tenen naar binnen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherrylove

tenen naar binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 09:25

hee

ik zie bij heel veel mensen dat ze de tip krijgen (bij bijv. foto's) houd je tenen naar binnen, nu weet ik van mezelf dat ik dit probleem ook heb.

ik ben heel erg bij mezelf op het letten dat ik goed m'n hakken uitdruk want ik merk dat ik dit wat verwaarloosd heb en dit gaat naar mijn idee goed. alleen die tenen blijven ook bij mij dus een probleem.

wie heeft er tips voor mij hoe ik makkelijker mijn tenen naar binnen kan houden?!

xx

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:30

Ik had het eerst zelf ook, ik heb verder eigenlijk geen tips.
Maar ikzelf probeer altijd mijn tenen naar binnen te draaien. Ik heb ook een keertje ergens gelezen dat iemand zei; probeer je hakken naar buiten te draaien. Ik weet niet of dat makkelijker is.
En ik had daar met lichtrijden het meeste last van, mijn instructrice zei; als je gaat staan je knieën tegen het zadel aandrukken. Als je snapt wat ze daarmee bedoelt? :+
Misschien dat je hier wat aan hebt ;)

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 09:33

hee!

bedankt voor de tips, ze klinken inderdaad best wel logisch :)*
ik begrijp denk ook wel wat je instructrice zegt, als je je knieën naar binnen draait gaan je hakken naar buiten en je tenen naar binnen :)
bedankt
xx

Nikki_Macho_

Re: tenen naar binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:16

ik heb het zelf ook, maar er zijn eigenlijk niet echt tips voor! het enige is precies wat ptat zegt: mijn instructrice zei; als je gaat staan je knieën tegen het zadel aandrukken. Als je snapt wat ze daarmee bedoelt?

en het gewoon jezelf een soort van aanleren je tenen naar binnen te doen door het bevoorbeeld eerst in stap te doen, dan vind je vast wel een soort houding waarbij je tenen naar binnen gaan

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:22

Bewust je tenen naar binnen draaien gaat ten koste van je knie en enkelgewrichten. Je tenen mogen op dezelfde hoek naar buiten wijzen als je knie. Omdat het paard rond is en je je benen om je paard moet draperen waardoor er hoeken onstaan in je heup-, knie- en enkelgewrichten, is het niet mogelijk om je tenen recht naar voren te laten wijzen, tenzij je een supersmal paard hebt.
Wil je dat persé wel, bereid je dan voor op pijn voor de rest van je leven :)

Natuurlijk is het niet de bedoeling om met kapstokken te rijden, maar in zo'n geval zijn er ook andere tekenen: zoals ruimte tussen de knie en het zadel, of opgetrokken hakken.
De beenligging moet in vrijwel alle gevallen vanuit het heupgewricht gecorrigeerd worden. Je voet naar binnen draaien vanuit je enkel of je knie is dus gewoon fout.

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:02

Ik heb dat probleem ook, het eerste wat ik altijd te horen kreeg was: 'Je knieen aan het zadel!'
Ik heb het geprobeerd, en het helpt wel. Maar je zal er wel heel goed op moeten letten!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:25

simpel.....hakken naar buiten draaien, probeer maar eens. Daardoor komen automatisch je knieen tegen het zadel te liggen.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:30

ik heb A-symmetrische beugels gekocht, aangezien mijn tenen uit zichzelf al enorm naar buiten staan. met die beugels gaat het een stuk beter! je kan ook beugelblokjes gebruiken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:27

Ga eens een paar keer op een boomloos zadel rijden, als je daar de mogelijkheid voor heeft mijn zit enorm verbeterd omdat je je bekken meer moet kantelen, mijn tenen steken nu veel minder uit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:32

Het is idd heel moeilijk om je tenen naar binnen te draaien vanuit alleen je voet,probeer je voet gewoon recht te houden wijs met je tenen rechtvooruit en hou je hielen van je paard af{ook goed voor mensen die onbewust onbekwaam met sporen rijden :Y)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:22

De tip is om je hele been zijwaarts los van het zadel te brengen en dan je tenen naar binnen te draaien zover dat zelfs de achterkant van je bovenbeen naar buiten draait zodat de binnenkant van je bovenbeen tegen het zadel komt te liggen, dan hoef je niets meer te doen met je tenen die liggen dan vanzelf goed

xennagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:12

Ik had daar eerst ook erg last van, maar ik ging gewoon elke keer als ik ging rijden er op letten, nu gaat het automatisch en doe ik mn tenen bijna te ver naar binnen :+

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:41

ik had dat probleem vroeger ook tijdens mijn dressuurlessen. de instructeur werd er wild van, want het was mijn enige fout qua zit. Die man wist mijn afkeer van sporen. dus op een dag kwam hij aan met kleine sporen, omdat hij wist dat ik dan wel mijn voeten goed zou zetten. en hij had gelijk. en vergde eigenlijk weinig moeite, onbewust zette ik ze dan perfect. na een tijd mochten de sporen terug uit, omdat ik toen wel goed zat.

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:13

je hakken goed uitdraaien. dan gaan je tenen vanzelf naar binnen. en dan is het de kunst om ze daar te houden! ook je knieen goed tegen het zadel houden maar niet knijpen.

K_elly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:36

Ik heb meegemaakt bij een vereniging dat ze een elastiekje (rekt wel mee) aan de zingel en beugel hadden bevestigd.
Je beugels bewegen nauwelijks en je kunt je goed richten op de juiste houding en zit. Zorg wel dat je je voet niet vast zet i.v.b. als je er afvalt dat je niet blijft hangen.

Misschien heb je er iets aan!
Veel succes!

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:44

heee

heb al een tijdje niet gereageerd*schaam schaam* maar er zitten volgens mij wel hele goeie tips bij! volgende keer dat ik ga rijden ga ik het zeker proberen.

die tip met je knieen naar het zadel duwen lijkt wel te werken!

@Meliciana: hoezo hebben sporen jou geholpen?! houd je daarmee meer je tenen naar binnen :?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:50

Knieën tegen het zadel duwen is er slecht. Op die manier ga je klemmen met je benen. Dat is niet alleen ongemakkelijk voor je paard, maar ook nog eens slecht voor de rest van je houding: door de spierspanning kun je niet meer goed in balans zitten, waardoor je spanning krijgt in andere delen van je lichaam, wat zelfs kan resulteren in pijnklachten en blessures!

Neem asjeblieft zitles van iemand die er verstand van heeft, voordat je jezelf en je paard pijn doet.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:42

cherrylove schreef:
heee

heb al een tijdje niet gereageerd*schaam schaam* maar er zitten volgens mij wel hele goeie tips bij! volgende keer dat ik ga rijden ga ik het zeker proberen.

die tip met je knieen naar het zadel duwen lijkt wel te werken!

@Meliciana: hoezo hebben sporen jou geholpen?! houd je daarmee meer je tenen naar binnen :?

ja, omdat ik schrik had om het paard te raken met de sporen. automatisch ga je dus de hak draaien naar buiten, en krijg je de juiste zit. ik had wel een panische en fobische afkeer van sporen :P

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:52

Als je op je zadel zit, dan 'pak' je de spier die aan de binnenkant van je bovenbeen zit vast, en trekt die naar achteren. Je knie maakt dan een andere hoek, é voíla, je tenen staan naar binnen. Zo moet je been eigenlijk hangen. Het voelt wel vreemd aan in het begin :)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:00

MissEvil schreef:
Als je op je zadel zit, dan 'pak' je de spier die aan de binnenkant van je bovenbeen zit vast, en trekt die naar achteren. Je knie maakt dan een andere hoek, é voíla, je tenen staan naar binnen. Zo moet je been eigenlijk hangen. Het voelt wel vreemd aan in het begin :)

Dat wil goed werken ja. Je corrigeert dan vanuit de heupgewricht zoals Alicia2u ook al aangeeft. Alleen je tenen naar binnen geeft spanning in spieren en dus ook gewrichten. Een andere manier is; eerst je bekken naar voren en naar achteren kantelen (losmaken van bekken en heupen) en daarna de bovenbenen naar voren (in hele extreme stoelzit, onderbenen voor het zadel), schuif dan één of twee cm naar voren en laat je benen weer naar beneden hangen. Je voelt dan dat je meer moet strekken in je heupen en dus ook meer met je benen naar achteren zit EN ook je heupen iets meer strekt, waardoor je je voeten minder naar buiten draait.

Heel verhaal, hoop dat het duidelijk is.. :):)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:11

A_mieke, dat werkt denk ik ook wel ja :j Alleen zit je dan niet te ver met je bekken naar voor gekanteld?

Bij mij is het trouwens het probleem dat ik hele zwakke en slechte knieën heb, waardoor het zeer doet mijn benen op de goede manier te leggen. Maar toch 'leg' ik ze regelmatig recht, wil toch goed zitten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:18

MissEvil schreef:
A_mieke, dat werkt denk ik ook wel ja :j Alleen zit je dan niet te ver met je bekken naar voor gekanteld?

Bij mij is het trouwens het probleem dat ik hele zwakke en slechte knieën heb, waardoor het zeer doet mijn benen op de goede manier te leggen. Maar toch 'leg' ik ze regelmatig recht, wil toch goed zitten.

Rij je dan met pijn? Want dat is echt niet goed. Er zijn een paar mensen die je kunnen leren om netjes te zitten zonder pijn. Samen met mijn partner Lonnie heb ik al verschillende succesverhalen op m'n conto staan. Wij benaderen het zitten op je paard vanuit de Cesar therapie (houdingstherapie). Voor meer informatie kun je me een pbtje sturen.

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:09

[@Meliciana: hoezo hebben sporen jou geholpen?! houd je daarmee meer je tenen naar binnen :?
[/quote]
ja, omdat ik schrik had om het paard te raken met de sporen. automatisch ga je dus de hak draaien naar buiten, en krijg je de juiste zit. ik had wel een panische en fobische afkeer van sporen :P[/quote]

Ik moet toegeven dat sporen voor mij dus ook zo werkte. Ik had een enorm hekel aan sporen en wou er ook nooit mee rijden. Toen ik het een keer uitprobeerde was ik zo bang dat ik mijn paardje zeer zou doen dat ik mijn tenen naar binnen ging draaien. Dus het werkt wel

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:21

je knieen klemmen is idd niet goed ivm met spanning.. mijn methode voor mijn lesgeefkindjes;) is dat ik de beugels vastmaak aan de singel.. zo is het onmogenlijk om je tenen naar buiten te draaien (bij het naar buiten draaien van de beugels, verlies je ook het contact met je voet en de buik van het paard.. je rijd dan als het ware met je hakken)

zo blijven en je benen op de goede plaats en je houd ze stil en je tenen kunnen niet naar buiten draaien.. oefen dit een aantal keer zodat je het gevoel krijgt hoe je je voeten moet houden en ga dan weer met losse beugels verder..

succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:25

donsje schreef:
je knieen klemmen is idd niet goed ivm met spanning.. mijn methode voor mijn lesgeefkindjes;) is dat ik de beugels vastmaak aan de singel.. zo is het onmogenlijk om je tenen naar buiten te draaien (bij het naar buiten draaien van de beugels, verlies je ook het contact met je voet en de buik van het paard.. je rijd dan als het ware met je hakken)

zo blijven en je benen op de goede plaats en je houd ze stil en je tenen kunnen niet naar buiten draaien.. oefen dit een aantal keer zodat je het gevoel krijgt hoe je je voeten moet houden en ga dan weer met losse beugels verder..

succes!

Kan hier niet in meegaan.
1. Als ik dit ga proberen, kan ik na het rijden niet meer lopen. (vermoedlijk na 15 minuten al niet meer rijden) Geeft meer fysieke problemen dan het oplost.
2. contact voet met buik van het paard? voeten/hakken? Daar heb ik niet mee leren rijden. Rijtechnisch dus niet sluitend.

Overigens rij ik met extreme pinguin voeten. Wordt erger naarmate beugels korter zijn. (ook logisch).