ging toen zei hij dat het paard erg gevaarlijk was dus hij had haar nog amper uit de box gehad. ik weet niet hoe de sittuatie nu is maar ik wil dat paard ook echt nier terug.

de merrie die ik nu heb is gewoon een schat van een paard, ze is heel erg mensgericht en 1 grote knuffel.
ik ben erg gehecht aan haar geraakt en ik wil haar niet kwijt.
ze hoeft bij mij ook niet de sport in ofzo maar ik wil gewoon 2 of 3 x in de week een buitenritje maken en af en toe in de bak.

ze was best ielig (voor een fries) toen ik haar daar proefreed en ze was daar vrij zenuwachtig.
maar wel braaf en en ik kon er zo op.

ik heb haar inmiddels laten keuren en ze is afgekeurd.
haar bekken is iets scheef dit kan gekomen zijn bij een bevalling van een veulen maar daar kon de da niet veel over zeggen.
ook is ze hoefbevangen geweest.

ik wil dit paard gewoon niet kwijt,haar karakter is zo goed en dat rijden zal gewoon wat meer tijd kosten, al kost het me een jaar.. als het maar goedkomt.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:36

Misschien tijdelijk wat kalmerende middelen (homeopatisch) geven? Wellicht dat ze dan gemakkelijker went en meer vertrouwen opbouwt. En kijk even hoeveel voer je haar geeft. Dat kan soms teveel zijn, waardoor het paard teveel energie opbouwt. Succes!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:11

Een Fries moet je zowiezo sober voeren, vergelijk het maar met de shetjes en de fjorden (om er maar een paar te noemen), eventueel zou je de rescue Bach-remedie kunnen geven. Kan me voorstellen dat je haar niet kwijt wilt, maar ze is afgekeurd op haar bekken en ze is hoefbevangen geweest.. misschien dat een osteopaat het bekken goed kan zetten, maar waarschijnlijk is dat dus de reden waarom ze zo reageert: pijn. Had je trouwens aangegeven bij de handelsstal dat je haar zou laten keuren?

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 08:41

ze staat in een aardig kale wei en ik voer alleen 1 x per dag wat hooi bij. brokken krijgt ze na het rijden een handje meer niet.
ik heb gezegd dat ik haar zou laten keuren en dat vond hij prima.
hij vroeg ook niet eens waarom ze afgekeurd was maar zij meteen oh breng haar maar terug dan ruilen we haar weer om. dit paard raak ik makkelijker kwijt..:)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:44

Wat ga je nu doen? Zou zelf de merrie terugbrengen (hoe moeilijk het ook is, maar je hebt nu een gevaarlijke situatie) en niet omruilen, of anders eerst op proef een ander paard mee... dat hij al niet raar opkijkt dat de merrie afgekeurd is lijkt me dat hij het ook al wist..

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:58

tsja dat zal hij best geweten hebben maargoed dan nog zit ik met het punt dat ik mijn oude paard terug krijg en daar heb ik gewoon geen puf meer voor.

mijn paard is nu momenteel zelfs kreupel dus ze staat op rust.
zelf heb ik nu zoiets van ze mag bij mij oud worden want behalve rijden is het echt een superdier.
ik wil niet weer op zoek moeten naar een paard want je weet nooit wat je dan weer aantreft.
en nu weet ik zo goed als wat ik heb en miss moet ik daar maar vrede mee hebben.
ik geef haar gewoon meer tijd en morgen maar de dierenarts bellen ivm de kreupelheid.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:20

Nu dus idd even afwachten of die kreupelheid zich oplost, en dan weer zachtjes aan gaan opstarten.
Ik zou eerst desensibiliseren, grondwerk, de vooruit, het halthouden, achterwaarts, en het wijken voor druk, buiging van de hals (laterale), longewerk, dan onder het zadel, en zo verder opbouwen.
Friezen staan bekend om dit soort gedrag, je moet er leren mee omgaan, en je zeker niet laten doen, ze kennen heel vlug je zwakke plekken hoor.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:51

vind het helemaal top om te lezen dat je het toch gaat proberen en in ieder geval je best doet voor dit beestje.
Vind het erg om te lezen dat er meerdere malen wordt gezegd om haar maar terug te brengen.
Dat is misschien wel zo gemakkelijk maar dan? Dan gaat dat beestje van de ene naar de andere hand met uiteidenlijk een ritje
naar de slacht.
Fijn dat jij haar een eerlijke kans geeft! Je haalt er netjes een dierenarts bij, dat zegt mij dat je er dus echt wel wat voor over hebt.

Over het feit dat je haar bij een handelaar hebt gekocht... tja ik ben absoluut geen voorstander hiervaan maar er zijn vast net zoveel goede handelaren als slechte, al klinkt deze echt alsof ie het alleen maar voor het geld doet, niets voor de paardjes. Maak je je geen zorgen om je vorige paardje dan?

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen met dit paardje, hoop dat ze snel weer goed loopt!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 03:52

Eén van mijn paarden had dezelfde reactie met rijden en bij haar bleek dit ook veroorzaakt te worden door bekkenproblematiek. Op een gegeven moment werd ze zelfs gevaarlijk met rijden, omdat ze zich met ruiter liet vallen (ze gooide zich bovenop de ruiter). In de omgang is het echter een superdier. Het is mijn braafste paard en ze mag hier blijven om haar naam eer aan te doen (ze heet Hobby). Bij mijn paard kan de pijn niet weggenomen worden, dus wordt ze nooit meer bereden. Misschien kan de osteopaat nog iets met het bekken van jouw paard doen, maar als ze zo paniekerig blijft zou ik haar het rijden niet meer aandoen. Veel succes met jouw paard!

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:09

zodiacje schreef:
vind het helemaal top om te lezen dat je het toch gaat proberen en in ieder geval je best doet voor dit beestje.
Vind het erg om te lezen dat er meerdere malen wordt gezegd om haar maar terug te brengen.
Dat is misschien wel zo gemakkelijk maar dan? Dan gaat dat beestje van de ene naar de andere hand met uiteidenlijk een ritje
naar de slacht.
Fijn dat jij haar een eerlijke kans geeft! Je haalt er netjes een dierenarts bij, dat zegt mij dat je er dus echt wel wat voor over hebt.

Over het feit dat je haar bij een handelaar hebt gekocht... tja ik ben absoluut geen voorstander hiervaan maar er zijn vast net zoveel goede handelaren als slechte, al klinkt deze echt alsof ie het alleen maar voor het geld doet, niets voor de paardjes. Maak je je geen zorgen om je vorige paardje dan?

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen met dit paardje, hoop dat ze snel weer goed loopt!

dank je voor je reactie!
ik heb al zo vaak met mn telefoon in de hand gezeten om te bellen of mijn vorige paard al verkocht is en waar die gebleven is maar ikdoe het niet.
ik denk niet dat ze er nog staat dus ze zal best ergens de handel ingegaan zijn..
paard was gewoon niet goed in haar hoofd denk ik,sneu genoeg allemaal.

ik heb net de hoefsmid bij mijn paardje gehad en ze was superbraaf.
ben ondanks alles heel blij met haar hoor!
ze mag lekker oud bij mij worden,al kan ik er nooit op rijden.

volgens de smid moet ik er gewoon op gaan en kijken hoelang ze het galopperen volhoudt.. alleen ik ben toch een beetje bangig geworden na de laatste val.:(

ze is in elk geval niet meer kreupel dus we kunnen we weer rustig aan beginnen met longeren en stappen!

bedankt voor je reactie!