tong uit mond ruiterfout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carosello

tong uit mond ruiterfout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 09:53

Na aanleiding van: [JI] juryleden: tong uit de mond subtop

Vraag ik het me toch af.

Hier wordt gesteld: paard 'steekt' zijn tong uit en het is een ruiterfout.
Vanwaar is het een ruiterfout dan?
En wat zouden jullie dan veranderen/verbeteren om te zorgen dat het paard het niet meer doet.

soofenflo

Re: tong uit mond ruiterfout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:58

Een paard gooit vaak zijn tong eruit of over het bit als er teveel druk op het bit wordt gezet, door de ruiter. Dus ruiterfout, het paard wordt dan teveel op de hand gereden.

Oplossing zou kunnen zijn, het paard op je been na te laten geven ipv op de hand. Verbetering van de aanleuning dus, waardoor de druk op je hand en bit minder wordt.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:52

Ik snap dat het als ruiterfout gezien word maar toch verschild het wel per paard. Op mijn oude manege hadden we een paard die dat bij iedereen deed, zelfs de beste ruiters. En andere paarden deden het niet dus dan ligt het toch niet aan de ruiter? Hij deed het ook als je met een hele zachte hand reed of de teugels nog losjes had.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:54

Bij mij op de manege is er ook een paard die het bij IEDEREEN doet.. maakt niet uit wie erop zit.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:55

Het begint altijd als een ruiterfout.
Op den duur kan het een gewoonte worden.

Ruiterfout kan zijn te strenge hand.
Maar ook een ruiter die niet oplet of het bit past, of de tanden in orde zijn.
Maar een paard steekt niet zomaar zijn tong uit, daar heeft hij een reden voor.
Aan de ruiter om uit te vinden wat er mis is.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:59

Ja mischien had hij het wel bedacht toen in het verleden iemand heel streng was met zijn hand en is hij het steeds vaker gaan doen en wordt het een gewoonte. Zou best kunnen iid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:01

het is eigenlijk altijd een probleem in de aanleuning, maar dat kan bv ook veroorzaakt worden door een rug- of ander fysiek probleem. Iig is het een signaal van ongenoegen, op de zeer zeldzame uitzonderingen (te korte kaak, las ik elders in het topic) na. Een gewoonte kan het ook zijn, maar ook dat is door een ruiterfout ontstaan.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:32

Ja mijn instructriese zei wel dat als hij was nagevelijker zal lopen en een beetje met het bit zal spelen dat hij hem dan wel naar binnen deed

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:38

soofenflo schreef:
Een paard gooit vaak zijn tong eruit of over het bit als er teveel druk op het bit wordt gezet, door de ruiter. Dus ruiterfout, het paard wordt dan teveel op de hand gereden.

Oplossing zou kunnen zijn, het paard op je been na te laten geven ipv op de hand. Verbetering van de aanleuning dus, waardoor de druk op je hand en bit minder wordt.

Mee eens,
in mijn ogen is het een vorm van protest.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:56

Lielle schreef:
het is eigenlijk altijd een probleem in de aanleuning, maar dat kan bv ook veroorzaakt worden door een rug- of ander fysiek probleem. Iig is het een signaal van ongenoegen, op de zeer zeldzame uitzonderingen (te korte kaak, las ik elders in het topic) na. Een gewoonte kan het ook zijn, maar ook dat is door een ruiterfout ontstaan.

Mee eens.

Soms zijn tongproblemen ook terug te voeren naar het bit. Elke paardenmond is anders en niet elk paard voelt zich prettig bij een enkele of dubbelgebroken trens, de gangbare dikte of het materiaal. Niet elk paard is fijn op een standaard trensje te rijden, maar toch nemen veel mensen dat zomaar aan, waardoor het probleem versterkt wordt.

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:49

die van mij doet het zowiso, als ik nou met of zonder druk rijdt, of ie nou wel of niet nageeflijk op het been loopt..
als ze zich spant, en heel sterk wordt van voren, houdt ze hem binnen, en als ze ontspant, waardoor ik mijn hand ook ontspan, flubbert er in een keer een roze wimpel.. }:0
erg lastig, ook als ze ontspannen loopt in de proef, krijg ik altijd lage punten |(
altijd ook al gedaan, voordat ik er op kwam.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:37

Rianntje schreef:
die van mij doet het zowiso, als ik nou met of zonder druk rijdt, of ie nou wel of niet nageeflijk op het been loopt..
als ze zich spant, en heel sterk wordt van voren, houdt ze hem binnen, en als ze ontspant, waardoor ik mijn hand ook ontspan, flubbert er in een keer een roze wimpel.. }:0
erg lastig, ook als ze ontspannen loopt in de proef, krijg ik altijd lage punten |(
altijd ook al gedaan, voordat ik er op kwam.

Dit kan natuurlijk ook voortkomen uit een 'trauma' uit het verleden. Het paard kan toch een vorm van spanning hebben. En in het verleden dit geleerd hebben als zijnde een soort van 'ontsnapping'. Heel vervelend en hier kom je waarschijnlijk ook niet vanaf.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:48

Veel paarden hebben problemen met het tongbeen (hyoid), dit tongbeen staat in nauw contact met de nek en de schedel en dus direct of indirect met een hoop belangrijke structuren of regelsystemen in het paardenlijf.
Het uitsteken van de tong kan zodoende een uiting zijn van een probleem dat een dieper gelegen oorzaak heeft.
Een osteopaat kan dit goed uitzoeken en zonodig behandelen. (http://www.icreo.com)
Neemt niet weg dat ook een verkeerde inwerking van bit of ruiterhand op de tong en het tongbeen uitwerkt, maar vaak is het te simpel om alleen daarvan uit te gaan.

maariejellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:47

Volgens mij is dat toch geen ruiterfout?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:16

Sunrise deed plots ook de tong naar buiten, terwijl Imke Schelkens-bartels bekend staat om haar gouden handjes. Vraag me dan toch af of het inderdaad een ruiterfout is. Waar ik ook altijd van uit ging..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:19

hangt van je definitie van ruiterfout af. Ze rijdt nu met ander bit, en het lijkt te zijn opgelost, dus een teken van ongenoegen was het iig wel.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:22

Ik reed ooit een heel oud paardje, 35 of zo en die had bijna geen tanden meer in zijn mond, dus daar hing zijn tong 24 uur per dag uit zijn mond, lijkt mij in dit geval geen ruiterfout! Gewoon ouderdom.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:58

Ik snap dat ook niet.. Omdat het niet in het dressuur plaatje valt worden er pantykousen rond de tong gewikkeld en de sperriemen lekker strak aangetrokken. Terwijl er genoeg paarden zijn die deze gewoonte niet hebben, maar toch met een veel te harde hand gereden worden..

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:48

Het is denk ik niet per definitie een ruiterfout, maar eerder een onderliggend probleem (zie mijn bovenstaande post) wat versterkt wordt door een foute manier van rijden.
En dan denk ik dat niet eens zo zeer het bit of de hand de hoofdrol speelt alswel een paard dat op de voorhand valt of zijn uiterste best doet om problemen meer achterin de drug te compenseren.

Tonglepels, aansnoerriemen en pantykousjes zijn dus echt noodgrepen om een onderliggend symptoom mee te verdoezelen en ik denk dat op termijn, wanneer het paard al zijn compensatiemogelijkheden heeft uitgeput, grotere problemen de kop op zullen steken die je niet zo makkelijk kunt onderdrukken. Denk dan aan kreupelheid of verzet tegen het werk.

Tong uit de mond is dus een duidelijk signaal van het paard dat hij problemen heeft in z'n lijf, al dan niet door de ruiter. En een signaal waar je als ruiter wel aandacht aan moet besteden om de oorzaak te achterhalen ipv die tong binnenboord met alle noodgrepen binnen willen houden.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:39

Mijn paard stak ook altijd haar tong uit tijdens het rijden. Op advies van mijn tandarts ben ik met een smaller bit gaan rijden (Myler fase 1) omdat bleek dat ze erg weinig ruimte in haar mond had en een vrij dikke tong. Sindsdien heb ik geen tong meer gezien en loopt ze heerlijk ontspannen.

puntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:45

Wij hebben paarden op stal staan die doen het zelfs als ze in de box of in het land staan en al vanaf jongs af aan ??
Ook een ruiterprobleem of een probleem met hun lijf ??? Lijkt me sterk.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:49

Het kan een ruiterfout zijn, maar dat hoeft niet door een harde ruiterhand te komen... die van mij doet zijn tong over t bit en een beetje eruit als hij supergespannen is, bijv als hij erg is geschrokken...

Ook heb ik een paar paarden gekend die de tong door een medisch probleem de tong uit de mond lieten hangen. 1 had een te lange tong, die niet volledig in de mond pastte, 1 miste een gedeelte vd onderkaak (aangeboren?) en daardoor had de tong geen steun en weer 1 had een soort verlamming vd tong en lippen (kwijlde ook heel erg), waardoor de tong steeds naar buiten kwam...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:02

puntje schreef:
Wij hebben paarden op stal staan die doen het zelfs als ze in de box of in het land staan en al vanaf jongs af aan ??
Ook een ruiterprobleem of een probleem met hun lijf ??? Lijkt me sterk.

Als ze dat vaak doen zou ik daar zeker eens naar laten kijken.
En vooral het woord paardEN.
Zo heel normaal is het niet dat ze regelmatig hun tong naar buiten hebben hangen.

Kaatje,
En wat doe jij als hij geschrokken is?
De teugels los gooien of ook iets meer vast houden omdat je ook geschrokken bent?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:21

vorame schreef:
puntje schreef:

Kaatje,
En wat doe jij als hij geschrokken is?
De teugels los gooien of ook iets meer vast houden omdat je ook geschrokken bent?

Als ik op dat moment zelf aan de mond kom ga ik achterover (als hij schrikt gaat hij steigeren, hij vlucht niet), maar volledig losgooien lijkt me ook niet helemaal verstandig... ;), daarna rij ik hem voorwaarts neerwaarts op gewone druk. maar hij doet het niet alleen als hij schrikt, maar ook (heel soms) op wedstrijd als er veel paarden om hem heen lopen. bij beide gevallen verandert er niet veel aan mijn druk.

Toevallig had ik het vorig weekend... hij was geschrokken van iets. werd hierdoor erg gespannen. kon m er redelijk uitrijden, maar in de proef (ong half uur later), tijdens de middenstap (laat de teugels dus vieren!), deed hij de tong erover en de zijkant vd tong duwde hij eruit...tja als hij eenmaal gespannen is krijg je t er bijna niet meer uit...

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:27

mijn verzorgpaard gooit ook altijd de tong uit de mond, ook wanneer ik met een bitloos hoofdstel rij, dat deed hij ook al bij de vorige eigenaren.